2016-07-12, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elementary1
Ja de snackar skit på FASS, jag har en lätt bakomliggande depression som GAD bidrar med som behandlas av Stesolid, dvs Stesolid behandlar även den om det r att kalla depression tack vare att jag slipper ångest. Men de förtalar ju bra läkemedel. Jag anser Stesolid är det farmakologiskt bästa, mildaste, mest effektiva bensodiazepinläkemedlet i alla avseenden, så pass att jag inte fattar knappt varför det finns andra bensodiazepiner. Jag väljer lätt 20mg Stesolid. Så nej FASS, ge fan i bensodiazepinförtal!

Har du enbart GAD eller tex social fobi med? Hur mycket dos får du per dag? Jag ska ta snacket ned psykiatrikern snart men hade föredragit Iktorivil ( 1mg hjälper sjukt mycket) men motsvarande mängd stesolid hade säkert funkat också.
Citera
2016-07-12, 07:40
Medlem
Doleos avatar
Citat:
Ja de snackar skit på FASS, jag har en lätt bakomliggande depression som behandlas av Stesolid. Men de förtalar ju bra läkemedel. Jag anser Stesolid är det farmakologiskt bäst, mildaste, mest effektiva bensodiazepinläkemedlet i alla avseenden, så pass att jag inte fattar knappt varför det finns andra bensodiazepiner. Jag väljer lätt 20mg Stesolid.
Det handlar inte om FASS utan om Sveriges "narkotikapolitik", där det råder nolltolerans, även om den medicin du tar verkligen hjälper dig. Politiken är inte baserad på någon forskning utan bara deras personliga åsikter, jag tror att det är en gammal kvarglömma från förbudstiden mot alkohol. På 70-talet bildades IOGT-NTO.
Citat:
Det alkohol- och narkotikapolitiska arbetet går ut på att minska den totala konsumtionen av alkohol i samhället, samt att göra samhället narkotikafritt. Här riktar man sig i hög grad mot politiker, men också genom utbildningar och dylikt direkt till medlemmar och allmänhet.
https://sv.wikipedia.org/wiki/IOGT-NTO

Det är de som styr narkotikapolitiken idag, har en medicin blivit narkotikaklassad, så spelar det ingen roll om patienten dör, pga att denne inte kan få sin medicin utskriven på ett lagligt sätt. Jag skulle inte hålla på med mina nedtrappningar av benso om jag kunde få det utskrivet av en legitemerad psykiatiker, resten av livet. När det gäller psykisk ohälsa verkar det inte finnas någon forskning öht, om hur det påverkar hjärnan. Vissa patienter kanske behöver sina narkotikaklassade mediciner för att kunna leva ett något sånär drägligt liv.
Citera
2016-07-12, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spazzman
Har du enbart GAD eller tex social fobi med? Hur mycket dos får du per dag? Jag ska ta snacket ned psykiatrikern snart men hade föredragit Iktorivil ( 1mg hjälper sjukt mycket) men motsvarande mängd stesolid hade säkert funkat också.

Iktorivil är en epilepsimedicin som inte ska behandla ångest, för den gör det inte bra. När jag inte hade blivit satt på Stesolid av läkare så provade jag Iktorivil på annat håll, inte ens på 20mg Iktorivil så släppte ångesten, men jag blev klart sänkt. Så ekvivalenstabeller är bara skitsnack, det är fan inte ens ett riktmärke. Angående dosering så ligger jag runt 40mg dagligen Stesolid, vilket medicinerar mig bättre än oavsett dos Xanor överhuvetaget för att förtydliga varför finns den. Klonazolam är en RC som är klassad, den skulle de läkemedelsklassa för att byta ut Alprazolam.

