Flashback bygger pepparkakshus!
2015-11-10, 21:10
Medlem
Karma finns, det kommer förr eller senare det har jag sett.
Citera
2016-07-14, 13:04
Medlem
BeeGeesnoses avatar
Citat:
Karma går ut på att onda människor som gör illa en får det tillbaka per automatik. Jag känner så många som är s onda oh sårar så många och ändå får et bättre och bättre liv för varje år som går så jag tror därför inte p karma, tänk va skönt det skulle vara om man fick garantier på att onda människor för betala för all smärta de orsakat andra människor.

Tror ni på karma (inte ur religiöst perspektiv) eller har ni sett några bevis på att karma existerar?

Har själv funderat en del på karma senaste tiden.

Kom väl fram till frågeställningen: "Men hur kan något så världsomspännande, ofta direkt,
och med en sådan diversitet, faktiskt existera utan intelligens?

Det är alltså troligtvis intelligent. Men är karma då en fristående intelligens?
Rent av sin egen entitet?

Jag kan tänka mig att karma är ett verktyg, för de som jag själv kallar "de goda".

Detta verktyget delas av flera högre stående. Och det existerar på sätt och vis
för att de goda snabbt skall få en möjlighet att agera i situationer när vi begår något fel.

Det är på sätt och vis en väldigt snabb intervention där personen som gör fel, snabbt
kastar sig tillbaka i rätt famnar med sin handling.

Utan detta så hade negativa handlingar snabbt kunnat eskalera innan vi ens själva är
fullt medvetna om vad som händer. Se det som en lagsport före någonting annat.

"HEY! YOU OUT OF ORDER!" "BZZZZZ" "AJ"

För på detta viset så faller man även snabbt tillbaka till "rätt" sida.

Det levereras ett högst intelligent "script" vars yttersta syfte är att få den drabbade
att falla tillbaka till klubben. Snabbast möjligt.

Och den negativa energin som den drabbade medvetet eller omedvetet då skapade,
måste snabbt elimineras i en motaktion.

Och det är då upplever vi detta "aj" -"karmat". Sluten cirkel?
Citera
2016-07-16, 21:22
Medlem
RostigKreativitet.s avatar
Karma = orsak & verkan
Citera
2016-07-16, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menardu
Karma går ut på att onda människor som gör illa en får det tillbaka per automatik. Jag känner så många som är s onda oh sårar så många och ändå får et bättre och bättre liv för varje år som går så jag tror därför inte p karma, tänk va skönt det skulle vara om man fick garantier på att onda människor för betala för all smärta de orsakat andra människor.

Tror ni på karma (inte ur religiöst perspektiv) eller har ni sett några bevis på att karma existerar?
Nej och jag har aldrig sett bevis på att det existerar. Däremot omvänt: att onda, opportuna individer klarar sig bra, och goda, osjälviska mänskor som det går åt helvete för.
Karma är samma trams som religion och högre makter: ett slags tanke-terminerande, magiskt tänkande och lugnande opium.
Citera
2016-07-17, 15:16
Medlem
sparrow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av funderande
Nej och jag har aldrig sett bevis på att det existerar. Däremot omvänt: att onda, opportuna individer klarar sig bra, och goda, osjälviska mänskor som det går åt helvete för.
Karma är samma trams som religion och högre makter: ett slags tanke-terminerande, magiskt tänkande och lugnande opium.
Håller inte med, det finns statistik som bevisar att t.ex. kriminella far illa. När det gäller mord så löper kriminella mycket större risk att bli mördade än icke-kriminella, samma gäller nog de flesta våldsbrott. Många våldtäktsmän blir själva våldtagna eftersom de blir placerade i samma fängelseavdelningar som andra sexbrottslingar osv.
Senast redigerad av sparrow1 2016-07-17 kl. 15:21.
Citera
2016-07-17, 16:21
Medlem
morpdeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigKreativitet.
Karma = orsak & verkan
Precis. Den riktiga meningen av karma är handling/görande, men de flesta i tråden verkar talar om den övernaturliga versionen av konceptet.
Citera
2016-07-17, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sparrow1
Håller inte med, det finns statistik som bevisar att t.ex. kriminella far illa. När det gäller mord så löper kriminella mycket större risk att bli mördade än icke-kriminella, samma gäller nog de flesta våldsbrott. Många våldtäktsmän blir själva våldtagna eftersom de blir placerade i samma fängelseavdelningar som andra sexbrottslingar osv.
Jo, det stämmer nog som du säger, när det gäller vissa kriminella. Jag tänkte bredare, mer karma kopplat till moral. Sedan finns ju alla dessa våldsverkare som i unga år slår ner oskyldiga och som senare blir stora välkända personligheter, typ paolo roberto och liknande.
Citera
2016-07-17, 20:46
Citat:
Ursprungligen postat av testocyp
Jag anser att det är en god livsfilosofi att tro på karma och att dina gärningar påverkar ditt nästa liv, som de tror inom buddhism. Detta betyder att människor blir mer empatiska och mer benägna att hjälpa andra.

