Citat:
Ursprungligen postat av
siryessir
Sigalets senaste säsong var ju inte direkt någon höjdare. Han var absolut inte dålig, men inte så bra som säsongen innan. Todd har dessutom presterat bättre i varje liga som dom båda har spelat i. Annars hade ju Todd 14-15 när han fick spela PP i Jokerit snäppet bättre poängsnitt än vad Gunderson hade denna säsong. Med det sagt så påstår jag inte att Todd förmodligen är bättre än Gunderson, men att han kan prestera på en bra nivå. Det blir alltså rätt svårt att påstå att Sigalet på något sätt skulle se bättre ut på förhand.
Varför dra slutsatsen att eftersom spelare x gjorde fler poäng i KHL än spelare y, så kommer spelare x också göra fler poäng i SHL än spelare y? Det finns hur många exempel som helst som motsäger ditt resonemang.
Senast i raden är väl Porseland som hade ett OK poängsnitt i KHL, men som senaste säsongen var SHL:s sämsta back. Greg Scott och Bill Sweatt hade klart sämre poängsnitt än Bobby Butler i AHL. Men i SHL var dessa spelare betydligt bättre än Butler. Jag kan rada upp betydligt fler exempel än dessa, men jag tror du fattar poängen.
Sedan har jag aldrig sagt att Todd inte kommer kunna bli bra i Luleå. Jag säger bara att på förhand är det en chansvärvning. Med Sigalet vet man exakt vad man får. Alltså är det ganska troligt att dom allra flesta sportchefer i SHL hellre skulle värva Sigalet till nästa säsong, än Todd.