2016-07-10, 14:51
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Homosexualitet är en modern företeelse.

Aaah, ännu en hitta-på ad hoc-premiss.
2016-07-10, 15:17
Medlem
Citat:
Männen i Sodom ville ju våldföra sig på gästen.

Det står det inget om. Deras avsikt kan ha varit att förföra gästerna, att dom ansåg det vara normalt i deras samhälle, deras kultur att ha sex med nyanlända.

Dom blev däremot våldsamma mot Lot och sade:"”Ur vägen med dig! Här kommer en främling och bor hos oss, och så gör han sig till domare över oss! Nu skall vi hantera dig värre än dem.”"

Att dom säger att Lot kommer och ska vara "domare över oss" pekar på att dom själva inte ansåg att dom gjorde något fel, att dom inte hade för avsikt att våldföra sig på männen, utan att bara ha sex, men på grund av Lots anklagelse blev dom arga och skulle verkligen göra Lot illa.

Dessutom var det två gäster/änglar, inte bara en.

Citat:
Om vi antar att gästen inte ville ha sex.

Ja vad som hade hänt om Lot inte hade motsatt sig, och änglarna hade motsatt sig, om dom då hade blivit våldsamma och försökt våldta, eller om dom hade lämnat dom i fred, så som dom tydligen hade gjort med Lot, det vet vi inte.

Men uppenbart blev dom arga när dom tyckte att Lot ville vara domare över deras seder och bruk.

Citat:
Homosexualitet är en modern företeelse. På den tiden sågs det som en maktutövande när en man stoppade penis i en annan man. Samma sak kan man se även idag bland vissa utlänningar som våldtar andra män som maktutövning, utan att de ser sig som homosexuella.

Undrar vad homosexuella säger om denna kommentar, att homosexualitet uppstått i vårt moderna samhälle. Annars brukar man säga att det är naturligt, förekommer i naturen, att det alltid i samhället funnits dom som fötts som homosexuella.

Är du mot homosexuella eller något?

Kan du enkelt förklara din livsåskådning så att det inte blir fel missförstånd? Du är uppenbart inte kristen, men finns det en annan livssyn som ligger dig nära?

Citat:
Judiska skrifter är betydligt mer utförlig än GT, men ni tror ju bara på det som står i Bibeln.

Och där menar du att det står att dom i Sodom var heterosexuella som våldtog män?

Visa mig detta tack.

Citat:
Nej jag tror inte att alla i Sodom var homosexuella eftersom jag inte tror på homosexualitet.

Fast min fråga var om du tror att alla i Sodom var heterosexuella.

Vad menar du med att du "inte tror på homosexualitet"? Du verkar ju ändå tro att: "homosexualitet är en modern företeelse"?
2016-07-10, 15:24
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det står det inget om. Deras avsikt kan ha varit att förföra gästerna, att dom ansåg det vara normalt i deras samhälle, deras kultur att ha sex med nyanlända.

Citat:
Dom blev däremot våldsamma mot Lot och sade:"”Ur vägen med dig! Här kommer en främling och bor hos oss, och så gör han sig till domare över oss! Nu skall vi hantera dig värre än dem.”"

Ja, se DET är en rimlig tolkningsmodell. Folk i området hade erfarenhet av vad det medförde när emissarier från GTs maktgalna demiurg-kult dök upp: Invasion på gång.
2016-07-10, 17:04
Medlem
Citat:

Att dom säger att Lot kommer och ska vara "domare över oss" pekar på att dom själva inte ansåg att dom gjorde något fel, att dom inte hade för avsikt att våldföra sig på männen, utan att bara ha sex, men på grund av Lots anklagelse blev dom arga och skulle verkligen göra Lot illa.

Dessutom var det två gäster/änglar, inte bara en.

Ja vad som hade hänt om Lot inte hade motsatt sig, och änglarna hade motsatt sig, om dom då hade blivit våldsamma och försökt våldta, eller om dom hade lämnat dom i fred, så som dom tydligen hade gjort med Lot, det vet vi inte.

Men uppenbart blev dom arga när dom tyckte att Lot ville vara domare över deras seder och bruk.

Undrar vad homosexuella säger om denna kommentar, att homosexualitet uppstått i vårt moderna samhälle. Annars brukar man säga att det är naturligt, förekommer i naturen, att det alltid i samhället funnits dom som fötts som homosexuella.

Är du mot homosexuella eller något?

Kan du enkelt förklara din livsåskådning så att det inte blir fel missförstånd? Du är uppenbart inte kristen, men finns det en annan livssyn som ligger dig nära?

Och där menar du att det står att dom i Sodom var heterosexuella som våldtog män?

Visa mig detta tack.

