2018-05-04, 19:10
Medlem
musttomtes avatar
Kör SEB Credit och det funkar bra. Har 30k att leka med.
Citera
2018-05-05, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Kanske inte direkt svar på din fråga men kan du inte sätta upp autogiro för de flesta kreditkort? På så sätt använder du kredit men kommer automatiskt betala hela beloppet en gång i månaden (eller hur ofta du nu sätter upp det) och kan att vara helt säker på att du glömmer att betala i tid.

Funkar det förslaget verkligen?

Autogirobetalningen måste väl förnyas varje gång beloppet förändras eller tänker du dig en automatisk månadsöverföring på ett visst belopp?

Med vänlig hälsning, Mr. Debet
Citera
2018-05-05, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na

Autogirobetalningen måste väl förnyas varje gång beloppet förändras eller tänker du dig en automatisk månadsöverföring på ett visst belopp?

På många banker kan man fylla i att hela skulden ska dras eller minsta beloppet.
Citera
2018-05-05, 19:36
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:

Jag har satt upp "betala vad dom vill ha" den sista i varje månaden. Är min kredit 2000 förs det över 2000, är min kredit 10000 förs det över 10000.
Citera
2018-05-05, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kasstillvaro
På många banker kan man fylla i att hela skulden ska dras eller minsta beloppet.

Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Jag har satt upp "betala vad dom vill ha" den sista i varje månaden. Är min kredit 2000 förs det över 2000, är min kredit 10000 förs det över 10000.

Ok, tack för den infon!
Citera
2018-05-06, 13:49
Medlem
avrogados avatar
Citat:

Jag har för mig att ett medgivande autogiro innebär att man låter denna motpart ta vad denne behöver.

Det innebär därmed att man aldrig kan bli pådyvlad påminnelseavgifter och dylikt (så länge som täckning finns på kontot). Ansvaret ligger alltid hos motpart att hämta vad som behövs.

Således bör man undvika ge samma rättighet till "vem som helst" då de kan dra hur mycket som helst.

e-faktura är inte lika generös och således säkrare, men kan utmynna i diverse extra avgifter då det strular, såsom nytt BG/PG som man inte godkänt...

BTW, det verkar vara svårare att bli av med autogiromedgivandet, men har inte förstått varför...
Citera
2018-05-06, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pr3st
Finns det nått vettigt kreditkort där jag i förhand kan sätta in pengarna och slippa utnyttja kredit. Vi handlar mycket på Ica men jag kan inte läsa mig till annat än att man måste spara hos dem för att få dubbel bonus.

Jag vill sätta in pengar som sen används för inköpen och sen ta del av bonus. Vad ska jag välja?

Vill endast i nödfall nyttja krediten.

Finns det andra kort som är mer fördelaktiga?
På ICA räcker det med ett sparkonto där du har 5000 kr eller mer för att få dubbel bonus. Nu är ju räntan skit dock. Personligen använder jag mitt sparkonto på ICA mer som ett extra transaktionskonto då det är så simpelt att flytta pengar mellan sparkontot och kontot som bankkortet är knutit till.
Citera
2018-05-18, 08:36
Medlem
Har idag bara två halvtaskiga kort
Har problem med kreditprövningen pga låg inkomst tror jag

Skulle vilja ha ett kort i reserv från de trovärdigare företagen, även vanlig banker går bra även om det är årsavgift, vilket?
Citera
2018-05-18, 08:50
Medlem
sasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falurouge
Har idag bara två halvtaskiga kort
Har problem med kreditprövningen pga låg inkomst tror jag

Skulle vilja ha ett kort i reserv från de trovärdigare företagen, även vanlig banker går bra även om det är årsavgift, vilket?

kreditvärdet räknas tydligen som skuld
har man flera kredit kort förstör man framtida lån
Citera
2018-05-18, 16:14
Medlem
Higgswitzs avatar
Jag, som aldrig någonsin haft ett kreditkort, har ett dilemma och skulle behöva lite klok rådgivning.

En gång per halvår genomför jag en betalning om ca. 100,000 SEK till ett företag i USA och det slog mig nyligen att jag bör kunna genomföra exakt samma betalning med kreditkort och på så vis åtnjuta förmåner.

Frågorna är således:
1) Är det VÄRT att skaffa ett kreditkort enkom för dessa betalningar (för jag antar att de tar någon typ av procentuell avgift)? Om ja,
2) Vilket är mest förmånligt?
Citera
2018-05-18, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Higgswitz
Jag, som aldrig någonsin haft ett kreditkort, har ett dilemma och skulle behöva lite klok rådgivning.

En gång per halvår genomför jag en betalning om ca. 100,000 SEK till ett företag i USA och det slog mig nyligen att jag bör kunna genomföra exakt samma betalning med kreditkort och på så vis åtnjuta förmåner.

Frågorna är således:
1) Är det VÄRT att skaffa ett kreditkort enkom för dessa betalningar (för jag antar att de tar någon typ av procentuell avgift)? Om ja,
2) Vilket är mest förmånligt?
Med dom summorna skulle jag tippa på amex efter som vissa andra har bonusgränser per månad
Citera
2018-05-18, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saso
kreditvärdet räknas tydligen som skuld
har man flera kredit kort förstör man framtida lån
Tänkte att det var nåt sånt men så pass

"När jag skulle ha lånelöfte till bostadsrätt så räknade de alla krediter som fullutnyttjade. Alltså som om jag hade lån på de summor som krediterna var. Det spelade ingen roll att jag inte utnyttjade dem. Detta blev alltså negativt för mej trots att det inte var många kundkort med kredit."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in