Citat:
Nu beskrev jag dock hur det varit under en längre tid. Borde väl kallas pre-förklaring isåfall.Notera att vi köper massor med saker utan att betala högre och högre priser. Tvärtom kan de vara konstanta och tom fallande. Trots att du menar att tillgång på krediter driver upp priser.
Citat:
Real boränta efter skatt är inte på något sätt på historiskt låga nivåer. Tvärtom var den allt som oftast klart lägre när vi hade hög inflation och hög nominell ränta.
Citat:
Vi har dock inte sett bankerna göra någon nedprutning.Den som maxbelånar sig idag åker på en ränta som är på ca 9% av nettolönen. 2% amortering blir ca 15% av nettolönen. Så när kapitalkostnad och sparande är gjort återstår ca 75% av lönen.
Bankerna har uppenbarligen bedömt att 75% av lönen räcker.
Citat:
Där säger jag inte det du påstår. Det jag skriver ovan är att om en prisförändring uppstår så ändras köpbeteendet (tills prisförändringen återställs).Vad jag skriver är följande:
* Om nyproduktion kostar x MSEK.
* Och konkurrerande begagnad prissätts av marknaden till x-1 MSEK. Dvs 1 MSEK lägre.
* Sänks nu priset på nyproduktion till x-0.5 MSEK så kommer köparna att föredra nyproduktion tills priset på begagnat är nedprutat till x-1.5 MSEK.
Vad är invändningen?
Citat:
Det är din upplevelse. Klarar du inte av dina egna upplevelser får du väl grunna på vad du ska göra åt det.
Jo, ditt resonemang gick att följa och i mångt och mycket håller jag med dig. Dock inte i allt. Förstår dock inte varför du verkar så "snarstucken". Som om du sitter på ett antal häftstift som sticker dig i röven? Har du kollat stolen du sitter på? Någon kanske jävlas med dig?
Men visst, vi kan ha nått Complete Denial-stadiet och där sekten helt kopplat ifrån verkligheten.