2016-07-18, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Emissivitet är våglängdsberoende
Refererande till inlägg #14287 och frågan om emissivitetens
våglängdsberoende, så råkade jag se följande mening i boken
som jag refererade till i föregående inlägg.

Nu åkte tomteluvan fram igen.
Citat:
"Emissivities depend on wavelength."

Visst, inget konstigt. Vi ser ju det i ett absorptionsspektrum. Men jag frågar ju efter någon referens som visar att emissivitet någonsin ökar intensitet i ett strålfält.

De referensen måste visa att en försämrad emissivitet, alltså en lägre, genererar mer intensiv strålning.

Citat:
Förenklingar kan underlätta förståelse, men fel förenklingar
kan förhindra förståelse.

Så du menar att man förstår lättare hur intensitet i strålning ökar när emissiviten minskar intensiteten i strålning.

Jag måste påstå att det där är enorm komplicering av emissivitet. Den blir så komplicerad att emissivitet blir motsatsen till vad strålningslagarna säger.

Vi vet att emissivitet<1. Den enda förklaringen som behövs är att den minskar intensitet i strålning.

Du säger att emissivitet>1, vilket står i direkt motsats till vad kirchoff´s lag säger.

Vem är det som komplicerar saker?

Citat:
Tänk så tokigt det kan bli...
Om man bortser från växthusgasernas egenskaper för den
strålning som lämnar jorden så kan resultatet bli hur tokigt
som helst. Man kan t.ex. komma fram till att det inte finns
någon växthuseffekt på jorden och att jordens medeltemperatur
är ca -18°C.

Ja, om man räknar den effekten som inte belyst yta belyses med. Du säger att man får rätt värde på inkommande effekt när man skiter i hur mycket vi kan mäta upp vid jordens yta, NÄR DEN BESTRÅLAS, och istället delar den effekten på 4.

Du påstår att det är bättre att använda den sidan som ligger i mörker för att beräkna vilken effekt vi får på den bestrålade sidan.

Jag måste fråga, är du dum i huvudet?
Citera
2016-07-18, 19:52
Medlem
Citat:
Men, vad är syftet?
Vi har klimatdata för en tidsperiod, 1880-2015.
Vi vet att ENSO fluktuationerna har perioder på mellan 2 och 7 år.
De har inte med klimatförändringar att göra. De är väderfenomen.
Man bör ändå, IMO, utnyttja alla tillgängliga data om man försöker hitta mönster
eller periodiciteter i data.

Vi har tittat tillräckligt på co2 nu, och det har inte gett ett skit.

Sambandet var ju inte endast med enso utan även i havsströmmar. De ser ett samband mellan solfläckar och flera väderfenomen och temperatur. Det är väldigt mycket bättre korrelation än co2 har, nämligen inga, och mycket mer värt att studera.

Därmed inte sagt att det är klarlagt. Det är bara co2-skrämmare som säger att de vet hur klimat fungerar, riktig vetenskap förhåller sig öppen för observationer och aktar sig för att använda konsensus som argument i frågan.

Citat:
I artikeln beskrivs att om man väljer att använda Markovkedjor för att
hitta samband mellan solfläckar och ENSO-data för tidsperioderna
1996-2009 och 1950-2014 så kan man hitta korrelation.
Om sambanden har en fysikalisk grund så borde man väl hitta sambanden
oberoende av vilket tidsintervall man väljer och även om man utgår
från hela dataserien?
Jag får intrycket att man utgår från det resultat man vill få och utgående
från detta så hittar man ett tidsintervall där man hittar något som kan tolkas
som ett stöd för det önskade resultatet.

Du menar som när man gör datamodeller där co2 programmeras som avgörande klimatregulator?
Utan att det är bekräftat att det är så?

De här har ju någon form av korrelation som stämmer i verkliga observationer. Jag tror vi bör ta fasta på den korrelationen mer än vi avfärdar den med en teori utan korrelation.

Citat:
Några observationer:
– De 5 författarna är samtliga matematiker från Pakistan.

Man kan tro att du tycker att det finns ett problem här, annars borde du inte tagit upp nationalitet.

