Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-12, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av and[SPOILER
-Jag såg hur Hasse tog tag i tömmarna. Här kom uppgift efter uppgift och han gav order om vad som skulle göras. Vi hade en diskussion efteråt hur vi skulle göra och att vi på rikskrim skulle jobba med kurderna. ersaanderssona|57836804]Ur Tommy Lindströms bok Mitt liv som snut, sid. 111. Vid två eller tretiden lördag förste mars 1986.

Ur Holmers bok Olof Palme är skjuten, sid 35. Enligt egen utsago uttänkt sent på kvällen förste mars.

-Viktigast är att lägga upp spaningarna brett redan från början.

I detta läget väljer han själv att inte nämna kurderna. Även fast Tommy redan har börjat jobba med den biten. På sid. 62 nämner han kurderna i en uppräkning av alla tänkbara motivbilder.

Sid. 78.

-Det är förbjudet att fastna för en favoritteori eller att hänge sig åt önsketänkande.

Vilket var precis vilket han gjorde senare. Min känsla är att HH OFFICIELLT tonar ner sitt initiala intresse för PKK. Men inte internt. Där han väntade på en anledning till att gå all in. Onsdagen den fjortonde maj kom tillfället. När en alkis kom med sin historia om PKK. För det fanns ingenting annat att gå på. Där han i sin bok argumenterar mot sig själv för att låtsas bli övertygad om deras skuld.

Det som är viktigt att inse är att Kurdspåret fanns på plats redan före mordet via Säpo. Där den kurdiska organisationen var terroriststämplad och en del medlemmar satt i kommunarrest. Där man mördat ett par avhoppare dessutom. Uppenbarligen kände Holmer till detta mycket väl redan dagen efter mordet. Det man kan spekulera om är om han redan då, eller tidigare, hade tillgång till Säpos material.[/spoiler]

Tänk på att Tommy Lindströms bok är skriven 1996 och Holmérs 1988 och att den då beskriver hur författarna önskar att allmänheten skall få en version där de själva ställs i så fördelaktig dager som möjligt. Holmér kan inte varit ovetandes om Säpos kurdintresse från tiden före mordet så det kan ju direkt efter (eller före?) skottögonblicket aktualiserats. Intressant att även Cigges kompiss anger att man tvingades "avbryta alla knarkspaningar". Väcker frågan om de avbröts vid mordet eller en timma före? Eftersom han skriver i pluralis -var det mer än en knarkspanande gruppering eller menar han kanske att spaning fanns på flertalet objekt? Kunde han hört två olika spaningsgäng? Vore intressant att talat mer med honom.

Väldigt intressant är också att Cigges radiolyssnande kompiss anger signalementet grå byxor och grå jacka (eller var det grå rock?) Kan detta vara knarkspanarnas signalement eller gick det ut någon sådan beskrivning på vanliga polisradion till alla bilarna?
Senast redigerad av Achtung Panzer 2016-07-12 kl. 09:17.
Citera
2016-07-12, 09:22
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Ur Tommy Lindströms bok Mitt liv som snut, sid. 111. Vid två eller tretiden lördag förste mars 1986.

-Jag såg hur Hasse tog tag i tömmarna. Här kom uppgift efter uppgift och han gav order om vad som skulle göras. Vi hade en diskussion efteråt hur vi skulle göra och att vi på rikskrim skulle jobba med kurderna.

Ur Holmers bok Olof Palme är skjuten, sid 35. Enligt egen utsago uttänkt sent på kvällen förste mars.

-Viktigast är att lägga upp spaningarna brett redan från början.

I detta läget väljer han själv att inte nämna kurderna. Även fast Tommy redan har börjat jobba med den biten. På sid. 62 nämner han kurderna i en uppräkning av alla tänkbara motivbilder.

Sid. 78.

-Det är förbjudet att fastna för en favoritteori eller att hänge sig åt önsketänkande.

Vilket var precis vilket han gjorde senare. Min känsla är att HH OFFICIELLT tonar ner sitt initiala intresse för PKK. Men inte internt. Där han väntade på en anledning till att gå all in. Onsdagen den fjortonde maj kom tillfället. När en alkis kom med sin historia om PKK. För det fanns ingenting annat att gå på. Där han i sin bok argumenterar mot sig själv för att låtsas bli övertygad om deras skuld.

