Citat:
Ursprungligen postat av
Menardu
Karma går ut på att onda människor som gör illa en får det tillbaka per automatik. Jag känner så många som är s onda oh sårar så många och ändå får et bättre och bättre liv för varje år som går så jag tror därför inte p karma, tänk va skönt det skulle vara om man fick garantier på att onda människor för betala för all smärta de orsakat andra människor.
Tror ni på karma (inte ur religiöst perspektiv) eller har ni sett några bevis på att karma existerar?
Tänker du dig karma som lite av en naturlag; typ saker faller neråt, eller mer åt hållet att tillräckligt många dåliga handlingar kommer/borde drabba tillbaka en vacker dag?
Karma är en vacker tanke, men jag tror inte det riktigt funkar så. Saker utvecklar sig till vart man styr dom, eller vart någon annan styr dom.
Jag har en liknelse; skriftspråk kunde en gång i tiden ses som magi av de som inte kunde läsa
(bara krumelurer ju) men idag så tror väl knappt analfabeterna att det är nåt magiskt inblandat.
Så även med karma, vissa beter sig dumt på ett dumt sätt och råkar illa ut, medans vissa är dumma på ett smart sätt och kommer undan med det oskadda.
Det stora problemet i mina ögon är nog folk som bara tiger still fast de kan göra nåt 'eftersom karma kommer ta hand om det ändå' så jag det mer som att konceptet med karma är nåt man kan ursäkta sin passivitet med. Vissa gånger kanske man tar risker genom att blanda sig i, och det är en sak, men så är det ju inte alltid riktigt...
Men en vacker tanke, det tycker jag fortfarande det är