2016-07-21, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Rekordhög uppvärmningstakt
Från den här bilden:
https://www.ncdc.noaa.gov/sotc/global/2016/6/supplemental/page-1
på sidan som psylophone nyligen länkade till, skulle man kunna
dra slutsatsen att uppvärmningstakten nu är ca 0,5°C per år.
Om det vore så, så skulle vi riskera att se en uppvärmning med
ytterligare 5°C de närmaste 10 åren.

Men...
Så illa är det knappast. Vi måste väga in att det finns periodiska
variationer, såsom PDO och ENSO som påverkar jordens medeltemperatur
på kort sikt.
Mellan 2000 och 2012 var den globala uppvärmningstakten låg
jämfört med hur temperaturen ökat om man i stället ser över
t.ex. de senaste 50 åren.
Vi måste se till hur klimatet förändras över lite längre tidsperioder
än enstaka år.

Temperaturökningen
Den här bilden visar 10-årsmedelvärden:
https://en.wikipedia.org/wiki/File:Global_temperature_change_-_decadal_averages,_1880s-2000s_(NOAA).png
Där kan vi se att temperaturen, jämfört med 1970-talet, ökat med:
Under 1980-talet: 0,3°C
Under 1990-talet: 0,6°C
Under 2000-talet: 0,9°C

Återstår ännu att se hur mycket den globala medeltemperaturen ökar
under perioden 2010-2019.
Hittills under 2016 har temperaturen varit 1,1° över 1900-talets medeltemperatur.
Det kan väl sägas vara en försiktig prognos att vi kommer att nå till minst 1,2°C
ökning före 2020?

Vi kan se att vi har en tydlig trend att temperaturen stiger med
ca 0,3°C per årtionde eller ca 3°C per 100 år.

CO2-ökningen
Vi kan relatera dessa värden för hur den globala temperaturen stigit
till hur CO2-halten i atmosfären ökat under motsvarande tidsperiod.
år / CO2-halt (ppm) / ökning per 10 år
1985 / 346,0 / +15,0
1995 / 360,8 / +14,9
2005 / 379,8 / +19,0
2015 / 400,8 / +21,0

Eftersom det dessutom finns en välkänd koppling mellan CO2-halt
i atmosfären och växthuseffekt, så kan vi förvänta oss att temperaturen
fortsätter att stiga så länge som förbränning av fossila bränslen och
utsläpp av CO2 forstätter i oförändrad takt.

Har du hört talas om El Niro?
Soluppvärmt vatten som skickar sin värme ut till atmosfären?
Citera
2016-07-21, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorn-Ola
Det är inte syftet.
Jag förstår mycket väl skillnaden och jag har tydligt skrivit att vi inte löser problemet med att snabbt flytta kol från marken till atmosfären om havets absorption av koldioxid är så långsam som IPCC antar.
Vi måste berika hela systemet samtidigt. Geoengineering är vanskligt och kan leda till oförutsedda resultat.
Du förstår alltså fortfarande inte problemet som jag talar om utan försöker få det till att det handlar om något helt annat. det handlar om att dagens organismer, i motsatt till de som existerade för 500 miljoner år sedan är anpassade till lägre CO2-halter. Det är inget du kan åtgärda på ett sekel med snabbt stigande halt.
Citat:
Det jag angriper är synen på att dagens förhållanden är normala och optimala samt belysa risken med dagens låga koldioxidnivåer för livet på jorden.

