Citat:
Ohlala! Du börjar bli lite irriterad, det är fint.
Du påpekade hur små variationer som solstrålningen innebar, eller?
Och hänvisade till siffror kring co2 med antydan om att den är mycket kraftigare i sin påverkan. Du angav siffran 1,6W. 1,6W är en helt påhittad siffra för co2:s påverkan i flux mot ytan. Det finns inga observationer eller beräkningar alls som kan visa hur den siffran uppnås baserat på några verkliga värden. Det kan alltså lika gärna vara noll W. Eller Gud.
Citat:
Jag har klargjort vilken inverkan solfläckarna kan ha på medeltemperaturen
på jorden.
på jorden.
Inte illa, det har ju ingen annan lyckats med. Kan du ge en länk till din studie?
Jag förutsätter att du har data att backa upp med, från observationer?
Citat:
Jag har klargjort att det i huvudsak rör sig om cykliska förlopp med
cykler på ca 10-11 år.
cykler på ca 10-11 år.
Ja, och om det är en korrekt teori som kopplar ihop dessa så är det en enorm framgång i förhållande till vad co2-teorin har uppnått.
Citat:
Därmed kan inte solcykler förklara den pågående globala uppvärmningen.
Nej, och inte heller co2. Eftersom temperaturen inte stiger i takt med en ökad halt i de proportioner som teorin förutsa.
Citat:
Titta en stund på den här bilden som illustrerar hur jordens medeltemperatur
ökat sedan 1950.
https://postimg.org/image/l51x5z4ox/
Den visar tydligt hur jordens medeltemperatur har ökat de senaste 60 åren.
Tyvärr är skalan °F i stället för °C, men det klarar nog de flesta av att omvandla.
ökat sedan 1950.
https://postimg.org/image/l51x5z4ox/
Den visar tydligt hur jordens medeltemperatur har ökat de senaste 60 åren.
Tyvärr är skalan °F i stället för °C, men det klarar nog de flesta av att omvandla.
Det här är ju skitkul. Menar du att du ser hur co2 höjer temperaturen i den där bilden?
Då ska jag avslöja en sak, du hallucinerar. Det beror nog på att du är en pisstomte och allt piss i huvudet gör att hjärnan inte fungerar.
Citat:
Förklara nu hur det cykliska solfläcksförloppet, med cykler på ca 10-11 år,
kan förklara den globala uppvärmningen.
–
kan förklara den globala uppvärmningen.
–
Det behöver jag inte. Den behandlar ju inte den globala uppvärmningen.
Du kanske menar att eftersom co2-teorin inte förklarar uppvärmningen och har visat sig ganska dålig som klimatmodell, så har vi inte någon användning i sammanhanget för cykliska mönster i klimat?
Det är feltänk. Din co2-teori, som har visat sig oförmögen att förutsäga klimat, kan inte förklara uppvärmningen. Det betyder att en teori som visar en korrekt prognos med solfläckar för korta cykler är en mycket mer lämplig modell att använda i en mer korrekt teori om långsiktigt klimat. Och av erfarenhet så vet vi att korta och långa cykler hänger ihop(typ som sambandet mellan jordens rotation och vår omloppsbana runt solen är del av samma förlopp), så det kan vara lämpligt att titta närmare på vilka korrelationer de korta cyklerna har med andra förlopp och faktorer.
Men du vill bara klänga fast vid att co2 styr alltihop, trots avsaknad av bevis och förmåga till prognos.