2016-07-02, 22:15
  #8905
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Om det hade gått så hade det gjorts för länge sedan. Varför har det inte hänt tror du?

Smart argument, verkligen. Tänker du lika om strävan inom innovation? "Det går int, för var det möjligt hade det redan gjorts".

Problemet är politiskt och det saknas politisk vilja att lösa det. Ungefär som invandringstsunamin som är orsaken till bostadsproblemen.
Citera
2016-07-02, 22:46
  #8906
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune

jo jag vet vilka som är fattiga, men dom vill du inte hjälpa.

Du bryr dig bara om dig själv precis som alla andra "solidariska" vänstertomtar.

Vilka är dom fattiga? Du svarar aldrig på frågan.
Citera
2016-07-02, 23:27
  #8907
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Vilka är dom fattiga? Du svarar aldrig på frågan.

Folk som inte ens har råd att betala en planekonomiskt reglerad hyra t.ex.
Citera
2016-07-02, 23:29
  #8908
Avslutad
Man kan lätt fråga sig hur finansieringen av framtida upprustning av miljonprogrammet ska gå till. Inte är det väl så att kommunerna blir tvungna att sälja av sitt bestånd gud förbjude .....
Citera
2016-07-03, 00:10
  #8909
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Vilka är dom fattiga? Du svarar aldrig på frågan.

Till exempel ungdomar och låginkomsttagare utanför bostadskön som skulle behöva komma in på hyresmarknaden, men aldrig kommer få sålänge hyresregleringen finns kvar....

Det ser ut som om två heliga kor aldrig kommer att slaktas...

1. Hyresregleringen

2. Ränteavdragen

Och då blir det som det blir.... kraftigt höjda priser på bostäder och risk för överhettning.
Citera
2016-07-03, 00:12
  #8910
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QARevenge
Man kan lätt fråga sig hur finansieringen av framtida upprustning av miljonprogrammet ska gå till. Inte är det väl så att kommunerna blir tvungna att sälja av sitt bestånd gud förbjude .....

Jag har sagt det förr och säger det igen. Vänstern har alltid gott om andras pengar...

eller snarare, tror sig ha gott om....

I praktiken är (som tur är) deras politik ogenomförbar, eftersom andras pengar också kan ta slut...
Citera
2016-07-03, 00:15
  #8911
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag har sagt det förr och säger det igen. Vänstern har alltid gott om andras pengar...

eller snarare, tror sig ha gott om....

I praktiken är (som tur är) deras politik ogenomförbar, eftersom andras pengar också kan ta slut...

Exakt min bild med. Förfall av delar av bostadsbeståndet verkar ofrånkomligt då så länge vi har hyresreglering (som den ser ut idag).
Citera
2016-07-03, 00:20
  #8912
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Smart argument, verkligen. Tänker du lika om strävan inom innovation? "Det går int, för var det möjligt hade det redan gjorts".

Problemet är politiskt och det saknas politisk vilja att lösa det. Ungefär som invandringstsunamin som är orsaken till bostadsproblemen.

Mycket "innovation" har jag sett både från vänster och höger men absolut inget som lett till nån revolutionerande lösning på bostadsbristen.

Vad jag själv tror mycket på är att man måste vara mer realistisk och självkritisk som politiker om man på allvar vill lösa bostadsbristen.

Vänstern är på tok för inkörda på att bostadsbristen ska lösas enbart med nya hyresrätter. Det är alldeles för dyrt för alla parter och en ren fattigdomsfälla i förlängningen.

Missförstå mig inte. Hyresrätten är jättebra på kort sikt för pensionärer och studenter, men är inte universallösningen på bostadsbristen. I grund och botten är det bättre om vi själva äger våra bostäder och tar hand om dessa. Billigare och bättre så och mindre problem med skadegörelse, ghettofiering osv osv.

