2017-05-01, 11:55
Medlem
Segments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riggragg
Tja, kan inte svara på det riktigt.

Jag har läst här på FB att man kan maila in ett foto på checken, och vid ett tillfälle tipsade Ikanos kundtjänst mig om detta så därför gjorde jag så, men trots det så godkändes det inte.

Blev irriterad på deras kundtjänst som då gett olika svar och drog iväg ett mail till dem och ställde frågan igen och förklarade för dem att jag fått olika svar på samma fråga.
Krävde att de skulle återkomma med ett svar efter att de kontrollerat med hen som tar det slutgiltiga beslutet.

Fick då till svar att det var snigelpost som gällde men jag läser fortfarande att folk mailar in ett foto och att det går bra....

När jag var på Preem och löste in min check mot kontanter så sa killen i kassan i princip uttryckligen åt mig att maila en bild på checken till Ikano istället nästa gång. Han verkade tycka att det var besvärligt och jobbigt med alla som kom in med checkarna, speciellt eftersom de flesta dök upp precis innan de gick ut vilket ofta ledde till kontantbrist på macken enligt honom.
Citera
2017-05-02, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Preem mastercard har från den 1/7 en bonusgräns som är lika med kreditgränsen på kortet... köp över den gränsen ger ingen bonus.

Trist. Fick precis en bonuscheck på drygt 2.500 kr insatt på mitt kort efter ett bilköp, smidigt att kunna använda det så.

Hur är det tänkt att fungera? Om jag har kreditgräns på 10.000 kr per månad är alla köp upp till 10.000 kr/månad bonusgrundande?
Citera
2017-05-02, 15:10
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Travelix
Trist. Fick precis en bonuscheck på drygt 2.500 kr insatt på mitt kort efter ett bilköp, smidigt att kunna använda det så.

Hur är det tänkt att fungera? Om jag har kreditgräns på 10.000 kr per månad är alla köp upp till 10.000 kr/månad bonusgrundande?

Jag tolkar det så, de kanske vill att man ska höja sin kreditgräns? Antar att preem får typ 2% och delar med sig av den, de har väl blivit giriga... men lär ju inte.länhre vara nån som gör som du gjort..
Citera
2017-05-02, 22:50
Medlem
Argh123s avatar
Coop MedMera Mer - MasterCard (svart)
Vad tycker ni om detta kortet?
Ger mig (som vanligt 2p per krona i Coops butiker), olika mycket poäng per krona (boozt.com ger 4p/krona) och övriga betalningar 0,5p per krona. https://www.coop.se/MedMera-kortet/Tjana-poang-nar-du-handlar-online/
Dvs handlar jag för 10 000 kr så har jag samlat in minst 5 000 p vilket motsvarar i Coop shoppen 50 kr rabatt. Men ex får jag en månad "gratis" SF kids play för 5 000 poäng (om man har barn). Och det är tack vare att jag betalar med ett annat kort än mitt bankkort. Dock ska påpekas att kortet kostar 29kr/månad år 2 dvs 348 kr per år. Det betyder att man behöver sparat in 350 kr i bonus ex handlat på coop (2p per krona). 35 000 poäng, men eftersom det sker en bonus efter 21 000 poäng så behövs "bara" handla på coop för 10 500 kr första halvåret för att kortet ska betalat sig.

Jag tycker det låter bra, men allt för bra brukar göra en misstänkt.
Finns liknande kort, men ser inget annat än detta som kan vara lika smidigt. Dessutom hoppas jag det går att koppla till Tink då den tjänsten hjälpt mig oerhört att hålla koll på ekonomin (y)
Citera
2017-05-02, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Argh123
Coop MedMera Mer - MasterCard (svart)
Vad tycker ni om detta kortet?
Ger mig (som vanligt 2p per krona i Coops butiker), olika mycket poäng per krona (boozt.com ger 4p/krona) och övriga betalningar 0,5p per krona. https://www.coop.se/MedMera-kortet/Tjana-poang-nar-du-handlar-online/
Dvs handlar jag för 10 000 kr så har jag samlat in minst 5 000 p vilket motsvarar i Coop shoppen 50 kr rabatt. Men ex får jag en månad "gratis" SF kids play för 5 000 poäng (om man har barn). Och det är tack vare att jag betalar med ett annat kort än mitt bankkort. Dock ska påpekas att kortet kostar 29kr/månad år 2 dvs 348 kr per år. Det betyder att man behöver sparat in 350 kr i bonus ex handlat på coop (2p per krona). 35 000 poäng, men eftersom det sker en bonus efter 21 000 poäng så behövs "bara" handla på coop för 10 500 kr första halvåret för att kortet ska betalat sig.

