2017-12-13, 11:28
  #14905
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Så varje gång man byter jobb och eventuellt ska flytta är man alltid tvingad att köpa en BR med allt vad det innebär. På en marknad som hela tiden ökar i pris måste man desdutom betala flyttskatt varje gång. Förstår du inte att detta gör det extremt besvärligt att locka utländsk talang men också cementerar folk och gör hela arbetsmarknaden extremt orörlig. Vem vill liksom lämna det där guldkontraktet man en gång fått? INGEN!

Om jag vill jobba i Berlin, New York, London etc har jag ett enormt urval av HR att välja mellan så länge jag kan betala för mig. I Sverige är mam utelämnad till en andrahandsmarknad där man inte har en aning om hur länge mam kan bo, eller att köpa BR. Att köpa BR drar sig många för, av jävligt förklarliga skäl, vilket gör att man struntar i att flytta.

Visst finns social housing och liknande i andra länder men då handlar det om nåhon promille av marknaden. Inte en hel jävla stad, eller land.

Som jag sa, du hittar enstaka exempel i Stockholm (som även dom kan diskuteras) på hyror som i dina ögon ligger låååångt under marknadspris. Vad är ditt problem med andrahandsmarknaden? Fungerar inte den? Är det brist på objekt i Stockholm att hyra jämfört med städerna du nämner? I London skriver du normalt ett kontrakt över en viss tidsperiod med en privat hyresvärd. Vad är skillnaden? Att han kanske äger fler lgh än en? När någon i Sverige hyr ut sin lgh i andra hand blir han de facto hyresvärd. Att du enkelt skulle hitta någon Hyresrätt i dessa städer med något som liknar svensk besittningsrätt kan du glömma. Det är inte svårt att hitta boende i Stockholm alls. Marknaden sköter detta bra. Och återigen nej, det finns inga regler från staten i Sverige om hur hyror ska sättas, så kallad hyresreglering. Detta avskaffades 1975. Här är lagen som avskaffade hyresregleringen.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19741080.htm
__________________
Senast redigerad av Alpoxen 2017-12-13 kl. 11:41.
Citera
2017-12-13, 12:01
  #14906
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Som jag sa, du hittar enstaka exempel i Stockholm (som även dom kan diskuteras) på hyror som i dina ögon ligger låååångt under marknadspris. Vad är ditt problem med andrahandsmarknaden? Fungerar inte den? Är det brist på objekt i Stockholm att hyra jämfört med städerna du nämner? I London skriver du normalt ett kontrakt över en viss tidsperiod med en privat hyresvärd. Vad är skillnaden? Att han kanske äger fler lgh än en? När någon i Sverige hyr ut sin lgh i andra hand blir han de facto hyresvärd. Att du enkelt skulle hitta någon Hyresrätt i dessa städer med något som liknar svensk besittningsrätt kan du glömma. Det är inte svårt att hitta boende i Stockholm alls. Marknaden sköter detta bra. Och återigen nej, det finns inga regler från staten i Sverige om hur hyror ska sättas, så kallad hyresreglering. Detta avskaffades 1975. Här är lagen som avskaffade hyresregleringen.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19741080.htm


Haha ingen hyresreglering... jo tjena. Om den inte funnits hade det funnits gott om förstahandskontrakt lediga..

https://www.nationalekonomi.se/sites/default/files/NEFfiler/45-8-hdpemp.pdf

Här kan du läsa om hyresregleringens fördelningseffekter
Citera
2017-12-13, 12:11
  #14907
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Haha ingen hyresreglering... jo tjena. Om den inte funnits hade det funnits gott om förstahandskontrakt lediga..

https://www.nationalekonomi.se/sites/default/files/NEFfiler/45-8-hdpemp.pdf

Här kan du läsa om hyresregleringens fördelningseffekter

Var någonstans i den där rapporten hittar du något som pekar på att staten reglerar hyrorna? Förutom att de hela tiden (felaktigt) svänger sig med begreppet hyresreglering. Att HGF har i uppdrag att förhandla är inte samma sak som hyresreglering. Att man vill ta bort förhandlingssystemet låter ju inte lika bra som att säga att man vill ta bort hyresregleringen. Det rapporten visar är att HR är en populär boendeform och att det finns för få.

