2016-07-19, 17:00
Medlem
HasseBanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
Var står det i Bibeln att det skulle känneteckna de sista dagarna? Sinnlig njutning har också alla sökt i alla tider.

Om du läser Bibeln, så hittar du det. Tänker inte ödsla mer tid nu på att förklara för folk som inte kan göra en ansträngning att läsa åtminstone evangelierna och uppenbarelseboken. I Apostlagärningarna står också en del matnyttigt.

Ska man diskutera kristendom, måste man både som ateist och troende, ha en viss kännedom av vad som står i skriften. Annars faller det platt och diskussionen leder ingenvart.
2016-07-19, 17:01
Medlem
HasseBanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kernelpanic
I romarriket 500 f.kr - 500 e.kr fanns såväl vin, opium, vadslagning och spel. Det var säkert många som trodde att "de sista dagarna" var nära förestående redan då

Ja, romarrikets utsvävningar var en av de första "födslovärkarna". Idag i västerlandet är det värre än det var då.
2016-07-19, 17:03
Medlem
HasseBanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Nix, du låter faktisk ganske vettig i detta sammanhang. Det där med att "profetera" brukar vanligen att skena ut i ren meningslös demagogi.

Jag vet att det framstod som att jag var demagogisk i mina tidigare inlägg, men det var inte menat att vara så. Jag borde understrukit redan då att det handlade om min egen tro och mina uppfattningar, vilket var ett påtagligt misstag av mig.
2016-07-19, 17:10
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseBanan
Jag vet att det framstod som att jag var demagogisk i mina tidigare inlägg, men det var inte menat att vara så. Jag borde understrukit redan då att det handlade om min egen tro och mina uppfattningar, vilket var ett påtagligt misstag av mig.

Keep that thought.
2016-07-19, 17:12
Medlem
Honey.B.Blues avatar
[quote=HasseBanan|57913641]
Citat:
Ska man diskutera kristendom, måste man både som ateist och troende, ha en viss kännedom av vad som står i skriften.
Skriften baserar sig på guds makt och hur gud agerar via människoliv. Vad är så avancerat med det.. och vilka skrifter syftar du på för det första?

Alla kapitel i NT? eller bara dem du, eller dina auktoriteter talat om för dig att gilla och förhålla dig till?

Antingen slukar du hela bibeln eller så håller du distans till ord som är rena rama skönlitterära verk, men som maktcentra i förgången historia, bestämt att ska utgöra mäiskors lagar, etiska lagar och moraliska osv.

Nu har det förflutit så många år efter de barbariska tiderna och att påstå att nutiden är "värre" än i tider när en mycket liten elit, med mycket och extremt snäv uppfattning om vad liv är, hur människan är och allt annat, att ha det som därmed nödvändigt att se vad de skrev, ja de skrev poesi för rymden, inte för livs levande liv.

Men säg vilka kapitel och verser som man-bör-veta.. mig veterligen är det hela NT och mer än halva GT. och det ska ta 19 år för en individ att ses som "lärd" och minst tio år för vanlig adept inom teologi, att börja ses som intellektuellt mogen, att veta vad den talar om.

Riktigt så går det inte till i den världslig världen, som minsann ocks är seriös på liv och död.
2016-07-19, 17:37
Medlem
HasseBanans avatar
[quote=Honey.B.Blue|57913747]
Citat:
Ursprungligen postat av HasseBanan
Skriften baserar sig på guds makt och hur gud agerar via människoliv. Vad är så avancerat med det.. och vilka skrifter syftar du på för det första?

Alla kapitel i NT? eller bara dem du, eller dina auktoriteter talat om för dig att gilla och förhålla dig till?

Antingen slukar du hela bibeln eller så håller du distans till ord som är rena rama skönlitterära verk, men som maktcentra i förgången historia, bestämt att ska utgöra mäiskors lagar, etiska lagar och moraliska osv.

Nu har det förflutit så många år efter de barbariska tiderna och att påstå att nutiden är "värre" än i tider när en mycket liten elit, med mycket och extremt snäv uppfattning om vad liv är, hur människan är och allt annat, att ha det som därmed nödvändigt att se vad de skrev, ja de skrev poesi för rymden, inte för livs levande liv.

