2020-08-28, 22:21
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TwoThousand
Väldigt många har blivit skolade sedan en tidig ålder, vad gör man med en förlorad generation?
Vi är alla förlorade generationer. Vi viger våra liv åt Satans värld och får barnen att följa efter i våra spår. Jesus var osäker på om han skulle komma att finna någon enda människa med tro vid sin återkomst.
2020-08-28, 22:38
Avstängd
TwoThousands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Vi är alla förlorade generationer. Vi viger våra liv åt Satans värld och får barnen att följa efter i våra spår. Jesus var osäker på om han skulle komma att finna någon enda människa med tro vid sin återkomst.

Flesta människor gick över till Kristus istället för att vänta på återkomsten.
2020-08-28, 23:03
Medlem
Citat:
Texten är kontroversiell så nog finns det mycket att fråga om:

- Världen är dömd att gå under. Som det tycks ganska snart.
- O.s.v.

aldrig har den globala fattigdomen (i %) varit så låg och livslängden så hög. Efter ww2 har krigsnivån mestadels sjunkit. Läkekonsten har minskat barnadödlighetren enornt

Humanismen och pscifismen är inspirerad av kristendomen och NT. Kan dwt vara så att humanism, vetenskap och civilisation är Guds vilja?
2020-08-29, 09:00
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
aldrig har den globala fattigdomen (i %) varit så låg och livslängden så hög. Efter ww2 har krigsnivån mestadels sjunkit. Läkekonsten har minskat barnadödlighetren enornt

Humanismen och pscifismen är inspirerad av kristendomen och NT. Kan dwt vara så att humanism, vetenskap och civilisation är Guds vilja?
Det där är människors tankar.

Det är industrialismen och kolonialismen som har påverkat människors materiella och mentala tillstånd de senaste århundradena. Till det bättre och till det sämre. Världsekonomin bygger på ökad tillväxt som bygger på ökad rovdrift som sågar av den gren vi sitter på. Minskad tillväxt får ekonomin att kollapsa.

Det som har utvecklats av Bibeln är lagen, men de hycklande religiösa traditionerna har också utvecklat lagvrängandet, så att slutresultatet är mer förljugenhet.
2020-08-29, 13:00
Medlem
Citat:
Det där är människors tankar.

Det är industrialismen och kolonialismen som har påverkat människors materiella och mentala tillstånd de senaste århundradena. Till det bättre och till det sämre. Världsekonomin bygger på ökad tillväxt som bygger på ökad rovdrift som sågar av den gren vi sitter på. Minskad tillväxt får ekonomin att kollapsa.

Det som har utvecklats av Bibeln är lagen, men de hycklande religiösa traditionerna har också utvecklat lagvrängandet, så att slutresultatet är mer förljugenhet.

(Jag sa att antal konflikter och antal döda i krig har minskat successivt, men det var innan det dystra 2010-talet.)

Kristendom har varit ett salt i förruttnelsen på endel håll och i vissa avseenden. Särskilt puritanska och lutherska samhällen har utvecklat hög arbetsmoral och affärsmoral och låg korruption. Och det sitter i även efter sekulariseringen. Kristna afrikanska samhällen är dock korrupta. Oklart varför.

Kolonialismen har väl nästan försvunnit efter 1960-talet? Hur påverkar den människans mentala tillstånd idag? Genom religionskrig och islamisters hämnd mot väst?

Vad menar du med lagvrängandet?

Tråkigt att folk i bibelbältet i Usa var för slaveri och idag är klimatskeptiker, och röstar på en ständigt ljugande president. Även svenska livets ordare och pingstvänner tenderar att ha de tankarna. Glad att du inte tänker så, utan har lite vänsterinspirerat ifrågasättande av konsumtionssamhället?
Senast redigerad av guru1966 2020-08-29 kl. 13:07.
2020-08-30, 13:36
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
(Jag sa att antal konflikter och antal döda i krig har minskat successivt, men det var innan det dystra 2010-talet.)

Kristendom har varit ett salt i förruttnelsen på endel håll och i vissa avseenden. Särskilt puritanska och lutherska samhällen har utvecklat hög arbetsmoral och affärsmoral och låg korruption. Och det sitter i även efter sekulariseringen. Kristna afrikanska samhällen är dock korrupta. Oklart varför.

Kolonialismen har väl nästan försvunnit efter 1960-talet? Hur påverkar den människans mentala tillstånd idag? Genom religionskrig och islamisters hämnd mot väst?

Vad menar du med lagvrängandet?

