2016-07-18, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Japp, bibeln har rätt igen:

"Många falska profeter skall framträda och bedra många." (Matteus 24:11 Bibel2000)

Så....hur kommer det sig att dessa domedagsförkunnare är falska profeter........men, när JV gett fel årtal för slutet (vilket man gjort ett antal gånger) så har de absolut inte varit falska profeter?
2016-07-18, 16:39
Medlem
[quote=HORJESUS|57903373]Å där entill [/QUOTE

Denna gången kom det ju "från rätt röv", som de säger nere i Skåne. Riktigt komiskt faktiskt.
2016-07-18, 16:41
Medlem
HasseBanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HORJESUS
Du å jag tittar nog i olika speglar, för jag kan inte förstå vad du menar.
Eller kanske dina speglar är skeva?

Nej du förstår uppenbarligen inte skriven text. Men det tillhör det grundläggande att om man ska debattera ett visst ämne, som i detta fallet religion, så bör man ha lite kunskaper. Lite kött på benen s.a.s. innan man uttalar sig.

Du har en förutbestämd, rotad uppfattning om att kristna är hycklare som slingrar sig. Okej, det är din uppfattning och du har all rätt att ha den. Kom igen att debattera på ett lite djupare och mer ingående plan när du är mer påläst.
2016-07-18, 16:44
Medlem
Citat:
Å där entill

Så bibeln har rätt?
2016-07-18, 17:19
Medlem
HORJESUSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseBanan
Nej du förstår uppenbarligen inte skriven text. Men det tillhör det grundläggande att om man ska debattera ett visst ämne, som i detta fallet religion, så bör man ha lite kunskaper. Lite kött på benen s.a.s. innan man uttalar sig.

Du har en förutbestämd, rotad uppfattning om att kristna är hycklare som slingrar sig. Okej, det är din uppfattning och du har all rätt att ha den. Kom igen att debattera på ett lite djupare och mer ingående plan när du är mer påläst.

Låt oss säga att jag är fel ute lille plutten.
Det innebär ju inte att du är rätt ute.

Har den tanken slagit dej nån gång ??
2016-07-18, 17:23
Medlem
HORJESUSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Så....hur kommer det sig att dessa domedagsförkunnare är falska profeter........men, när JV gett fel årtal för slutet (vilket man gjort ett antal gånger) så har de absolut inte varit falska profeter?

Exakt, dom är riktiga profeter tills det visar sej att dom har fel.
Å då slingrar sej den kristna ormen med alla dess huvuden
2016-07-18, 18:30
Medlem
Citat:
Man måste snarare ha brist på fantasi och leva i förnekelse eller vara blind om man inte ser hur allt detta stämmer in på vår samtid.

Vilket har sagts sedan 1000-talet ungefär. På vilket sätt stämmer det på vår samtid tycker du?
2016-07-18, 19:53
Medlem
HasseBanans avatar
Citat:
Låt oss säga att jag är fel ute lille plutten.
Det innebär ju inte att du är rätt ute.

Har den tanken slagit dej nån gång ??

Jag påstår inte att jag har rätt. Men magkänslan säger att det som beskrivs i bl.a. Uppenbarelseboken är en reflektion av de tider vi nu lever i. Precis som träden knoppas när det blir vår, på samma sätt kan man utröna att vi nu lever i de sista tiderna.
2016-07-18, 19:57
Medlem
HasseBanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
Vilket har sagts sedan 1000-talet ungefär. På vilket sätt stämmer det på vår samtid tycker du?

Idag är det mer tydligt än någonsin. Folk stirrar ner i sina Smartphones för att slippa konfronteras med verkligheten. Man blir beroende av dataspel som ett sätt att fly. Det är den spontana tillfredsställelsen som räknas, att uppgå i nuet. Att söka sinnlig njutning och sensationer, bl.a. genom droger och spel. Detta avskärmar oss från det som är viktigt i livet.
2016-07-18, 20:05
Medlem
Citat:
Idag är det mer tydligt än någonsin. Folk stirrar ner i sina Smartphones för att slippa konfronteras med verkligheten. Man blir beroende av dataspel som ett sätt att fly. Det är den spontana tillfredsställelsen som räknas, att uppgå i nuet. Att söka sinnlig njutning och sensationer, bl.a. genom droger och spel. Detta avskärmar oss från det som är viktigt i livet.

Var står det i Bibeln att det skulle känneteckna de sista dagarna? Sinnlig njutning har också alla sökt i alla tider.
2016-07-18, 20:09
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Köpbeteendet med att betona tekniska prylar som oumbärliga, har väl inget med bibeln att göra, förstår inte hur du gör den kopplingen, och dessutom att se bibelläsning som kunskap och lärdom (det är ju äldre än antikt.. fullständigt värdelös läsning, ur varenda jävla aspekt) - du är ju visst det fundamentalistisk med klåfingrarna långt utanför vad befogenheterna tillåter.

Tidseran är nu, rymdåldern och skrotåldern med nu behov för förnybar energi, detta efter mycket dekadenta århundranden bakom oss, var var bibeln i början på 1900-talet då? nej just det, alla ville in i komforten och bibelläsare också, exakt så hagalet som man ser när folk köar till köpcentra, en hel massa "religiösa" där!!

jag tror t.o.m ALLA reliigösa där, i jakten på det "goda" hemmet, "finaste" hemmet som kan "avspegla, hur gooood och kristen man är"

du hycklar rätt ordentligt, ta du handen på hjärtat och säg.. gud, jag-är-en-hycklare av rang.

oh guuuud.. skulle jag haft tio mille, skulle jag bränna av några mille rätt snart, säg det men säg att jag ljuger om att du knappast skulle gå loss med spekulativa affärer... hur många sekter i världen bränner pengarna från sina fromma undersåtar på.. vulgolyx i kvadrat?! .. ja, egenhändigt självutsedda till kristna.

säg "oooh gud, skulle jag få 18 mille, då skulle jag minsann aldrig iaf visa mig vara materielistisk, för dt är så ooooooooooooooooooooonaturligt. ?
Senast redigerad av Honey.B.Blue 2016-07-18 kl. 20:18.
2016-07-18, 20:23
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Saken är att många INTE FÅR LOV, att konfronteras med verkligheten, de är förbjudna!! och de har förlorat kontakten med empaticentrat, det finns forskning om detta som låter överdrivet men :

en scen är .. någon är utsatt.. fullt med folk omkring.. tror du empatiklockan i huvudet vaknar? NEJ, det är avtrubbat, för de måste skall och forceras att konvulsivt, annars hålls lönerna inne.. glo i leksaken och sköta sig själv, skita i andra. Så har det varit också innan industrialismen, men på helt annat sätt.. vad gäller egocentrism intill solipsism och narcissism som var faktiskt föredömligt vissa tider, därefter klassat som patologiskt.. med hjälp av lite "arketyp-tolkomtolktolkningsmannövrar, beroende på hur man ville styra köpbeteendet..

men sköt dig själv och betrakta främlingen som en misstänkt, tills den bevisar motsatsen, är ju en glasklar devis som inbringat mycket...

men inte åt alla, dock så mycket att det var värt.

Det är en slags mänsklig egenskap, som kan modifieras att bli mer framträdande som med all beteendemodifikation.

Har inget med bibeln att göra, men för dig har det, vilket är helt horribelt hur du tror dig förstå el tolka människor utmed bibeeln, skrämmande t-o.m !
Senast redigerad av Honey.B.Blue 2016-07-18 kl. 20:25.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in