Flashback bygger pepparkakshus!
2016-07-18, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappyHandsome
Karma börjar som orsak och verkan.

Men människan har en stark inbyggd önskan för rättvisa.

Därför romantiserar hon begreppet och försöker finna en mening med sin tillvaro. Hon vill att det ska vara sant. Önskningar och fantasier får därför fylla i paradoxerna.

Men det finns ingen rättvisa.

Onda får utstå ondska. Onda får uppleva godhet. Goda får utstå ondska. Goda får uppleva godhet.

Vilket som är sant för dig, den du älskar eller hatar är slumpen.

Karma är således ett önsketänkande för att ge en betydande mening med vår existens.

Men vår existens har ingen mening. Att ge oss känsla för rättvisa fyller därmed ingen funktion.

Krig, rasism alla sorters orättvisa är bara ett sätt att röra om i grytan.
Utan mening.
Det ena behöver det andra för att snurra.
Citera
2016-07-18, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menardu
Karma går ut på att onda människor som gör illa en får det tillbaka per automatik. Jag känner så många som är s onda oh sårar så många och ändå får et bättre och bättre liv för varje år som går så jag tror därför inte p karma, tänk va skönt det skulle vara om man fick garantier på att onda människor för betala för all smärta de orsakat andra människor.

Tror ni på karma (inte ur religiöst perspektiv) eller har ni sett några bevis på att karma existerar?

Nej det existerar inte och jag har inte sett exempel på det.

Det är en korkad ide som hör hemma i papperskorgen.
Citera
2016-07-18, 20:08
Medlem
silverkungens avatar
Jag tror absolut karma existerar. Gör du gott får du gott och vice versa.
Citera
2016-07-18, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av silverkungen
Jag tror absolut karma existerar. Gör du gott får du gott och vice versa.

Vad tycker du ... ska vi inte egentligen arkivera den här tråden i papperskorgen? Jag menar ... den hör inte riktigt hemma i filosofi forumet eller hur.
Citera
2016-07-19, 04:53
Medlem
sparrow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av funderande
Jo, jag håller med, om att det är summan av positiva och negativa handlingar som räknas. Det existerar dock individer som inte gör några direkta negativa handlingar och en hel del positiva men som det ändå går käpprätt åt helvete för. Därför tror jag inte på karma. Många mänskor verkar dessutom ta mängder med goda utkomster(eller vad man vill kalla det för) för givna och som självklara, trots att de inte är det och vilka ofta utgör premisser för deras goda handlingar.
Karma gäller naturligtvis inte alltid men om man generaliserar lite så kan man säga att karma existerar i många fall. Men det är klart har man en massa genetiska sjukdomar så kan man ligga rätt risigt till oavsett hur man beter sig.
Citera
2016-07-19, 05:27
Medlem
Trashtextats avatar
Karma är en underbar tanke men tråkigt nog fungerar den inte mer än som tanke. Finns ju många som är definitivt oskyldiga i tillvaron, barn och djur t.ex som isåfall straffas i förväg när de lider för saker de ännu inte gjort.

Det är nog som så att rutten frukt har man alltid behövt skrämma för att få dem att uppträda som folk och inte gå över alla gränser, då det ligger i vissas natur att göra så mycket fel de känner för och till och med i värsta fall, vad helst de undgår straff för. Därför har vi våra lagar och regler istället då alltför många är av så pass tvivelaktig karaktär att deras moral inte fungerar som kompass i livet. De behöver begränsas.

Ibland är jag ändå osäker. En vän som dog hade det rätt tufft. Jag tänkte att hen kanske befriades från sitt liv snarare än något annat. Inte att det var orättvist eller åt andra hållet, något straff för de fel hen hade kunnat tänkas ha gjort under sitt korta liv.

