Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-13, 23:02
  #1825
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jag blev förvånad inte för att jag tvivlade på Mays intentioner, men därför att jag trodde att Johnson tappat sugen, då han hoppade av så abrupt.



Eftersom medlemsländerna sagt ifrån att de - alltså ministerrådet - ska sköta förhandlingarna, inte kommissionen, tror jag det kommer att gå bra att starta informella förhandlingar. Britternas främsta motståndare finns i kommissionen.
Vilken deal tror du att de kan nå avseende frihandel och fri rörlighet?
Citera
2016-07-13, 23:06
  #1826
Medlem
Reguluss avatar
De två blairitiska kandidaterna som utmanar Corbyn vill inte särskilt förvånande ha en ny folkomröstning om brexit:

Owen Smith to offer referendum on Brexit deal if elected Labour leader

http://www.theguardian.com/politics/...-labour-leader

Owen Smith has set out his stall for the Labour leadership by saying he would offer the public a second referendum to ratify any Brexit deal Britain strikes with the EU.

Och Angela Eagle hakar på:

Eagle told the Guardian she supported a similar position on the referendum, agreeing that any rush to implement Brexit should be avoided, and any deal followed by a second vote or election.
Citera
2016-07-13, 23:08
  #1827
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Vilken deal tror du att de kan nå avseende frihandel och fri rörlighet?

Frihandel blir inget problem. Däremot kan fri rörlighet för finansiella tjänster bli det.
Citera
2016-07-13, 23:14
  #1828
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Frihandel blir inget problem. Däremot kan fri rörlighet för finansiella tjänster bli det.
Jag tänkte närmast på att EU inte vill ge frihandelsavtal om man inte samtidigt accepterar fri rörlighet av EU-medborgare. Många Brexiteers vill ju kunna begränsa invandringen.
Citera
2016-07-13, 23:21
  #1829
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag tänkte närmast på att EU inte vill ge frihandelsavtal om man inte samtidigt accepterar fri rörlighet av EU-medborgare. Många Brexiteers vill ju kunna begränsa invandringen.

Jo, men EU kan inte rimligen neka britterna frihandel eftersom EES-länderna och flera andra länder i praktiken har det. Däremot kan de använda de finansiella tjänsterna, som är viktiga för britterna, som förhandlingskort i utbyte mot fortsatt rörlighet för personer.
Citera
2016-07-13, 23:46
  #1830
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jo, men EU kan inte rimligen neka britterna frihandel eftersom EES-länderna och flera andra länder i praktiken har det. Däremot kan de använda de finansiella tjänsterna, som är viktiga för britterna, som förhandlingskort i utbyte mot fortsatt rörlighet för personer.

Den "fria rörligheten" är ju ett sammanklumpat begrepp som säger rätt lite. UK kommer nog vara rätt ståndaktiga i den diskussionen.

Har tex Sverige "fri rörlighet" numer? En del påstår att införande av gränskontroll innebär att man inte har det.

Detta är uppenbarligen en av svårigheterna för EU som inte ens klarar av att skydda den yttre gränsen eller ens implementera asyl i första land osv.
Citera
2016-07-13, 23:49
  #1831
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jag blev förvånad inte för att jag tvivlade på Mays intentioner, men därför att jag trodde att Johnson tappat sugen, då han hoppade av så abrupt.

Du kan glädja dig med att du inte var ensam om denna villfarelse. Confirmation bias is a bitch.
Citera
2016-07-13, 23:54
  #1832
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Du kan glädja dig med att du inte var ensam om denna villfarelse. Confirmation bias is a bitch.

Vet inte vad du surrar om, men jag hört alltså till dem som hela tiden sagt att May kommer att genomföra en Brexit.

Däremot är det förvånande att Johnson återkommer så snabbt efter att ha kastat in handsken i partiledarstriden. Det har påståtts att han såg fram emot att nu ta det lungt.
Citera
2016-07-13, 23:58
  #1833
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Vet inte vad du surrar om, men jag hört alltså till dem som hela tiden sagt att May kommer att genomföra en Brexit.

Däremot är det förvånande att Johnson återkommer så snabbt efter att ha kastat in handsken i partiledarstriden. Det har påståtts att han såg fram emot att nu ta det lungt.

Det var iofs Johnson jag menade såklart.

Så många tog det för givet att han nu hade gett upp, var en falskspelare som inte tålde verkligheten osv. Konfirmation bias som sagt.

Några få, kritiskt tänkande människor anade att han kanske inte var rätt person att ta över som premiärminister dock.

Du kan läsa om det här i tråden.
Citera
2016-07-14, 00:12
  #1834
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Det var iofs Johnson jag menade såklart.

Så många tog det för givet att han nu hade gett upp, var en falskspelare som inte tålde verkligheten osv. Konfirmation bias som sagt.

Några få, kritiskt tänkande människor anade att han kanske inte var rätt person att ta över som premiärminister dock.

Du kan läsa om det här i tråden.

Jonhson blev huggen i ryggen av ormen Michael Gove, vilket du borde veta om du verkligen läst tråden.

Men det var inte det vi diskuterade utan varför Johnson accepterade erbjudandet att bli utrikesminister.

Din kommentar hade alltså lite goddag yxskaft över sig.
Citera
2016-07-14, 00:20
  #1835
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jonhson blev huggen i ryggen av ormen Michael Gove, vilket du borde veta om du verkligen läst tråden.

Men det var inte det vi diskuterade utan varför Johnson accepterade erbjudandet att bli utrikesminister.

Din kommentar hade alltså lite goddag yxskaft över sig.

Du förutsätter att Michael Gove högg honom i ryggen utan att visa nåt som stödjer det.
Johnson och Gove kunde lika gärna ha kommit överens om detta innan Boris deklarerade att han inte skulle ställa upp?

Här diskuteras inte alls varför Johnson accepterade ett erbjudande om att bli utrikesminister? Visa mig ett enda inlägg som ställer sig frågande till varför eller goddag yxskaft på dig själv.

Du däremot påstår att Johnson ville vila.. du har säkert en bra källhänvisning till där han säger det..

Du missbedömde läget helt enkelt.
Citera
2016-07-14, 00:28
  #1836
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Du förutsätter att Michael Gove högg honom i ryggen utan att visa nåt som stödjer det. Johnson och Gove kunde lika gärna ha kommit överens om detta innan Boris deklarerade att han inte skulle ställa upp?

Den konspirationsteorin var ju riktigt komisk.

Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Här diskuteras inte alls varför Johnson accepterade ett erbjudande om att bli utrikesminister? Visa mig ett enda inlägg som ställer sig frågande till varför eller goddag yxskaft på dig själv.

Mitt svar till Madagascar som du sedan replikerade på handlade just om detta.

Läs inläggen bättre nästa gång, så slipper du göra bort dig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback