2016-06-27, 18:26
Medlem
slemhogs avatar
-7.8% på börsen på 1 dag efter brexit nu och amorteringskrav, aj aj aj, ser inte bra ut för bolånetorskarna och spekulanterna nu . Som sagt, det blir en kylig höst. Klä er varmt, snart åker oljatunnorna och veden fram som bolånetorskarna står och värmer händerna tillsammans med eu-migranterna. Lunch blir dagens soppkök; råttfläsksoppa eller 3 mån gammal döner kebab soup.
2016-06-27, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Inte omöjligt att det du skriver kan vara en "följdförklaring"
Följdförklaring?
Finns ingen koppling mellan priser på nyproduktion och befintliga bostäder?
Har inte köparen ett val?
Och är inte prisskillnaden en faktor i beslutet?

Citat:
men för att folk ska ha råd med nyproduktion måste de ha tillgång till billiga krediter.
Tja, så har det varit iaf de senaste 60 åren.

Tittar vi tillbaka så betalar folk mindre andel av lönen i kapitalkostnad nu, än förr. Trots att priserna stigit. Finns beräkningar på det tidigare i tråden.

Citat:
Om dessa stryps genom t ex amorteringskrav, höjd ränta och insats, då kommer folk inte ha råd att betala lika mycket.
Amortering stryper inte långivning.

Vi har haft perioder med höga nominella räntor med det har inte hindrat nyproduktion. Dock har staten då gått in med räntesubventioner. Så skulle staten kunna göra nu också om nominella räntor drar iväg. (Dock ligger räntan nu under den tidigare lägsta garantinivån).

Höjd kontantinsats spärrar däremot ut vissa köpare. De är då hänvisade till objekt med lägre pris. Eller att hyra medan de sparar. Eller så får man ordna medlåntagare, som också ställer upp med det som fattas till kontantinsatsen.

Skulle nyproduktionen upphöra så får vi eskalerande arbetslöshet så som skedde i USA 2008-2009. Tror inte staten, så omfattande som den nu är, inte försöker åtgärda det. Om det sen sker genom räntesubventioner eller på annat sätt är en öppen fråga.

Citat:
Därav är min slutsats att det är ett stopp på billiga krediter som kommer att få bomarknaden att gå ned.
Ett finansieringsstopp snarlikt det som skedde i USA 2008-2009 som skapar stor arbetslöshet vilket driver landet i depression kommer att sänka bostadspriserna, ja. Då sker i stort sett ingen nyproduktion eller ROT längre. Det är dock en övergående period. (Man kan notera att bostadspriserna i USA i stort sett är tillbaka nu där de var för 8 år sedan. Och jag tror inte vi ska hoppas på en ny finanskris därifrån).

Andra händelser som också skapar stor arbetslöshet kommer också att sänka bostadspriserna. Kort sagt kan man säga att hög arbetslöshet sänker bostadspriserna.

Citat:
Köper inte ditt resonemang om att folk kommer att föredra nybyggnation framför befintlig.
Kan du visa var jag skrivit det.

Citat:
Jag tror "läget" spelar stor roll. Idag är många (dock inte alla) av de "bästa" platserna bebyggda.
Visst har läget betydelse. Priserna för befintliga bostäder är högre där det är populärt.

Gick inte mitt resonemang att följa?
Låt oss säga att nyproduktion endast kan ske i periferin. Och att vi har urbanisering/befolkningsökning. Nyproduktion har alltså efterfrågan.
Stiger priset för nyproduktion drar det med sig priset på befintlig bebyggelse i periferin. Köparna kommer buda upp befintliga bostäder tills de når en nivå där tillräckligt många köper nyproduktion i stället.
Och stiger priserna på befintliga bostäder i periferin, driver det på samma sätt upp priserna mer centralt.

Det krävs bara väldigt basal marknadsförståelse för att klara av detta. Och kanske en förmåga att sätta sig in i köparens situation, där köparen har val. (Har dock märkt på forumet att detta falerar förvånansvärt ofta).
2016-06-27, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Ja. Jag har inte ens orkat kommentera den tankevurpan.
Förståndigt. Har man inte kvalifikationerna är det ju lämpligare att låta bli.
2016-06-27, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
-7.8% på börsen på 1 dag efter brexit nu och amorteringskrav, aj aj aj, ser inte bra ut för bolånetorskarna och spekulanterna nu . Som sagt, det blir en kylig höst. Klä er varmt, snart åker oljatunnorna och veden fram som bolånetorskarna står och värmer händerna tillsammans med eu-migranterna. Lunch blir dagens soppkök; råttfläsksoppa eller 3 mån gammal döner kebab soup.
Inte en enda som kommenterade det på jobbet idag. Och då sitter kollegorna ändå på ganska dyra objekt. Någon borde ha sett lite ansträngd ut om det hade varit ett bekymmer.

Men du låter lite tagen.
Senast redigerad av Alpha101 2016-06-27 kl. 19:41.
2016-06-27, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kissemizz
nån som har siffror på hur bopriserna utvecklades efter Lehman 2008? Hur snabbt återhämtade sig priserna?
Beror på var det är. Du kan botanisera lite här: http://www.economist.com/blogs/graphicdetail/2015/11/daily-chart-0
2016-06-27, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Inte en enda som kommenterade det på jobbet idag. Och då sitter kollegorna ända på ganska dyra objekt. Någon borde ha sett lite ansträngd ut om det hade varit ett bekymmer.