Det som är viktigt att inse är att Kurdspåret fanns på plats redan före mordet via Säpo. Där den kurdiska organisationen var terroriststämplad och en del medlemmar satt i kommunarrest. Där man mördat ett par avhoppare dessutom. Uppenbarligen kände Holmer till detta mycket väl redan dagen efter mordet. Det man kan spekulera om är om han redan då, eller tidigare, hade tillgång till Säpos material.
Sverige blev en fristad för terrorister, då som nu.
Varför bromsades utrensningen?
Holmer´s interneringsplaner av PKK är skrämmande.
Är det någon här som tror att Hans Holmer ensam låg bakom dessa fascistiska planer?
På vems uppdrag arbetade Holmer?
Citera
2016-07-12, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Nio specifika frågor om USA och CIA efterfrågades av PU till UD men svaren uteblev.

Detta är frågorna UD inte svarade PU på.

1. Vilken status intager CIA idag i relation till regering och parlament?
2. Har CIA genom konstitution eller eljest tilldelats någon fristående statusi exekutivt hänseende i säkerhetsfrågor eller vid utformandet av sin policy i politiska frågor?
3. Vilken är CIA:s främsta uppgift idag, och hur är dess verksamhet organiserad?
4. Hur såg USA på Sverige och svensk politik vid tidpunkten för mordet på statsminister Olof Palme? (Frågan ställes mot bakgrund av de ”markeringar” som gjorts från USA:s sida under Vietnam-krigets dagar, hemkallande av ambassadören m.m.)
5. Vilken inriktning kan man presumera att CIA hade för sin verksamhet i Sverige vid mitten av 1980-talet?
6. Fanns det i början av år 1986 någon anledning för USA och dess underrättelseorgan CIA – utifrån en objektiv bedömning – att i personen och politikern Olof Palme se en sådan fara för de egna intressena, att ett undanröjande av honom låg nära till hands?
7. Är det i det utrikespolitiska perspektivet frekvent såsom företeelse att stormakternas underrättelseorganisationer undanröjt resp. låtit undanröja för dem politiskt obekväma personer i statsledande funktion? (Frågan ställes utifrån den idag ofta förekommande invändningen, att
ifrågavarande stormakts goodwillförluster vid uppdagandet av dess underrättelseorganisations gärningsmannaskap är betydligt större än de eventuella fördelarna av att personen ifråga undanröjts.)
8. Följdfråga till frågorna 6. och 7.: Skulle enligt UD:s bedömning någon stormakt – exempelvis USA genom CIA – vid svaret ”Ja” på fråga 6. vara beredd att undanröja en statsledande politiker, oaktat risken för en stor goodwill-förlust?
9. Har utrikesdepartementet och dess tjänstemän vid svenska ambassaden i Washington erhållit eller erfarit någon form av reaktion från icke officiellt amerikanskt håll efter mordet på Olof Palme, av vilken slutsatser skulle kunna dragas om t.ex. CIA-inblandning vid mordet?

Skälet att inte svara PU på frågorna anges vara:

Källa: SOU 1999:88 sid 435-436.

Kan ses som Schori nekar Krusell att öppna ett "CIA-spår" i utredningen. Antingen tror Schori inte på det eller så vill han nedtysta det. Kan ju också anses tveksamt om Krusell och Palmeskanarna skulle upphöjas till UD´s nivå i makthänséende.
Citera
2016-07-12, 09:51
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Tänk på att Tommy Lindströms bok är skriven 1996 och Holmérs 1988 och att den då beskriver hur författarna önskar att allmänheten skall få en version där de själva ställs i så fördelaktig dager som möjligt. Holmér kan inte varit ovetandes om Säpos kurdintresse från tiden före mordet så det kan ju direkt efter (eller före?) skottögonblicket aktualiserats. Intressant att även Cigges kompiss anger att man tvingades "avbryta alla knarkspaningar". Väcker frågan om de avbröts vid mordet eller en timma före? Eftersom han skriver i pluralis -var det mer än en knarkspanande gruppering eller menar han kanske att spaning fanns på flertalet objekt? Kunde han hört två olika spaningsgäng? Vore intressant att talat mer med honom.

Väldigt intressant är också att Cigges radiolyssnande kompiss anger signalementet grå byxor och grå jacka (eller var det grå rock?) Kan detta vara knarkspanarnas signalement eller gick det ut någon sådan beskrivning på vanliga polisradion till alla bilarna?