Jag har GAD, tycker väl inte jag har social fobi. Men visst blir jag socialare om jag mår bättre. Anser ångest i sig är ett nedstämt tillstånd och långvarig ångest så kan det yttra sig som dystymi som jag anser Stesolid medicinerar utmärkt. Så medvetenhet och förbättra sin tillvaro med hjälp av medicinen som gör en fri från ångest så är bensodiazepiner utmärkta mediciner. Har dock inte förståelse för vare sig Xanor eller Temesta med tanke på att det finns Stesolid. Men vissa saker är väl inviduella men Iktorivil mot ångest? Mja, då vettetusan om jag inte tror att det bara är inbillning, den binder inte starkt på anxiolytiska receptorer, men kan va så att less is more så 1mg kanske är bra, kanske att spänningar släpper som gör att ångest släpper. Jag utgår ju ifrån lite att "inte ens" 20mg Iktorivil hjälpte mot min ångest. Sen är det som sagt en epilepsimedicin. Jag föreslår att hålla dig till Stesolid och låta Iktorivil ha den indikation den har då den påverkar bland annat foci på ett medicinskt sätt som gör den till en epilepsimedicin.
Senast redigerad av Elementary1 2016-07-12 kl. 08:43.
Citera
2016-07-12, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doleo
Det handlar inte om FASS utan om Sveriges "narkotikapolitik", där det råder nolltolerans, även om den medicin du tar verkligen hjälper dig. Politiken är inte baserad på någon forskning utan bara deras personliga åsikter, jag tror att det är en gammal kvarglömma från förbudstiden mot alkohol. På 70-talet bildades IOGT-NTO.

https://sv.wikipedia.org/wiki/IOGT-NTO

Det är de som styr narkotikapolitiken idag, har en medicin blivit narkotikaklassad, så spelar det ingen roll om patienten dör, pga att denne inte kan få sin medicin utskriven på ett lagligt sätt. Jag skulle inte hålla på med mina nedtrappningar av benso om jag kunde få det utskrivet av en legitemerad psykiatiker, resten av livet. När det gäller psykisk ohälsa verkar det inte finnas någon forskning öht, om hur det påverkar hjärnan. Vissa patienter kanske behöver sina narkotikaklassade mediciner för att kunna leva ett något sånär drägligt liv.

"Narkotikapolitik", håller med. Ångestproblematik då, är ju fan det som ställer till oreda. Jävla nötter. Men de som klassar och tror att alla knarkar på mediciner som gör det svårt för många att få rätt hjälp, som t.ex bensodiazepiner mot ångest där Stesolid är effektivast, hellre upp i dos än Xanor. Personligen så medicineras jag bättre på runt 40mg Stesolid än 8mg Xanor (då jag haft Xanor och var tvungen att ta 4ggr dag samt att 1.5mg inte hjälpte). Så ytterligare tecken på att ekvivalenstabeller är helt åt skogen.

Samt att jag inte vaknar med ångest eller ett jävla surr i kroppen på grund av Xanors skitmetaboliter.

Ja, Stesolid hjälper mig. Toppenmedicin! Jag har en bra läkare också.
Senast redigerad av Elementary1 2016-07-12 kl. 08:40.
Citera
2016-07-12, 09:19
Medlem
Citat:
Iktorivil är en epilepsimedicin som inte ska behandla ångest, för den gör det inte bra. När jag inte hade blivit satt på Stesolid av läkare så provade jag Iktorivil på annat håll, inte ens på 20mg Iktorivil så släppte ångesten, men jag blev klart sänkt. Så ekvivalenstabeller är bara skitsnack, det är fan inte ens ett riktmärke. Angående dosering så ligger jag runt 40mg dagligen Stesolid, vilket medicinerar mig bättre än oavsett dos Xanor överhuvetaget för att förtydliga varför finns den. Klonazolam är en RC som är klassad, den skulle de läkemedelsklassa för att byta ut Alprazolam.

Jag har GAD, tycker väl inte jag har social fobi. Men visst blir jag socialare om jag mår bättre. Anser ångest i sig är ett nedstämt tillstånd och långvarig ångest så kan det yttra sig som dystymi som jag anser Stesolid medicinerar utmärkt. Så medvetenhet och förbättra sin tillvaro med hjälp av medicinen som gör en fri från ångest så är bensodiazepiner utmärkta mediciner. Har dock inte förståelse för vare sig Xanor eller Temesta med tanke på att det finns Stesolid. Men vissa saker är väl inviduella men Iktorivil mot ångest? Mja, då vettetusan om jag inte tror att det bara är inbillning, den binder inte starkt på anxiolytiska receptorer, men kan va så att less is more så 1mg kanske är bra, kanske att spänningar släpper som gör att ångest släpper. Jag utgår ju ifrån lite att "inte ens" 20mg Iktorivil hjälpte mot min ångest. Sen är det som sagt en epilepsimedicin. Jag föreslår att hålla dig till Stesolid och låta Iktorivil ha den indikation den har då den påverkar bland annat foci på ett medicinskt sätt som gör den till en epilepsimedicin.

