2016-07-18, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Männen knaprar in på kvinnans medellivslängd. 84 år för kvinnor, drygt 80 år för män. Knappt fyra års skillnad. Vad kan det bero på, tror du? Bättre vård? Kvinnornas hjärtvård är billigare och enklare.
att män i mindre utsträckning har jobb som leder till för tidig död... BT-kemi är nerlagt, dinoseb, paogen och hormoslyr är förbjudet inom jord och skogsbruk. Eterniten i lomma är stäng osv.
Det är helt enkelt så att skillnaderna i livslängd till stor del legat i att män levt hårdare och farligare. Men efterhand som jobben idag blir mer och mer lika så försvinner det som faktor.
Det verkar som feministerna propagerar för att även kvinnor ska kunna jobba med allt - men vägrar acceptera att många yrken leder till för tidig död och istället skyller detta på ojämlik vård.
Dock är brandman fortfarande ett sådant yrke som förkortar livet och det har ni kvinnor slagits som fan för att få bli - nu får ni skylla er själva.
Senast redigerad av martinator 2016-07-18 kl. 11:57.
Citera
2016-07-18, 11:59
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
att män i mindre utsträckning har jobb som leder till för tidig död... BT-kemi är nerlagt, dinoseb, paogen och hormoslyr är förbjudet inom jord och skogsbruk. Eterniten i lomma är stäng osv.
Det är helt enkelt så att skillnaderna i livslängd till stor del legat i att män levt hårdare och farligare. Men efterhand som jobben idag blir mer och mer lika så försvinner det som faktor.
Det verkar som feministerna propagerar för att även kvinnor ska kunna jobba med allt - men vägrar acceptera att många yrken leder till för tidig död och istället skyller detta på ojämlik vård.
Dock är brandman fortfarande ett sådant yrke som förkortar livet och det har ni kvinnor slagits som fan för att få bli - nu får ni skylla er själva.
Ej att förväxlas med att mannen helt plötsligt skulle gått och blivit skyddsvärd.
Han har bara börjat inse sitt eget värde och ifrågasätta vad han ska offra den på.
Det är dock fortfarande okej att hata honom och ve den som försöker säga emot.
Citera
2016-07-18, 12:13
Medlem
Det finns en intressant långtidsstudie där man tittat på skillnad i livslängd både bland den tyska befolkningen generellt OCH bland nunnor/munkar. Det man då finner är att skillnaden mellan munka och nunnor varit konstant - detta eftersom de lever nästan identiska liv. Den biologiska/genetiska skillnaden har man estimerat till ca ETT ynka år (i en annan studie -av Marc Luy). Resten är alltså skillnader i levnadssätt.
Att skillnaden skulle sjunka på grund av försummelser inom vården är alltså rent nys.

Citat:
Abstract
The degree to which biological factors contribute to the existence and the widening of mortality differences by sex remains unclear. To address this question, a mortality analysis for the years 1890 to 1995 was performed comparing mortality data on more than 11,000 Catholic nuns and monks in Bavarian communities living in very nearly identical behavioral and environmental conditions with life table data for the general German population. While the mortality differences between women and men in the general German population increased considerably after World War II, they remained almost constant among the members of Bavarian religious orders during the entire observation period, with slight advantages for nuns. Thus, the higher differences observable in the general population cannot be attributed to biological factors. The different trends in sex-specific mortality between the general and the cloistered populations are caused exclusively by men in the general population who were unable to follow the trend in mortality reduction of women, nuns, and especially monks. Under the special environmental conditions of nuns and monks, biological factors appear to confer a maximum survival advantage for women of no more than one year in remaining life expectancy at young adult ages.
Citera
2016-07-18, 14:11
Medlem
Citat:
Det finns en intressant långtidsstudie där man tittat på skillnad i livslängd både bland den tyska befolkningen generellt OCH bland nunnor/munkar. Det man då finner är att skillnaden mellan munka och nunnor varit konstant - detta eftersom de lever nästan identiska liv. Den biologiska/genetiska skillnaden har man estimerat till ca ETT ynka år (i en annan studie -av Marc Luy). Resten är alltså skillnader i levnadssätt.
Att skillnaden skulle sjunka på grund av försummelser inom vården är alltså rent nys.
Det köper jag, känns som en logisk förklaring till minskningen i skillnaden i livslängd med att jobben i dag är mer likvärdiga och teoretiskt skall skillnaden minska de närmsta 20-30 åren då allt fler tunga mansdominerade jobb förvinner, och den generationen dör av.