Vill du förklara närmare vad du menar, eller hänvisar du rakt av till mein kampf?
Citat:
– Författarna av artikeln summerar innehållet i artikeln så här:
"The above results infer that Sunspots influence the ENSO data."
Nyckelordet "infer" har ett ganska brett tolkningsintervall, från "guess",
"suggests" eller "hints" till "to form (an opinion) from evidence".
Ordet "influence" behöver jag väl inte förklara?

Kan du visa den co2-teori som inte använder denna typ av retorik. Jag har läst intervju med Trenberth som försvarade klimatteorin med just sådana ord. Han var mycket noggran och tydlig med att de aldrig har sagt att det är bekräftade fakta.

Citat:
Slutsats om solfläckar, ENSO-data och klimat
Oberoende av värdet av artikelns innehåll, så handlar artikeln alltså om
samband mellan solfläckar och El Niño/Southern Oscillation.
Detta berör alltså väderfenomen som kan försvåra studier av hur klimatet
långsiktigt förändras, men som inte i sig påverkar klimatet,
eftersom vi talar om cykliska förlopp, med ganska korta cykler.
Om vi inte blandar ihop begreppen väder och klimat, men det gör vi väl inte?

Är du så snäll och ger en källa som säger att solfläckar kan uteslutas som faktor för klimatet baserat på att de påverkar cykler i klimatsystemet?

Fan, du är dummare än vanligt idag. Har du slagit i huvudet en gång till?
Citera
2016-07-18, 20:19
Medlem
Citat:
Litteratur
Det var du som refererade till boken som en källa för kunskap
om vad som påverkar klimatet på jorden.

Jag hittar ingenting i boken som beskriver vad som händer i
atmosfären och hur det påverkar klimatet.
Om det fanns, så skulle du troligen ha refererat till det.

Jag misstänkte att det var över din nivå.

Den beskriver hur värmeöverföring och termisk strålning fungerar i olika sammanhang. Till exempel i kombination med gaserna co2 och h2o, den beskriver hur dessa interagerar i olika system, t.ex. ett öppet eller stängt. Den förklarar hur återstrålning från omgivningen går till i relation till gaser.

Den visar modeller för detta som utgår från strålningslagarna. När de visar hur en yta förhåller sig till en gas i kontakt som innehåller samma fraktioner av olika gaser som luft, så är det en beskrivning som visar hur jordytan förhåller sig till luft.

Jag kan avslöja att det inte är möjligt att skapa en backradiation från co2 utan att ha en konduktiv barriär längst ut i systemet, eller något som kan fungera som en konduktiv yta. Det är helt tydligt, om du läser där, att co2 i sig självt är en gas som den termiska strålningen passerar förbi enligt sin vektor.

Du slipper läsa om du vill, du får det gratis. Jag delar gärna med mig av min kunskap.

Citat:
En bra handbok för de som arbetar med t.ex. kylskåp, värmeväxlare
eller värmepumpar, men eftersom du påstår att den beskriver de
processer som sker i atmosfären och som påverkar klimatet,
så kan du väl ange sidreferenser?

Så, eftersom Hottel, som var den som första gången analyserade co2:s absorption i luft, studerade just termodynamiska konstruktioner som ugnar när han gjorde sina experiment, så kan man inte använda den kunskapen?

Fan vad märkligt att hans verk syns i så många referenser i klimatforskning. Jag tror t.o.m. att det kan anses som grunden till co2:s verkan på temperatur i den form som beskrivs i klimatforskning.

Fattar du inte att hela teorin bygger på just upptäckter inom heat transfer som applicerades inom tillverkning av konstruktioner som fungerar enligt termodynamiska principer.

Citat:
Om atmosfären
Om du vill lära lite om hur atmosfären påverkar klimatet så
kan jag rekommendera tre steg.

Du verkar ju ha missuppfattat det mesta, så du får ursäkta om jag förhåller mig skeptisk till den information du länkar till.

Ärligt talat, du har inte läst något som jag inte vet.

Citat:
1. Skaffa en bild över historiken
http://www.aip.org/history/climate/simple.htm

Eftersom vi vet att de historiska framstegen inom klimatforskningens förmåga att förutsäga både väder och klimat är ganska exakt obefintliga, så är ju allt i den länken meningslös information kring hur atmosfären påverkas av co2.