Fast min fråga var om du tror att alla i Sodom var heterosexuella.

Vad menar du med att du "inte tror på homosexualitet"? Du verkar ju ändå tro att: "homosexualitet är en modern företeelse"?

Är vi tillbaka i dina snirkelargument igen?

Jag kan inte bevisa att de var "hetro" lika lite som jag kan "bevisa" att de var mörkhåriga eller att de åt bröd.

Sodom i judisk historia:

Citat:
The Sodomites were notorious for their wickedness. They had no consideration for the poor, nor for the passing stranger to whom they offered no hospitality; nor would they even sell him any food or water. Once they had found out that Plitith, Lot’s daughter, had secretly given food to a stranger who was near starvation, and they burned her in public. Another time, when they discovered that a young girl had fed a starving beggar, they smeared honey all over her and placed her upon the city wall, so that she died from the stings of the bees attracted by the honey.

Lot, Abraham’s nephew, could never forget completely his uncle’s teachings and ways of living. Although he had been associating with the Sodomites for many years, he had not accepted their attitude towards strangers, and he did not share in their cruel treatment of the unfortunate passer-by.
http://www.chabad.org/library/article_cdo/aid/246615/jewish/The-Destruction-of-Sodom.htm

Citat:
The selfish Sodomites did not want to share this bounty with outsiders. To this end, they enacted laws and took great pains to repel travelers.

For example, in order to enter Sodom, one had to cross a river. The townspeople built a bridge over the river, and charged a fee of four zuzim for all who chose to cross it. Now, should someone try to bypass the toll by swimming across the river, the law was that he would pay a double fee of eight zuzim as a penalty.

It was announced in Sodom, “Whoever will give bread to a poor person will be burnt at the stake.”

The sins of the Sodomites stemmed from their intense selfishness, their unwillingness to part with anything they possessed.

The sages of the Misnah teach:7

One who says, “What is mine is mine, and what is yours is yours"—this is a median characteristic; others say that this is the character of Sodom.
http://www.chabad.org/parshah/article_cdo/aid/2017931/jewish/What-Was-Wrong-with-Sodom.htm

Ni i JV anser förstås att er Bibel är så mycket bättre än judiska källor (trots att judendomen ju skapade källorna).

Allt er Bibel säger att de "syndade hemskt". Och sen så har ni kristna bestämt att det måste ha varit homosex som ledde till deras undergång....

Återigen... att människor "är" homosexuella är ett nutida påfund... fram tills 1960-talet sa man att folk kunde ha homosexuella böjelser.
2016-07-10, 17:10
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Återigen... att människor "är" homosexuella är ett nutida påfund... fram tills 1960-talet sa man att folk kunde ha homosexuella böjelser.

Bevisbördan är din.
2016-07-12, 09:08
Medlem
Citat:
Är vi tillbaka i dina snirkelargument igen?

Jag kan inte bevisa att de var "hetro" lika lite som jag kan "bevisa" att de var mörkhåriga eller att de åt bröd.

Sodom i judisk historia:

Ni i JV anser förstås att er Bibel är så mycket bättre än judiska källor (trots att judendomen ju skapade källorna).

Allt er Bibel säger att de "syndade hemskt". Och sen så har ni kristna bestämt att det måste ha varit homosex som ledde till deras undergång....

Jag tänker inte fortsätta denna diskussion eftersom det är OT, men dessa "judiska källor" är enligt mig uppenbart fel ute, och bör ha svårt , liksom du, att förklara varför det är något "avskyvärt" att en man ligger med en man:

"Du får inte ligga med en man som man ligger med en kvinna; det är något avskyvärt."(3 Mose 18:22 Bibel2000)

Och att det inte skulle handla om homosexualitet . Att man kan förvränga bibeln så mycket är obegripligt.
2016-07-12, 13:13
Bannlyst
Citat:
Jag tänker inte fortsätta denna diskussion eftersom det är OT, men dessa "judiska källor" är enligt mig uppenbart fel ute, och bör ha svårt , liksom du, att förklara varför det är något "avskyvärt" att en man ligger med en man:

"Du får inte ligga med en man som man ligger med en kvinna; det är något avskyvärt."(3 Mose 18:22 Bibel2000)

Och att det inte skulle handla om homosexualitet . Att man kan förvränga bibeln så mycket är obegripligt.
men varför följer du lagarna i GT?

Den sanna Guden har skrivit sina lagar på hjärtanen på sina barn och inte på gamla stentavlor och gömt dem i en sandig bok kallad bibeln.
2016-07-12, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saggeliten
men varför följer du lagarna i GT?