Jo tack jag vet att det är en medicin mot epilepsi i grunden men för de allra flesta är den mycket effektiv mot ångest ändå, särskilt GAD.. Mycket vanligt i USA att personer med GAD får Iktorivil utskrivet.

Därmed inte sagt att den passar dig, stesolid är förmodligen ett bättre alternativ om du nu kan äta så mycket Ikto utan att något händer. Det finns mängder av mediciner som hjälper mot annat än själva huvudsyftet, Lyrica tex är mot smärta i första hand och ej mot ångest.

Sen kan du ju också fått sktpiller om du köpt från annat håll och tryckt i dig 20mg.
Citera
2016-07-12, 09:28
Medlem
Citat:
Jo tack jag vet att det är en medicin mot epilepsi i grunden men för de allra flesta är den mycket effektiv mot ångest ändå, särskilt GAD.. Mycket vanligt i USA att personer med GAD får Iktorivil utskrivet.

Därmed inte sagt att den passar dig, stesolid är förmodligen ett bättre alternativ om du nu kan äta så mycket Ikto utan att något händer. Det finns mängder av mediciner som hjälper mot annat än själva huvudsyftet, Lyrica tex är mot smärta i första hand och ej mot ångest.

Jag anser att det är fel att de skriver ut Klonazepam mot ångest (bättre än ingenting visserligen), men Stesolid är ett bättre val, Klonazepam kan tappa sina anxiolytiska egenskaper, det kommer inte Stesolid göra, Stesolid är bättre än Klonazepam att häva kramper och grand mal, men Klonazepam skulle hålla sig bättre som profylax för en patient med epilepsi.

Men därav är Stesolid bättre vid ångest/GAD och Iktorivil mot epilepsi.

Lyrica har indikationen GAD, men vet ej om jag tycker det är något bra val. Vissa svarar kanske inte på Stesolid eller inte tål eller dylikt, då kan lyrica tillsammans med kanske Temesta eller Sobril/Oxascand funka, ev. Iktorivil men då är man nästan inne på en epilepsimedicinering då Lyrica även är en tilläggsmedicin för epilepsi, men anser nog den vara det för ångest också.

Men ser ingen anledning till varför inte medicineras med Stesolid om den som den gör för de allra flesta fungerar. Den leder dessutom oftast inte till dosökningar (såvida den inte missbrukas), utan snarare dossänkningar på grund av viss ackumulation av dess aktiva metaboliter, Diazepams metaboliter är Nordiazepam, Temazepam och Oxazepam så det är inga dåliga metaboliter. Detta ska man vara uppmärksam på ifall man faktiskt kan sänka dosen och då göra det. Detta gör faktiskt Diazepam en medicinskt bättre bensodiazepin, samt att Diazepam har en lång och en kort halveringstid så Diazepam själv ackumuleras inte och är modersubstans till dess metaboliter, så den är helt enkelt farmakologiskt överlägsen, samt både snabb och långvarig effekt.

Till skillnad från Xanors "wannabe-metaboliter" som kan ligga grund till att Xanor kan vara jobbig att sätta ut.
Senast redigerad av Elementary1 2016-07-12 kl. 09:56.
Citera
2016-07-12, 09:59
Medlem
Citat:

Sen kan du ju också fått sktpiller om du köpt från annat håll och tryckt i dig 20mg.

Det var Roche 2, smaka Iktorivil, samma konsistens och jag blev påverkad på ett sätt soman blir på en hög dos Klonazepam, så det var nog inga skitpiller. Anledningen till så hög dos var för att jag hade ångest och 4mg hjälpte först och inte sedan 4mg till så det sluta på 20mg och ångesten var kvar, men jag var ganska tungt sederad.
Citera
2016-07-14, 13:06
Medlem
jerran777s avatar
Jag blir egentligen inte klok på varför det skrivs ut olika bensosorter mot samma slags problem heller. Iktorovil är ju kraftigt muskelsederande. Xanor dödar ångest snabbt. Stesolid gör en blandning. Sen har vi en hel uppsjö bensos till som alla förskrivs mot generellt samma symptom. Stesolid hade nog räckt långt i medicinerande syfte mot de flesta syndrom med handen på hjärtat. Och så byter de marknadsnamn på substanserna också av ibland märkliga anledningar. Som Valium och Rohypnol. Och Rohypnol (flunitrazepam, fluscand) skrivs fortfarande ut i Sverige men i få andra EU-länder där den är totalförbjuden. Varför kan man undra. Och varför har just rohypnol blivit så ovanligt bara för att den fick lite dåligt rykte i samband med våldtäkter osv. Många bensosorter besitter samma egenskaper.