Det kan vi konstatera baserat på vad vi vet, utan att ens läsa i länken.
Citat:
2. Se hur en förenklad enskiktsmodell kan användas för att börja
förstå atmosfärens påverkan på klimatet.
https://www.acs.org/content/acs/en/climatescience/atmosphericwarming/singlelayermodel.html

Formlerna finns i heat transfer, de är dessutom mycket mer utförliga än i din länk.

Citat:
3. Ta ytterligare ett steg mot verkligheten genom att studera en flernivåmodell.
https://www.acs.org/content/acs/en/climatescience/atmosphericwarming/multilayermodel.html

Den har ju fortfarande inte visat sig ha rätt, den modellen.

Vi vet ju att den saknar korrelation med verklighetens observationer. Så om du menar att jag ska ta ett steg mot din fantasivärld när du säger verkligheten, då skulle jag ta till mig den informationen.

Om du inte menar fantasivärld, då ljuger du.

Citat:
Intresserad av att gå vidare?
Här är ett förslag.
Fundamentals of Atmospheric Modeling
http://faculty.ksu.edu.sa/Almutaz/Documents/Enviro_courses/ENVS-531/Fundamental%20of%20Atmospheric%20Modeling.pdf

Det är ju samma saga fast en annan barnbok. Fortfarande en avvikande modell i förhållande till verkligheten. Bevisat genom avsaknad av fömåga att förutspå klimat.
Citat:
Kapitel 9 (s 273-335) borde vara av intresse.
9.4 behandlar gasers egenskaper.
Kapitel 18, om moln är också intressant.

Det beskrivs mycket mer omfattande i heat transfer, det kanske är dags för dig att börja läsa vuxenböcker?
Citat:
Atmosfären och klimatet
Jag vågar lova, att om du ägnade en timma åt steg 1-3 ovan, och
gjorde det med öppna ögon, så skulle du sedan aldrig igen påstå
att jordens atmosfär inte har någon påverkan på klimatet.

Som sagt, det finns ingenting du har läst som jag inte vet. Jag vet exakt hur detaljerna i klimatforskningens atmosfär fungerar. Det är just detaljerna som jag pekar på. Det är felaktiga slutsatser och de stämmer inte med verkligheten i observationer.
Citera
2016-07-18, 20:41
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
...
Är du så snäll och ger en källa som säger att solfläckar kan uteslutas som faktor för klimatet baserat på att de påverkar cykler i klimatsystemet?

Fan, du är dummare än vanligt idag. Har du slagit i huvudet en gång till?

Logik efterlyses!
Logiken i din argumentation är på samma nivå som den brukar vara.
Du kan inte visa på några som helst bevis för att den pågående klimatförändringen
orsakas av solfläckar. Därför vill du att jag ska bevisa att den inte beror av solfläckar.

Jag vill inte påstå att det betyder att du är dummare än vanligt.
Det vore ett rekord som vore svårt att överträffa.

– Du har förnekat att atmosfären har någon som helst betydelse för klimatet på jorden.
– Vid ett tillfälle meddelar du att du lärt dig en lag (Stefan-Bolzman) från fysiken.
Du försöker tillämpa den i alla sammanhang, även då den inte är tillämplig.
– Du har hävdat att atmosfärens påverkan på klimatet till fullo kan beskrivas med Stefan-Bolzmans lag.
– Du har upprepade gånger förnekat giltigheten av termodynamikens första lag.
– Du meddelar att du hittat en bok som handlar om termodynamik för ingenjörer,
som inte på något sätt berör atmosfären eller hur atmosfären påverkar klimatet.
Du försöker ändå att använda den för att förstå klimatet.

I analogi med ditt sätt att argumentera så borde jag be dig bevisa sanningshalten
i och värdet av dessa påståenden. Det är meningslöst eftersom det inte går.

Är det du skriver dumt? Ja, det kan man ju tycka, men flera försöker att informera
dig om grundläggande matematik, om grundläggande fysik och om vad det är som
gör att vi har det klimat som vi har på jorden.

