2016-06-27, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Med "följdförklaring" menar jag att ditt resonemang blir en följd av åtstramad kreditgivning. Jag säger således inte att du har fel men att grunden till bostäders ökning av pris är kopplat till kreditgivningsmöljighet före ditt resonemang.
Nu beskrev jag dock hur det varit under en längre tid. Borde väl kallas pre-förklaring isåfall.

Notera att vi köper massor med saker utan att betala högre och högre priser. Tvärtom kan de vara konstanta och tom fallande. Trots att du menar att tillgång på krediter driver upp priser.

Citat:
Visst är det så men det beror på att räntan är på historiskt låga nivåer. Den dagen räntan går upp kommer kapitalkostnaden att bli historiskt hög, istället.
Real boränta efter skatt är inte på något sätt på historiskt låga nivåer. Tvärtom var den allt som oftast klart lägre när vi hade hög inflation och hög nominell ränta.

Citat:
Om amortering ingår i bankens beräkning av vad du ska betala varje månad (dina månatliga utgifter av alla dina sammantagna levnadskostnader) kommer det att påverka hur mycket de är villiga att låna ut till dig.
Vi har dock inte sett bankerna göra någon nedprutning.
Den som maxbelånar sig idag åker på en ränta som är på ca 9% av nettolönen. 2% amortering blir ca 15% av nettolönen. Så när kapitalkostnad och sparande är gjort återstår ca 75% av lönen.
Bankerna har uppenbarligen bedömt att 75% av lönen räcker.

Citat:
Läs ditt inlägg 28574: "Skulle byggkostnaderna börja falla så kommer folk hellre att välja nyproduktion. Och efterfrågan på befintliga falla."
Där säger jag inte det du påstår. Det jag skriver ovan är att om en prisförändring uppstår så ändras köpbeteendet (tills prisförändringen återställs).

Vad jag skriver är följande:
* Om nyproduktion kostar x MSEK.
* Och konkurrerande begagnad prissätts av marknaden till x-1 MSEK. Dvs 1 MSEK lägre.
* Sänks nu priset på nyproduktion till x-0.5 MSEK så kommer köparna att föredra nyproduktion tills priset på begagnat är nedprutat till x-1.5 MSEK.

Vad är invändningen?

Citat:
Jo, ditt resonemang gick att följa och i mångt och mycket håller jag med dig. Dock inte i allt. Förstår dock inte varför du verkar så "snarstucken". Som om du sitter på ett antal häftstift som sticker dig i röven? Har du kollat stolen du sitter på? Någon kanske jävlas med dig?
Det är din upplevelse. Klarar du inte av dina egna upplevelser får du väl grunna på vad du ska göra åt det.
2016-06-28, 03:59
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Börsen ner -8,42% och ingen kommenterar det? Väldigt trovärdigt Men visst, vi kan ha nått Complete Denial-stadiet och där sekten helt kopplat ifrån verkligheten.

Ja börsen är nu tillbaks på samma nivå som den var i februari i år men 10-års räntan har fallit till ännu lägre nivåer nu efter brexit. Bilden att vi kommer ha mycket låga räntor under överskådlig tid har alltså stärkts ännu mer.

https://www.avanza.se/index/om-indexet.html/18995/10-ars-ranta#
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2016-06-28 kl. 04:06.
2016-06-28, 08:14
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAJZ1
Så att köpa bostad och låna ungefär 700-800tkr är inget att föredra nu? Blivit erbjuden att köpa min centrala lägenhet för utgångspris.

Det är omöjligt att säga. I den här tråden har man skrikit bostadsbubbla i över sex år, men än så länge har vi inte sett någon krasch. Om det är bra eller inte för dig att köpa beror nog på var du bor, vad du har för alternativ, vad du har för lön, anställningssäkerhet, sparat kapital och så vidare.
2016-06-28, 08:18
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Ja börsen är nu tillbaks på samma nivå som den var i februari i år men 10-års räntan har fallit till ännu lägre nivåer nu efter brexit. Bilden att vi kommer ha mycket låga räntor under överskådlig tid har alltså stärkts ännu mer.

Ja hur går det egentligen med bubbelbabblarnas resonemang "men när räntan stiger, då kommer priserna sjunka" ?

Blir bara allt längre och längre till den dagen och ännu större summor kommer sparas genom eget ägande.
2016-06-28, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan

Börsen har fallit tillbaka till den nivå som den nådde upp till redan i januari 2000.
2016-06-28, 09:50
Medlem
https://www.sbab.se/1/om_sbab/press/arkiv_publicering/pressmeddelande/6_28_2016_minskad_risk_for_overhettning_pa_storsta dernas_bostadsmarknader.html

http://www.di.se/artiklar/2016/6/27/bank-ingves-rantehojningar-drojer-tva-ar/
2016-06-28, 09:50
Medlem
kurt-sunes avatar
Väl värt att påminna om: kostnadsnivåerna i förhållande till inkomst för ägt boende