Naturligtvis är det partsinlagor. En officiell dokumentation av hur det var när det begav sig. Men samtidigt finns det matnyttiga saker att ta till sig när två centrala personer i samma PU beskriver samma händelser.

Där man väldigt noga aktar sig för att berätta hur det verkligen var. Och där man kan läsa mellan raderna i deras officiella berättelser.

Holmer var i Sälen och lekte med Åsa. Tommy var hemma och lekte med sina kottar efter århundradets brott.

Samtidigt som SAP lekte med sanningen när man stödde Holmer och Ebbe. Den rörelsens mest betrodda duo när det gällde att dölja densamma via sina tidigare affärer.
Senast redigerad av andersaanderssona 2016-07-12 kl. 10:12.
Citera
2016-07-12, 11:34
Medlem

Jag måste då säga att vad i herrans namn håller denna tråd på med när det finns klarssynt beskrivning av ett skeende som med kraft finns bevisad och där man riktar raka anklaganden mot personer som bara tiger.
Anklagelse riktad till ex Anti Avsan från Sven Anér.

Jag är förvissad om att allt tjafs i tråden bara är gag och sanningen finns redan men är så enkel att den inte passar i tråden för då får ju inte en massa besserwissar svamla näst intill emotsagda.

Ta för f-n och läs Sven Anèrs djupa insikt och digra arbete i denna fråga så har ni lösningen men som tyvärr aldrig kommer att erkännas.

Ni kan börja med dennan länk:

http://svenanerpalmemordet.blogspot.se/2016/03/brev-till-ra-mfl.html#.V4S45jXK2-c

http://svenanerpalmemordet.blogspot.se/search?updated-min=2016-01-01T00:00:00%2B01:00&updated-max=2017-01-01T00:00:00%2B01:00&max-results=10#.V4S2QjXK2-c
Citera
2016-07-12, 12:02
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Kan ses som Schori nekar Krusell att öppna ett "CIA-spår" i utredningen. Antingen tror Schori inte på det eller så vill han nedtysta det. Kan ju också anses tveksamt om Krusell och Palmeskanarna skulle upphöjas till UD´s nivå i makthänséende.

UD genom Pierre Shori i samförstånd med den nytillträdde Säpo-chefen Sune Sandstrlm beslöt att inte svara Palmeutredarna på de ledande frågorna om en eventuell koppling mellan USA/CIA och mordet på Olof Palme.

Citat:
Vid kommissionens granskning av handlingar förvarade hos UD framgick att skrivelsen föranlett dåvarande kabinettssekreteraren Pierre Schori att den 7 juni 1988 – dvs. några dagar efter det att den s.k. Ebbe Carlsson-affären brutit ut – ta kontakt med dåvarande chefen för säkerhetspolisen Sune Sandström. Schori framhöll, enligt vad som antecknats hos UD, ”det tveksamma i beställningen” varefter Schori och Sandström överenskom att skrivelsen kunde lämnas utan avseende. Det finns heller ingen svarsskrivelse på denna förfrågan registrerad i PUmaterialet.
Källa: SOU 1999:88 sid 436

Redan 1986 fanns utgivet från Utrikespolitiska institutet skriften "Reagan, USA och världen" Nr 4 1986 av Per Jönsson.

I denna skrift kunde UD hämtat uppgifter om ett paradigmskifte i USA:s stormaktspolitik från året 1980 då Ronald Reagan tillträdde som president.

I skriften "Stormaktspolitiken 1984-86", Nr 11-12 1986 av Bo Huldt utgiven av Utrikespolitiska institutet, finns en uppsjö av fakta som kastar ljus över frågorna från Palmeutredarna.

Den militära upprustningen USA/Nato vidtog under Reagan-administrationen med bl.a. utplaceringen av nya kärnvapenbärande Euromissiler, fick gubbgänget runt Tjernenko bakom Kremls murar att sluta sig som musslor: ryssarna vägrade att delta i någon som helst internationell dialog efter att de misslyckats att stoppa genomförandet av NATO:s kärnvapenbeslut i Europa. Kalla kriget var iskallt året 1985.

Samma år i maj hade Michail Gorboatjov tillträtt som ny generalsekreterare med sopkvasten i handen: hela gubbgänget rensades sakta men säkert bort och ett nytt Sovjetunionen framträdde. Reagan blev minst sagt imponerad av den man - Gorbatjov - han mötte och samtalade timmars vis med på tu man under Geneve-mötet i november 1985.