Men säg vilka kapitel och verser som man-bör-veta.. mig veterligen är det hela NT och mer än halva GT. och det ska ta 19 år för en individ att ses som "lärd" och minst tio år för vanlig adept inom teologi, att börja ses som intellektuellt mogen, att veta vad den talar om.

Riktigt så går det inte till i den världslig världen, som minsann ocks är seriös på liv och död.

Nu är det så att min tro är en blandning av kristendom, New Age och kreationism. Jag själv tror inte på allt som står i Bibeln, men Jesus måste ha varit en självförverkligad person på sin tid. Om man är ärlig och uppriktig mot sig själv, tar man faktiskt till sin det Jesus säger. Men den ateistiska livsinställningen upplever jag inte som vare sig ärlig eller uppriktig. Det har börjat med ett förnekande, och fortsatt med en djupt auktoritär tilltro till vetenskapen och att allt som vetenskapen säger är sant.

De flesta västerlänningar har ett sorts "bibliskt medvetande". Det märker man inte minst på att många ateister tycker att man ska vända andra kinden till och aldrig hämnas en oförrätt. Varför är ateister så rädda för att hämnas? Tror de att de ska straffas om de gör det och i så fall av vem? Eftersom ateisten inte tror på Gud kan han ju knappast vara rädd för guds straff. Även om ateister ser Bibeln som endast en sagobok, så ser man ofta att ateister ändå tror på någon sorts universell lag, dvs att det man ger får man tillbaka. Varför tror så många ateister på en universell lag men som inte innefattar någon Gud eller något gudomligt väsen?

Jo egoismen och det egennyttiga tänkandet, åtminstone hos västerlänningar, är värre än det någonsin varit. Jag brukar säga att även om ateisten skulle stå ansikte mot ansikte mot Jesus, så skulle ateisten förneka vad han såg, eftersom ingen påhittad eller verklig Gud någonsin får stå ivägen för ateistens självklara rätt att få ta för sig av det jordiska livet och vad det har att erbjuda.

Du kanske tycker att jag svamlar nu, men förr eller senare kommer du bli varse om att jag hade rätt..
2016-07-19, 17:45
Medlem
Honey.B.Blues avatar
[quote=HasseBanan|57913971][quote=Honey.B.Blue|57913747]
Citat:
Nu är det så att min tro är en blandning av kristendom, New Age och kreationism. Jag själv tror inte på allt som står i Bibeln, men Jesus måste ha varit en självförverkligad person på sin tid.
Ett antagande du gör som inte har något med de faktiska förhållandena att göra.

Resterande tycker jag tyder på att du sammanblandar ateism med de teister du känner eller relaterar till och då har du teisternas övriga förahavanden i fokus, vilket frjärmar sig topic teologi treosofi och allmön filosofi (vetenskapligt förankrad förstås) : för du förminskar ateismen.. det tycks gå som på reflex för dig att favorisera din egen state of believe och vad för sorts faith du själv sålt dig till.

Ett vanligt misstag att göra i diskussioner där mer intellektuell eft4ertänksamhet vara kanske meningen avsikten, eller är egentliga meningen med något seriösare nivå: ett misstag du sannerligen inte är ensam om!
Senast redigerad av Honey.B.Blue 2016-07-19 kl. 17:48.
2016-07-19, 17:46
Medlem
HasseBanans avatar
Honey B. Blue det blev något fel här. Ser ut som jag citerade mitt eget inlägg när det var ditt. Quote-funktionen är uppenbart buggig.
2016-07-19, 19:20
Medlem
[quote=HasseBanan|57913971]
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue

Nu är det så att min tro är en blandning av kristendom, New Age och kreationism. Jag själv tror inte på allt som står i Bibeln, men Jesus måste ha varit en självförverkligad person på sin tid. Om man är ärlig och uppriktig mot sig själv, tar man faktiskt till sin det Jesus säger. Men den ateistiska livsinställningen upplever jag inte som vare sig ärlig eller uppriktig. Det har börjat med ett förnekande, och fortsatt med en djupt auktoritär tilltro till vetenskapen och att allt som vetenskapen säger är sant.