På tal om förstahandskontrakt verkar det inte vara någon jättebrist på detta heller i nuläget. Se här.
https://www.svd.se/bostadskon-nya-lagenheter-slapptes-utan-vantetid/i/senaste
Betyder detta att marknadshyrorna kanske snart sänks eller? Intressanta tider vi lever i.
__________________
Senast redigerad av Alpoxen 2017-12-13 kl. 12:27.
Citera
2017-12-13, 12:39
  #14908
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Som jag sa, du hittar enstaka exempel i Stockholm (som även dom kan diskuteras) på hyror som i dina ögon ligger låååångt under marknadspris. Vad är ditt problem med andrahandsmarknaden? Fungerar inte den? Är det brist på objekt i Stockholm att hyra jämfört med städerna du nämner? I London skriver du normalt ett kontrakt över en viss tidsperiod med en privat hyresvärd. Vad är skillnaden? Att han kanske äger fler lgh än en? När någon i Sverige hyr ut sin lgh i andra hand blir han de facto hyresvärd. Att du enkelt skulle hitta någon Hyresrätt i dessa städer med något som liknar svensk besittningsrätt kan du glömma. Det är inte svårt att hitta boende i Stockholm alls. Marknaden sköter detta bra. Och återigen nej, det finns inga regler från staten i Sverige om hur hyror ska sättas, så kallad hyresreglering. Detta avskaffades 1975. Här är lagen som avskaffade hyresregleringen.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19741080.htm

Enstaka exempel som är helt galet extrema ja. Men gå in och kolla på siten så ser du att allt är undervärderat. Diskrepansen i kostnad att hyra i andra hand bevisar detta. En etta på 35 kvm har enligt dig en medianhyra på 11ksek i andra hand i Sthlm (jag hävdar att den är högre, inte minst eftersom det är extremt vanligt att "vårdarna" kräver några 1000-lappar svart i fickan utöver hyran) Oavsett är det rätt talande att det genomsnittliga priset för en genomsnittlig HR 3a i innerstaden på 70-80kvm verkar ligga runt 8000-9000. En genomsnittlig etta på 35kvm på runt 4000 som HR. Dvs 1/3 av priset för andra hand. Det är extremt.

https://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Boende-byggande-och-bebyggelse/Bostads--och-hyresuppgifter/Hyror-i-bostadslagenheter/Aktuell-Pong/77345/Behallare-for-Press/410175/

Enligt denna statistik 7000 i mån för en trea i Sthlm.

Skillnaden när du hyr från en privat värd är att du då får i lghn så länge som ni avtalar. I Sverige skrivs kontrakten av privatpersoner nästan alltid med 1 mån uppsägningstid och risken att ägaren av olika anledningar vill flytta tillbaka är mycket stor. Jag har själv flera gånger tidigare i livet, och vet massor av andra som, fått flytta i förtid med 1 mån varsel pga av detta. Det problemet är obefintligt med en privat värd. Dessutom slipper man betala rtt fyrdubbelt pris mot resten av marknaden.
__________________
Senast redigerad av flanders 2017-12-13 kl. 12:43.
Citera
2017-12-13, 12:58
  #14909
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Enstaka exempel som är helt galet extrema ja. Men gå in och kolla på siten så ser du att allt är undervärderat. Diskrepansen i kostnad att hyra i andra hand bevisar detta. En etta på 35 kvm har enligt dig en medianhyra på 11ksek i andra hand i Sthlm (jag hävdar att den är högre, inte minst eftersom det är extremt vanligt att "vårdarna" kräver några 1000-lappar svart i fickan utöver hyran) Oavsett är det rätt talande att det genomsnittliga priset för en genomsnittlig HR 3a i innerstaden på 70-80kvm verkar ligga runt 8000-9000. En genomsnittlig etta på 35kvm på runt 4000 som HR. Dvs 1/3 av priset för andra hand. Det är extremt.

https://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Boende-byggande-och-bebyggelse/Bostads--och-hyresuppgifter/Hyror-i-bostadslagenheter/Aktuell-Pong/77345/Behallare-for-Press/410175/

Enligt denna statistik 7000 i mån för en trea i Sthlm.

Skillnaden när du hyr från en privat värd är att du då får i lghn så länge som ni avtalar. I Sverige skrivs kontrakten av privatpersoner nästan alltid med 1 mån uppsägningstid och risken att ägaren av olika anledningar vill flytta tillbaka är mycket stor. Jag har själv flera gånger tidigare i livet, och vet massor av andra som, fått flytta i förtid med 1 mån varsel pga av detta. Det problemet är obefintligt med en privat värd. Dessutom slipper man betala rtt fyrdubbelt pris mot resten av marknaden.