Tråkigt att folk i bibelbältet i Usa var för slaveri och idag är klimatskeptiker, och röstar på en ständigt ljugande president. Även svenska livets ordare och pingstvänner tenderar att ha de tankarna. Glad att du inte tänker så, utan har lite vänsterinspirerat ifrågasättande av konsumtionssamhället?
Kolonialismen påverkar allas mentala tillstånd. Alla ideer om överlägsna och underlägsna folkslag kommer från forna tiders koloniala härjningar.

Det typiska religiösa lagvrängandet stod fariséerna för: istället för att följa Guds bud med hjärtat så hittade de på regler som hjälpte dem att (enligt deras mening) undvika att direkt bryta mot buden. På så sätt ansåg de sig försäkrade om ett evig tliv.

Höger och vänster spelar inte längre någon roll för samhället. Det välstånd som ska fördelas utgår från den rovdrift som redan har förstört världen. Vår värld är som smittad av det som kommer att utrota oss även om vi inte direkt märker något ännu.
2020-08-30, 16:37
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Kungörelsen med Jesus ord

Men han vände sig om och sade till Petrus: »Gå bort, Satan, och stå mig icke i vägen; du är för mig en stötesten, ty dina tankar äro icke Guds tankar, utan människotankar.»
Jesus svarade dem: »Vore Gud eder fader, så älskaden I ju mig, ty från Gud har jag utgått, och från honom är jag kommen. Ja, jag har icke kommit av mig själv, utan det är han som har sänt mig. Varför fatten I då icke vad jag talar? Jo, därför att I icke 'stån ut med' att höra på mitt ord. I haven djävulen till eder fader, och vad eder fader har begär till, det viljen i göra. Han har varit en mandråpare från begynnelsen, och i sanningen står han icke, ty sanning finnes icke i honom. När han talar lögn, då talar han av sitt eget, ty han är en lögnare, ja, lögnens fader. Men mig tron I icke, just därför att jag talar sanning.
Härefter talar jag icke mycket med eder, ty denna världens furste kommer. I mig finnes intet som hör honom till; men detta sker, för att världen skall förstå att jag älskar Fadern och gör såsom Fadern har bjudit mig. Stån upp, låt oss gå härifrån.»
Och tecken skola ske i solen och månen och i stjärnorna, och på jorden skall ångest komma över folken, och de skola stå rådlösa vid havets och vågornas dån, då nu människor uppgiva andan av förskräckelse och ängslan för det som skall övergå världen; ty himmelens makter skola bäva. Och då skall man få se 'Människosonen komma i en sky', med stor makt och härlighet.
Simon, Simon! Se, Satan har begärt att få eder i sitt våld, för att kunna sålla eder såsom vete; men jag har bett för dig, att din tro icke må bliva om intet. Och när du en gång har omvänt dig, så styrk dina bröder.»
Ty den tiden skall bliva 'en tid av vedermöda, så svår att dess like icke har förekommit allt ifrån världens begynnelse, från den tid då Gud skapade världen, intill nu', ej heller någonsin skall förekomma. Och om Herren icke förkortade den tiden, så skulle intet kött bliva frälst;
Men evangelium måste först bliva predikat för alla folk.
Och frukten icke för dem som väl kunna dräpa kroppen, men icke hava makt att dräpa själen, utan frukten fastmer honom som har makt att förgöra både själ och kropp i Gehenna.
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2020-08-30 kl. 16:49.
2020-08-30, 19:12
Medlem
Citat:
Jag är inte religiös och tillhör ingen församling. Jag har studerat evangelierna och presenterar vad som står där med egna ord.

Jag kan inte förstå möjligheten av en annan värld som jag inte har sett och jag kan förstås inte överblicka Gud för att bilda mig en objektiv uppfattning, men mina studier har lett till ett bergfast förtroende för Jesus och hans ord. Ingen har någonsin lärt mig så mycket som han.

Evangeliet som jag uppfattar det:

Genom nåden och utan att ha förtjänat det kan vi få förlåtelse för våra synder, av en barmhärtig Gud som offrade sin egen son som "betalning" för våra synder. Genom att tro på hans offer, död, begravning och uppståndelse på tredje dagen (enligt skrifterna) så blir vi räddade. 1 Cor 15:1-4

Vi behöver också bekänna vår syndfulla natur för det finns inte någon, inte en enda, som är utan synd. Rom 3:23

Straffet för synden är döden, men gåvan från Gud är evigt liv för den som vänder om och följer Sonen Jesus Kristus. Synden som Jesus kom för att betala för vår skull, blir förlåten en gång för alla. Rom 6:23

Och om du med din mun bekänner att Jesus är Herren och tror i ditt hjärta att Gud har uppväckt honom från de döda, skall du bli räddad. Rom 10:9-10

Var och en som åkallar Herrens namn skall blir räddad. Rom 10:13

Vi ska komma ihåg när vi läser evangelierna att dom är främst riktade till Israels, Guds utvalda folk. Jesus var själv Jude och kom till Israel, för att just uppfylla profetiorna i Gamla Testamentet. Mycket handlar om detta och det var viktigt i Guds plan att profetiorna gick i uppfyllelse.

