2015-03-29, 15:39
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menardu
Karma går ut på att onda människor som gör illa en får det tillbaka per automatik. Jag känner så många som är s onda oh sårar så många och ändå får et bättre och bättre liv för varje år som går så jag tror därför inte p karma, tänk va skönt det skulle vara om man fick garantier på att onda människor för betala för all smärta de orsakat andra människor.

Tror ni på karma (inte ur religiöst perspektiv) eller har ni sett några bevis på att karma existerar?

Det kan verka så ibland men egentligen är det som så att "onda" människor, hur smarta de än är, missar detaljer, vilket blir ödesdigert för dem. Jag tror nämligen på "karma" så långt som att "onda" människor har fel på sitt program och alltså går att "hacka" bara man hittar "hacket". Hitlers "hack" var t.ex. självöverskattning. Stalin hade inget riktigt stort "hack", alternativt kom ingen någonsin på det eller kunde utnyttja det. Han var ett helt gigantiskt as som dels hade tur och dels var så mycket realist att han klarade sig.
Citera
2015-03-29, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -vaas-
Allt föder sig själv och förtär sig själv, allt någon gör som går ut på att stärka sig själv på ett sätt som är destruktivt för andra kommer tillbaka; men själva formen på karman - och att se det är karma - kan nog vara svårt att uppfatta.

Och det är inte övernaturligt, karman kan vara att utöva ett visst beteende leder till en attityd som är självförintande - eller en splittereffekt kring personen som är motsvarande förlust för den till vad den tjänat på för beteende som ledde till konsekvensen kring den.

Det är som inte ens gott eller ont - iom att det finns något gott eller ont är av människor skapade sanningar - utan bara hur allt strävar efter balans.
Det som strävar efter balans - homeostatis -, kan det betraktas som någon slags naturkraft eller inneboende intelligens? Om ja, hur uppstod den?
Citera
2015-03-29, 21:06
Medlem
Karma på sätt och vis

Man kan inte ta en lösryckt sak ur sitt sammanhang. Karma är en del av en filosofi. Frågan ifall man tror på en filosofi är absurd. Filosofi är inte religion.

Karma leder till att man hittar den väg i sig själv som leder till mer sammanhang och mindre kluvenhet. Lite kryptiskt uttryckt kanske. Det finns ett sammanhang bortom vad kulturen vill få oss att fokusera på. Detta gäller alla kulturer. En träning i fokus och koncentration samtidigt som man utvecklar sin empati leder till att man utvecklar större del av sin mentala sfär med ökad harmoni och perspektiv som belöning. Men för att finna denna väg måsta man börja tänka i termer av godhet Den egocentriska världsbilden tappar därmed färste och processen går automatiskt. Det ligger i den mänskliga arten. Så ur det perspektivet är karma något som fungerar. För en västerlänning som har ljusår till den filosofin kan tex inte nästa böna öppna slidan självmant och leverera ärtorna i din hand bara för att du är hygglig tre veckor i sträck. Det fungerar inte så. Den mentala sfären är inte fysisk. Karma gäller inte i den fysiska världen - ju.
Senast redigerad av mulllrik 2015-03-29 kl. 21:11.
Citera
2015-03-29, 21:18
Medlem
Nordfeldts avatar
"If you want to understand the universe, think of energy frequency and vibration" Nikola Tesla

Om man tänker sig universum ur detta perspektivet och på att allt är energier, positiva som negativa, och att med våra hjärnor kan vi projicera denna energin via tankemönster, till vårat spektrum av existens.
Som exempelvis att ha en rutten start på dagen som i sin tur leder till olyckor och missöden och slutar i en riktig otursdag, när de negativa aspekterna i sinnet i sin tur attraherar likartade scenarion.

Att tillägga exempelvis är ju experiment där man har haft två koppar med vatten, varav den ena har fått kärleksfulla ord, och den andra hatiska och negativa.
När man sedan inspekterat kristallerna som bildats när vattnet kylts ner går det att se tydliga skillnader på hur kristallerna byggts upp beroende på den energin de har utsatts för, och då ska man tänka på att våra kroppar består utav 80% vatten, så negativa tankemönster kan ha mycket förödande och destruktiva konsekvenser för kropp och sinne.

För att komma till punkt ser jag ett samband mellan detta och karmans energi, då det mer eller mindre betyder, att du attraherar det du visualiserar och skapar via dina tankemönster, såväl medvetet som undermedvetet.
För att citera Newton; "For every action, there is an equal and opposite reaction,”
Citera
2015-03-30, 01:39
Medlem
sparrow1s avatar
Citat:
Karma går ut på att onda människor som gör illa en får det tillbaka per automatik. Jag känner så många som är s onda oh sårar så många och ändå får et bättre och bättre liv för varje år som går så jag tror därför inte p karma, tänk va skönt det skulle vara om man fick garantier på att onda människor för betala för all smärta de orsakat andra människor.

Tror ni på karma (inte ur religiöst perspektiv) eller har ni sett några bevis på att karma existerar?

Självklart finns karma. Se bara på alla skjutningar som har varit, det är nästan alltid kriminella som skjuter andra kriminella. Brottsoffer som ger igen på gärningsmän är också vanligt. Det är väldigt ovanligt dock att en helt oskyldig snäll person blir skjuten.
Senast redigerad av sparrow1 2015-03-30 kl. 02:37.
Citera
2015-03-31, 00:42
Medlem
Babbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordfeldt
"If you want to understand the universe, think of energy frequency and vibration" Nikola Tesla

Om man tänker sig universum ur detta perspektivet och på att allt är energier, positiva som negativa, och att med våra hjärnor kan vi projicera denna energin via tankemönster, till vårat spektrum av existens.
Som exempelvis att ha en rutten start på dagen som i sin tur leder till olyckor och missöden och slutar i en riktig otursdag, när de negativa aspekterna i sinnet i sin tur attraherar likartade scenarion.

