Citat:
Ursprungligen postat av
Taskigt
Alpha: Vad menar du? Det har berättats åtskilliga gånger, en bubbla är när folk betalar över sin realförmåga, det eldas på med låga krediter varvid folk bjuder över dess egentliga värde utan att kunna backa upp det med riktiga pengar.
* Trodde jag var tydlig med att jag inte var intresserad av berättelser utan något mätbart.
* Kan du ge en länk till en kvantitativ definition av "realförmåga". Något jag kan trycka in i excel.
* Kan du ge en länk till en kvantitativ definition av "egentliga värde". Något jag kan trycka in i excel.
* Kan du ge en länk till en kvantitativ definition av "riktiga pengar".
Tror inte jag kommer att få de svar jag ber om. Och då borde du väl själv inse att det är något fundamentalt problem du har när du på begäran inte kan ge något kvantitativt svar utan behöver fantisera ihop egna begrepp.
Citat:
Ursprungligen postat av
Taskigt
När det finns billiga krediter så blir det alltid en utväg, priserna skjuter för att folk har plötsligt råd.
Lånefinansiering betyder att man får leverans nu, i stället för sedan. Och betalar extra för det, eftersom någon står en risk.
Det är alltså tvärtemot det du säger. Folk som lånar kan köpa mindre eftersom de måste betala för risken.
Men folk kan vara beredda att göra det. T ex kan det vara en god ide för många att kunna köpa sig en bostad när de är 30 i stället för 65. Men jag antar att det är en svårsmält tanke för dig.
Citat:
Ursprungligen postat av
Taskigt
Det är som med helikopterpengar, om man får gratis-stålar är de redan värdelösa
Om du anser att pengar är värdelösa kan du väl dela ut dina till folk i tråden. Jag tror faktiskt att folk skulle gå med på det. Och det gör väl du också?
Eller fick plötsligt dina pengar ett värde nu?
Citat:
Ursprungligen postat av
Taskigt
när folk inte uppskattar pengars värde kan en pryl kosta hur mycket som helst.
Det är just priserna som definierar pengars värde.
Citat:
Ursprungligen postat av
Taskigt
Ta bort lånmöjlighet för en individ så får ni se på reala priser.
Utan lån finns inga pengar. Eller hade du inte förstått det.