Citat:
Ursprungligen postat av
Savoy
Är inte riktigt med på hur du menar att förvärrade(?) politiska lägen i Tyskland och Frankrike skulle ge UK en bättre deal gentemot EU?
Merkel slutar nog men CDU sitter mycket starkt och ekonomin går på högvarv. Tyskland vill väldigt gärna ha Storbritannien kvar av politiska skäl, dvs INOM EU, inte av handelsskäl. Detta som motvikt till "slösaktiga"/"tiggande" regeringar i södra och östra Europa. Tyskland har däremot inget särskilt tungt skäl att ge UK något guldavtal om de lämnar EU.
Om Le Pen väljs i Frankrike är nog ingen särskild Brexit-förhandling aktuell utan snarare bye-bye hela EU.
Att Juncker snart ryker är ju inget revolutionärt, gubben har passerat bäst före-datum sedan länge och fyller ingen (bra) funktion längre.
Nja.., kanske lite till.., om mina "tankar"..
Juncker och Hollande börjar nog se slutet på sina politiska karriärer. De har även varit mera "anti-Brexit" och retoriken har varit hårdare.., medans Merkel varit mjukare.
Så, jag tror att nästa "Hollande" (vem det nu blir som styr skutan i Frankrike).., kommer att vara mera försonande..
Nästa "Juncker" likaså.., för det tjänar inte EU`s syften att ha en likadan snubbe på posten. För EU vill ju att EU skall överleva. Det börjar ju knorras på allvar i endel länder.., som kan leda till mer domino-effekt..
Så jag tror att nästa "Juncker" kommer att ha mera respekt för medlemsländerna.., mindre federalism-prat.., det är hon/han tvungen till.
Merkel.., jo.., ekonomin går så att det susar, det är sant. Och det vill hon behålla.., så om hon fortsätter (tvivlar, hon har ju ärligt talat varit med länge + flyktingkrisen).., så vill hon nog bejaka "knorrande" länder.
Hoppas mina tankar är förståeliga !