De flesta västerlänningar har ett sorts "bibliskt medvetande". Det märker man inte minst på att många ateister tycker att man ska vända andra kinden till och aldrig hämnas en oförrätt. Varför är ateister så rädda för att hämnas? Tror de att de ska straffas om de gör det och i så fall av vem? Eftersom ateisten inte tror på Gud kan han ju knappast vara rädd för guds straff. Även om ateister ser Bibeln som endast en sagobok, så ser man ofta att ateister ändå tror på någon sorts universell lag, dvs att det man ger får man tillbaka. Varför tror så många ateister på en universell lag men som inte innefattar någon Gud eller något gudomligt väsen?

Jo egoismen och det egennyttiga tänkandet, åtminstone hos västerlänningar, är värre än det någonsin varit. Jag brukar säga att även om ateisten skulle stå ansikte mot ansikte mot Jesus, så skulle ateisten förneka vad han såg, eftersom ingen påhittad eller verklig Gud någonsin får stå ivägen för ateistens självklara rätt att få ta för sig av det jordiska livet och vad det har att erbjuda.

Du kanske tycker att jag svamlar nu, men förr eller senare kommer du bli varse om att jag hade rätt..
Bibeln är skriven av människor, så självklart finns det påståenden där som stämmer in på folks beteende. Oavsett om man är ateist eller inte.

Jag tror inte på någon universell lag. Jag använder min moral och mitt samvete. Jag tror inte jag skulle bli straffad av "något" om jag började bete mig som ett svin.
2016-10-03, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Jag tror istället att vi i dagens moderna samhället har tillgång till information i större utsträckning.
Vi kan få reda på vad som händer i rymden till och med.
Det som sker nu har förmodligen alltid pågått men idag kan du sitta hemma och via tv , radio med mera ta del av andra sidan jordens katastrofer.

Tsunami har funnits alltid men längre tillbaka visste man inte vad som pågick.
Krig och jävelskap har alltid funnits.
Idioteri och dödande har alltid funnits.
Sista tiden tycks ha myntats från planktiden.
Intet upphör förmodligen aldrig.
De som levde i Bibelns Sodom och Gomorra
Levde bevisligen i sista tiden....

Det är bland annat just det som bibeln säger:

"Ni kommer att få höra stridslarm och krigsrykten."(Matteus 24:6 Bibel2000)

Men världen har också blivit värre sedan 1914 om man har bibeln som värdegrund, om man jämför världen med bibelns värderingar. Då är tecknen i världen otroligt tydliga om att vi lever i dom sista dagarna innan Gud ingriper på jorden och inför fred och säkerhet, hälsa och meningsfullhet på hela jorden.

Dom som t.ex. inte tycker att dom miljoner aborter som utförs varje år är något man ska höga ögonbrynen för, tycker självklart inte heller att världen har blivit ondare, tvärtom friare, men vi jämför med bibelns normer eftersom det är bibeln som talar om den sista tiden, och då finns det mycket ont att tala om.
2016-10-03, 18:37
Medlem
Tråden är snart fyra år gammal. Hur lång är sista tiden?
2016-10-03, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det är bland annat just det som bibeln säger:

"Ni kommer att få höra stridslarm och krigsrykten."(Matteus 24:6 Bibel2000)

Men världen har också blivit värre sedan 1914 om man har bibeln som värdegrund, om man jämför världen med bibelns värderingar. Då är tecknen i världen otroligt tydliga om att vi lever i dom sista dagarna innan Gud ingriper på jorden och inför fred och säkerhet, hälsa och meningsfullhet på hela jorden.

Dom som t.ex. inte tycker att dom miljoner aborter som utförs varje år är något man ska höga ögonbrynen för, tycker självklart inte heller att världen har blivit ondare, tvärtom friare, men vi jämför med bibelns normer eftersom det är bibeln som talar om den sista tiden, och då finns det mycket ont att tala om.
Fast mycket har blivit bättre också. Samtidigt kan du ju jämföra folkmängd, så självklart verkar vissa saker värre nu.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in