Citat:
Ursprungligen postat av
Michael-ScarN
Brukat mkt Diazpam en längre tid mer än 5 år,
börjat trappa ner sen en tid tbx och undrar om alprazolam hjälper när de är som mörkast..
Biter alprazolam på samma receptorer som diazepam i kanoten?
/ / Ms
Alprazolam är inte ett bra alternativ, den har mycket kortare halveringstid än Diazepam och man blir snabbt tolerant. Jag har medicinerat med Xanor Depot 6mg/dag i fem år, trappade ner under ett helt år till 1mg/dag. Men så i för några månader sedan, började jag med alprazolam, var snabbt uppe i 6mg/dag. Nu håller jag på att sätta ut alprazolamen, har klippt 3 mg på nästan 2 veckor och ersatt det med diazepam 30mg/dag.
Alltså 1mg alprazolam motsvarar 10 mg diazepam, det finns många olika åsiker om det, har tittat på många jämförelsetabeller, de flesta av dem säger 10 mg, men vissa påstår att 1mg A motsvarar 0.5mg D. I Sverige verkar det senare gälla, när min psykiater började med första utsättningsförsöket av Xanor Depoten, ersatte han den med svenska stesolid 30mg/dag, jag fick våldsamma utsättningsbesvär. Så jag fick gå över till en väldigt långsam utsättning, minskade dosen 0.25mg varannan vecka, det var orsaken till att det tog ett helt år att komma ner till 1 mg/dag.
Utsättnigen av alprazolam är mycket tuffare än diazepam. För mer än 20 år sedan, trappade jag ner långsamt från ett diazepamberoende och den AT'n var mycket mer skonsam.
Det är upp till dig, jag delar bara med mig av mina erfarenheter.