Citat:
Ursprungligen postat av
SGDF
Nej, varför sluta? Du har ju dessutom möjlighet att bilda din grupp med vilka du vill via PM.
Ett hinder för den som vill finna sanningen, är att utredningen breder ut sig i så många uppslag, och det blir en väldig massa frågor om man ska följa dom alla. Det pågår en ständig evolution, det går också mode i vilket av uppslagen som är rätt bland privatspanare. På nittiotalet var det avantgarde att tala om polisspåret, därefter har CA och repriser på SA varit intressanta, och i början av 2010-talet lanserades Stay behind på bred front.
Om man använder KB's sökfunktion på dessa uppslag, kan man se dessa modevågor tydligt representerade i media. Men om man sammantaget ser på hur och vad allmänheten konsumerar i fråga om Palmemordet, så vill jag mena att 2010-talet innebär en boom: fler än någonsin tycks intresserade.
Detta har stor del i LGWP's olika framträdanden, och jag tycker att det är mycket bra.
För att slarvigt citera honom från en TV-debatt med Sven Anér 1988, där han mycket rimligt förklarar upplevda brister i polisarbetet:
Jag ifrågasätter inte på något sätt ditt ärliga uppsåt /.../ och att du hamnar i dom här felsluten är att du inte känner den här praktiken, så att du tror att saker är konstigare än dom är.
Och vidare:
En kollosal arbetsbörda på en kort tid.
Och om Juristkommissionens hemligstämplar:
Nu vet jag inte exakt vad det står på det där stället, va, men mitt tips är att där står ett namn eller en sakuppgift som inte får offentliggöras /../ för förundersökningen, va.
Och slutligen:
Jag tror det finns en risk som Sven Anér gör sig sky... med hans resonemang, det är när man läser såna här vittnesprotokoll att man alltför mycket hänger upp sig på detaljer, va. Dom har inte den här exaktiteten. Misstänksam finns det anledning att bli, om allt stämmer förskräckligt väl, va.
Detta är mina grundpelare, från vilka jag försöker undvika alltför långa promenader.
Om jag ska fatta mig kort om vad jag tror blir det såhär:
Vi har bara ett spår efter mördaren, och det är kulorna. Jag instämmer med den Tekniska rapporten (och därmed att kulorna sannolikt är dom äkta, att dom troligtvis båda är skjutna ur samma vapen, att OP beskjuts först, med mera, med mera.) Jag litar på Obduktionsprotokollet, och jag har funnit mycket klarhet i den sk Obduktionsintervjun. Hans Holmér deltar inte i mordet, och varken han eller Hans Ölvebro mörkar någonting, däremot fastnar båda i ett tunnelseende, vilket för mig är ett tecken på mänsklighet. Jag kan sträcka mig till att spekulera i om Hans Holmér lider av en s k grandios personlighetsstörning, men det är på kafferepsnivå. Jag finner det mesta i Juristkommissionen intressant.
Jag tycker att Sten Anderssons uppgifter är intressanta.
När det gäller mördarens psyke instämmer jag helt i vad du skriver. Det är lätt att sitta och babbla om skjuta hit och skjuta dit, men det är en ofantlig moralisk och praktisk tröskel att kliva över, detta handlade mina första inlägg om. Jag har slaktat ett fåtal större djur, och när man står där med slaktmasken en ruggig novemberdag, så infinner sig en känsla som är svår att återge vid skrivbordet där man gärna raljerar på ett fantasifullt sätt. Att ens gå fram till en okänd människa på stan och ge denne en klapp på axeln är oöverstigligt för dom flesta, fast man då lätt kan ursäkta sig och säga "jag tog miste, förlåt". Att skjuta landets statsminister blir en annan femma, då skall man inte bara vara tokig och möjligtvis feg som lasermannen, utan något annat krävs.
Mycket pekar på inhyrd GM, förutom det ovan nämnda finns ju också uppgifter som pekar på hur man sökt efter en tänkbar GM före mordet.
Om det handlar om en svensk GM, så måste jag tyvärr erkänna att jag motvilligt känner en fascination för scenariot. Jag tror att vi i så fall framförallt bör hoppas på att GM själv en dag, inte alltför avlägset, skriver in sig i den svenska historien.
Jag röstar för amnesti av många skäl. Familjen Palme är ju så övertygade om CP, att en sådan sak inte skall behöva röra upp några känslor. Vi kommer att spara en massa tankemöda och pengar.
När det gäller tråden så kan vi alla sluta, men lika gärna fortsätta. Om det blir konflikter så reder dom ut sig vad det lider. Och det vakuum som vi representerar, det sug som vi alla känner efter information, det tål upprepningar, det tål oändliga diskussioner.
Tack för vänliga och kloka ord. En sista kommentar från mig då:
Man måste väga in den kontext som rådde vid tiden för mordet. Sverige hade inte, som andra länder, någon tradition av politiskt våld. Det var tyska terrorister, jugoslaver och kurder som stått för det.
Att iskallt avrätta Sveriges statsminister med ett direkt dödande skott i ryggen var fullständigt "out of character" för Sverige. Säpo, polisen, medierna, allmänheten - alla blev totalt överrumplade.
Den stora gruppering som visste om saken bör ha varit Palmes politiska och ekonomiska fiender, dvs högern, extremhögern, adeln inom näringslivet, Säpo, polisen, militären etc.
Jag har studerat en mängd politiska attentat genom historien världen över och funnit att den stora majoriteten begås av folk i samma land/region som politikern. Motiven är politiska beslut i närtid, dvs även större inriktningsbeslut för flera år framåt.
Det kanske gick att hitta en mördare i Sverige men det var nog smartare att betala och smuggla in en erfaren mördare via det högerextrema nätverket från något annat land+ vapnet och ammunitionen. En snabb operation i några timmar i Sthlm med stöd av svenskar med WT och så var saken klar.
Man ska akta sig för att trassla in sig i alltför komplicerade operationsplaner med figuranter, lösa skott, vilseledande löpningar etc. Så går det inte till i verkligheten. Så tänker inte vanliga människor. De ville ha bort Palme och ringde upp någon som ordnade fram en attentatsgrupp inklusive en erfaren GM.
Människor förvandlas inte plötsligt till superlistiga taktiker bara för att statsministern ska mördas.
WT-männen visade ju heller ingen professionalitet eftersom så många vittnen kunde upptäcka och beskriva dem.
Min bild är att det var en rätt grovhuggen operation - dvs precis vad man kan förvänta sig av poliser, militärer, säkerhetspoliser med högerextrema åsikter. De hade aldrig gjort sånt här förr.
Vi får inte tro att vår egen intellektuella kapacitet utan vidare kan överföras på attentatsmännen.
De som beställde mordet är förstås en annan sort. Det är ju människorna man behöver ringa in och ställa inför rätta. Tror på såväl bolagsägare, höga militärer och politiker där.
Med detta ordrika inlägg vill jag alltså plädera för en betydligt större realism i resonemangen. Ödsla inte tid på fantasterier. Det var ett vanligt politiskt mord utfört i ett litet oskuldsfullt land vid sidan av världspolitiken. Varför var det så viktigt att verkligen döda Palme? Hade det inte räckt att få bort honom från politiken?
Hade Palmehatet eskalerat till en emotionell nivå som krävde blod?
Jag tror att de människor vi talar om här befinner sig på en rätt rudimentär, för att inte säga primitiv, intellektuell nivå. De handlar först och tänker sen.
Det är därför vi borde kunna spåra upp dem. Ni är ju smarta grabbar och tjejer! 😊