2008-02-24, 23:49
Bannlyst
det va sa att d borjade nar jag va mindre,
jag snackade dag in dag ut skit om polacker, vet fortfarande inte varfor.
Men sen kom jag pa en tanke, d finns en miljard kineser och jag kanner inte en enda av dem, sa d pagick ett tag att jag snackade skit om polacker,
berattar till folk om kines grejen, sa blir jag forflyttad fran jobbet till malmo.

och gissa vad, ja far jobba med en javla polack och fylla pa en countiner med gammla motorer at kineser, jakla varld det ar, nar man minst anade det, kom karmat, har det hant er liknade grejer, d vill ja diskutera har

ursakta min svenska, fattar ni inte nat, bara till o fraga
Citera
2008-02-26, 02:46
Medlem
Nej har faktiskt inte själv råkat ut för något sånt där riktigt slag ifrån Karma som jag kan komma på. Har varit jävligt taskig emot folk när jag var ung, speciellt överviktiga människor, vilket jag ångrar hårt idag, har som tur är inte blivit nerslagen av någon överviktig person än men det kanske kommer

Finns ju olika tro om Karma, som i Hinduismen så påverkar ju saker man gjort under livets gång en själv efter reinkarnation, det vill säga i "efterlivet". Man får poäng för bra och dåliga karma, och slutligen räknas det ihop och man blir vad man blir beroende på ens Karma.
Sen finns det ju "My name is Earl" Karma, vilket påverkar honom nästan samma dag/vecka som han har gjort något bra/dåligt.

Är inte anti emot karma, det kanske finns därute och är något av samma kraft som "ödet". Men tror att ens handlingar kan påverka mycket i ens liv.
Citera
2008-02-26, 02:59
Medlem
snömannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turcin
det va sa att d borjade nar jag va mindre,
jag snackade dag in dag ut skit om polacker, vet fortfarande inte varfor.
Men sen kom jag pa en tanke, d finns en miljard kineser och jag kanner inte en enda av dem, sa d pagick ett tag att jag snackade skit om polacker,
berattar till folk om kines grejen, sa blir jag forflyttad fran jobbet till malmo.

och gissa vad, ja far jobba med en javla polack och fylla pa en countiner med gammla motorer at kineser, jakla varld det ar, nar man minst anade det, kom karmat, har det hant er liknade grejer, d vill ja diskutera har

ursakta min svenska, fattar ni inte nat, bara till o fraga

Jo, vi fattar nog vad du skriver. Men vad är det du vill diskutera?

Det där med polackerna och kinesmotorerna kan ju vara en ren slump. Varför skulle det inte vara en ren slump?
Citera
2008-02-26, 03:04
Medlem
-Unstable-s avatar
Karma och öde måste väl vara i direkt konflikt med varandra Nilleman.

Karma är beroende av att du utifrån fri vilja gör ett val, konsekvenserna kommer därefter. Öde är väl olika definerat om man har fri vilja eller inte.
Citera
2008-02-26, 03:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Unstable-
Karma och öde måste väl vara i direkt konflikt med varandra Nilleman.

Karma är beroende av att du utifrån fri vilja gör ett val, konsekvenserna kommer därefter. Öde är väl olika definerat om man har fri vilja eller inte.

Jo, visst, Karma är något man får när man gör ett fritt val igenom sina handlingar under livets gång och dom flesta skulle säga att ödet inte är påverkningsbart. Isåfall så ligger dom ju inte hand i hand med varandra, men däremot så eftersom att de båda är såna kraftfulla "krafter" så borde dom ligga i samma "super kraft fack".

