Citat:
Ursprungligen postat av
Hamilkar
.
Fast nu menar jag inte det nödvärn som enbart består av polisens skjutvapenanvändning, utan även annan våldsanvändning där polisen "kommit undan" med en våldsmängd i en situation som en civilperson aldrig kommit undan med.
Och som jag förklarade, så måste polisen, när de inte är 100% säkra på hotnivån, ta det säkra före det osäkra.
Även om ett föremål som bedöms till 99,99 % är en leksakspistol, så måste de ändå agera som om den vore skarp, eftersom sannolikheten att det skall vara en riktig är större i just den situationen.
En civilperson förväntas däremot, i den situationen, ta det som en leksakspistol, eftersom i en civil situation är risken för att det är en skarp pistol maskerad som en leksak, försumbar.
Så det handlar inte om att de "inbillar sig om hot", utan det handlar om att poliser kan inte ta risker i situationer där det går helt utmärkt för en civilperson att ta risker och överleva. Också på grund av att polismannen behöver kunna interagera med den misstänkte på ett säkert vis, civilpersonen skall bara fly därifrån.
Så jag förstår inte det "stötande" i det hela? Surpuppan som tråden handlar om, agerade för tidigt helt enkelt, långt innan själva nödvärnssituationen började på allvar.