Vad som är "normalt" beror alltså på tidsperspektiv. Skall vi gå än längre tillbaka kan vi säga att det "normala" är att det inte ens finns något jordklot, så låt oss spränga det i luften.
Citat:
Man måste notera att koldioxidnivån låg högre än idag då jättealbatrossen kunde existera och att den var balanserad mot haven, vilket måste innebära att kolsyrenivån i haven var högre än idag och att haven då var mindre basiska.
Jag har en stark känsla av att jag tidigare förklarat för dig att det inte fungerar på det sättet. Det finns återkopplingar i haven som stabiliserar pH, men även här är takten avgörande, de hinner helt enkelt inte med när CO2-halten stiger så snabbt.
Citat:
Dessutom måste snabba ändringar av PH värde ha skett vid de stora temperatursvängningar som det har varit under kvartär med avgasning eller absorption av koldioxid som följd. Att skaldjuren inte skulle kunna hantera detta finner jag otroligt.
När har CO2-halten stigit lika fort som nu, menar du? Ge konkreta fakta som stödjer detta!
Citera
2016-07-21, 18:05
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
...
Varifrån har du fått 30-40.000 år? Har det funnits så långa interglacialperioder?

För ungefär 130 000 år sedan var det varmt, som nu.
Under Weichsel uppskattas hela Skandinavien varit täckt av is mellan ca
70 000 och 17 000 år sedan. I norr längre.
50 000 år är väl en rimlig prognos för Sydsverige.
Längre norrut kommer isen tidigare.
Har du en bättre prognos?

Citera
2016-07-21, 18:13
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Rekordhög uppvärmningstakt
Från den här bilden:
https://www.ncdc.noaa.gov/sotc/global/2016/6/supplemental/page-1
på sidan som psylophone nyligen länkade till, skulle man kunna
dra slutsatsen att uppvärmningstakten nu är ca 0,5°C per år.
Om det vore så, så skulle vi riskera att se en uppvärmning med
ytterligare 5°C de närmaste 10 åren.

Men...
Så illa är det knappast. Vi måste väga in att det finns periodiska
variationer, såsom PDO och ENSO som påverkar jordens medeltemperatur
på kort sikt.
Mellan 2000 och 2012 var den globala uppvärmningstakten låg
jämfört med hur temperaturen ökat om man i stället ser över
t.ex. de senaste 50 åren.
Vi måste se till hur klimatet förändras över lite längre tidsperioder
än enstaka år.

Temperaturökningen
Den här bilden visar 10-årsmedelvärden:
https://en.wikipedia.org/wiki/File:Global_temperature_change_-_decadal_averages,_1880s-2000s_(NOAA).png
Där kan vi se att temperaturen, jämfört med 1970-talet, ökat med:
Under 1980-talet: 0,3°C
Under 1990-talet: 0,6°C
Under 2000-talet: 0,9°C

Återstår ännu att se hur mycket den globala medeltemperaturen ökar
under perioden 2010-2019.
Hittills under 2016 har temperaturen varit 1,1° över 1900-talets medeltemperatur.
Det kan väl sägas vara en försiktig prognos att vi kommer att nå till minst 1,2°C
ökning före 2020?

Vi kan se att vi har en tydlig trend att temperaturen stiger med
ca 0,3°C per årtionde eller ca 3°C per 100 år.

CO2-ökningen
Vi kan relatera dessa värden för hur den globala temperaturen stigit
till hur CO2-halten i atmosfären ökat under motsvarande tidsperiod.
år / CO2-halt (ppm) / ökning per 10 år
1985 / 346,0 / +15,0
1995 / 360,8 / +14,9
2005 / 379,8 / +19,0
2015 / 400,8 / +21,0

Eftersom det dessutom finns en välkänd koppling mellan CO2-halt
i atmosfären och växthuseffekt, så kan vi förvänta oss att temperaturen
fortsätter att stiga så länge som förbränning av fossila bränslen och
utsläpp av CO2 forstätter i oförändrad takt.

Citat:
Har du hört talas om El Niro?
Soluppvärmt vatten som skickar sin värme ut till atmosfären?

Jag utgår från att du menar el Niño, och inte de Niro...
Hur långt läste du innan du skrev din kommentar? Första raden?
Om du läser första meningen i andra stycket så skriver jag bl.a.
"såsom PDO och ENSO".
PDO = Pacific Decadal Oscillation
ENSO = El Niño–Southern Oscillation

Behöver jag förklara?