I den statligt bekostade vården skall resurser fördelas dit de behövs och inte styras av feministiskt gnäll.
Det är inte rimligt att det skall vara 10 mil till närmsta förlossningsavdelning eller att väntetiden för behandling av prostata cancer skall närma sig ett halvår, att göra ett könskrig av vårdresurserna är rent vansinne, som jag anser vår sittande minister i frågan gör.
Citera
2016-07-18, 15:29
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Jag har ALDRIG påstått att kvinnors sjukvård är eftersatt
Jahaja.

Men vad tjafsar du om då? Jag har ju redan från början konstaterat:

Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
I vissa åldersgrupper får alltså män mer, i andra åldersgrupper får kvinnor mer.

Jag gissade också;
Citat:
Du menar alltså att det är ojämställt, det vore jämställt om kvinnor fick mer i ALLA åldersgrupper. Det är det du försöker säga, eller hur?

Allting tyder ju på det eftersom det enda du gapar om är hur synd det är om kvinnor hela tiden, även om det är män som drabbas värst.

Citat:
Jag är jävla trött på ditt "feminazi"-dravel och tänker avsluta diskussionen med dig. Din ton är otrevlig, du bygger halmgubbar och kör med oschyssta debattmetoder.

Nu känner jag att det passar med lite lupac-citat:

Citat:
Buhuu! Snyft! Du är så patetisk med ditt eviga tjat om "feminazis" hit och "feminazis" dit. Din besatthet gränsar till psykos.
Citat:
Ja, vilken blå bubbla du sitter fast i, helt oförmögen att ta till dig verkliga fakta. Ta nu fram din babyblå offerfilt och gråt lite till, så kanske det känns lite bättre efteråt.
Citat:
Jag tycker verkligen synd om dig som hela tiden BÖLAR om hur förtryckta vita, heterosexuella män är, EXTREMT förtryckta stackare. Buhu och snyft! Fram med din babyblå snuttefilt och snyt dig i den. Torka tårarna också.
Citera
2016-07-18, 16:12
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Jahaja.

Men vad tjafsar du om då? Jag har ju redan från början konstaterat: Jag gissade också; Allting tyder ju på det eftersom det enda du gapar om är hur synd det är om kvinnor hela tiden, även om det är män som drabbas värst. Nu känner jag att det passar med lite lupac-citat:
Har du inget vettigt att säga utan att bygga en massa halmgubbar som t ex att rycka loss mina citat ur deras sammanhang? På sandlådenivå.
Citera
2016-07-18, 16:43
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roy666
Du har rätt, jag har jätte problem med feminismen som är så spretig i många avseenden, det finns inte mycket att tycka om i den rörelsen, men till skillnad mot din hatiska inställning till män ser jag en stor humor i feminismen och ett gott skratt förlänger livet sägs det….skulle innebära att jag kommer leva för evigt, tja så länge feminismen finns.
Tog bara de första utan att läsa allt för mycket.
https://genusnytt.wordpress.com/2011/04/20/europaradet-kon-en-social-konstruktion/
http://www.feminetik.se/diskutera/index.php?sub=3&mid=2574
http://www.svd.se/genus-vacker-heta-kanslor
Om det bara är en konstruktion skulle det inte finnas kvinnliga problem inom sjukvården bortsett de kopplade till barnafödandet.
Och svaret kommer vara för de som inte tror detta är, ja men den typen av feminism står inte jag för det är ……..