Att tillägga exempelvis är ju experiment där man har haft två koppar med vatten, varav den ena har fått kärleksfulla ord, och den andra hatiska och negativa.
När man sedan inspekterat kristallerna som bildats när vattnet kylts ner går det att se tydliga skillnader på hur kristallerna byggts upp beroende på den energin de har utsatts för, och då ska man tänka på att våra kroppar består utav 80% vatten, så negativa tankemönster kan ha mycket förödande och destruktiva konsekvenser för kropp och sinne.

För att komma till punkt ser jag ett samband mellan detta och karmans energi, då det mer eller mindre betyder, att du attraherar det du visualiserar och skapar via dina tankemönster, såväl medvetet som undermedvetet.
För att citera Newton; "For every action, there is an equal and opposite reaction,”

Häftigt med vattenglasen du skrev om! har du något konkret att visa upp angående detta? Typ länk av något slag, skulle vara intressant att läsa om
Citera
2015-03-31, 00:44
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Nä, tror inte på det men det skulle vara kul om det fanns, de verkar faktiskt mer som man måste vara "Ond" för att nåt ska gå bra för en
Citera
2015-04-01, 00:19
Medlem
speedygonsalezs avatar
om vi utgår ifrån att karma är ett mått på "goda' eller "onda" handlingar som på olika sätt påverkar någon..

1)väljer man handlingar själv eller finns ödet?
2)vad är gott/ont? Vi utgår ifrån att >50% av alla levande människors åsikter väljer åt oss.
3)ska vi gå efter tid: "i livet" eller "loop", "cirkel" filosofin. svarar ifrån ett liv varianten, och att karma är lyckliga/olickliga ögonblick, vi kan mäta karma i, för att göra det enkelt utan någon stigande/fallande skala (ex 1K=10sekunders lycka)
4) går karma förbruka eller är karman ständigt, tillbaka till tid, ni hajar?
ex.
gör 47k(x15sec) karmagynnande gärningar, får också ökad karma genom ont handlande emot mig sj?(..ex) 55k. (-1 0 1+) 102+ nu.
ett par dåliga på -23k och och gynnande genom andra -55k.
102-78=24k+ i livet.=lyckan över balans, sk ljusa sidan.

en annan grej är ju hur hårt ett karma(tiskt) ögonblick kan sätta sig, ju mer dramatiskt på gott eller ont ger en längre tids känning..
det mesta i naturen cirkulerar ju i tid, ex trädet faller löv(löven dör), det fröas och när löven dött slår det nya skott, va det löven som börja om? längre fram har ett träd gett >50% av tiden fler liknande träd, eller exakt samma bortsett från utseendet?

vad skapar utseendet när man kikar just träd?(hehe)

växer det för fort blir det för tätkvistat och får ett (efter våra mått mätt) ett skumt utseende. men står lika länge (bortser från miljön) men når sitt sista skick tidigare, i detta fall ett sämre sådant dock(för oss) trädet får dock fler frö att släppa men sämre gener sen tidigare, dock fler.. balans..

filosofi är bland det värsta som finns att döda tid på om man inte får ut hela bilden i skallen innan man glömt av den i ord, men det blev ju dugligt på iqbadbolls nivå.
Citera
2015-04-06, 10:03
Medlem
Citat:

Tänker du dig karma som lite av en naturlag; typ saker faller neråt, eller mer åt hållet att tillräckligt många dåliga handlingar kommer/borde drabba tillbaka en vacker dag?

Karma är en vacker tanke, men jag tror inte det riktigt funkar så. Saker utvecklar sig till vart man styr dom, eller vart någon annan styr dom.

Jag har en liknelse; skriftspråk kunde en gång i tiden ses som magi av de som inte kunde läsa
(bara krumelurer ju) men idag så tror väl knappt analfabeterna att det är nåt magiskt inblandat.

Så även med karma, vissa beter sig dumt på ett dumt sätt och råkar illa ut, medans vissa är dumma på ett smart sätt och kommer undan med det oskadda.
Det stora problemet i mina ögon är nog folk som bara tiger still fast de kan göra nåt 'eftersom karma kommer ta hand om det ändå' så jag det mer som att konceptet med karma är nåt man kan ursäkta sin passivitet med. Vissa gånger kanske man tar risker genom att blanda sig i, och det är en sak, men så är det ju inte alltid riktigt...

Men en vacker tanke, det tycker jag fortfarande det är
Citera
2015-04-06, 11:03
Medlem
Jag anser att det är en god livsfilosofi att tro på karma och att dina gärningar påverkar ditt nästa liv, som de tror inom buddhism. Detta betyder att människor blir mer empatiska och mer benägna att hjälpa andra.

Citat:
Ursprungligen postat av Hitokiri-Battosai
Jag håller med denna. Jag tror inte på tomten, magi, eller karma.

Det är lite lustigt när människor inte tror på någon form av magi, vi besitter ett medvetande - men förklara för mig uppkomsten av ett medvetande eller vart medvetande befinner sig? För vetenskap har inte lyckats knäcka nöten och inte ens i närheten, universum har skapat alla förutsättningar för existensen av ett medvetande. Det är ren jävla magi.
Citera
2015-04-06, 11:06
Medlem
RostigKreativitet.s avatar
Karma = Cause and effect
Citera
2015-04-10, 04:26
Medlem
Nordfeldts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babby
Häftigt med vattenglasen du skrev om! har du något konkret att visa upp angående detta? Typ länk av något slag, skulle vara intressant att läsa om
Hej! Sent svar, haft fullt upp.
Det var Dr Masaru Emoto som utförde experimenten, google är din vän!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in