Citera
2016-07-21, 20:07
Medlem
Citat:
Jag utgår från att du menar el Niño, och inte de Niro...
Hur långt läste du innan du skrev din kommentar? Första raden?
Om du läser första meningen i andra stycket så skriver jag bl.a.
"såsom PDO och ENSO".
PDO = Pacific Decadal Oscillation
ENSO = El Niño–Southern Oscillation

Behöver jag förklara?

Ja det var en felskrivning och jag såg inte att texten skulle expanderas. Du har rätt. Jag var för snabb i min kommentar och ber om ursäkt.
Citera
2016-07-21, 20:14
Medlem
Citat:
För ungefär 130 000 år sedan var det varmt, som nu.
Under Weichsel uppskattas hela Skandinavien varit täckt av is mellan ca
70 000 och 17 000 år sedan. I norr längre.
50 000 år är väl en rimlig prognos för Sydsverige.
Längre norrut kommer isen tidigare.
Har du en bättre prognos?

Förra interglacialperioden var varmare än dagens och varade bara i 10.000 år och istid brukar definieras av att klimatet på jorden varaktigt är kallare än dagens klimat. Mig veterligt har inga interglacialperioder, då klimatet är som dagens eller varmare varat så länge som 40-50.000 år?
Citera
2016-07-21, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Du förstår alltså fortfarande inte problemet som jag talar om utan försöker få det till att det handlar om något helt annat. det handlar om att dagens organismer, i motsatt till de som existerade för 500 miljoner år sedan är anpassade till lägre CO2-halter. Det är inget du kan åtgärda på ett sekel med snabbt stigande halt.

Vad som är "normalt" beror alltså på tidsperspektiv. Skall vi gå än längre tillbaka kan vi säga att det "normala" är att det inte ens finns något jordklot, så låt oss spränga det i luften.

Jag har en stark känsla av att jag tidigare förklarat för dig att det inte fungerar på det sättet. Det finns återkopplingar i haven som stabiliserar pH, men även här är takten avgörande, de hinner helt enkelt inte med när CO2-halten stiger så snabbt.

När har CO2-halten stigit lika fort som nu, menar du? Ge konkreta fakta som stödjer detta!
På 40-talet mätte man 400ppm.
Snabba temperatursvängningar i haven som vi bevisligen haft ger också upphov till svängningar i havens PH- värden genon termisk avgasning.
Sedan var det så att jag tog upp det långsiktiga problemet om att kol försvinner ur systemet, vilket kommer att leda till kolbrist. Under 150 ppm, så dör de flesta växter och det ekologiska systemet brakar ihop. Du skjuter över diskussionen på något annat.
Jag tror fortfarande inte att skaldjur dör ut av små förändringar i PH-värdet av den enkla anledningen att de då redan borde vara utdöda.
Citera
2016-07-21, 20:44
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Förra interglacialperioden var varmare än dagens och varade bara i 10.000 år och istid brukar definieras av att klimatet på jorden varaktigt är kallare än dagens klimat. Mig veterligt har inga interglacialperioder, då klimatet är som dagens eller varmare varat så länge som 40-50.000 år?

Det här känns lite som på gränsen till OT, men i alla fall...
Jag vet att det finns fler teorier, men en är denna:
"André Berger och Marie-France Loutre anser att den nuvarande
interglaciära varma perioden troligen kommer fortsätta under
minst 50 000 år."

Se t.ex. sid 25, sista stycket i:
Curt Stager: Deep Future: The Next 100,000 Years of Life on Earth

Citera
2016-07-21, 22:05
Medlem
Citat:
Det här känns lite som på gränsen till OT, men i alla fall...
Jag vet att det finns fler teorier, men en är denna:
"André Berger och Marie-France Loutre anser att den nuvarande
interglaciära varma perioden troligen kommer fortsätta under
minst 50 000 år."

