Citat:
Ursprungligen postat av
CC75
Inte omöjligt att det du skriver kan vara en "följdförklaring"
Följdförklaring?
Finns ingen koppling mellan priser på nyproduktion och befintliga bostäder?
Har inte köparen ett val?
Och är inte prisskillnaden en faktor i beslutet?
Citat:
Ursprungligen postat av
CC75
men för att folk ska ha råd med nyproduktion måste de ha tillgång till billiga krediter.
Tja, så har det varit iaf de senaste 60 åren.
Tittar vi tillbaka så betalar folk mindre andel av lönen i kapitalkostnad nu, än förr. Trots att priserna stigit. Finns beräkningar på det tidigare i tråden.
Citat:
Ursprungligen postat av
CC75
Om dessa stryps genom t ex amorteringskrav, höjd ränta och insats, då kommer folk inte ha råd att betala lika mycket.
Amortering stryper inte långivning.
Vi har haft perioder med höga nominella räntor med det har inte hindrat nyproduktion. Dock har staten då gått in med räntesubventioner. Så skulle staten kunna göra nu också om nominella räntor drar iväg. (Dock ligger räntan nu under den tidigare lägsta garantinivån).
Höjd kontantinsats spärrar däremot ut vissa köpare. De är då hänvisade till objekt med lägre pris. Eller att hyra medan de sparar. Eller så får man ordna medlåntagare, som också ställer upp med det som fattas till kontantinsatsen.
Skulle nyproduktionen upphöra så får vi eskalerande arbetslöshet så som skedde i USA 2008-2009. Tror inte staten, så omfattande som den nu är, inte försöker åtgärda det. Om det sen sker genom räntesubventioner eller på annat sätt är en öppen fråga.
Citat:
Ursprungligen postat av
CC75
Därav är min slutsats att det är ett stopp på billiga krediter som kommer att få bomarknaden att gå ned.
Ett finansieringsstopp snarlikt det som skedde i USA 2008-2009 som skapar stor arbetslöshet vilket driver landet i depression kommer att sänka bostadspriserna, ja. Då sker i stort sett ingen nyproduktion eller ROT längre. Det är dock en övergående period. (Man kan notera att bostadspriserna i USA i stort sett är tillbaka nu där de var för 8 år sedan. Och jag tror inte vi ska hoppas på en ny finanskris därifrån).
Andra händelser som också skapar stor arbetslöshet kommer också att sänka bostadspriserna. Kort sagt kan man säga att hög arbetslöshet sänker bostadspriserna.
Citat:
Ursprungligen postat av
CC75
Köper inte ditt resonemang om att folk kommer att föredra nybyggnation framför befintlig.
Kan du visa var jag skrivit det.
Citat:
Ursprungligen postat av
CC75
Jag tror "läget" spelar stor roll. Idag är många (dock inte alla) av de "bästa" platserna bebyggda.
Visst har läget betydelse. Priserna för befintliga bostäder är högre där det är populärt.
Gick inte mitt resonemang att följa?
Låt oss säga att nyproduktion endast kan ske i periferin. Och att vi har urbanisering/befolkningsökning. Nyproduktion har alltså efterfrågan.
Stiger priset för nyproduktion drar det med sig priset på befintlig bebyggelse i periferin. Köparna kommer buda upp befintliga bostäder tills de når en nivå där tillräckligt många köper nyproduktion i stället.
Och stiger priserna på befintliga bostäder i periferin, driver det på samma sätt upp priserna mer centralt.
Det krävs bara väldigt basal marknadsförståelse för att klara av detta. Och kanske en förmåga att sätta sig in i köparens situation, där köparen har val. (Har dock märkt på forumet att detta falerar förvånansvärt ofta).