Det besvarar du med att kalla dessa för "pissråttor" och liknande tillmälen.
Som om du tror att ett dåligt språk får fakta och sanningar att försvinna.

Tics?
Språkliga tics kan behandlas. Om orsaken är Tourette rekommenderas
risperidon eller aripiprazol. Kanske kan det leda till en diskussion om
klimatet som utgår från fakta i stället för språkliga tics…

Senast redigerad av lasternassumma 2016-07-18 kl. 20:52. Anledning: FASS.
Citera
2016-07-18, 21:22
Medlem
Citat:
Lite oklart formulerat kanske.
Alla är nog överens om att vi får energi och värme från solen.
De allra flesta är överens om att solen inte har någon märkbar
inverkan på den pågående globala uppvärmningen.

Medeleffektflödet från solen på vårt avstånd från solen är 1366±0,5 W/m2.
Vid maximum, har effekttätheten varit ca 1366,5 W/m2.
Vid minimum, har effekttätheten varit ca 1365,5 W/m2.
Den här variationen är cyklisk, med en period på ca 10 år.
Den har alltså ingen systematisk påverkan på klimatet på jorden.

Skillnaden mellan min och max, ca 0,7‰, vilket motsvarar ca 0,175 W/m2
på jorden i medeltal (räknat i förhållande till ≈239 W/m2 som är medelstrålningen
från solen som tas upp av jordytan).

http://link.springer.com/article/10.1186/s40562-016-0039-2

"Coronal mass ejections (CMEs) are relatively a recently discovered phenomenon—in 1971, some 15 years into the Space Era. It took another two decades to realize that CMEs are the most important players in solar terrestrial relationship as the root cause of severe weather in Earth’s space environment. "

Kolla var den här forskaren gör för felberäkning då.

Jag hoppas att du kan bortse från att han är indier(tror jag, med tanke på namnet), är det bara afghaner du misstror eller är det alla med mörk hudfärg?

Den här rapporten framför idén att solstrålning smälter isar på jorden, istället för att jorden smälter sig själv.

http://www.the-cryosphere.net/10/477/2016/tc-10-477-2016.pdf

"Abstract: The surface energy balance and meltwater production of the Greenland ice sheet (GrIS) are modulated by snow and ice albedo through the amount of absorbed solar radiation. Here we show, using space-borne multispectral data collected during the 3 decades from 1981 to 2012, that summertime surface albedo over the GrIS decreased at a statistically significant (99 %) rate of 0.02 decade−1 between 1996 and 2012.

Net solar radiation is the most significant driver of summer surface melt over the GrIS (van den Broeke et al., 2011; Tedesco et al., 2011), and is determined by the combination of the amount of incoming solar radiation and surface albedo. Variations in snow albedo are driven principally by changes in snow grain size and by the presence of light-absorbing impurities (LAI, Warren and Wiscombe, 1980)."

Citat:
Detta kan jämföras med t.ex. CO2 vars påverkan uppskattas till motsvarande
1,6 W/m2, CH4 till 0,5 W/m2 och O3 till ca 0,3 W/m2.

Det enda som saknas nu är att verkligheten slutar bete sig på ett annat sätt än datamodeller som är förprogrammerade med et bias som ser till att co2 alltid ger uppvärmning.

Citat:
Om vi ser till Milankovitch cykler så är variationen av effektflödet från
solen som når jorden större, men då talar vi också om längre tidsperioder.

Solfläckar, som påstås ha kapacitet nog att slå ut elektronik pga sina fluktuationer, är enligt dig en faktor som vi bör helt avfärda eftersom vi inte känner till hur de påverkar klimatet, enligt dig?

Eftersom milankovitchcyklerna ger väldigt långsamma variationer med större spann?

Vi bör istället fortsätta fokusera på att verkligheten inte uppvisar korrelation med klimatmodellerna som förprogrammeras med co2 som avgörande driver?
Citera
2016-07-18, 21:28
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Alla är nog överens om att vi får energi och värme från solen.
De allra flesta är överens om att solen inte har någon märkbar
inverkan på den pågående globala uppvärmningen.
Ett vågat uttalande med tanke på att det är solen som stått för alla hittillsvarande globala uppvärmningar. Och de är många. Väldigt många.
Citera
2016-07-18, 21:45
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
...
Solfläckar, som påstås ha kapacitet nog att slå ut elektronik pga sina fluktuationer, är enligt dig en faktor som vi bör helt avfärda eftersom vi inte känner till hur de påverkar klimatet, enligt dig?

