Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-02, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Från denna

IMO är meningen du fetat olyckligt formulerad. Den kan lätt missförstås.
Dom syftar väl på vad som händer om man introducerar en gas till, med
liknande egenskaper som CO2, vid exakt våglängden 15 µm, men jag
skulle ändå inte ha formulerat den så.

Hur kan du inte förstå vad som står?

De skriver additional absorber och det definieras inte som någon ytterligare gas.

Varför försöker du vända på det till något annat än vad som står?

Citat:
En mycket liten mängd CO2 fångar upp nästan all strålning om våglängden är
exakt 15µm.

Hur länge sitter den på fångsten då och vad händer med den sen?
Citera
2016-07-02, 22:25
Medlem
Citat:
Mer om hur företag finansierar spridning av lögner och myter om AGW
Jag kommer naturligtvis inte att kunna göra någon fullständig redovisning här,
men jag ska hitta några exempel. Eftersom agerandet och finansieringen har
så stora likheter med hur tobaksindustrin försökte misstänkliggöra de som
hade bevis för att tobak orsakade cancer och hjärt- och kärlsjukdomar ska
jag se om jag kan hitta exempel där likheten är särskilt uppenbar.

Här är ännu en artikel om Exxon.
ExxonMobil gave millions to climate-denying lawmakers despite pledge
https://www.theguardian.com/environment/2015/jul/15/exxon-mobil-gave-millions-climate-denying-lawmakers

Secret funding helped build vast network of climate denial thinktanks
https://www.theguardian.com/environment/2013/feb/14/funding-climate-change-denial-thinktanks-network

Här finns många organisationer som får pengar av Exxon för att misstänkliggöra
vetenskap och forskning om AWG, CO2-utsläpp och klimatförändring. En del ser
vi citeras av "klimatförnekare" här i tråden.
ExxonMobil Climate Denial Funding 1998-2014
http://www.exxonsecrets.org/html/index.php

Koch Brothers Continue to Fund Climate Change Denial Machine, Spend $21M to Defend Exxon
http://ecowatch.com/2016/06/22/koch-defends-exxon/

Not just the Koch brothers: New study reveals funders behind the climate change denial effort
http://phys.org/news/2013-12-koch-brothers-reveals-funders-climate.html

Who funds Europe’s climate change deniers?
http://www.corporateeurope.org/sites/default/files/sites/default/files/files/article/funding_climate_deniers.pdf

En sammanfattande benämning på det som förnekarorganisationerna försöker
göra är pseudovetenskap. De försöker, utgående från total förvirring och total
okunskap, på sitt okunniga sätt ändå använda vetenskapliga termer för att
misstänkligöra vetenskap och forskning. Låter det bekant?

Är du klimatförnekare?
Om du ännu inte fått din del av kakan, kontakta då genast t.ex. Exxon
eller Kock, berätta om dina ansträngningar. De kommer troligen att vara
välvilliga!

Jag kollade igenom en del av artiklarna och det fanns ju en total brist på beskrivningar av den "disinformation" som man flaggar för.

Enligt artiklarna så har bl.a. exxon finansierat mätningar av co2 och egna klimatmodeller som ska utreda hur utvecklingen fortskrider samt finansierat forskare och forskning på området.

Givetvis så har de lagt pengarna på forskning som inte bedrivs med målet att hitta en "smoking gun" i co2, det hade ju varit konstigt annars.

Det finns ingen beskrivning av någon felaktig information som avsiktligt har spridits för att underminera "konsensus"-tramset. Man har varit delaktig i hela debatten via ombud och investerat i forskning som ska klargöra hur klimatet svarar på mänsklig aktivitet.

Du utmålar detta som något bedrägligt och egoistiskt. Menar du att man endast får bedriva forskning på klimat om man har ingått i pakten som enträget upprätthåller bilden av att co2 är ett förödande klimathot?

Det måste ju enligt sunt förnuft vara mycket positivt att näringslivet investerar i vetenskapliga utredningar av den centrala frågan kring co2?

Att det görs med en mer skeptisk inställning är ju enbart positivt mot bakgrunden att det finns ett "konsensus" kring en teori som är helt obekräftad i observationer? Hur skulle det kunna skada om "konsensus" är korrekt?

