2016-07-18, 20:34
Medlem
HasseBanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Köpbeteendet med att betona tekniska prylar som oumbärliga, har väl inget med bibeln att göra, förstår inte hur du gör den kopplingen, och dessutom att se bibelläsning som kunskap och lärdom (det är ju äldre än antikt.. fullständigt värdelös läsning, ur varenda jävla aspekt) - du är ju visst det fundamentalistisk med klåfingrarna långt utanför vad befogenheterna tillåter.

Tidseran är nu, rymdåldern och skrotåldern med nu behov för förnybar energi, detta efter mycket dekadenta århundranden bakom oss, var var bibeln i början på 1900-talet då? nej just det, alla ville in i komforten och bibelläsare också, exakt så hagalet som man ser när folk köar till köpcentra, en hel massa "religiösa" där!!

jag tror t.o.m ALLA reliigösa där, i jakten på det "goda" hemmet, "finaste" hemmet som kan "avspegla, hur gooood och kristen man är"

du hycklar rätt ordentligt, ta du handen på hjärtat och säg.. gud, jag-är-en-hycklare av rang.

oh guuuud.. skulle jag haft tio mille, skulle jag bränna av några mille rätt snart, säg det men säg att jag ljuger om att du knappast skulle gå loss med spekulativa affärer... hur många sekter i världen bränner pengarna från sina fromma undersåtar på.. vulgolyx i kvadrat?! .. ja, egenhändigt självutsedda till kristna.

säg "oooh gud, skulle jag få 18 mille, då skulle jag minsann aldrig iaf visa mig vara materielistisk, för dt är så ooooooooooooooooooooonaturligt. ?

Säger bara en sak: Den som lever får se.
2016-07-18, 20:37
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseBanan
Säger bara en sak: Den som lever får se.
Och syftar därmed på efterlivet?
2016-07-18, 20:44
Medlem
HORJESUSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Köpbeteendet med att betona tekniska prylar som oumbärliga, har väl inget med bibeln att göra, förstår inte hur du gör den kopplingen, och dessutom att se bibelläsning som kunskap och lärdom (det är ju äldre än antikt.. fullständigt värdelös läsning, ur varenda jävla aspekt) - du är ju visst det fundamentalistisk med klåfingrarna långt utanför vad befogenheterna tillåter.

Tidseran är nu, rymdåldern och skrotåldern med nu behov för förnybar energi, detta efter mycket dekadenta århundranden bakom oss, var var bibeln i början på 1900-talet då? nej just det, alla ville in i komforten och bibelläsare också, exakt så hagalet som man ser när folk köar till köpcentra, en hel massa "religiösa" där!!

jag tror t.o.m ALLA reliigösa där, i jakten på det "goda" hemmet, "finaste" hemmet som kan "avspegla, hur gooood och kristen man är"

du hycklar rätt ordentligt, ta du handen på hjärtat och säg.. gud, jag-är-en-hycklare av rang.

oh guuuud.. skulle jag haft tio mille, skulle jag bränna av några mille rätt snart, säg det men säg att jag ljuger om att du knappast skulle gå loss med spekulativa affärer... hur många sekter i världen bränner pengarna från sina fromma undersåtar på.. vulgolyx i kvadrat?! .. ja, egenhändigt självutsedda till kristna.

säg "oooh gud, skulle jag få 18 mille, då skulle jag minsann aldrig iaf visa mig vara materielistisk, för dt är så ooooooooooooooooooooonaturligt. ?

Håller med att bibel läsning är fullständigt värdrlös som kunskap och lärdom.

Dessutom totalt värdelös som underhållning.

Jämför att sitta å läsa nåt gammalt evangelium med att sitta på
bio eller vid storbildskärm å se sagan om ringen

Nä det är inte ens jämförbart nånstans.
2016-07-19, 00:01
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Om du läst Bibeln så säger Jesus i evangelierna att människor kan aldrig förutspå domedagen och Jesu återkomst. Enligt honom så är dessa "falska profeter". Han säger att domedagen kommer den dag då vi minst anar det. När vi tror att allt är frid och fröjd, som "en tjuv om natten", inte ens änglarna i himmelen vet om när och hur.