http://hurvibor.se/boendekostnader/boutgift-i-procent/

Detta trots prisnivåerna
2016-06-28, 10:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
-7.8% på börsen på 1 dag efter brexit nu och amorteringskrav, aj aj aj, ser inte bra ut för bolånetorskarna och spekulanterna nu . Som sagt, det blir en kylig höst. Klä er varmt, snart åker oljatunnorna och veden fram som bolånetorskarna står och värmer händerna tillsammans med eu-migranterna. Lunch blir dagens soppkök; råttfläsksoppa eller 3 mån gammal döner kebab soup.
Jag har alltid undrat över vilka idioterna är som får panik av minsta vågrörelse på börsen eller bostadsmarknaden och i sin panik utlöser rena sjöhävningar. Är man själv en lugn och sansad person är det svårt att fatta hysterin och det är omöjligt att sätta sig in i kaoset och paniken som måste råda i dessa människors liv och hjärnor. Det måste vara jättejobbigt att leva med detta, du har min fulla sympati. Kjamiz.
2016-06-28, 10:36
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jag har alltid undrat över vilka idioterna är som får panik av minsta vågrörelse på börsen eller bostadsmarknaden och i sin panik utlöser rena sjöhävningar. Är man själv en lugn och sansad person är det svårt att fatta hysterin och det är omöjligt att sätta sig in i kaoset och paniken som måste råda i dessa människors liv och hjärnor. Det måste vara jättejobbigt att leva med detta, du har min fulla sympati. Kjamiz.

Själv fyndade jag aktier igår... Oro betyder nästan alltid köpläge

Och eftersom ägt boende är så pass billigt har jag sparat och gick jag in med en rejäl slant.

Hur många i dyra hyresrätter hade haft råd med det?
Senast redigerad av kurt-sune 2016-06-28 kl. 10:42.
2016-06-28, 10:36
Medlem
Draghi pratade precis:

https://www.ecb.europa.eu/press/key/date/2016/html/sp160628.en.html

Att detta är något att vänja sig vid är bara att inse. Om något händer kommer det ta väldigt lång tid. Det är klart man vill att bostadspriserna skall ner om man är utanför marknaden och tvärt om, om man är i marknaden - inget nytt med det.

Men vi som skriver i denna grupp har ingen aning om vad som händer. De som startade denna grupp för 7-8 år sedan hoppas jag verkligen köpte lägenhet för att bo i - det hade lönat sig idag.
Likaså de som funderar på att köpa idag och bo i 3-8 år - köp! Det är alltid svårt att tajma marknaden.

Att hoppas att marknaden skall ner 30-50% är helt orealistiskt idag. Stockholm växer, och det finns få boenden.
2016-06-28, 10:55
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Nu beskrev jag dock hur det varit under en längre tid. Borde väl kallas pre-förklaring isåfall.

Som skrivet tidigare. Säger inte att du har fel men "pre-förklaring"? Det köper jag inte. Snarare "post-förklaring".

Citat:
Notera att vi köper massor med saker utan att betala högre och högre priser. Tvärtom kan de vara konstanta och tom fallande. Trots att du menar att tillgång på krediter driver upp priser.
Jag menar att tillgång på krediter driver upp priser på sådant som det är brist på. I denna diskussion bostadspriserna då det är brist på bostäder. Dock gäller det inte naturligtvis inte allt och ja, det finns varor där priserna är konstanta och fallande men nu är det väl bostäder vi diskuterar?

Citat:
Real boränta efter skatt är inte på något sätt på historiskt låga nivåer. Tvärtom var den allt som oftast klart lägre när vi hade hög inflation och hög nominell ränta.
Vad hjälper det när du ändå måste punga ut med pengarna varje månad? Idag är det "månadsmässigt" billigare än någonsin att låna pengar till bostad. Det är vad folk måste betala "idag" (månadsutgiften) som avgör vad de har råd med.

Citat:
Där säger jag inte det du påstår. Det jag skriver ovan är att om en prisförändring uppstår så ändras köpbeteendet (tills prisförändringen återställs).

Vad jag skriver är följande:
* Om nyproduktion kostar x MSEK.
* Och konkurrerande begagnad prissätts av marknaden till x-1 MSEK. Dvs 1 MSEK lägre.
* Sänks nu priset på nyproduktion till x-0.5 MSEK så kommer köparna att föredra nyproduktion tills priset på begagnat är nedprutat till x-1.5 MSEK.

Vad är invändningen?
Invändningen är att du verkar(?) enbart titta på faktorn pris. Jag anser att även faktorn "läge" har betydelse. Ditt resonemang är således inte fel, som jag ser det, men lite förenklat då det finns andra faktorer än just pris när det gäller boende.

Citat:
Det är din upplevelse. Klarar du inte av dina egna upplevelser får du väl grunna på vad du ska göra åt det.
Sant. Det är min upplevelse. Jag vet att FB är känt för att inhysa "ohövliga tölpar" som blir griniga så fort man inte håller med dem i allt. Jag hade väl hoppats någonstans att du var ett undantag... då jag ändå anser att du för ett bra och intressant resonemang... my bad...

// CC
2016-06-28, 11:23
Medlem
Ollonets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08

Du kallar gårdagens nedgång med 7,8% en liten vågrörelse samtidigt som det är största sen 2008.Påminner om Stefan Löfvén när det väller in 10000 bidragstagare i veckan och han använder orden"Det kommer bli en liten ansträngning"

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in