Det kan ju endast stärka slutsatsen i "konsensus" när det bekräftas i resultaten av studierna som då måste visa att konsensus är korrekt?
Citera
2016-07-02, 22:41
Medlem
Citat:
Eftersom det gjorts en del ansträngningar för att kartlägga
penningflödet från de som vill misstänkliggöra all vetenskap
och forskning som arbetar med att klargöra hur CO2-utsläpp
påverkar växthuseffekt och klimat, så ville jag lyfta fram
detta.

Jag ska kanske tillägga: Jag trodde inte att Exxon skulle
göra en kontant utbetalning till bottenslam.
Genom sina förvirrade, långa och motstridiga inlägg har
han ju här gett en bild av "klimatförnekare" som psyko-
patiska helidioter. Ingen kan ju vilja klumpas ihop med
honom. Man kan säga att han agerar för en god sak,
men jag tvivlar på att han är medveten om det.
Vad jag såg framför mig var snarast en inspelning av
hans samtal med Exxon på YouTube, som med god
marginal skulle ha kunnat tävla med Hassans bästa!

En av dom:
https://www.youtube.com/watch?v=SlXH3jAZw5U

Näringsliv som finansierar vetenskap som bedrivs av forskare som med skeptisk inställning utreder en obekräftad hypotes med stora brister i sin förutsägande förmåga, anser du är att misstänkliggöra forskning på klimat. Bara för att de inte håller med dig i din blinda tro på denna fiktiva historia kring hur 1/2500:del av atmosfärens molekyler är en hävstång som vänder ett helt system upp och ner?

Stora energiflöden i ett massivt solsystem med robusta strålkroppar i en miljontals år lång balans mellan stjärna och planet, blir våldsamt instabilt av en molekyl som är en central del av biosfärens upprätthållande och utveckling av biomassa.

Det är sannerligen en prinsessa på ärten som hör hemma i sagoböcker.
Citera
2016-07-02, 23:32
Medlem
Citat:
Finns det inte någon annan plats som vi kan rekommendera till
idioterna/-en så att vi kan slippa dom/honom här och återgå
till att försöka föra en seriös diskussion?
Trams, tjafs och oral diarré blir ju lite tröttsamt i längden...

På tal om seriös...
Råkade se en samling föreläsningsanteckningar i pdf-format på temat
Radiative Processes in Planetary Atmospheres
http://nit.colorado.edu/atoc5560/
Jag har inte gått igenom dom, men mitt första intryck var att dom är seriösa.
Helst ska man väl gå igenom alla, men om man vill kan man ju kasta
sig direkt på resultatet i Week 14 och Week 15.

Jag har ögnat igenom deras radiative transfer för atmosfären, och beskrivningen av backradiation görs i vanlig ordning utan att balansera mot solstrålningens intensitet som måste ingå i en sådan kedja av strålningsbalans.

För att lyckas visa en påverkan från atmosfärisk strålning på jordytans temperatur så måste man alltså eliminera alla andra flöden i systemet som är mycket större, dessutom så sätter man atmosfärens temperatur till 285K vilket är uppenbart verklighetsfrånvänt som en modell för gasmassans strålningseffekt.

Det var en mycket bra länk med utförliga beskrivningar av de beräkningar som ingår i balansräkningen för jordens temperatur. Men som väntat så finns det inga beskrivningar av hur atmosfären kan åstadkomma en uppvärmning hos jordytan med backradiation. Däremot finns bra beskrivningar av hur solstrålning interagerar med atmosfären och hur den värmer upp gasmassan med inkommande strålning. Vilket sker på bekostnad av yttemperatur.

De förtydligar också hur gasmassan fördelar energin över klotet och jämnar ut temperaturen genom absorption av inkommande strålning innan den når jordytan.

Men jag är helt mållös när jag inser att de helt ignorerar alla dessa effekter som kyler jordytan och sedan släpper alla samband och logiken flyger ut genom fönstret när man introducerar backradiation som en helt frikopplad formel där en termisk strålning sker i en riktning mot jordytan i vad som måste anses vara ett parallellt universum, från gasmassans kyla till jordytans värme utan att balansera det mot de andra flödena som beskrivs korrekt som en kedja av absorption och emission med variation i emissivitet.