Man kan säga Olof Palme och den i maj 1985 i Sovjetunionen tillträdde generalsekreteraren Michail Gorbatjov hade en och samma syn på stormaktspolitiken i kärnvapenfrågan: Kärnvapenfria zoner i Europa och provstoppsavtal.

Gorbatjov gick så långt att han i januari 1986 föreslog att alla kärnvapen skulle avskaffas fram till år 2000 i tre steg.

Reagan hade helt andra planer. I sin dagbok där han inte med ett ord omnämner mordet på Olof Palme skriver han den 22 mars 1986: "The test (nuclear) went off as scheduled - after a 30 min delay due to high winds."

I maj 1986 deklarerade Reagan att USA inte längre ansåg sig bundet av SALT II-begränsningarna för antalet kärnvapenbärare.

I augusti 1986 deklarerade Reagan att USA inte var intresserade av ett provstoppsavtal, sedan Gorbatjov åter förlängt det sovjetiska moratoriet.

Summa summarum:

Ronald Reagan hade år 1986 två stora personligheter som huvudfiender i den internationella stormaktspolitiken. Förutom att Sovjet och Sverige hade en samsyn i kärnvpenfrågan, bröt Sverige flera gånger om mot teknologembargot gentemot ryssarna och gav dem amerikansk high-tech. Redan 1985 hade USA konstaterat att de ryska missilernas träffsäkerhet överträffade jänkarnas.

Motiv att mörda OP hade definitivt CIA under ledarskapet Casey/Reagan året 1986!
Senast redigerad av MossTrums 2016-07-12 kl. 12:09.
Citera
2016-07-12, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kawasaki 1500
Jag måste då säga att vad i herrans namn håller denna tråd på med när det finns klarssynt beskrivning av ett skeende som med kraft finns bevisad och där man riktar raka anklaganden mot personer som bara tiger.
Anklagelse riktad till ex Anti Avsan från Sven Anér.

Jag är förvissad om att allt tjafs i tråden bara är gag och sanningen finns redan men är så enkel att den inte passar i tråden för då får ju inte en massa besserwissar svamla näst intill emotsagda.

Ta för f-n och läs Sven Anèrs djupa insikt och digra arbete i denna fråga så har ni lösningen men som tyvärr aldrig kommer att erkännas.

Ni kan börja med dennan länk:

http://svenanerpalmemordet.blogspot.se/2016/03/brev-till-ra-mfl.html#.V4S45jXK2-c

http://svenanerpalmemordet.blogspot.se/search?updated-min=2016-01-01T00:00:00%2B01:00&updated-max=2017-01-01T00:00:00%2B01:00&max-results=10#.V4S2QjXK2-c
Om man läser Sven Anérs blogg så kan man konstatera ganska fort att han har varit fel ute från början. Att hålla på att anklaga AA år efter år utan någon som helst grund är närmast parodiskt. Det har PU lyckligtvis förstått sedan länge.
Citera
2016-07-12, 12:42
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Hämtat ur Walls bok: ett anonymt vittne säger säg ha hört en man strax efter mordet uttala "das auto, das auto" ev påkallande en flyktbil åt gm. För de som inte är språkkunniga finns här ingen motsägelse till att attentatsgruppen kan haft kopplingar till Sydafrika. Afrikaans är i grunden det språk som talades av de vita boerna från Holland, som bosatte sig i Sydafrika. Vittnet kan ha hört "de auto, de auto" men tolkar hörselintrycket som "das auto, das auto". Som framgick av Youtube-klippet kan man på afrikaans även använda ordet auto för bil.

Det finns mängder av vittnesuppgifter runt mordplatsen som är intressanta och värda att ta på allvar.

Min teori om att paret Palme blev "flaggade"

Jag har funderingar på den långa, kraftiga och lite lufsiga mannen som gick efter paret Palme vid korvmojjen. Det konstiga är att han inte kunnat identifierats, att han inte själv gett sig tillkänna för Palmeutredarna. Det är som WalkieTalkie-männen som flerat vittnat om: ingen av dem har gett sig tillkänna. Det är inte troligt att en attentatsman gått så nära bakom paret Palme på en öppen plats så att alla kan se honom. Vem var han då? För att ge honom en funktion lanserar jag här teorin att han var en "flagga" som gick nära paret så att attentatsmannen(-männen) skulle se och veta hur paret Palme var klädda den kvällen, så att de efter bion inte tog fel på paret Palme. Det innebär att paret Palme kan ha varit skuggade från bostaden, tvärtemot vad polisutredningen kommit fram till.
Intressant teori som förutsätter att "flaggan" själv var säker på vem han skulle följa. Om personen i fråga är den person som MP såg, korvförsäljaren såg, Kerstin såg och Fauzzi såg (jag tror att det är samma person) så visste personen eller fick personen vetskap om OP vid bokhandeln vid ABF.