Vad är skillnaden på en privat värd i England och en privat värd i Stockholm? Du får väl för fan se till att förhandla fram ett vettigt avtal innan du skriver under. Privatvärdar i London kan vara lika mycket privatpersoner som här. Ännu viktigare, förväntar sig inte dessa privatvärdar någon vinst på sin uthyrningsverksamhet? Det byggs hyfsat mycket hyresbostäder nu. Har du koll på marknaden? Var bor du? Ingen kommer ge dig en lägenhet. Det enda ditt gnällande betyder är att du tycker att marknadspriset är för högt. Billiga hyresrätter kommer nog aldrig mer byggas. eller inte i närtid åtminstone. Där har Kurt-Sune rätt. I en marknadsekonomi kommer vi alltid att ha utslagna personer tyvärr. Utmärkande för dessa är ofta att de gnäller på att det är fel på 'systemet'.
Citera
2017-12-13, 13:07
  #14910
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Vad är skillnaden på en privat värd i England och en privat värd i Stockholm? Du får väl för fan se till att förhandla fram ett vettigt avtal innan du skriver under. Privatvärdar i London kan vara lika mycket privatpersoner som här. Ännu viktigare, förväntar sig inte dessa privatvärdar någon vinst på sin uthyrningsverksamhet? Det byggs hyfsat mycket hyresbostäder nu. Har du koll på marknaden? Var bor du? Ingen kommer ge dig en lägenhet. Det enda ditt gnällande betyder är att du tycker att marknadspriset är för högt. Billiga hyresrätter kommer nog aldrig mer byggas. eller inte i närtid åtminstone. Där har Kurt-Sune rätt. I en marknadsekonomi kommer vi alltid att ha utslagna personer tyvärr. Utmärkande för dessa är ofta att de gnäller på att det är fel på 'systemet'.

Jag har absolut inga problem att bet marknadspris på en fungerande marknad där hela beståndet är tillgängligt för alla. Inte på en rövknullad marknad där allt är extremt regulerat.
Citera
2017-12-13, 13:19
  #14911
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Jag har absolut inga problem att bet marknadspris på en fungerande marknad där hela beståndet är tillgängligt för alla. Inte på en rövknullad marknad där allt är extremt regulerat.

Ah jag förstår. Marknaden fungerar inte eftersom du vill ha förstahandskontrakt centralt med låg hyra. Tyvärr låter det sig inte göras under nuvarande betingelser. Så fungerar tyvärr marknadsekonomin. Om du tycker att det fungerar bättre där kan du ju försöka dig på att hitta ett förstahandskontrakt på Manhattan. Har hört att marknaden där fungerar jättebra. Fullt med Hyresrätter lediga på Lexington Avenue. ha ha

Hela beståndet kan naturligtvis inte vara tillgängligt för alla. Folk med kontrakt kan inte sparkas ut. Varken här eller någon annanstans. Som sagt råder det ingen brist på bostäder. Det råder brist på billiga hyresrätter men det kan vi under överskådlig tid inte göra så mycket åt. Det du i själva verket verkar vilja ha är mer reglering, inte mindre.
__________________
Senast redigerad av Alpoxen 2017-12-13 kl. 13:33.
Citera
2017-12-13, 17:50
  #14912
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Återigen så är det bara att införa marknadshyror vid flytt, inte till befintliga hyresgäster.
Som du och andra påpekat så kommer ingen frivilligt flytta från dessa lägenheter. Vilket innebär att inga marknadshyror kommer att gälla här, med påföljd att de rika som sitter på dessa "prisreglerade paradvåningar" kommet att fortsätta bo där.
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Mitt engagemang kommer av att jag, och 95% av befolkningen, tvingas handla på en helt dysfunktionell marknad för att några utvalda ska få sitta på prisreglerade paradvåningar till lagstadgade spottstyvrar.
Även om de nuvarande hyresgästerna tvingas bort kommer dessa lägenheter bebos av några få utvalda, med den anda skillnaden att det är plånboken som avgör och inte kötiden.
Citera
2017-12-13, 18:58
  #14913
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Som du och andra påpekat så kommer ingen frivilligt flytta från dessa lägenheter. Vilket innebär att inga marknadshyror kommer att gälla här, med påföljd att de rika som sitter på dessa "prisreglerade paradvåningar" kommet att fortsätta bo där.