Sen har vi alla andra preparat som SRNI, SSRI och lyrica o grejer. Vissa får ju t.o.m. ångestlindring på Stilnoct och Imovane.

Jävla massa preparat ute. Kontentan är väl om verkligen alla dessa fyller så unika egenskaper att alla har rätt till sin plats i apotekshyllan?

Klagar inte, bara fascineras över vilken uppsjö det finns mot ganska likartade sjukdomstillstånd. Mestadels ångest av något slag och/eller sömnbrist då.
Citera
2016-07-14, 19:49
Medlem
jerran777s avatar
En tycker Klonazepam är jättebra mot ångest och en annan märker inget ångestdämpande alls.
En blir trött av alprazolam och en annan pigg. OSV OSV.

Diazepam däremot. Den har nog minst variation av påverkan hos folket av vad jag kan utläsa.
Citera
2016-07-15, 08:39
Medlem
Jag tar 5mg stesolid 1-2 ggr i veckan mot sömnbesvär. Är otroligt nojig att utveckla ett beroende.
Är detta något jag behöver oroa mig för? Har testat imovane, zolpidem, still knocked. Alla fungerar bra men upplever mindre "baksmälla" efter en natt med stesolid. Stesolid funkar riktigt bra för mig men ingen aning hur pass farligt det är. Det är väll egentligen inte till för sömnbesvär?

Kan jag fortsätta använda stesolid som jag gör idag? Skulle uppskatta om folk som använder det mot sömnbesvär delar med sig av sina erfarenheter.
Citera
2016-07-15, 09:07
Medlem
Doleos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoelOtto
Jag tar 5mg stesolid 1-2 ggr i veckan mot sömnbesvär. Är otroligt nojig att utveckla ett beroende.
Är detta något jag behöver oroa mig för? Har testat imovane, zolpidem, still knocked. Alla fungerar bra men upplever mindre "baksmälla" efter en natt med stesolid. Stesolid funkar riktigt bra för mig men ingen aning hur pass farligt det är. Det är väll egentligen inte till för sömnbesvär?

Kan jag fortsätta använda stesolid som jag gör idag? Skulle uppskatta om folk som använder det mot sömnbesvär delar med sig av sina erfarenheter.
Jag tror inte du behöver oroa dig, 5mg stesolid 1-2 ggr i veckan, är inte mycket. Stesolid fungerar bra pga av dess långa halveringstid, upp till 100 timmar. Jag antar att du får det utskrivet av en läkare, det enda orosmomentet skulle då vara om du fick en ny läkare som är "anti-bensodiazepiner", dvs vägrar skriva ut Stesolid till dig.

Stesolid är en bra bensodiazepin, muskelavslappnande, ångestdämpande, plus den långa halveringstiden.

Från FASS:
Citat:
"Diazepam påverkar de vid ångestsyndrom vanliga symtomen ängslan, ångest, rastlöshet och därav följande sömnsvårigheter..."
"... Diazepam är effektivt vid de vanliga ångestsymtomen oro, rastlöshet och spänning samt sederande. Den muskel*relaxerande effekten medieras via spinala synaptiska reflexer. Vid kontinuerlig behandling kan tolerans till den sederande effekten utvecklas, medan tolerans till den anxiolytiska effekten ej brukar uppträda..."
Eftersom du tar det regelbundet även om det är en liten dos, kommer du att utveckla ett beroende, dvs du kommer att få problem med sömnen igen, om du slutar. Tror inte du behöver oroa dig för svår abstinens.
Citera
2016-07-16, 03:05
Medlem
jerran777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doleo

Eftersom du tar det regelbundet även om det är en liten dos, kommer du att utveckla ett beroende, dvs du kommer att få problem med sömnen igen, om du slutar. Tror inte du behöver oroa dig för svår abstinens.

Precis, det handlar mer om hur länge du går på medicinen än dosen gällande beroende. Har du, eller tänker göra, gå/gått på den i några år är du ju definitivt beroende. Är det bara under en kortare tid som några månader behöver du nog inte oroa dig för något särskilt beroende eller en dålig avtändning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in