Eftersom milankovitchcyklerna ger väldigt långsamma variationer med större spann?

Vi bör istället fortsätta fokusera på att verkligheten inte uppvisar korrelation med klimatmodellerna som förprogrammeras med co2 som avgörande driver?

Solfläckscyklerna förklarar inte den globala uppvärmningen – Det gör koldioxiden!
Jag har inte "avfärdat" solfläckscyklerna. Eftersom du påstår det
så kan du väl ange i vilket inlägg jag gjort detta.

Jag har klargjort vilken inverkan solfläckarna kan ha på medeltemperaturen
på jorden.

Jag har klargjort att det i huvudsak rör sig om cykliska förlopp med
cykler på ca 10-11 år.

Därmed kan inte solcykler förklara den pågående globala uppvärmningen.

Titta en stund på den här bilden som illustrerar hur jordens medeltemperatur
ökat sedan 1950.

https://postimg.org/image/l51x5z4ox/

Den visar tydligt hur jordens medeltemperatur har ökat de senaste 60 åren.
Tyvärr är skalan °F i stället för °C, men det klarar nog de flesta av att omvandla.

Förklara nu hur det cykliska solfläcksförloppet, med cykler på ca 10-11 år,
kan förklara den globala uppvärmningen.

Citera
2016-07-18, 21:48
Medlem
Citat:
Logik efterlyses!
Logiken i din argumentation är på samma nivå som den brukar vara.
Du kan inte visa på några som helst bevis för att den pågående klimatförändringen
orsakas av solfläckar. Därför vill du att jag ska bevisa att den inte beror av solfläckar.

Det är ju det jag säger, att vi inte vet hur det funkar.

Du hävdar om och om igen att du vet hur det funkar.

Du avfärdade studien med ett påstående om hur små variationer solstrålningen innebär, med att påstå att co2 och andra gaser påverkar, vilket är helt obevisat.

Och sedan anklagar du mig för att hävda att jag påstår något om klimat när jag uttryckligen skrev att jag inte känner till forskningen, men att deras uppvisade korrelation är bättre än vad co2 har

Du påstår att du vet, då borde du kunna visa vad som är fel i denna studien. Eller?

Du kanske bara är intresserad av att skriva en massa information om co2 som är helt obekräftad.
Citat:
Jag vill inte påstå att det betyder att du är dummare än vanligt.

Ouch! Vilken comeback.

Vi körde med den i lågstadiet:

-Kan du va själv!!!

Citat:
– Du har förnekat att atmosfären har någon som helst betydelse för klimatet på jorden.
– Vid ett tillfälle meddelar du att du lärt dig en lag (Stefan-Bolzman) från fysiken.
Du försöker tillämpa den i alla sammanhang, även då den inte är tillämplig.
– Du har hävdat att atmosfärens påverkan på klimatet till fullo kan beskrivas med Stefan-Bolzmans lag.

Jag har efterfrågat bevis för att den gör det. Det finns inga beräkningar som visar det. Endast felaktigt utförda som beräknar en alldeles för låg flux mot ytan.

Citat:

Absolut inte. Det är du som påstår att något inte kan svalna. Du påstår att energin i strålning är konstant när den sprids i ett lågdensitetsmedium.

Det är ett brott mot termodynamiska principer.

Citat:
– Du meddelar att du hittat en bok som handlar om termodynamik för ingenjörer,
som inte på något sätt berör atmosfären eller hur atmosfären påverkar klimatet.
Du försöker ändå att använda den för att förstå klimatet.

Du vet inte att den mesta kunskap om värme, strålning och gaser inom klimatforskning kommer från just applicerad termodynamik. Det är ur data från experiment i ugnar och liknande som din siffra på 1,6W för co2 måste ha sitt ursprung. Det finns ingen annan data från mer utförliga studier inom värme och absorption och gaser. Det är i b.la. ugnar som mätningarna har gjorts.

