2016-07-16, 03:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doleo

Stesolid är en bra bensodiazepin, muskelavslappnande, ångestdämpande, plus den långa halveringstiden.

Och snabb insättning! Snabbare än Xanor faktiskt, men Xanor har ändå lite mer pang på insättning.

Samt aktiva metaboliter på ett vis som är bra enligt mig, samt att Diazepam inte ackumuleras trots den långa halveringstiden på grund av vissa farmakologiska fördelar där också. Jag anser nog Diazepam är bensodiazepinernas bensodiazepin, säkerligen därför många ekvivalationstabeller utgår från Diazepam. Ekvivalitationstabeller tycker jag dock är ett skämt när det kommer till farmakologi. Jag tycker 40mg Diazepam om dagen tar bort min ångest bättre än oavsett dos Xanor.
Citera
2016-07-16, 03:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerran777
Precis, det handlar mer om hur länge du går på medicinen än dosen gällande beroende. Har du, eller tänker göra, gå/gått på den i några år är du ju definitivt beroende. Är det bara under en kortare tid som några månader behöver du nog inte oroa dig för något särskilt beroende eller en dålig avtändning.

Jag skulle välja Stesolid resten av livet hellre än ångest 1 år till. Men skulle naturligtvis helst må bra utan medicin.

Dock tror jag att jag kommer bli frisk av Stesolid, att få uppleva livet utan ångest rätar till mitt nervsystem.
Senast redigerad av Elementary1 2016-07-16 kl. 03:26.
Citera
2016-07-16, 06:55
Medlem
Tack för svaren. Jag har tagit 5mg i ca 7 månader nu. Dock inte varje dag, utan max 2ggr veckan.
Jag tar det bara när det verkligen krisar och jag ska upp och jobba. Upplever faktiskt att det är lättare att somna dagarna efter jag tagit stesolid. Är det inbillning eller kan det ha med den långa halveringstiden att göra?

Har som vana att ta 5mg melatoni varje kväll. Inbillar mig att det kan underlätta. Vad tror ni om detta?
Ska jag skippa melatonin helt? Det är väll relativt ofarligt om jag förstått det rätt.
Citera
2016-07-16, 07:01
Medlem
jerran777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoelOtto
Tack för svaren. Jag har tagit 5mg i ca 7 månader nu. Dock inte varje dag, utan max 2ggr veckan.
Jag tar det bara när det verkligen krisar och jag ska upp och jobba. Upplever faktiskt att det är lättare att somna dagarna efter jag tagit stesolid. Är det inbillning eller kan det ha med den långa halveringstiden att göra?

Har som vana att ta 5mg melatoni varje kväll. Inbillar mig att det kan underlätta. Vad tror ni om detta?
Ska jag skippa melatonin helt? Det är väll relativt ofarligt om jag förstått det rätt.

Sju månader är ett nog ett beroende men ett väldigt milt sådant. Personligen tycker jag Diazepam är en bra medicin så själv hade jag fortsatt. Det blir säkert lättare för dig att somna dagarna efter också då det är lång halveringstid.

Melatonin hade jag nog struntat i. Det är ju mer för att vrida dygnet vid t.ex långflygningar och dylikt. Ett hormon. Visst kan det ge dig en positiv effekt men stesoliden räcker nog mer än väl.
Citera
2016-07-16, 07:03
Medlem
jerran777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elementary1
Jag skulle välja Stesolid resten av livet hellre än ångest 1 år till. Men skulle naturligtvis helst må bra utan medicin.

Dock tror jag att jag kommer bli frisk av Stesolid, att få uppleva livet utan ångest rätar till mitt nervsystem.

Ja, det känns som om att Stesolid inte "fuckar" upp en så som övriga benso kan göra samt att den har ett oerhört brett behandlingsområde med mkt goda resultat.

Jag delar din uppfattning om stesolid. Hade också kunnat tänka mig det på heltid hellre än 1 års ångest.
Citera
2016-07-16, 09:03
Medlem
Doleos avatar
Citat:
Och snabb insättning! Snabbare än Xanor faktiskt, men Xanor har ändå lite mer pang på insättning.

Samt aktiva metaboliter på ett vis som är bra enligt mig, samt att Diazepam inte ackumuleras trots den långa halveringstiden på grund av vissa farmakologiska fördelar där också. Jag anser nog Diazepam är bensodiazepinernas bensodiazepin, säkerligen därför många ekvivalationstabeller utgår från Diazepam. Ekvivalitationstabeller tycker jag dock är ett skämt när det kommer till farmakologi. Jag tycker 40mg Diazepam om dagen tar bort min ångest bättre än oavsett dos Xanor.
Exakt, det är därför den akuta beroendeklinik som jag skulle bli tvungen att uppsöka, om jag skulle stå utan, använder Diazepam. De byter ut all annan benso till Diazepam, t.ex 1mg Alprazolam = 10 mg Diazepam, det är den ekvivalitationstabellen som de går efter.
Citera
2016-07-16, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doleo
Exakt, det är därför den akuta beroendeklinik som jag skulle bli tvungen att uppsöka, om jag skulle stå utan, använder Diazepam. De byter ut all annan benso till Diazepam, t.ex 1mg Alprazolam = 10 mg Diazepam, det är den ekvivalitationstabellen som de går efter.