Jag tycker det låter bra, men allt för bra brukar göra en misstänkt.
Finns liknande kort, men ser inget annat än detta som kan vara lika smidigt. Dessutom hoppas jag det går att koppla till Tink då den tjänsten hjälpt mig oerhört att hålla koll på ekonomin (y)

För min del är problemet är just årsavgiften. Den innebär att jag måste handla för cirka 70.000 kronor per år utanför Coop för att få betalt för årsavgiften. Vill man få 2 poäng per krona när man handlar hos Coop så har Coop andra kort som är gratis. För min del är det en stor fördel att Coop inte har något valutapåslag men det finns andra kort som är gratis som inte har det.

Själv går jag i tankarna att skaffa ett kort (Santander) utan valutapåslag (tack för tipset/svaret ovan!) och Preem som ger en procent tillbaka på allt man handlar och är gratis (om jag kommer ihåg rätt). Sen kan man ha ett gratis-kort hos Coop och samla poäng hos Coop när man handlar där.

För mig är det nog optimalt. Men förstås så passar olika kort olika personer olika bra.
Citera
2017-05-03, 08:37
Medlem
Argh123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pu
För min del är problemet är just årsavgiften. Den innebär att jag måste handla för cirka 70.000 kronor per år utanför Coop för att få betalt för årsavgiften. Vill man få 2 poäng per krona när man handlar hos Coop så har Coop andra kort som är gratis. För min del är det en stor fördel att Coop inte har något valutapåslag men det finns andra kort som är gratis som inte har det.

Själv går jag i tankarna att skaffa ett kort (Santander) utan valutapåslag (tack för tipset/svaret ovan!) och Preem som ger en procent tillbaka på allt man handlar och är gratis (om jag kommer ihåg rätt). Sen kan man ha ett gratis-kort hos Coop och samla poäng hos Coop när man handlar där.

För mig är det nog optimalt. Men förstås så passar olika kort olika personer olika bra.
Eller så är man snabb och handlar för 21000 p första halvåret (antar att det är före midsommar) och då har du 42 000 poäng dvs 400 kr i rabatt hos Coop. Sen om man inte gillar coop så kan man använda det i andra. Ex tror jag det också gällde 400 kr på CDON.

Jag tror jag kört på Med mera, men att i framtiden så kollar jag andra alternativ.
En bra app (lite OT) är Tink som lättare gör att man ser hur stora utgifter man haft månad för månad och kan på så sätt se om man använder ett kort tillräckligt mycket för att det ska vara värt att ha och få cashback (återbäring).
Nu hittade jag ytterligare en sida https://www.cashbackshopping.se/
Men för min del betalar jag hellre lite för ett kort än köpa online. Lite lurigt att hitta rätt. Annars är Wrap hyggligt bra också. Ger på sätt o vis väldigt höga rabatter, men tyvärr sällan något som passar än. Dessutom funkar det bara till ett fåtal banker.
Hur som helst, jag ska betala en privatperson. Finns det något bra sätt att få cashback för det på samma sött som jag betalar räkningar? Ska höra med föreningen om de kan skicka mig en räkning isf att betala direkt till säljaren.
Skulle ju ge mig än väldigt fin cashback.
Citera
2017-05-03, 09:32
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Argh123
Det betyder att man behöver sparat in 350 kr i bonus ex handlat på coop (2p per krona). 35 000 poäng, men eftersom det sker en bonus efter 21 000 poäng så behövs "bara" handla på coop för 10 500 kr första halvåret för att kortet ska betalat sig.
Jag tycker inte att Coop har så bra priser på sin mat ...visserligen finns Coop X-tra butiker men de är ganska sällsynta och jag får bege mig långt för att komma till en sådan.

