• 1
  • 2
2014-06-15, 13:05
Medlem
cavaliers avatar
http://www.expressen.se/gt/flicka-sv...raftig-elstot/
Citat:
VÄNERSBORG. Natten till lördag skadades en flicka i 15-årsåldern allvarligt, efter en kraftig elstöt. Händelsen inträffade vid en tågbro i Vänersborg och flickan fördes till Universitetssjukhuset i Linköping för intensivvård.
– Det ska ha varit 20 000 volt, säger polisens presstalesman, Christer Fuxborg.
Men polisen underrättades inte om händelsen förrän halv 7-tiden på söndag.
Citat:
Flickan ska ha klättrat upp i högspänningsledare och tagit i något föremål.
– Flickan har befunnit sig på en tågbro i ett försök att ta sig över till andra sidan, och har då kommit för nära en ledning. Flickan fick en kraftig stöt genom kroppen på flera tusen volt och ramlade ner i vattnet, berättar Mattias Hasselström, inre befäl i Trollhättan.
Jag tycker beskrivning av händelsen är lite oklar. Rör det sig om en bro för tåg, eller en bro över spåret? Och om hon var en bro, varför då klättra upp i en "högspänningsledare".

Någon i Vänersborg som vet hur det ser ut på platsen och/eller känner till mer om hur olyckan har gått till?
Citera
2014-06-15, 13:39
Medlem
tragiskt
av flickans facebook att döma verkar hon förtära alkohol, hon är bara 15 år så mycket möjligt att detta var en faktor till olyckan.
Senast redigerad av f1k0n 2014-06-15 kl. 13:48.
Citera
2014-06-15, 13:43
Medlem
Skidaddles avatar

Bilden i Expressen förklarar allt. Bron måste ha varit öppen, och hon har klättrat upp för stolpen för att ta sig upp till bron.
Citera
2014-06-15, 13:56
Medlem
cavaliers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle

Bilden i Expressen förklarar allt. Bron måste ha varit öppen, och hon har klättrat upp för stolpen för att ta sig upp till bron.

Där ser man! Nu blir det genast begripligare. Till mitt försvar ska sägas att den bilden inte fanns med i den ursprungliga versionen av artikeln (dvs när jag startade tråden)...

Idén att ta sig över där verkar helt vettlös - hur stor omväg rör det sig om ifall man går över närmaste vanliga väg-/eller gångbro?

[EDIT:] Kollade själv på Google Maps. Förutsatt att jag hittade rätt tågbro, så hade omvägen bara blivit dryga kilometern..
Senast redigerad av cavalier 2014-06-15 kl. 14:05.
Citera
2014-06-15, 14:01
Medlem
Där ser man, dumhet och alkohol skördar ett nytt offer. Hon kommer nog inte göra om det i framtiden iaf.
Men ett tufft sätt att lära sig på.
Citera
2014-06-15, 14:40
Medlem
wishyouwereheres avatar
närbild på bron i lokal tidning o mer detaljer
http://ttela.se/nyheter/vanersborg/1...ar-allvarligt-
Citera
2014-06-15, 16:56
Medlem
Alltså ursäkta mig men, alla dom intervjuat tycker det är för långt att gå runt, Är det bättre att riskera livet för att spara max 20 minuter, Hallå eller ?
Citera
2014-06-15, 17:10
Medlem
cavaliers avatar
I den uppdaterade Expressen-artikeln:
Citat:
Enligt den anhöriga bar den skadade flickan en klocka som kan ha varit det som kom i kontakt med ledningen. Efter att ha fått tusentals volt i sig, föll flickan handlöst ner i vattnet.
Det är egentligen skandalöst att det får stå oemotsagt i artikeln!!! Det är en missuppfattning att man måste röra vid en högspänningsledning för att få ström i sig - en missuppfattning som har kostat många livet. Med så höga spänningar som det rör sig om så blir det överslag mellan ledning och kropp. Många ungdomar dör/skadas för att de tror att det är OK så länge man inte nuddar ledningen...
Citera
2014-06-15, 17:45
Medlem
Ratis avatar
Skulle tydligen fota soluppgången.
Citera
2014-06-15, 18:03
Medlem
cooldogs avatar
Ta*ja I*gebretse* är bruden det handlar om där *=n.(Vettefan hur man ska censuera hennes namn)

Mina kompisar var på samma förfest som henne, ska höra om dom vet något mer.
Citera
2014-06-15, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cooldog
Ta*ja I*gebretse* är bruden det handlar om där *=n.(Vettefan hur man ska censuera hennes namn)

Mina kompisar var på samma förfest som henne, ska höra om dom vet något mer.

www.nattstad.se/Ta*ja.I*gebretsen * = n

En 15-årig tjej som bloggar öppet om hur hon är ute och dricker alkohol. Hur är det möjligt, var är föräldrarna? Alla barn kan göra rackartyg men föräldrarna har antagligen en viss ångest idag...
Citera
2014-06-15, 18:45
Medlem
Ratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farb
www.nattstad.se/Ta*ja.I*gebretsen * = n

En 15-årig tjej som bloggar öppet om hur hon är ute och dricker alkohol. Hur är det möjligt, var är föräldrarna? Alla barn kan göra rackartyg men föräldrarna har antagligen en viss ångest idag...

Jag såg det också. Dom flesta i hennes bekantskapskrets verkar vara äldre än henne.
Vad nu detta har med olyckan att göra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in