Det är lite lustigt när människor inte tror på någon form av magi, vi besitter ett medvetande - men förklara för mig uppkomsten av ett medvetande eller vart medvetande befinner sig? För vetenskap har inte lyckats knäcka nöten och inte ens i närheten, universum har skapat alla förutsättningar för existensen av ett medvetande. Det är ren jävla magi.

En annan livsfilosofi är att göra gott för man känner att det är det rätta och inte för att man lever under hot att få det sämre efter kroppens död om man inte gör gott.

Dessutom är inte något magi bara för man inte förstår det. Fast det beror på hur man definierar "magi". Jag kan tycka och säga att himlen är magisk, men sliter ut begreppet då. Många människor drar slutsatser om de hårda frågorna, alla kan inte ha rätt men däremot kan alla ha fel.

Citat:

Många kriminella rör sig i kretsar där chansen är större att råka illa ut.
Citera
2016-07-17, 23:43
Medlem
sparrow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gils
Många kriminella rör sig i kretsar där chansen är större att råka illa ut.
Japp, oempatiska personer dras till varandra samtidigt som empatiska personer fryser ut dem. Alltså finns karma, man kommer inte undan om man behandlar folk illa. Man blir utfrusen och oempatiska personer dras till en.
Senast redigerad av sparrow1 2016-07-18 kl. 00:00.
Citera
2016-07-17, 23:52
Medlem
sparrow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av funderande
Jo, det stämmer nog som du säger, när det gäller vissa kriminella. Jag tänkte bredare, mer karma kopplat till moral. Sedan finns ju alla dessa våldsverkare som i unga år slår ner oskyldiga och som senare blir stora välkända personligheter, typ paolo roberto och liknande.
Visst, det finns illvilliga personer som har hög IQ och därmed kommer lättare undan, men förr eller senare så inser folk vad de håller på med. Men du måste ju också tänka på att om de ändrar sig och börjar bidra till samhället så har de god chans att gottgöra allt dumt och också kanske t.o.m. förtjänar framgång. Det är ju alla positiva handlingar - negativa handlingar som räknas.
Senast redigerad av sparrow1 2016-07-18 kl. 00:02.
Citera
2016-07-18, 05:24
Medlem
Citat:
Visst, det finns illvilliga personer som har hög IQ och därmed kommer lättare undan, men förr eller senare så inser folk vad de håller på med. Men du måste ju också tänka på att om de ändrar sig och börjar bidra till samhället så har de god chans att gottgöra allt dumt och också kanske t.o.m. förtjänar framgång. Det är ju alla positiva handlingar - negativa handlingar som räknas.
Jo, jag håller med, om att det är summan av positiva och negativa handlingar som räknas. Det existerar dock individer som inte gör några direkta negativa handlingar och en hel del positiva men som det ändå går käpprätt åt helvete för. Därför tror jag inte på karma. Många mänskor verkar dessutom ta mängder med goda utkomster(eller vad man vill kalla det för) för givna och som självklara, trots att de inte är det och vilka ofta utgör premisser för deras goda handlingar.
Senast redigerad av funderande 2016-07-18 kl. 05:44. Anledning: tillägg
Citera
2016-07-18, 08:27
Medlem
HappyHandsomes avatar
Karma börjar som orsak och verkan.

Men människan har en stark inbyggd önskan för rättvisa.

Därför romantiserar hon begreppet och försöker finna en mening med sin tillvaro. Hon vill att det ska vara sant. Önskningar och fantasier får därför fylla i paradoxerna.

Men det finns ingen rättvisa.

Onda får utstå ondska. Onda får uppleva godhet. Goda får utstå ondska. Goda får uppleva godhet.

Vilket som är sant för dig, den du älskar eller hatar är slumpen.

Karma är således ett önsketänkande för att ge en betydande mening med vår existens.

Men vår existens har ingen mening. Att ge oss känsla för rättvisa fyller därmed ingen funktion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in