Hur kan man missa att strålningsutbytet mellan atmosfären och ytan görs mot alla lagar som kräver att all strålning ska ingå i samma flöde och balanseras inom systemet?

Det utgår från rätt grunder men de är totalt blinda för att deras okritiska acceptans av den påstådda värmande effekten av atmosfären tvingar dem att göra en separat beräkning för den funktionen som inte kan ingå i balansen eftersom den beräknar ett flöde som strider mot termodynamiska principer. Man skapar en evighetsmaskin som existerar i en parallell dimension där den är exkluderad från balansräkningen, bara för att man okritiskt anammar att beskrivningen av atmosfärens isolerande effekt måste ingå. Detta är en demonstration av hur skadligt ett "konsensus" i vetenskap kan vara.

Det är i klass med den gamla teorin kring "etern" som var ett utfyllnadsmedium som egentligen beskrev den bristande förmågan att analysera omvärlden utan färgade glasögon som slår en ridå av förutfattade meningar över verkliga mekanismer.

Det är en distorsion av verkligheten och det finns en term för det. Bias i sin mest destruktiva form när den påverkar vetenskaplig analys.
Citera
2016-07-03, 00:09
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Klimatförnekarnas lögner – Hur de finansieras
Det har skrivits mycket om var klimatförnekarnas lögner kommer
från. Då tänker jag inte bara på alla klimatförnekares stora
förebild, Donald Trump, som skrev:

"The concept of global warming was created by and for the Chinese in order to make U.S. manufacturing non-competitive."

https://mobile.twitter.com/realDonaldTrump/status/265895292191248385

Nej, jag tänkte vidare utgående från Exxon, Kock och många andra,
som trots att dom ansträngt sig för att mörka sina försök att
misstänkliggöra vetenskap och forskning, ändå blivit avslöjade.

Här finns mer om hur pengar använts till att finansiera spridning
av lögner och myter och hur dessa satsningar hemlighållits.

http://www.scientificamerican.com/article/dark-money-funds-climate-change-denial-effort/

Jag säger bara
Var detta ett seriöst inlägg? Tror du på detta? Att skeptiker är skeptiker för att de får betalt för det? Vilken planet bor du på?
Citera
2016-07-03, 02:00
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Jag säger bara
Var detta ett seriöst inlägg? Tror du på detta? Att skeptiker är skeptiker för att de får betalt för det? Vilken planet bor du på?

Jag tolkar det som att du inte har fått din del av kakan…

Det är nog som Xenonen skrev att det är nog bara några med
position och titel som får del av kakan. De övriga får ställa upp
gratis som "nyttiga idioter".

Jag rekommenderar alla att göra ett seriöst försök att
se hur Exxon, Kock och ett stort antal andra företag
genom stiftelser och via andra vägar, ser till att
finansiera organisationer som har som syfte att
misstänkliggöra seriös forskning om hur förbränning
av fossila bränslen och utsläpp av CO2 påverkar klimatet.

Börja gärna här:
http://www.scientificamerican.com/article/dark-money-funds-climate-change-denial-effort/

I artikeln framgår bl.a. hur ca 4 miljarder slussats
via 140 stödorganisationer till 100 olika organisationer
som betecknas som "klimatförnekare".

Slående är hur agerandet är detsamma som tobaks-
industrin använde för att misstänkliggöra alla veten-
skapliga resultat som visade hur rökning medförde
risk för cancer och hjärt- och kärlsjukdomar.

En insats som snarast kan beskrivas som mass-
mord, nu när vi har facit.