Svensk sjukvård har vart på dekis under lång tid förlossningsavdelningar som ibland ligger över 10 mil bort, akutsjukvård som snart är en tfn svarare där man får klicka sig fram till svaret, som oftast är 2 Alvedon och 1 Ipren.
Men jag ser inte att satsningar riktat mot kvinnor speciellt är nödvändiga.
Satsningar bör ske behovsprövat och inte riktat mot ett enskilt kön som vår minister i frågan pratar om.

Män.
Som artikeln jag länka beskriver, fångas inte upp av sjukvården på samma sätt då vi inte har löpandes kontroller på samma sätt som kvinnor som då lättare kan ta upp sina olika besvär, åkommor när det ändå är hos läkaren.
Att kalla på kontroll kostar pengar och det är något sjukvården inte har.
Detta, trots att ALLA vet om hur män fungerar och att det skulle kunna spara många liv, ända pratas det mycket lite om det…….nej det är kvinnors vård som är eftersatt och behöver resurser.
Motionera mera, ja jösses, som om kvinnor skulle ha bättre fysik och det inte skulle förbättra för kvinnor, är det lösningen anser du…..låter lite som vad jag fick lära mig som ung man med smärtor, det är bara gå bort dem, de går över.
Det kanske även funkar mot endometrios vem vet, du får väl be dina systrar prova det receptet…

http://kampanj.expressen.se/docrates/?posts=sa-lange-far-svenska-cancerpatienter-vanta-pa-vard

Här skulle vi kunna titta på skillnader mellan män o kvinnor i vården.
Prostata den mest dödligaste (även överlag) manliga kontra bröst för kvinnor.
KORTASTE!! väntetiden i snitt för män 134 dagar, kvinnor den LÄNGSTA!! snitt 25 dagar.
Det kanske är en promenad till kyrkogården som motion du pratar om.
Varför har du problem med det faktumet att det finns både biologiska kön och socialt konstruerade kön (inlärda könsroller)? Det finns kvinnor som inte passar för hemmafrurollen och hellre vill syssla med bilmotorer. En del män jobbar hellre som barnmorskor än dataprogrammerare. Mor ror och far är rar. Genusnytt är en kvinnohatande antifeministsajt. Det är inte bra för ditt hjärta att besöka hatiska sajter och hjärntvättas av deras hatpropaganda. Så tagga ner dit feministhat.

Jag rekommenderar dig att läsa dina länkar innan du postar dem.

"Regeringen satsar 444,5 miljoner kronor 2015 för att korta väntetiderna när det gäller prostatacancer, blodcancer, huvud- och halscancer, matstrupe- och magsäckscancer samt cancer i urinblåsa och urinvägar."