Även om de nuvarande hyresgästerna tvingas bort kommer dessa lägenheter bebos av några få utvalda, med den anda skillnaden att det är plånboken som avgör och inte kötiden.


En dag går dem bort. Då blir det marknadshyra.

Att plånboken avgör är helt i sin ordning. Då får de som kämpat mest ta del av det mest attraktiva. Fair and square.
Citera
2017-12-13, 19:05
  #14914
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Ah jag förstår. Marknaden fungerar inte eftersom du vill ha förstahandskontrakt centralt med låg hyra. Tyvärr låter det sig inte göras under nuvarande betingelser. Så fungerar tyvärr marknadsekonomin. Om du tycker att det fungerar bättre där kan du ju försöka dig på att hitta ett förstahandskontrakt på Manhattan. Har hört att marknaden där fungerar jättebra. Fullt med Hyresrätter lediga på Lexington Avenue. ha ha

Hela beståndet kan naturligtvis inte vara tillgängligt för alla. Folk med kontrakt kan inte sparkas ut. Varken här eller någon annanstans. Som sagt råder det ingen brist på bostäder. Det råder brist på billiga hyresrätter men det kan vi under överskådlig tid inte göra så mycket åt. Det du i själva verket verkar vilja ha är mer reglering, inte mindre.


Nej lägenheterna brhöver absolut inte vara billiga. Der handlar bara om att alla ska få samma förutsätningar. En stor del av alla som sitter på sttraktiva HR har myglat. Jag gillar ikte mygel och tycker inte myglarfärdigheter ska vara avgörande för vilket boende man har.

Det är säkert otroligt svårt att få lgh i förstahan på Lex ave. Men de som bor där sitter knappast på en hyra på 7000 i mån för en stor trea heller. Ingen får den gräddfilen.
__________________
Senast redigerad av flanders 2017-12-13 kl. 19:11.
Citera
2017-12-13, 21:06
  #14915
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Nej lägenheterna brhöver absolut inte vara billiga. Der handlar bara om att alla ska få samma förutsätningar. En stor del av alla som sitter på sttraktiva HR har myglat. Jag gillar ikte mygel och tycker inte myglarfärdigheter ska vara avgörande för vilket boende man har.
Påminner mig om när Stig Malm myglade till sig en lägenhet åt dottern (som inte ens stod i någon bostadskö).
Media försökte klämma åt honom, Men han var bara arg för att dom vågade fråga. Och så var han kolerisk på media för att dom vågade fråga dottern.

Men det lite intressanta här var när media frågade LO-arbetare. Dom var inte upprörda. Det var tydligen helt normalt i deras värld, att det skulle myglas och fuskas.

Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Det är säkert otroligt svårt att få lgh i förstahan på Lex ave. Men de som bor där sitter knappast på en hyra på 7000 i mån för en stor trea heller. Ingen får den gräddfilen.
Inget problem. Men man får öppna plånboken. Smakar det så kostar det.
Citera
2017-12-13, 21:23
  #14916
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Nej lägenheterna brhöver absolut inte vara billiga. Der handlar bara om att alla ska få samma förutsätningar. En stor del av alla som sitter på sttraktiva HR har myglat. Jag gillar ikte mygel och tycker inte myglarfärdigheter ska vara avgörande för vilket boende man har.

Det är säkert otroligt svårt att få lgh i förstahan på Lex ave. Men de som bor där sitter knappast på en hyra på 7000 i mån för en stor trea heller. Ingen får den gräddfilen.

Jag ser att du inte är medveten om hyresregleringarna i New York. Ett mycket intressant ämne faktiskt. Ett citat från Fastighetsnytt:
"Den som tror att USA är den fria marknadens förlovade land kan ta en titt på New Yorks bostadsmarknad. En miljon hyresreglerade lägenheter gör att Manhattanborna kan sitta på paradvåningar för nästan inga pengar."

Ett exempel jag sett var ung. 55 dollar (mindre än 500 spänn) för en etta på Spring Street i SoHo.
__________________
Senast redigerad av Alpoxen 2017-12-13 kl. 21:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in