Den sanna Guden har skrivit sina lagar på hjärtanen på sina barn och inte på gamla stentavlor och gömt dem i en sandig bok kallad bibeln.

Vi pratar om varför Gud förstörde Sodom. Då måste man undersöka vad GT säger, man kan inte bara gissa, håller du inte med?

grelin1999 och enligt han "judiska källor" utanför bibeln menar att Gud såg Sodom som en syndfull plats värdig förstörelse på grund av deras obefintliga gästfrihet. Vilket är en urbota dum förklaring, Sodom förstördes så klart på grund av deras omoraliska sexuella handlingar inklusive homosexualitet. Pedofili är även bevisat att dom höll på med, och förmodligen även andra sexuella avvikelser som tidelag.

Om man ska förstå om tidelag och homosexualitet var förbjudet på den tiden, så måste man undersöka vad GT sade, och den sade tydligt:

"Du får inte ligga med en man som man ligger med en kvinna; det är något avskyvärt. Du får inte ha könsumgänge med djur av något slag och bli oren genom det. En kvinna får inte ställa sig framför ett djur för att para sig med det; det är något vämjeligt." (3 Mose 18:22-23 Bibel2000)

Att du sedan tycker att sådana här lagar inte gäller längre får stå för dig, du menar alltså att t.ex. tidelag inte är något fel idag?
2016-07-12, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Halshuggningar

Uppenbarelseboken 20:4Svenska 1917 (SV1917)

4 Och jag såg troner stå där, och de satte sig på dem, de åt vilka gavs makt att hålla dom. Och jag såg de människors själar, som hade blivit halshuggna för Jesu vittnesbörds och Guds Ords skull, och som icke hade tillbett vilddjuret eller dess bild, och icke heller tagit dess märke på sina pannor och sina händer; dessa blevo nu åter levande och fingo regera med Kristus i tusen år.

Bevis på detta, tyvärr hamnar den här killen i helvetet (varning för starka våldsamma inlägg):

https://www.youtube.com/watch?v=kkO3h455o2o

Internet

7 And when they shall have finished their testimony, the beast that ascendeth out of the bottomless pit shall make war against them, and shall overcome them, and kill them.

8 And their dead bodies shall lie in the street of the great city, which spiritually is called Sodom and Egypt, where also our Lord was crucified.

9 And they of the people and kindreds and tongues and nations shall see their dead bodies three days and an half, and shall not suffer their dead bodies to be put in graves.

Den sista versen talar om Internet teknologi där alla världens folk kommer kunna se deras kroppar "live". Detta stycket pekar också på kemiska eller kärnspetsade vapen eller något eftersom deras kroppar kommer ligga i tre dagar utan att någon tar på dem.

Det finns ungefär 50-60 verser i bibeln som pekar på Islam i sista tiden. Islam väntar på sin Kalifat, deras räddare (som är vår antikrist)...deras 12e imam o profet Isa (deras Jesus). Deras Isa är med all sannolikhet den falske profeten.
Islamisterna tror vi lever i sista tiden nu också.
Dina fantasifoster kan ingen tro på.

Först berättar du om de som blir halshuggna för Jesu vittnesbörd, sen säger du att en kristen som blir halshuggen för sin tro hamnar i helvetet? Vad tänker du med nu?

Sen finns det mycket annan digital teknik som, ofta genom gammalmedia, förser oss med (live)bilder av alla möjliga händelser som massskjutningar, bombattentat och annat elände så du är bara ute och cyklar i det blå med hela ditt resonemang.
2016-07-12, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Dina fantasifoster kan ingen tro på.

Jag håller med, det är minst sagt önsketänkande.
2016-07-12, 17:57
Medlem
Citat:
Jag håller med, det är minst sagt önsketänkande.
Sedan kan det här:

Människor från alla länder och stammar och språk och folk kommer och ser på deras lik i tre och en halv dag och låter dem inte läggas i någon grav. Upp 11:9

bero på löftet Gud ger här:

Och jag såg en ängel stå inne i solen, och han ropade med hög röst till alla fåglarna som flög över himlens mitt: ”Kom hit och samlas till Guds stora måltid, så skall ni få äta kött av kungar och härförare och mäktiga män och kött av hästar och deras ryttare och kött av alla människor, fria och slavar, höga och låga.” Upp 19:17-18

Det kan väl ta tre och en halv dag... Men det är troligen fel eftersom det handlar om två helt olika händelser. Men det kan ju också ses som ett straff från Gud för att dessa "mäktiga män" lät hans två vittnen ligga där till allas beskådan.
2016-07-12, 18:34
Medlem
HORJESUSs avatar
Mycket möjligt att vi befinner oss i sista tiden, men kan inte se varför det skulle vara ett problem ??

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in