Jämfört med andra europeiska länder är endometriosvården i Sverige eftersatt.
Citera
2016-07-18, 16:49
Medlem
lupacs avatar
Citat:
http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Befolkning/Befolkningsframskrivningar/Befolkningsframskrivningar/14498/14505/Aktuell-befolkningsprognos/Sveriges-framtida-befolkning-20152060/273436/
Enligt SCB kommer medellivslängden för män respektive kvinnor vara knappt 87 år respektive 89 år. Ynka två år i skillnad. Den extra x-kromosomen och högre östrogenhalter verkar vara skyddande på kvinnans hälsa så könsskillnaden i medellivslängd kommer att stanna på runt två år till kvinnans fördel. Av tabellen att döma verkar det inte som att könsgapet någonsin att försvinna helt.
Senast redigerad av lupac 2016-07-18 kl. 16:50. Anledning: Glömde länk
Citera
2016-07-18, 16:54
Medlem
Citat:
http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Befolkning/Befolkningsframskrivningar/Befolkningsframskrivningar/14498/14505/Aktuell-befolkningsprognos/Sveriges-framtida-befolkning-20152060/273436/
Enligt SCB kommer medellivslängden för män respektive kvinnor vara knappt 87 år respektive 89 år. Ynka två år i skillnad. Den extra x-kromosomen och högre östrogenhalter verkar vara skyddande på kvinnans hälsa så könsskillnaden i medellivslängd kommer att stanna på runt två år till kvinnans fördel. Av tabellen att döma verkar det inte som att könsgapet någonsin att försvinna helt.
Men SCB ser till förväntad livslängd med hänsyn taget till att vi faktiskt lever i en verklighet som inte är samma för män och kvinnor. Genetiskt verkar många anse att det är ETT år som är skillnaden. Män kommer - så länge inte feministerna får makten* - alltid leva farligare än kvinnor och har mer riskfyllda yrken vilket kommer ge utslag i statistiken.
I feministernas utilitaristiska värld ska även kvinnor tillåtas dö i farliga yrken som skogshuggare, jordbrukare, byggare osv. Men än är vi inte där.
Citera
2016-07-18, 17:43
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Men SCB ser till förväntad livslängd med hänsyn taget till att vi faktiskt lever i en verklighet som inte är samma för män och kvinnor. Genetiskt verkar många anse att det är ETT år som är skillnaden. Män kommer - så länge inte feministerna får makten* - alltid leva farligare än kvinnor och har mer riskfyllda yrken vilket kommer ge utslag i statistiken.
I feministernas utilitaristiska värld ska även kvinnor tillåtas dö i farliga yrken som skogshuggare, jordbrukare, byggare osv. Men än är vi inte där.
Ändå kommer männen år 2060 att ha en förväntad medellivslängd på nästan 87 år (jämfört med dagens 80 år). Sju års extra liv. Det måste i så fall innebära att färre män jobbar inom riskfyllda yrken om 44 år. Dessa farliga jobb kommer att bli säkrare, mindre slitsamma i och med att flertalet av de manuella uppgifterna övertas av framförallt robotar.

Har du missat att Sverige har en feministisk regering? För 100 år sedan fanns inga feminister vid makten och då var medellivslängden mycket lägre, kanske runt 65 år.
Citera
2016-07-19, 19:10
Medlem
zxcvasds avatar
Citat:

Det är inte bara i arbetsplatsolyckor som män är kraftigt överrepresterade. Män är mer riskbenägna och tar större risker i många andra sammanhang med följd av fler dödsfall, tex drunkningsolyckor och trafikolyckor. Varenda gång man läser i tidningen om någon som klättrat upp i en högspänningsledning och dött så är det en ung kille, aldrig en ung tjej.
Män äter även onyttigare och dricker mer alkohol. I de fall kvinnor dricker för mycket är det männens fel eftersom kvinnor tvingas dubbelarbeta och för att det är männen som äger företagen som importerar vin (Gudruns analys). Men om männen dricker för mycket är det naturligtvis deras eget fel i. I många år har män även rökt mer än kvinnor, men den pendeln har svängt över på senare år så då kommer vi kanske se en ökad satsning på lungcancer och en massa kampanjer såsom "Rädda en kvinnolunga" eller "nikotingula bandet".

Vet inte om jag vet hur du resonerar när du skriver att feministerna kommer se till att fler kvinnor tar ansvar för alla riskfyllda arbeten. Tycker oftast att feministerna ensidigt vill kvotera in kvinnor i statusfyllda jobb som ger makt (styrelseproffs, börs-vd etc.), men sällan till riskfyllda och skitiga jobb som takläggare, vägarbetare och sånt. Hade gärna sett att F! raljerat och spytt galla på alla Sveriges kvinnor för att de inte tar ansvar att utföra de farliga jobben i samhället. Kanske ett tips för Gudrun till nästa Almedalen. Hon kan stå och bränna arbetskläder på torget i Visby som protest mot att 50 ggr fler män än kvinnor dör på arbetsplaterna i Sverige varje år.
Citera
2016-07-19, 19:13
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zxcvasd
Varenda gång man läser i tidningen om någon som klättrat upp i en högspänningsledning och dött så är det en ung kille, aldrig en ung tjej.
Inte varje gång jag kan komma ihåg i alla fall. De senaste fallen jag har i minnet så var det damer.

Denna tex: (FB) 2014-06-14, Vänersborg: Flicka svårt skadad efter kraftig elstöt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in