Men du låter lite tagen.

Det är väl så det brukar vara, när det går uppåt så snackar man och tipsar varandra men när det går ner så pratar man sport istället.
2016-06-27, 19:44
Medlem
Så att köpa bostad och låna ungefär 700-800tkr är inget att föredra nu? Blivit erbjuden att köpa min centrala lägenhet för utgångspris.
2016-06-27, 19:46
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Inte en enda som kommenterade det på jobbet idag. Och då sitter kollegorna ända på ganska dyra objekt. Någon borde ha sett lite ansträngd ut om det hade varit ett bekymmer.
Börsen ner -8,42% och ingen kommenterar det? Väldigt trovärdigt Men visst, vi kan ha nått Complete Denial-stadiet och där sekten helt kopplat ifrån verkligheten.
2016-06-27, 19:48
Medlem
Bostadsbubblan när nu när börsen faller? eller påverkas inte bostadsmarknaden.
2016-06-27, 20:07
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Awdrew
Bostadsbubblan när nu när börsen faller? eller påverkas inte bostadsmarknaden.
Stor fundamental skillnad på en aktie och en bostad.

En aktie är inget man behöver ha för att överleva, därav mycket större svängningar på den marknaden.

Men det är klart att en dålig börs kan påverka priserna negativt.

Kostnadsmässigt är det ingen skillnad alls för de som köper bostad. Oro leder bara till att lågränteperioden kommer förlängas.
2016-06-27, 20:10
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Följdförklaring?
Med "följdförklaring" menar jag att ditt resonemang blir en följd av åtstramad kreditgivning. Jag säger således inte att du har fel men att grunden till bostäders ökning av pris är kopplat till kreditgivningsmöljighet före ditt resonemang.

Citat:
Finns ingen koppling mellan priser på nyproduktion och befintliga bostäder?
Har inte köparen ett val?
Och är inte prisskillnaden en faktor i beslutet?

Jo. Säger inte emot där där.

Citat:
Tittar vi tillbaka så betalar folk mindre andel av lönen i kapitalkostnad nu, än förr. Trots att priserna stigit. Finns beräkningar på det tidigare i tråden.
Visst är det så men det beror på att räntan är på historiskt låga nivåer. Den dagen räntan går upp kommer kapitalkostnaden att bli historiskt hög, istället.

Citat:
Amortering stryper inte långivning.

Om amortering ingår i bankens beräkning av vad du ska betala varje månad (dina månatliga utgifter av alla dina sammantagna levnadskostnader) kommer det att påverka hur mycket de är villiga att låna ut till dig.

Citat:
Andra händelser som också skapar stor arbetslöshet kommer också att sänka bostadspriserna. Kort sagt kan man säga att hög arbetslöshet sänker bostadspriserna.

Håller med dig där. Det är en viktig faktor som direkt påverkar bostadspriserna.

Citat:
Kan du visa var jag skrivit det.
Läs ditt inlägg 28574: "Skulle byggkostnaderna börja falla så kommer folk hellre att välja nyproduktion. Och efterfrågan på befintliga falla."

Citat:
Gick inte mitt resonemang att följa?
Låt oss säga att nyproduktion endast kan ske i periferin. Och att vi har urbanisering/befolkningsökning. Nyproduktion har alltså efterfrågan.
Stiger priset för nyproduktion drar det med sig priset på befintlig bebyggelse i periferin. Köparna kommer buda upp befintliga bostäder tills de når en nivå där tillräckligt många köper nyproduktion i stället.
Och stiger priserna på befintliga bostäder i periferin, driver det på samma sätt upp priserna mer centralt.

Jo, ditt resonemang gick att följa och i mångt och mycket håller jag med dig. Dock inte i allt. Förstår dock inte varför du verkar så "snarstucken". Som om du sitter på ett antal häftstift som sticker dig i röven? Har du kollat stolen du sitter på? Någon kanske jävlas med dig?

// CC
2016-06-27, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Det är väl så det brukar vara, när det går uppåt så snackar man och tipsar varandra men när det går ner så pratar man sport istället.

Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Börsen ner -8,42% och ingen kommenterar det? Väldigt trovärdigt Men visst, vi kan ha nått Complete Denial-stadiet och där sekten helt kopplat ifrån verkligheten.
Inga kommentarer alls. Och jag ser väl inte det som särskilt ovanligt. Brukar inte vara några kommentarer kring uppgångar heller. Brukar inte diskuteras priser heller när någon gör affärer. Bara jag som kan vara lite oborstad och fråga. Jag brukar få svar men dom kan se lite ansträngda ut.

En förklaring kan vara att kollegorna troligen inte har några bostadslån, eller ganska små sådana. Samt att dom sett sina värdepapperstillgångar åka upp och ned flera ggr. Jag kan tänka mig att 25-åringar reagerar helt annorlunda. Där kan det nog vara en om annan som kissar på sig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in