2016-07-08, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hailb0p
Ja det blir trevligt.

Som Stefan Ingves sa igår: "När reporäntan återgår till det normala inom några år kommer även boräntorna återgå till det normala, dvs. 5-6 %".

Något väldigt många inte har råd med.

Har du någon länk på detta? Vill gärna höra det.
2016-07-08, 16:49
Medlem
Det är inte så att han har fel, snarare är det att han är tvungen att göra tvärtemot(pga världsekonomin) det han säger.
2016-07-08, 16:51
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taskigt
Det är inte så att han har fel, snarare är det att han är tvungen att göra tvärtemot(pga världsekonomin) det han säger.

Verkligheten har alltid blivit helt annat än det han har förutspått, dvs. han har alltid haft fel.
2016-07-08, 17:03
Medlem
edit
2016-07-08, 17:03
Medlem
Svenne, Du förstår väl att det han säger är egentligen det folk vill höra, dvs i själva verket vet han att hans påstående är fel. Allt är ju skriptat ffs. Är som att spela ett dåligt spel, man vet vad som kommer hända bakom nästa hörn.
2016-07-08, 17:05
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taskigt
Svenne, Du förstår väl att det han säger är egentligen det folk vill höra, dvs i själva verket vet han att hans påstående är fel. Allt är ju skriptat ffs. Är som att spela ett dåligt spel, man vet vad som kommer hända bakom nästa hörn.

Varför han alltid har fel är sekundärt, det viktiga är att veta att han alltid har fel.
2016-07-08, 17:18
Medlem
ecu971s avatar
Mina föräldrar fick bolåna till 7.5% ränta, ju längre detta lågränterace sker, ju större krash, minst 30-40% ner.
2016-07-08, 17:23
Medlem
Vi får ju tänka på att: "bara för att det alltid varit så en gång - behöver det inte alltid vara så".
Just nu är detta det nya normala har flera olika sagt. Hur länge det pågår vet ingen för tillfället.
2016-07-08, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jajahaaja
Du får dra bort några tusenlappar för avgiften också...
Jag beaktade kapitalkostnaden för en villa. För att överleva tillkommer ytterligare utgifter.

Citat:
Ursprungligen postat av jajahaaja
Jag tror f.ö. svaret är en blandning av vill inte och kan inte. Trots att jag tjänar mer än min sambo spenderar hon runt 10k mer än mig per mån. Det finns inte en chans i världen att hon skulle klara av att leva på pengarna som du anger i ditt exempel ovan utan att ändra sin livsstil dramatiskt.
Klara av bör betyda att man inte svälter ihjäl och inte blir hemlös.
Dvs så länge man ligger över socialbidragsnormen så klarar man sig. Och det borde din sambo göra på 16.7 KSEK/månad när kapitalkostnad är betald. Jag tvivlar alltså på att hon svälter ihjäl. Däremot måste hon kanske börja ha varje klädesplagg två ggr istället för en. (De extrema varianterna av denna personlighetstyp tvättar aldrig. De kastar och köper nytt).

Vad gäller din sambos konsumtion så får jag referera till det med olika människotyper. En del har en stark preferens för att unna sig NU. De kan inte investera. De menar att en njutning nu är bättre än en större njutning sedan. Så varken spara eller investera är möjligt.
De här personerna tenderar att bo i HR och göra slut på lönen innan den nya kommer.

Den andra ytterligheten är den motsatta. De tenderar att unna sig så lite som möjligt och mår bäst av att ha så mycket sparande/resurser som möjligt. (De tenderar att bli förmögna och vänstern kräver att få beskatta dessa). (De här har så mycket pengar på lönekontot att de märken inte om lönen uteblir några månader).

Och de flesta av oss är någonstans mitt emellan. Det är vanligt att folk anser att just deras preferens är den rätta och att andra "har fel".

--------------------
Det vi ser i rubrikerna i media är alltså folk som ser konsumtion för 3000/månad försvinna och säger nej när dom tänker på hur mycket mindre njutningar och förlustelser de då måste avstå. Undersökningen är alltså tämligen värdelös.

Mer intressant då hur många nya som hamnar under socialbidragsnormen om räntan kryper upp i 7%. Vet inte vad svaret är men troligen handlar det om 0%.
2016-07-08, 18:44
Medlem
TheBirdIsTheWords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ecu971
Mina föräldrar fick bolåna till 7.5% ränta, ju längre detta lågränterace sker, ju större krash, minst 30-40% ner.

bara staten, bankerna och möjligen mäklarna som förlorar på ett prisras på bomarknaden . och ja just det, dom som köpt sitt första boende dom senaste 3-4 åren .
ju senare köpt destå värre .

senaste 5 åren har ju priserna skjutit iväg med 70-100% så det som köpte innan dess blir inte ens drabbade av ett 30-40%igt ras.

jag som köpt mitt första boende för ca 12 år sedan måste vänta på ett 70% ras för att ens känna av det men inte ens då blir jag drabbad eftersom jag fortfarande bor billigare än i motsvarande HR. självklart väldigt många som har varit med om denna prisökning och förhållandevis få som behövt köpa sitt första boende under dessa år till maxbelåning.

det finns alltid puckade människor som maxbelånar för konsumtion och dessa är nog körda hur som helst.

eftersom det är staten och bankerna som eldat på bopriserna och det även är dessa som förlorar mest på ett ras i form av minskade eller uteblivna vinstskatter och bankerna tappar ränteintäkter i form av lägre lån .

om ett prisras i följd av kraftigt höjda räntor ändå skulle ske förlorar dom ändå mer då maxbelånade människor och familjer går i personlig kk och måste nyttja statens skyddsnät samtidigt som bankerna kan känna sig blåsta på sina lån etc.

därför tror jag att vi inte kommer se några kraftigt höjda räntor men en möjligen en stagnering och möjligen 5-10% prisfall.

tro mig jag skulle gärna se ett ordentligt ras för som det är nu känner jag mig inlåst av vinstskatten helt ärligt. skulle dock aldrig sätta mig i HR igen .

men jag är bara en vanlig svensson medelklass tomte så jag har säkert helt fel .
2016-07-08, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Tråden har inte kännetecknats av "bubbelbabblare som inväntat rätt köptillfälle i 15 års tid". Faktiskt är det så att ordet "bubbelbabblare" antyder en grupp människor i tråden som inte kan motivera förekomsten av boprisbubbla. Har kvaliteten på våra inlägg verkligen varit så dåliga?
Tyvärr är svaret substanslösa. Undermåliga är för snällt.
Det jag gjort är att försöka peka på fakta i frågan och försöka få någon slags faktabaserad respons från de som talar om bubbla. Men det är tyvärr obefintligt.

Det figurerar bara substanslöst, emotionellt baserat dravel.

Jag säger inte att vi inte kan få nedgång i bostadspriser. Men visa mig ett möjligt scenario. Där händelserna kommer som rationella konsekvenser av varandra.
Jag har sett exakt 0 sådana.
Ingen lyckas ju ens visa hur man mäter upp en bubbla. Då är det bara ett hjärnspöke som diskuteras.
2016-07-08, 19:27
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ecu971
Så om räntan ligger kvar för evigt så blir kraschen på flera miljoner procent?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in