Se t.ex. sid 25, sista stycket i:
Curt Stager: Deep Future: The Next 100,000 Years of Life on Earth

Det låter extremt långt.
Dessa tror på det motsatta:
https://wattsupwiththat.files.wordpress.com/2012/10/cp-8-1473-2012-hlt.pdf
Vi kan nog helt enkelt inte veta.
Citera
2016-07-21, 22:09
Medlem
Citat:
På 40-talet mätte man 400ppm.
Atmosfärens halt var inte 400 ppm på 40-talet, men det säger du ju inte heller vilket jag förutsätter inte är en slump. Du inser säkert att även om någon mätte upp några 400 ppm någonstans var det inte representativt för atmosfären som helhet. Man kan även idag få halter långt högre än de etablerade 400 ppm genom att mäta på olämpliga platser, typ mitt inne i en stad. (Det finns ett par klåpare som försökt göra rekonstruktioner av historisk CO2-halt baserad på sådana opålitliga mätningar)
Citat:
Snabba temperatursvängningar i haven som vi bevisligen haft ger också upphov till svängningar i havens PH- värden genon termisk avgasning.
Har du någon källa för hur stora dessa variationer kan tänkas vara och om de någonsin når ner till de nivåer som börjar bli problem idag? Och då talar jag om områden som korallrev, det finns havsområden med stora svängningar i pH och som har en fauna anpassad till detta.
Citat:
Sedan var det så att jag tog upp det långsiktiga problemet om att kol försvinner ur systemet, vilket kommer att leda till kolbrist. Under 150 ppm, så dör de flesta växter och det ekologiska systemet brakar ihop. Du skjuter över diskussionen på något annat.
Du försöker ta upp något som om du har rätt skulle vara ett problem på många miljoner års sikt men som är helt ointressant för de närmaste seklen. Det är som att tända eld på sig själv för att man känner sig lite frusen och är rädd att förfrysa någon gång i framtiden.

Sen tror jag inte riktigt du förstår de återkopplingsmekanismer som styr CO2-halten. Att denna sjunkit är dels en konsekvens av att solens intensitet långsamt stiger så temperaturstabiliserande återkopplingsprocesser drar ned på halten, och dels en konsekvens av att växter blivit mer effektiva på att förbruka CO2. Det är dock fortfarande kraftigt temperaturstyrt och CO2 kan inte ta slut.
Växterna kan inte dö ut eftersom om växtligheten minskar halten börjar stiga igen! Att släppa ut mer fossilt CO2 har heller ingen långsiktigt inverkan, utan efter 100,000 år eller så, vilket förvisso är långt ur mänskligt perspektiv men försumbart jämfört med de tider du talar om är halten tillbaka på samma nivå som vi startade med.
Citat:
Jag tror fortfarande inte att skaldjur dör ut av små förändringar i PH-värdet av den enkla anledningen att de då redan borde vara utdöda.
De flesta arter som levat är utdöda, och koraller har genomgått några massutrotningar. Nu är jag skeptisk till om våra förändringar är tillräckligt stora för att skapa någon ny massutrotning, det kommer säkert finnas i övrigt optimala miljöer där koralldjuren kan överleva, i värsta fall som fristående organismer utan att bilda rev. Även om arterna överlever kommer dock en kraftig minskning av mängden korallrev få en enorm effekt på jordens biosystem.
Citera
2016-07-21, 22:25
Medlem
Det var inte "någon" som mätte upp 400ppm.
http://www.biomind.de/nogreenhouse/daten/EE%2018-2_Beck.pdf
Citera
2016-07-21, 23:13
Medlem
Citat:
Det var inte "någon" som mätte upp 400ppm.
Beck var en av de två jag tänkte på. (Jaworowski den andre) och de är i sammanhanget just klåpare som bara samlat ihop en lista på gamla mätningar som gjordes i helt annat syfte utan någon som helst kvalitetskontroll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in