Du vet alltså inte ens vad teorin bygger på för information. Pisstomte.

Citat:
I analogi med ditt sätt att argumentera så borde jag be dig bevisa sanningshalten
i och värdet av dessa påståenden. Det är meningslöst eftersom det inte går.

Jag påstår endast att enligt experiment på strålning, värme och gaser, som bygger på termodynamiska principer och strålningslagarna, så stämmer inte den teori som du predikar.

Du har inte heller några observationer som bekräftar det du påstår, ändå så häver du ur dig exakta siffror på hur många Watt som co2 höjer effekten med. Utan någon mer tillförd energi.

Det är knappast jag som behöver bevisa något. I synnerhet inte när du säger att hela grunden för din teori, heat transfer, ska ignoreras som vetenskaplig information i sammanhanget.

Tillbaks till lågstadiet, där är bäst för dig att börja.

Citat:
Är det du skriver dumt? Ja, det kan man ju tycka, men flera försöker att informera
dig om grundläggande matematik, om grundläggande fysik och om vad det är som
gör att vi har det klimat som vi har på jorden.

Om du menar "informera helt i avsaknad av matematik, fysik och relevanta observationer av klimat" när du skriver "informera om....", då håller jag med.

Men nu har ju du fått ganska många påbackningar om att visa hur din teori är grundad i fysik med beräkningar, och är det något du skyr som pesten så är det just sådan information.

Citat:
Det besvarar du med att kalla dessa för "pissråttor" och liknande tillmälen.
Som om du tror att ett dåligt språk får fakta och sanningar att försvinna.

Se det som en markering på när du säger något riktigt dumt, som ett litet piskrapp.

Pisstomte.

Citat:
Tics?
Språkliga tics kan behandlas. Om orsaken är Tourette rekommenderas
risperidon eller aripiprazol. Kanske kan det leda till en diskussion om
klimatet som utgår från fakta i stället för språkliga tics…

Då tycker jag du ska söka behandling mot att predika religiösa föreställningar om klimat och temperatur, för det är ett riktigt besvärande tic som du har. Du gillar också att säga emot naturlagar.
Citera
2016-07-18, 21:53
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Ett vågat uttalande med tanke på att det är solen som stått för alla hittillsvarande globala uppvärmningar. Och de är många. Väldigt många.

Ska jag tolka det som att du förnekar den inverkan som
Milankovitch cycler har på klimatet på jorden?

Förnekar du också att CO2 påverkar klimatet på jorden?

Du gör som så ofta, så ofullständiga uttalanden så att det är svårt
att dra några slutsatser utgående från det du skriver.

Solen värmer jorden. Det vet alla. Värmer solen jorden mer i dag
än vad den gjorde för 60 år sedan? Knappast, och definitivt inte
så att det kan förklara den pågående globala uppvärmningen.

Citera
2016-07-18, 21:57
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Solen värmer jorden. Det vet alla.
CO2 värmer inte jorden. Det vet alla.
Citera
2016-07-18, 22:04
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
...
Här visas det att ca 30% absorberas eller reflekteras. Man visar att co2 absorberar och omvandlar till värme utöver att avge en foton.
En intressant sak som står där är attt co2 avger en foton med lägre energi än vad den absorberar. Detta är något jag har misstänkt men inte forskat vidare i. Det betyder att samma sak gäller utgående strålning. Den försvagas och visar då på ytterligare ett fel i växthusteorin. Det beräknar att strålningen inte förändras vid absorption.
...
(min fetning och understrykning)

Det du skriver måste tolkas som att energi försvinner.
I strid mot termodynamikens första huvudsats.

Citat:

Citat:
Absolut inte.
...

Vänta nu?
Först gäller inte termodynamikens första huvudsats.
Sedan gäller den.

Hur ska du ha det egentligen?

Citera
2016-07-18, 22:07
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
CO2 värmer inte jorden. Det vet alla.

CO2 reflekterar tillbaka en del av värmeflödet från jorden
och gör därmed jorden varmare än vad den skulle vara
utan CO2 i atmosfären. Det vet alla.