Citat:
Nu lät jag kanske som en kristen fundamentalist, vilket jag inte är.

Nix, du låter faktisk ganske vettig i detta sammanhang. Det där med att "profetera" brukar vanligen att skena ut i ren meningslös demagogi.
2016-07-19, 00:03
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Men magkänslan säger att det som beskrivs i bl.a. Uppenbarelseboken är en reflektion av de tider vi nu lever i. Precis som träden knoppas när det blir vår, på samma sätt kan man utröna att vi nu lever i de sista tiderna.

Om du förliter dig på magkänsla är pastafarianismen religionen för dig.
2016-07-19, 00:04
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HORJESUS
Exakt, dom är riktiga profeter tills det visar sej att dom har fel.

Ack ja, dessa falska dikotomier.
2016-07-19, 00:06
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Japp, bibeln har rätt igen:

"Många falska profeter skall framträda och bedra många." (Matteus 24:11 Bibel2000)

Bibeln är inte ensam om att vara paranoisk.
2016-07-19, 02:13
Medlem
Kernelpanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Läs denna liknelse.

En gång undervisade han i en synagoga på sabbaten. Där fanns en kvinna som hade plågats av en sjukdomsande i arton år. Hon var krokryggig och kunde inte räta på sig. När Jesus fick se henne kallade han på henne och sade: ”Kvinna, du är fri från din sjukdom”, och så lade han sina händer på henne. Genast kunde hon räta på sig, och hon prisade Gud. Men synagogföreståndaren, som förargade sig över att Jesus botade på sabbaten, sade till folket: ”Det finns sex dagar då man skall arbeta. På dem kan ni komma och bli botade, men inte under sabbaten.” Herren svarade honom: ”Hycklare, finns det någon av er som inte löser sin oxe eller åsna från krubban också på sabbaten och leder ut och vattnar den? Men här är en Abrahams dotter som Satan har hållit bunden i arton år. Skulle hon inte få lösas från sin boja på sabbaten?” Dessa ord kom alla hans motståndare att skämmas, men folket gladde sig över allt det underbara som han gjorde. Lukas 13:10-17

Det sägs att araber också har Abraham som stamfader, så varför skulle de inte lösas från Israels ockupation efter så många årtionden, precis som kvinnan som botades efter 18 år?

Jag har en stark vilja att uttala en dom över dig och ditt beteende på detta forum, men jag låter bli. Du verkar inte ha tagit till dig av vad jag och andra har skrivit tidigare, så antingen har Gud förhärdat ditt sinne eller så trollar du.

Hej DindooNuffin
Din liknelse verkar komma från någon gammal fantasybok, du vet väl om att man inte man inte ska ta såna böcker för sanningar?
2016-07-19, 02:22
Medlem
Kernelpanics avatar
Citat:
Nu tror jag att du som alla andra inte är seriös med frågan, utan vill driva med andra, men jag svarar för dom som är intresserade:

Om du läser bibelns profetior kan du få ett hum om hur lång tid det handlar om. Men bibeln är tydlig med att ingen, inte ens Jesus skulle få veta exakt när slutet kommer:

"Dagen och timmen känner ingen, inte ens himlens änglar, inte ens Sonen, ingen utom Fadern." (Matteus 24:36 Bibel2000)

Men bibeln förklarar att många olika tecken skulle visa att tiden var nära, Jesus sade:

"Se upp så att ingen bedrar er. Många kommer att uppträda under mitt namn och säga: Jag är Messias, och de skall bedra många. Ni kommer att få höra stridslarm och krigsrykten. Se till att ni inte låter skrämma er. Sådant måste hända, men det är ännu inte slutet.

Folk skall resa sig mot folk och rike mot rike, och det blir hungersnöd och jordbävning på den ena platsen efter den andra. Allt detta är början på födslovärkarna.

Då skall man utlämna er till att plågas och dödas, och alla folk skall hata er för mitt namns skull. Då skall många komma på fall och ange varandra och hata varandra.

Många falska profeter skall framträda och bedra många. Genom att laglösheten tilltar kommer kärleken att kallna hos de flesta. Men den som håller ut till slutet skall bli räddad.