Så när Jesus, eller hans lärjungar/apostlar talar om vikten av att studera skrifterna så syftar dom bara på Gamla Testamentet. För det var dom enda skrifterna som fanns vid den tiden. Nya Testamentet var inte nedtecknat ännu.

Jesus förkunnade evangeliet till Israels folk främst, inte till Hedningarna. Budskapet till hedningarna gick ut först efter Jesus död och uppståndelse. Faktiskt inte förrän Paulus skickades ut som en apostel till hedningarna.

Därför är det väldigt lätt att missförstå texterna där, om man inte förstår VEM Jesus talar till. Men visst talar han till oss alla också, i synnerhet när han talar till sina lärjungar som ju var dom första medlemmarna i hans kyrka. Men det kan ibland vara svårt att se skillnaden eller ens veta vilka han talar till.

Johannes kap 14 är ett exempel på när han talar till oss troende (kyrkan), när han berättar att han snart ska lämna dom (lärjungarna) för att bege sig till sin faders hus där han ska förbereda plats åt oss, kyrkan, dom troende Kristna, för att sen komma tillbaks och hämta oss till sig själv. Löftet som är vårt välsignade hopp och som vi nu väntar på ska uppfyllas.

Och jaa, tiden närmar sig sitt slut. Den sista veckan enligt Dan 9:27 tickar snart igång. Då kommer Guds "klocka" att åter ticka för Israel och all fokus kommer att vara på Israel. Kyrkan (dom troende kristna) kommer inte att vara kvar här då, för då har Jesus "hämtat oss till sig själv" redan.

Gud kommer då uppfylla sitt slutliga löfte till sitt folk (Israel) och sända den Messias (Jesus återkomst) och upprätta det rike dom väntat på. Men dom kommer också då att förstå att det var DOM som korsfäste honom då vid hans första besök här som dom helt missade.
Senast redigerad av vinkelhak 2020-08-30 kl. 19:16.
2020-08-30, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Vi befinner oss i sista tiden enligt bibeln så hur tolkar ni bibeln? Snälla, vill ha en seriös diskussion här med bibelkunniga troende o inte antaganden från ateister. Vill inte heller ha inlägg om muslimernas tolkning eftersom det är en annan religion.

Det finns mycket som talar för att vi är den sista generationen. Bla ser vi vad som händer i Damaskus och vi ser Ryssland-Iran-Kina koalitionen precis som bibeln förutsett, global ekonomi, monster tsunamis o katastrofer, kärnvapen som kan utrota världen, Israels bildande på en dag, jobbandet på ett fredsavtal mellan Israel o Palestina, EU, arab våren, Homosexualitet, olika smittor, apostasia o nedgång för kyrkorna, falska jesus som New Age m.m., själviskhet o festande, falska doktriner som evolutionen, media kommunikation som tv, radio m.m., droger, accepterat med occultism o Wicca, gospeln sprids till alla länder, terrorism, Islams rop att utrota Israel m.m.

Kom igen, låt höra vad ni har att säga?
Nu har det gått 7,5 år. Är ”vi” fortfarande den sista generationen?
2020-08-30, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Nu har det gått 7,5 år. Är ”vi” fortfarande den sista generationen?

Hur lång är en generation? 70-100 år? Så troligen är vi fortfarande den sista generationen.
2020-08-30, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Hur lång är en generation? 70-100 år? Så troligen är vi fortfarande den sista generationen.
Imgen aning. Beror ju på vid vilken ålder TS var när hen skrev.
En generation brukar anses vara ca 25 år.
2020-08-30, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Imgen aning. Beror ju på vid vilken ålder TS var när hen skrev.
En generation brukar anses vara ca 25 år.
Nja, enligt bibeln är det i alla fall en genomsnittlig livslängd. Du tänker nog på familjegenerationen som man brukar räkna från moder till barn (alltså ca 25 år). Inom biologin syftar man också på genomsnittlig livslängd när man pratar om generationer, vilket bibeln nog står närmare i sånt fall. Skulle gissa på att det syftas på ca 70 år då.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in