Och även högern ska ha sig en känga som inte vågar slakta de heliga kossorna i risk för att stöta sig med sina väljare. Det har blivit lite "låt gå-stilen" så att säga....Och borgarna är nog nöjda när de får se sitt boendekapital få skjuta i höjden.
Citera
2016-07-03, 01:45
  #8913
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Mycket "innovation" har jag sett både från vänster och höger men absolut inget som lett till nån revolutionerande lösning på bostadsbristen.

Vad jag själv tror mycket på är att man måste vara mer realistisk och självkritisk som politiker om man på allvar vill lösa bostadsbristen.

Vänstern är på tok för inkörda på att bostadsbristen ska lösas enbart med nya hyresrätter. Det är alldeles för dyrt för alla parter och en ren fattigdomsfälla i förlängningen.

Missförstå mig inte. Hyresrätten är jättebra på kort sikt för pensionärer och studenter, men är inte universallösningen på bostadsbristen. I grund och botten är det bättre om vi själva äger våra bostäder och tar hand om dessa. Billigare och bättre så och mindre problem med skadegörelse, ghettofiering osv osv.

Och även högern ska ha sig en känga som inte vågar slakta de heliga kossorna i risk för att stöta sig med sina väljare. Det har blivit lite "låt gå-stilen" så att säga....Och borgarna är nog nöjda när de får se sitt boendekapital få skjuta i höjden.

Egentligen spelar det ingen roll om det är hyresrätter, bostadsrätter eller villor. Problemet är att de som är tänkta att flytta in i de 700.000 nybyggda bostäderna inte kan betala för sig. Det spelar alltså ingen roll om du bygger villor som de får äga eftersom de varken kan köpa villan eller betala någon hyra.
Citera
2016-07-03, 07:03
  #8914
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
Egentligen spelar det ingen roll om det är hyresrätter, bostadsrätter eller villor. Problemet är att de som är tänkta att flytta in i de 700.000 nybyggda bostäderna inte kan betala för sig. Det spelar alltså ingen roll om du bygger villor som de får äga eftersom de varken kan köpa villan eller betala någon hyra.

Det är ett väldig svårt problem, att man skall bygga bostäder åt grupper som kommer till Sverige, som högst troligen aldrig når arbetsmarknaden. Bostäderna är inga enkla statarlängor utan dyra fina bostäder.
Citera
2016-07-03, 07:20
  #8915
Medlem
Så länge hyresregleringen finns kvar kommer obalansen bestå. Konsekvensen av det är dyra BR, svartkontrakt hyresrätter, inga nya hyresrätter. Lösningen är att ta bort hyresregleringen och även sänka avdragsrätten gradvis varje år.
Citera
2016-07-03, 08:07
  #8916
Medlem
Hårbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Så länge hyresregleringen finns kvar kommer obalansen bestå. Konsekvensen av det är dyra BR, svartkontrakt hyresrätter, inga nya hyresrätter. Lösningen är att ta bort hyresregleringen och även sänka avdragsrätten gradvis varje år.

Självklart. När priset tillåts sättas av tillgång och efterfrågan så försvinner alla köer och det finns ständigt lediga lägenheter att hyra.

Men man måste börja i rätt ända.

Tillgången är på politisk väg begränsad (PBL + tjuvhålla mark & bygglov) och efterfrågan är på politisk väg dopad (massinvandring). Detta leder till att jämviktspriset inte alls kommer bli ett "marknadspris".

Marknadspris har vi på falukorv där marknaden fungerar. Prissättningen på hyresrätter skulle utan hyresregleringen mera påminna om prisbildningen på heroin. En vara som staten också aktivt försöker sätta käppar i hjulen för marknaden att tillgodose utbudet av, precis som bostäder.

Så vad vi kommer få är ett gäng hyresvärdar som helt oförtjänt skär guld med täljkniv och en stor del av befolkningen som lägger sista kronan av den disponibla inkomsten på boende. (Att de därmed också slutar konsumera i övrigt är ju en annan spännande bieffekt...)

Grattis
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in