Citat:
Ursprungligen postat av
Groink
Jag skrev att borgensvillkoren inneburit ett olovligt frihetsberövande enligt UN WGAD, bara att läsa deras avgörande.
Eftersom jag är säker på att du redan läst deras avgörande så är din omformulering av mitt påstående bara ännu ett sätt att försöka blanda bort korten.
Så du kan inte argumentera för det med egna ord? Du tar UN WGAD:s märkliga åsikt rakt av? Just detta underkänns förresten tydligt av medlemmen med avvikande åsikt, Vladimir Tochilovsky.
Jag antar att du avser godtyckligt frihetsberövande, inte "olovligt frihetsberövande".
Har man vanligt sunt förnuft behöver man inte ens tillämpa lagtexter för att inse att en brottsmisstänkt person som flyr borgen och gömmer sig undan för att slippa bli gripen och återförd till fortsatta rättsliga åtgärder, inte kan anses godtyckligt frihetsberövad. Att brottsmisstänkta flyr undan ansvar är inte ovanligt och givetvis är deras vistelse under denna flykt inte något frihetsberövande överhuvudtaget, det är helt självförvållat.
Kan du argumentera för varför detta skulle vara ett godtyckligt frihetsberövande, utan referens till UN WGAD:s åsikt? Det är nämligen så att lagar och rättigheter ska avspegla sunt förnuft och kan man inte argumentera för att borgensflykten är ett godtyckligt frihetsberövande så är det sannolikt inte det.
Att han ska gripas om han går ut från ambassaden är ju självklart. Antingen baserat på EAW:n, borgensbrottet eller både och. Borgensbrottet är dessutom grovt och borde ligga på maxstraffet 1 år med tanke på de graverande omständigheterna. Inte heller risken att bli gripen för ett självförvållat borgensbrott kan vara ett godtyckligt frihetsberövande och observera att straffet för borgensbrott avser den uppkomna skadan för olika parter, ekonomiska såväl som mänskliga (brottsoffer), och den skadan anses motivera straff även om det senare skulle visa sig att den brottsmisstänkte är oskyldig.