Men jag ser ödet som något som är påverkningsbart, tror inte att en persons öde är skrivet i sten redan från början.
Till exempel, vi säger att du rånar en bank, karman får tag i dig och du blir inlåst i ett antal år. Ditt öde har nu ändrats, för att om du inte hade suttit inne kanske det hade varit ditt öde att finna en flicka inne på konsum när du var och handlade som du kanske hade gift dig med och levt med enda till slutet. Däremot eftersom att du satt inne under tiden och du inte kunde vara på konsum just den gången så ändrades ditt öde till att kanske hitta en brud inne på en klubb när du kommit ut som du sedan gifte dig med

Mja, finns ju olika syner på detta. Men tror helt klart att ödet är minst lika påverkningsbart som Karma.
Citera
2008-02-26, 03:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snömannen

Det där med polackerna och kinesmotorerna kan ju vara en ren slump. Varför skulle det inte vara en ren slump?

"har det hant er liknade grejer, d vill ja diskutera har"
Det han undrar är om vi har några erfarenheter eller synpunkter om just ämnet Karma.
Citera
2008-02-26, 12:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av snömannen

ren slump ar det nog inte, men det ar inte forsta gangen det hander mig
och som sagt vill jag diskutera liknande saker som har hant nagon annan angaende karma
Citera
2008-02-26, 13:32
Medlem
kudde1s avatar
Jag brukade ofta reta feta människor sen blev jag lite fet själv =(. Fast nu är jag i bra form
Citera
2010-07-06, 23:41
Medlem
abrahas avatar
Får man karma av att göra partner medveten om att den blir bedragen?

En man och kvinna är i ett förhållande där de lovat varandra att vara varandra trogna och inte ha sex utanför förhållandet.
En i förhållandet bryter detta löftet upprepade gånger genom att ha sex med andra utan vetskap hos den andra partnern i förhållandet.
En tredje utomstående person vet om detta och gör också den bedragna personen medveten om detta

Får denna tredje person karma eller inte när den göra detta?

Två stycken huvudvinklar som jag kan komma på:
Alternativ 1 Anledning till att få ökad karma:
Avslöja partnern och på så viss krossa den mycket onda lögnen den bedragna partnern lever i.
Alternativ 2 Anledning till att få minskad karma:
När sanningen kommer fram i ljuset sätts förhållandets överlevnad på spel.
Man är alltså delaktig i att förhållandet krossas.

Min åsikt:
Partnern som bedrar skall ta konsekvenserna av sina handlingar.
Det är faktiskt dennes handlingar som förstör förhållandet och inte att den tredje personen lyfter fram sanningen.
Tredje personer agerar bara som ett medium för att lyfta fram sanningen.
Alltså ifall man utgår från mina färdiga alternativ, väljer jag alternativ 1.

Vad tycker ni?
Citera
2010-07-06, 23:47
Medlem
UAAs avatar
Det du kallar "karma" kallar jag "samvete".

Men det beror i min mening på din relation till parterna.
Är du polare med den som är otrogen men endast känner den bedragna partnern flyktigt så skall du inte lägga näsan i blöt enligt mig.

Är förhållandena omvända så är det en annan femma.
Citera
2010-07-06, 23:48
Medlem
abrahas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UAA
Det du kallar "karma" kallar jag "samvete".

Men det beror i min mening på din relation till parterna.
Är du polare med den som är otrogen men endast känner den bedragna partnern flyktigt så skall du inte lägga näsan i blöt enligt mig.

Är förhållandena omvända så är det en annan femma.
Tredje personen är en utomstående person som jag skrev.

Dessutom är frågeställning om man får karma när man har lyft fram sanningen, frågan är inte om man skall lyfta fram sanningen eller ej.
Citera
2010-07-06, 23:52
Medlem
UAAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abraha
Tredje personen är en utomstående person som jag skrev.
Helt utomstående? Dvs ingen relation till någon av dem över huvud taget? Äh, då är det sak samma.
Nu tror jag inte på karma, men om jag för diskussions skull gör det så skulle jag säga att det är +-0.
Men om du som snubbe skvallrar bara av ren bitterhet att inte få fitta själv så är det minus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in