Citat:
Ursprungligen postat av
Vinicius
Sant, som kristen har jag gått ur SvK på grund av att den inte är bibeltrogen och frimodig. Om man inte är kristen, varför vill man då vara med i en församling?
Svenska Kyrkan är numera så tolerant att man även som icke troende med gott samvete kan förbli medlem. Kyrkan förvaltar dock en stor kulturtradition av stort värde för många människor. Det här med "tro" syns mig tämligen överreklamerat.
Det hela är mycket enkelt.
Gillar man SvK förblir man medlem eller ansluter sig, om man inte är medlem. I annat fall begär man sitt utträde eller låter bli att ansluta sig, om man inte är medlem. Man ska inte krångla till saker och ting i onödan.