Det blir nog mer lönsamt för dig att t.ex ha Preem / Shell utan årsavgift där du också får poäng och koppla kortet till Willys+ för att få rabatter i den butiken.
Citera
2017-05-03, 09:55
Medlem
Argh123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Jag tycker inte att Coop har så bra priser på sin mat ...visserligen finns Coop X-tra butiker men de är ganska sällsynta och jag får bege mig långt för att komma till en sådan.

Det blir nog mer lönsamt för dig att t.ex ha Preem / Shell utan årsavgift där du också får poäng och koppla kortet till Willys+ för att få rabatter i den butiken.

Som sagt var spelar det ingen större roll hur mycket jag handlar mat på hos Coop. Jag tror jag kommer fortsätta handla på Ica (OT: vilket är Sveriges vanligaste matbutik), men fördelen är att det sparas poäng som kan användas till så mycket annat. Om jag ändå konsumerar 100 000 kr per år för mitt bankkort så kan jag lika gärna göra det med ett bonuskort och samla poäng som dessutom kan lösas ut i trevliga saker. Om inte så kan man alltid ge bort presentkort.
Det är en trevlig sak som "bara" kostar 30 kr i månaden. Dessutom, som jag var inne på så kan jag i framtiden hitta ett bättre kort då. Första året är kostnadsfritt. Så har iaf ett år på mig att leta.
Citera
2017-05-03, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Preem mastercard har från den 1/7 en bonusgräns som är lika med kreditgränsen på kortet... köp över den gränsen ger ingen bonus.

Är det jag som är dum i huvudet nu, eller hur skulle man kunna handla för mer än sin kreditgräns? Snackar vi om man har pengar insatta på kortet (t ex 10K insatta med 30K kreditgräns = man kan handla för 40K)?
Citera
2017-05-03, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varmluftsugn
Är det jag som är dum i huvudet nu, eller hur skulle man kunna handla för mer än sin kreditgräns? Snackar vi om man har pengar insatta på kortet (t ex 10K insatta med 30K kreditgräns = man kan handla för 40K)?
FÖRMÅNSVILLKOR
Citat:
Bonus - Kontohavaren är dessutom berättigad till bonus, vilken beräknas till 1 % av samtliga inköp. Bonus beräknas dock inte för inköp av drivmedel enligt ovan eller för inköp på konkurrerande bensinstationer i Sverige. Bonus beräknas inte heller för betalningar genom tjänsten Betalo.

F r o m 1 juli 2017 får du bonus på upp till hela din kreditgräns per månad. Det betyder att har du exempelvis valt 25 000 kronor som kreditgräns så får du bonus på köp upp till den summan vilket kan ge dig en bonus på 250kr/månad.

Maximal bonus per månad baseras på kontohavarens kreditgräns. Vid en kreditgräns på 25 000kr kan man få maximalt 250kr i bonus per månad.
Senast redigerad av Elysia 2017-05-03 kl. 13:42.
Citera
2017-05-05, 16:55
Medlem
Abolishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pu

Sitter med ett avtal till Santanders Mitt Kort nu och märkte nu med lite "sista minuten"-research att man alltid betalar 30 kr per månad i avi-avgift (även om man betalar med autogiro/e-faktura), så jag får i alla fall fundera lite på om det är värt det.
Citera
2017-05-08, 20:42
Medlem
Enydrions avatar
Frågor om Preem mastercard...

Sätta in pengar på sitt kortkonto gör man med:
belopp
ocr nummer
bankgironummer
antar jag , dessa tre siffror står nu på mina sidor.

verkar inte gå att läsa fakturan på nätet ännu, där det påstås gå att läsa det magiska kontonumret som man tex ska ange för att få e-faktura...

Är kontonumret samma som ocr numret eller ej?

När brukar det gå att läsa själva fakturatexten på mina sidor hos Preem?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in