Och budskapet om riket skall förkunnas i hela världen och bli till ett vittnesbörd för alla folk. Sedan skall slutet komma.
" (Matteus 24:4-14 Bibel2000)

Han gav en liknelse på hur man skulle se på dessa tecknen:

"Lär av en jämförelse med fikonträdet. När kvisten blir mjuk och bladen spricker ut vet ni att sommaren är nära. På samma sätt vet ni när ni ser allt detta hända att han är nära, utanför dörren." (Matteus 24:32-33 Bibel2000)

På liknande sätt som man kan ana att sommaren kommer, så kan man ana genom världens händelser att tiden är nära för Guds ingripande på jorden.

Paulus förklarade också hur det kommer att bli:

"Det skall du veta, att i de sista dagarna blir tiden svår. Då kommer människorna att tänka bara på sig själva och på pengar; de blir skrytsamma, högmodiga, fräcka, olydiga mot sina föräldrar,

otacksamma, ogudaktiga, kärlekslösa, oförsonliga, fulla av förtal, obehärskade, våldsamma,

främmande för allt gott, svekfulla, hänsynslösa och inbilska. De älskar njutningar mer än Gud.
" (2 Tim 3:1-4 Bibel2000)

Det sista tecknet är intressant, man ser mer och mer människor vända Gud ryggen och istället hålla på med sinnliga njutningar.

Man kan dessutom undersöka Daniels profetior, som tydligt räknar upp alla världsvälden fram till vår tid, där Anglo-Amerikanska världsväldet är bland dom som kommer att krossas av Gud (Daniel 2:44), och i Uppenbarelseboken kan man även läsa om den åttonde och sista som är en "bild av ett världsvälde", FN.

Det här är ju tydliga tecken på att man ska hålla sig borta från gud och jesus. Istället bör man tänka på sin privatekonomi och unna sig lite njutningar istället för att frukta guds straff
2016-07-19, 02:26
Medlem
Kernelpanics avatar
Citat:
Nej, kunnig/har kunskap nog att kunna förstå vad saker och ting i bibeln betyder, för att därmed kunna dra slutsatsen om det är trovärdigt eller inte.

För att förkasta en teori så måste man först sätta sig in i hur den teorin fungerar, med ett öppet sinne så att man förstår hur man har tänkt att teorin fungerar.

Ni har aldrig satt in er i ens en bråkdel av bibeln innan ni har börjat kritisera förvränga och förkasta vad som står där.

Det är som läsa in sig ordentligt på Sagan om ringen-böckerna och sen börja bedöma vad som är trovärdigt och inte. Det står ju att Bilbo får en ring så det måste ju vara sant osv...
2016-07-19, 02:30
Medlem
Kernelpanics avatar
Citat:
Om du läst Bibeln så säger Jesus i evangelierna att människor kan aldrig förutspå domedagen och Jesu återkomst. Enligt honom så är dessa "falska profeter". Han säger att domedagen kommer den dag då vi minst anar det. När vi tror att allt är frid och fröjd, som "en tjuv om natten", inte ens änglarna i himmelen vet om när och hur.

Nu lät jag kanske som en kristen fundamentalist, vilket jag inte är. Jag har min personliga tro. Men ville ändå uppmärksamma dig på detta.

Hur mycket kunskap hade vi om jorden och universum när bibeln skrevs?
Folk visste nästan ingenting och då är det ju så klart svårt att sitta och gissa när domedagen kommer
2016-07-19, 02:38
Medlem
Kernelpanics avatar
Citat:
Idag är det mer tydligt än någonsin. Folk stirrar ner i sina Smartphones för att slippa konfronteras med verkligheten. Man blir beroende av dataspel som ett sätt att fly. Det är den spontana tillfredsställelsen som räknas, att uppgå i nuet. Att söka sinnlig njutning och sensationer, bl.a. genom droger och spel. Detta avskärmar oss från det som är viktigt i livet.

I romarriket 500 f.kr - 500 e.kr fanns såväl vin, opium, vadslagning och spel. Det var säkert många som trodde att "de sista dagarna" var nära förestående redan då

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in