2016-07-06, 21:56
Avslutad
Jag tänkte låna en liten summa pengar (25000:-) för att ha kapital för att renovera nu under semestermånaden, men i så fall får jag inte låna några mer pengar för efter 6 månader enligt Länsförsäkringar bank.

Varför är det så?

Jag hade tänkt spendera semestern med att göra vvs jobbet, byta ut avlopp och vattenledningar och då även upptäcka skicket på resten av huset för att sedan kunna sätta en rimligt summa på ett större lån.
Citera
2016-07-06, 22:02
Medlem
bithaxs avatar
25 000 borde du kunna spara ihop.
Hade fattat om det var 250 000 du skulle låna.

När du lånar till renovering så borde du dessutom låna på bostaden, det är det billigaste.
När du ändå lånar så kan du lika gärna låna upp 200k och lägga på ett räntekonto som balanserar räntekostnaden lite gran. Resultatet blir att du får en ränta som är kanske 1% rent effektivt och har tillgång till pengarna när du behöver dem, så du behöver inte låna så ofta.
Senast redigerad av bithax 2016-07-06 kl. 22:09.
Citera
2016-07-06, 22:07
Medlem
Låna 25.000 blanco och när du gjort din utredning (kan väl inte vara så svårt utan att spendera 25 att veta hur mkt totalen ska kosta, men nåväl). Sedan går du och lånar helheten - och återbetalar ditt blancolån/kontokredit? (Räntekostnaden för ett blanco på 25.000kr under ex. 3 månader är ju oerhört blygsam - givet 4,95% så snackar vi om typ 320kr eller något i den stilen).
Citera
2016-07-06, 22:33
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AfricaOil

Varför är det så?

Hur vill du någon här ska kunna svara på det? Vad sa din bank?

Även om du nu skulle redovisat detaljerat hur din ekonomi ser ut och vad du har i din UC så är det fortfarande en grov gissning.

Spontant så känns det konstigt att man behöver ta ett lån för att renovera för 25K.
Som husägare måste man ha en buffert för renovering och underhåll. Redan här ringer varningsklockor.

Några frågor du kan svara på.

Nuvarande belåningsgrad på bostaden i procent.
Hur stort bostadslån
Övriga lån/krediter
Inkomster
Hur ser din UC ut.
Hur ansökte du om lånet

Även med dessa uppgifter så får du nog ett bättre svar från din bank.
Citera
2016-07-07, 18:47
Avslutad
Det jag undrade var varför man inte kan ta flera mindre lån eftersom (privatlån)

Husen köptes av kronofogden för 90000:-, och då fick jag bara ta bolån på de 90000:- och sitter nu med ett bottenlån på 67000:-

Så det är små summor jag lagt ut, men får inte låna mer på huset utan måste ta ut privatlån.

Kronofogden värderade huset till 250000:-

Huset är inte fullt beboeligt (min standard, inte föregående ägarnas)
Citera
2016-07-07, 19:00
Medlem
Citat:
Det jag undrade var varför man inte kan ta flera mindre lån eftersom (privatlån)

Husen köptes av kronofogden för 90000:-, och då fick jag bara ta bolån på de 90000:- och sitter nu med ett bottenlån på 67000:-

Så det är små summor jag lagt ut, men får inte låna mer på huset utan måste ta ut privatlån.

Du kan fortfarande inte ta hur många UC förfrågningar som helst..
Citera
2016-07-07, 19:00
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:

Vad kronfogden värderar huset till är oväsentligt. Det du kan göra är att göra en ny värdering från en mäklare och se om det finns mer utrymme för att öka ditt bolån. Kolla även med andra än din egen bank med den nya värderingen som grund. Övriga saker spelar naturligtvis också in som tex inkomst, övriga skulder och krediter och din UC.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in