Citera
2016-07-03, 04:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Ok! Tack! Om vi tänker oss en kropp som vi tid 0 strålar ut med 250K med en emissivitet på 0.5.
Det skulle ge en effekt på sigma * 0.5*250^4=110.7W/m2.
Vid tid 1 har denna hypotetiska kropps egenskaper förändrats. Emissiviteten har gått ned till 0.25 och temperaturen har gått upp. Effekten/energin den ger ifrån sig är dock lika vid tid 0 och tid 1. Alltså har temperaturen följaktligen ökat till 297.3K då emessiviten för denna kropp av någon anledning minskat till 0.25, vid tid 1. Hur skulle strålningstemperaturen skilja sig för kroppen vid tid 0 och tid 1? Effekten vid tid 0 och tid 1 är alltså densamma. Är det så enkelt att den vid tid 0 är 250K och tid 1, 297.3K? Isf är jag med på att jag tänkt fel

Temperaturen kan inte stiga om emissiviteten minskar. Det är en motsägelse mot hela innebörden av formeln.

Utgångspunkten är att vi antingen har fått en högre emissivitet eller en ökad effekt hos solstrålningen. Din modifiering av formeln att du bryter sambanden genom att göra motsatt mot formelns funktion.

Du kan inte hitta något annat exempel på att T ökar och emiss. minskar under naturliga förhållanden.
Citera
2016-07-03, 04:41
Medlem
Citat:
Jag tolkar det som att du inte har fått din del av kakan…

Det är nog som Xenonen skrev att det är nog bara några med
position och titel som får del av kakan. De övriga får ställa upp
gratis som "nyttiga idioter".

Jag rekommenderar alla att göra ett seriöst försök att
se hur Exxon, Kock och ett stort antal andra företag
genom stiftelser och via andra vägar, ser till att
finansiera organisationer som har som syfte att
misstänkliggöra seriös forskning om hur förbränning
av fossila bränslen och utsläpp av CO2 påverkar klimatet.

Det är i huvudsak sakfrågor som dominerar skeptiska åsikter kring verklighetsanknytning i klimathotet.

Oavsett vad som finansierar en kritisk åsikt i en så här stor fråga, så måste det klargöras om det finns ett underlag för teorin om co2.

Det är inte några orimliga krav, det som behövs är en bekräftad observation som bekräftar att teorin stämmer. Helt normala krav som är grundläggande.
Citat:
Börja gärna här:

I artikeln framgår bl.a. hur ca 4 miljarder slussats
via 140 stödorganisationer till 100 olika organisationer
som betecknas som "klimatförnekare".

Slående är hur agerandet är detsamma som tobaks-
industrin använde för att misstänkliggöra alla veten-
skapliga resultat som visade hur rökning medförde
risk för cancer och hjärt- och kärlsjukdomar.
Guilt by association.

Det är ett angrepp på oliktänkande att förtala deras position genom att göra kopplingar till helt irrelevanta människor.

Du har degenererat till en skitkastande diktator som agerar åsiktskontroll.

Citat:
En insats som snarast kan beskrivas som mss-
mord, nu när vi har facit.a

När jag argumenterar med vetenskapliga frågeställningar och håller mig till sakfrågan, så övergår du till att helt ignorera vetenskapen och helt ignorera allvarlig kritik mot hela din beskrivning som gör anspråk på att ha makten över en gemensam verklighetsbeskrivning.

Du menar alltså på allvar att ditt svar på frågan om hur man matematiskt beskriver teorins grunder, är att kalla dina motståndare för massmördare?

Inser du hur du beter dig?

Du försöker ta makten över diskussionen genom att ljuga om din moståndares karaktär.

Åsiktsförtryck!

Du måste leverera en tydlig beskrivning av teorins relevans. Om inte något kan bekräfta teorin i verkligheten så måste man analysera dess värde som definition av verkligheten.

Klimathotet måste bekräftas som en korrekt teori med matematiska beskrivningar som är erkänt korrekta.

Du framhåller fiktiva förhållanden som vilseleder hela människans uppfattning av sin omvärld.
Citera
2016-07-03, 13:22
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Temperaturen kan inte stiga om emissiviteten minskar. Det är en motsägelse mot hela innebörden av formeln.

Utgångspunkten är att vi antingen har fått en högre emissivitet eller en ökad effekt hos solstrålningen. Din modifiering av formeln att du bryter sambanden genom att göra motsatt mot formelns funktion.

Du kan inte hitta något annat exempel på att T ökar och emiss. minskar under naturliga förhållanden.
Om effekten är konstant så måste temperaturen öka om e minskar. Eller vice versa. Annars minskar effekten.