Därav lite konstigt att man sätts på något annat än Stesolid från början. Jag väljer 10mg före Stesolid före 1mg Xanor alla dagar i veckan. I ångestdämpande syfte.
Citera
2016-07-16, 18:20
Medlem
caecos avatar
Citat:
Därav lite konstigt att man sätts på något annat än Stesolid från början. Jag väljer 10mg före Stesolid före 1mg Xanor alla dagar i veckan. I ångestdämpande syfte.
Diazepam är ju så pass sederande att man slocknar direkt. Jag förstår givetvis att det försvinner med tolerans, men för att det ska räcka för att ta bort ångesten behöver jag alltid höja dosen så pass mycket att jag ändå blir väldigt trött.

Alprazolam alla dagar i veckan om man ändå inte behöver något muskelavslappnande. Fan har en del valium hemma som jag inte kan ta under dagtid enbart p.g.a det.
Citera
2016-07-16, 19:05
Medlem
magica69s avatar
Jag har trappat ut stess väldigt fort fr 20 mg till 5 mg på drygt 2 1/2 mån. Sista 5 mg tog jag stöd av lyrica under utsättningssymtomen som är vidriga!! för jag orkar inte hålla på och trappa 1 mg i mån osv. Blir aldrig av med skiten.Har stess mot panikångest. Behöver dem inte längre.
Min fråga, nu går jag mot stabil period men känner mig extremt tom o nedstämd. Är det normalt? Hur länge sitter detta i?
En vecka sedan jag sänkte fr 10 mg till 5 mg. Och äntligen är utsättningssymtomen på väg att plana ut. Är nedstämdhet oxå ett utsättningssymtom. Haft stess i fyra år. Ej missbrukat.
Citera
2016-07-16, 19:08
Moderator
Morfar-52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magica69
Jag har trappat ut stess väldigt fort fr 20 mg till 5 mg på drygt 2 1/2 mån. Sista 5 mg tog jag stöd av lyrica under utsättningssymtomen som är vidriga!! för jag orkar inte hålla på och trappa 1 mg i mån osv. Blir aldrig av med skiten.Har stess mot panikångest. Behöver dem inte längre.
Min fråga, nu går jag mot stabil period men känner mig extremt tom o nedstämd. Är det normalt? Hur länge sitter detta i?
En vecka sedan jag sänkte fr 10 mg till 5 mg. Och äntligen är utsättningssymtomen på väg att plana ut. Är nedstämdhet oxå ett utsättningssymtom. Haft stess i fyra år. Ej missbrukat.
Det du känner är normalt, fast det går över. Ta dig tid.

http://www.kunskapsguiden.se/missbruk/halsoproblem/abstinens/Sidor/default.aspx
Citera
2016-07-16, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morfar-52
Det du känner är normalt, fast det går över. Ta dig tid.

http://www.kunskapsguiden.se/missbruk/halsoproblem/abstinens/Sidor/default.aspx

Dock är det många som feltolkar det där. Att medicineras med helst Stesolid är långt mycket bättre än att ha ångest. Skulle jag sluta rakt av med att äta Stesolid och må dåligt skulle jag enbart anse att jag inte blivit av med ångesten ännu.

Ett läkemedel mot ångest när man har ångest skapar knappast dessa symptom så det är rent skitsnack. Är det något som undantrycker nervsystemet och skapar obalans är det ångest.

Däremot om någon pundar på någon substans så kan jag tänka mig att det skapar abstinens vid utsättande. Sen t.ex SSRI/SNRI är ju sämsta droger man kan ta mot ångest och dylikt, med insättningssymptom, biverkningar, generellt dålig effekt och utsättningssymptom.

Bensodiazepiner, helst Stesolid ska utan tvekan vara förstahandsvalet mot ångest! Hjälper KBT och sån dynga är det fan inte ångest man har. Eller ja visst, för såna som inte är medveten hur man blir av med ångest kan ju bli det av KBT. Men Stesolid och att faktiskt få uppleva livet utan ångest gör det fan så mycket bättre och den relativt naturliga hämning av signalsubstanser som skapas av förstärkningen på GABA-A kan snarare ge balans än tvärtom.
Senast redigerad av Elementary1 2016-07-16 kl. 19:37.
Citera
2016-07-16, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magica69

Du är inte av med din ångest, även om du kanske inte har panikångestattacker. Du blir nedstämd för du skulle få tillbaka skiten om du slutar, man trappa ner till en nivå så du inte känner dig dålig ska du naturligtvis göra om du kan. Du borde alltså inte sätta ut läkemedlet ännu. Bli mer medveten när du faktiskt kan sätta ut läkemedlet. Gör förbättringar i livet först!

Använd inte lyrica som "stöd". Den har värre utsättningssymptom än de flesta bensodiazepiner. Ta hellre stöd av att gå upp i dos på Stesolid igen då du känner dig dålig och nedvärdera inte dig själv för det, för då skapar du depressiva symptom för dig själv.
Senast redigerad av Elementary1 2016-07-16 kl. 19:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in