Men karma? Det finns på tok för många som lider oerhört genom de liv och villkor de inte undkommer och allt för många som lever liv utan så mycket att klaga på alls, i jämförelsevis med andra stackare. Vi människor påverkar andras livssituationer och påverkas i våra liv, för mycket för att karma skulle kunna vara möjligt.
Citera
2016-07-19, 08:37
Medlem
Anakoret1995-s avatar
Ursprunglig definition av karma: orsak och verkan.

Ondskefulla människor straffas i slutändan iom genom att avvika från kosmisk lag slår de knut på sig själva.
Citera
2016-07-19, 08:59
Medlem
Golachabs avatar
Karma är varken belöning eller straff. Det kristna västerländska synsättet måste släppas om vi talar om österländska läror. Någon tog upp kausalitet, orsak och verkan. Det är mer vad karma handlar om. Det är också något som byggs upp under många livstider. Därför drabbas goda personer för hemskheter och vice versa. Tar man bort det sistnämnda (som inte heller är troligt) så faller hela konceptet. Slutsatsen är att karma inte finns. Och det finns ingen mening att tala om karma om man plockar bort delar ur konceptet. Använd västerländska ord istället. Kausalitet eller orsak och verkan t ex, eller vad nu som passar bättre.
Citera
2016-07-19, 09:54
Medlem
AdFontess avatar
Man kan tro på det och en gång i tiden trodde jag väl på det men har levt nu så länge och sett lite väl för ofta människor (och ja djur ska man aldrig glömma) som inte förtjänar drabbas av det ena eller det andra och de som förtjänar komma undan så lätt, det är sjukt att ursäkta hemska orättvisor med att vissa gjort nåt fel i "tidigare liv" och därför lider nu (av sin karma).

Nu lutar jag mer åt att det mesta om inte allt är en fråga om ren slump och kunskap, ju mer kunskap man har om sig själv/livet/människor är sannolikheten större att man kommer också att göra val som ger en mindre trubbel. Det ter sig som att ju mer naiv man är, det är då man ofta blir den som drabbas, och man är som naiv ofta även benägen att ta risker för att man är så sjukt godtrogen.
Senast redigerad av AdFontes 2016-07-19 kl. 09:57.
Citera
2016-07-19, 10:07
Medlem
Gameplayers avatar
Ibland har något bra hänt mig direkt efter jag gjort något för någon annan. Jag har dock också drabbats av väldigt dåliga saker p.g.a. andra människor. Då kan man ju undra om det verkligen finns en högre makt, varför låter den detta ske? Det är inte rätt... Överlag har jag inte belönats direkt. Räddade i stort sett livet på en epileptisk man jag körde till sjukhuset en gång. Efter det fick jag bara skit... "Dåliga" saker jag lätt kunnat göra men låtit bli... Har inte belönats alls för det utan hade enbart mindre pengar att röra mig med. Har även hjälpt många andra. Folk som just kommit till Sverige och inte haft någonstans att bo, hemlösa m.fl. Har vad jag vet inte belönats p.g.a. detta.
Citera
2016-07-19, 12:15
Medlem
BeeGeesnoses avatar
Citat:
Överlag har jag inte belönats direkt. Räddade i stort sett livet på en epileptisk man jag körde till sjukhuset en gång. Efter det fick jag bara skit... "Dåliga" saker jag lätt kunnat göra men låtit bli... Har inte belönats alls för det utan hade enbart mindre pengar att röra mig med.

Är pengar en belöning du generellt förväntar dig eller bara en reflektion av
tiden strax efter den goda handlingen?

Osäker på om karma är mottaglig för önskningar i alla fall.

Är inte karma på sätt ett lotteri där du vinner men inte kan välja vinsten?
Citera
2016-07-20, 00:24
Medlem
adulterys avatar
Har du positiv karma?

Har ni positiv karma ifall vi nu skulle utgå ifrån att det verkligen existerar? Har ni gjort fler bra saker än dåliga saker?

Jag vill gärna själv svara ja men vet inte hur man räknar på det riktigt.

Vad har ni för filosofi kring det hela?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in