MP beskrev mannen klädd såpass annorlunda (vid första anblicken slarvigt klädd, men vid närmare studium ganska välklädd) så att jag gissar att mannen inte var svensk eller ens (väst-) europé. Jag reste i Polen 1970 och vart jag än gick på gatorna vände folk om och tittade på mig, som jag tror p.g.a. en annan klädkultur. (Spioner i Östeuropa var garanterat tvungna att använda andra kläder än normalt). Kanske blev "flaggan" fixerad på målet vid bokhandeln?
Citera
2016-07-12, 13:43
Medlem
SGDFs avatar
Ett tips innan man skriver ihop spekulationer angående Hans Holmérs handlande och chefsskap, är att läsa hans egen utsaga, och då inte i form av hans bok "Olof Palme är skjuten!".

Hans Holmér har inte bara framträtt under presskonferenser eller via kommunikéer till TT, utan även förhörts av Juristkommissionen åtskilliga gånger; han finns vidare med i KU-förhör. Vänligen ögna igenom några sidor av dessa textmassor innan ni kastar er ut i ett innehållslöst ordkrig angående hans handlande.

Efter att ha läst åtskilliga av dessa sidor kommer jag fram till att han ägnar för stora resurser åt PKK, och det är det enda (iofs illa nog) jag kan lasta denne döde man för.

"Mörkläggningen" har GM klarat av själv alldeles lysande, han var klar med den 23.30 den 28 februari 1986.
Citera
2016-07-12, 16:45
Medlem
Min hypotes får stöd i att HH's handlande och vistelse mordkvällen och natten fortfarande är okända uppgifter.

Vilka spår han ägnade sig åt är bara viktigt ur en synvinkel - att styra bort från det verkliga händelseförloppet och dess deltagare. Han lyckades utmärkt och vann IC's sympati.
Citera
2016-07-12, 17:08
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Min hypotes får stöd i att HH's handlande och vistelse mordkvällen och natten fortfarande är okända uppgifter.

Vilka spår han ägnade sig åt är bara viktigt ur en synvinkel - att styra bort från det verkliga händelseförloppet och dess deltagare. Han lyckades utmärkt och vann IC's sympati.

Jag hävdar att HH bara har en sk grandios personlighet, och att han är oskyldig till mordet och den sk mörkläggningen helt och hållet.

I de nämnda förhören svarar han på sina göranden före och strax efter mordet, dessutom svarar han på frågan om signalementet som tas upp här ibland. Vi tycker det är märkligt att Rimborns två gärningsmän blir ett signalement, men detta har Hans Holmér förklarat hur det har gått till på ett för mig trovärdigt sätt, jag kan digitalisera utdrag ur juristkommissionens förhör om du vill.
Citera
2016-07-12, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roga
Om man läser Sven Anérs blogg så kan man konstatera ganska fort att han har varit fel ute från början.Hur kan du veta det??? Att hålla på att anklaga AA år efter år utan någon som helst grund Det vet väl du knappast heller något om eller...?? är närmast parodiskt. Det har PU lyckligtvis förstått sedan länge.Sitter du i PU möjligen??

Holmers chafför har ju bla vittnat om att de var på Sveavägen och tittade på.

Avsan blev ju igenkänd av två yngre kvinnor i Dekorimahörnet. Dessutom är det väl rejält konstigt att Anér kan anklaga honom gång efter gång utan att det händer något och varför det inte händer något är vad jag förstår att då skulle byken tvättas och det vill ingen.

Kan omöjligen förstå att Anér varit ute fel från början men det är väl lätt att säga om man inte läst hans korr med de rättsvårdande myndigheter och diverse böcker till.
Som sagt, det enkla är ofta för ointressant och därav alla dessa sidor i FlashBack.

Tyvärr är sjukvården totalförstörd på samma sätt som Palmemordet i FB, en massa okunniga klantar tror sig veta något.

Läs Anér och lär!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in