Läs detta: http://acmg.seas.harvard.edu/people/faculty/djj/book/bookchap7.html
Citera
2016-07-03, 14:40
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Om effekten är konstant så måste temperaturen öka om e minskar. Eller vice versa. Annars minskar effekten.

Läs detta: http://acmg.seas.harvard.edu/people/faculty/djj/book/bookchap7.html

För att förstå det där måste man förstå termodynamikens första huvudsats.

Är det värt ett försök?
Jag uppskattar att jag försökt förklara den för vederbörande ett
10-tal gånger eller mer, men jag har aldrig sett någon tendens
till att poletten trillat. I bästa fall kommer en saga, med en
sanningshalt i klass med Sagan om ringen eller Harry Potter
tillbaka, men det vanligaste är de barbariska och totalt okunniga
fontänkräkningar som upprepas som ett mantra, som om lögner
blir sanningar om dom bara upprepas tillräckligt många gånger.
Alltid varvade med en samling okvädesord och nedvärderande
förolämpningar. Kort sagt ett beteende ovärdigt varje homo sapiens.
Dock helt i överensstämmelse med 1-8 av Heres kriterier. Om någon
skulle visa en tendes till att svara på samma sätt låtsas vederbörande
reagera med bestörning.

Det hedrar dig att du försöker, men bli inte för besviken om du
misslyckas. Ibland måste man konstatera att en del är helt
enkelt obildbara och då är det bortkastad tid att försöka förklara.

Energiprincipen - enkelt förklarat
Eftersom den är så fundamental som den är, i fysik i allmänhet och
vid studium av klimat och klimatförändringar i synnerhet, så kan
det vara på plats med en påminnelse – För alla de som vill förstå.

Energi kan varken skapas eller förstöras. Den kan bara omvandlas.
Energin i ett slutet system är alltså konstant.

Varje idé om eller försök att skapa en perpetuum mobile bryter mot
denna lag. Det finns inga undantag från energiprincipen.

Varje försök att förstå klimatet på jorden utan att ta hänsyn till det
inkommande energiflödet från solen, den energi som lämnar jordytan
och atmosfärens påverkan på de inblandade energiflödena är dömt
att misslyckas.

Att förneka atmosfärens påverkan på klimatet är helt jämförbart med
att förneka att solstrålning eller värmestrålning från jorden har betydelse
för klimatet.
Så korkad kan väl ingen vara, eller?

Citera
2016-07-03, 16:34
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
För att förstå det där måste man förstå termodynamikens första huvudsats.

Är det värt ett försök?
...
Att förneka atmosfärens påverkan på klimatet är helt jämförbart med
att förneka att solstrålning eller värmestrålning från jorden har betydelse
för klimatet.
Så korkad kan väl ingen vara, eller?

Ja, bottenslams ryggdunkar sker iaf med allt större mellanrum. Med lite optimism och skohorn vågar man kanske trycka in att någon, i andra lägret har börjat förstå, i tro och hopp - hyllan.
Citera
2016-07-03, 22:10
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Ja, bottenslams ryggdunkar sker iaf med allt större mellanrum. Med lite optimism och skohorn vågar man kanske trycka in att någon, i andra lägret har börjat förstå, i tro och hopp - hyllan.

Tror inte Bottenslam är i behov av "ryggdunkar", han/hon sopar banan med de flesta motståndarnas argumentation. Plus till Dig och Xenonen som iaf försöker hålla en någorlunda hygglig nivå på det hela till skillnad från Lasternassumma som högst når en copy/paste nivå utan att uppvisa någon som helst förståelse för grundprinciperna.
Lite förvånande att ni på klimatalarmisternas sida inte slår in den öppna dörren som Bottenslam lämnar i sina argument. Inte för att den iaf i dagsläget skulle ta och förklara en katastrofisk temperaturhöjning men lite anmärkningsvärt är att ingen ens har nämnt den ännu (vad jag sett hittills iaf. Möjligt att jag missat den i tråden).
Senast redigerad av Wishie 2016-07-03 kl. 22:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in