Citat:
Ursprungligen postat av
grelin1999
Männen i Sodom ville ju våldföra sig på gästen.
Det står det inget om. Deras avsikt kan ha varit att förföra gästerna, att dom ansåg det vara normalt i deras samhälle, deras kultur att ha sex med nyanlända.
Dom blev däremot våldsamma mot Lot och sade:"”Ur vägen med dig! Här kommer en främling och bor hos oss, och så gör han sig till domare över oss! Nu skall vi hantera dig värre än dem.”"
Att dom säger att Lot kommer och ska vara "domare över oss" pekar på att dom själva inte ansåg att dom gjorde något fel, att dom inte hade för avsikt att våldföra sig på männen, utan att bara ha sex, men på grund av Lots anklagelse blev dom arga och skulle verkligen göra Lot illa.
Dessutom var det två gäster/änglar, inte bara en.
Citat:
Ursprungligen postat av
grelin1999
Om vi antar att gästen inte ville ha sex.
Ja vad som hade hänt om Lot inte hade motsatt sig, och änglarna hade motsatt sig, om dom då hade blivit våldsamma och försökt våldta, eller om dom hade lämnat dom i fred, så som dom tydligen hade gjort med Lot, det vet vi inte.
Men uppenbart blev dom arga när dom tyckte att Lot ville vara domare över deras seder och bruk.
Citat:
Ursprungligen postat av
grelin1999
Homosexualitet är en modern företeelse. På den tiden sågs det som en maktutövande när en man stoppade penis i en annan man. Samma sak kan man se även idag bland vissa utlänningar som våldtar andra män som maktutövning, utan att de ser sig som homosexuella.
Undrar vad homosexuella säger om denna kommentar, att homosexualitet uppstått i vårt moderna samhälle. Annars brukar man säga att det är naturligt, förekommer i naturen, att det alltid i samhället funnits dom som fötts som homosexuella.
Är du mot homosexuella eller något?
Kan du enkelt förklara din livsåskådning så att det inte blir fel missförstånd? Du är uppenbart inte kristen, men finns det en annan livssyn som ligger dig nära?
Citat:
Ursprungligen postat av
grelin1999
Judiska skrifter är betydligt mer utförlig än GT, men ni tror ju bara på det som står i Bibeln.
Och där menar du att det står att dom i Sodom var heterosexuella som våldtog män?
Visa mig detta tack.
Citat:
Ursprungligen postat av
grelin1999
Nej jag tror inte att alla i Sodom var homosexuella eftersom jag inte tror på homosexualitet.
Fast min fråga var om du tror att alla i Sodom var heterosexuella.
Vad menar du med att du "inte tror på homosexualitet"? Du verkar ju ändå tro att: "homosexualitet är en modern företeelse"?