2016-06-25, 09:55
Medlem
Affärerna vill så klart behålla sina växelpengar till betalande kunder. I takt med att färre och färre betalar med kontanter, så blir det allt viktigare att behålla växelpengarna till de få kunder som fortsätter betala kontant. Annars blir det som för pizzerian, man kan inte ta betalt av kunden och på det sättet förlorar man pengar. Kan du inte betala pizzan får de ju kasta den. Pengar i sjön för pizzerian.

Det där blir en ond cirkel som kommer tvinga även de som inte vill betala med kort att göra det, alternativt se till att bära runt på en massa växel själva.
Citera
2016-06-25, 09:56
Medlem
harems avatar
För att majoriteten av kunderna använder kort och i de få fall som folk använder cash så är det ofta 500-lappar = det blir en brist på hundringar och mindre valörer i kassan.

På ett sätt är det jävligt skönt med 500-lappar för det underlättar när man ska räkna kassan och blir prydligare när man en dag ska banka alla cash.
Däremot så kan det leda till riktigt jobbiga situationer ifall det är många kunder, t.ex ett evenemang i närheten och en massa personer vill handla med cash och småvalörerna är slut för att varenda jävel kör 500-lappar.

Där jag jobbar brukar vi ha marknader på sommaren och julen och under dessa dagar är det alltid ett jävla strul för att alla kommer med 500-lappar och växeln tar slut och ändå kommer det in typ 50 pers under en dag och frågar om vi kan splitta en 500-lapp.

Det som är jobbigast är att många banker vägrar växla pengar, inte ens åt företag, det är helt enkelt jävligt svårt att få valörer mindre än 500 annat än när kunder använder dem, då vill man försöka ha så många som möjligt för bra dagar med många kunder.

Använd kort bara, det är 2016.
Citera
2016-06-25, 10:04
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harem

Använd kort bara, det är 2016.

Fast tänker alla på det viset så blir det snarare 1984 https://www.youtube.com/watch?v=Z4rBDUJTnNU
Citera
2016-06-25, 10:08
Medlem
Många bra svar. Vill också påpeka att det blir betydligt svårare att växla när man kommer in tidigt på morgonen.
När jag jobbade på McDonald's (vilket visserligen var många år sedan) hade vi in växelkassa på 500:-. Dvs innan man hade haft ett antal kunder och fått in lite pengar var det fullkomligt omöjligt att växla en femhundring. Blev tom tvungen att neka kunder som ville ha mat om de bara hade en femhundralapp och var kund nummer ett eller två på dagen.

Runt löning är det också problem då varenda kontantanvändande jävel tar ut femhundringar ur bankomaten. Ett helvete att få hundringarna att räcka till.

Många butiker har som policy att inte låta folk växla stora sedlar om de inte handlar. Anledningen till detta har nämnts i tidigare inlägg.
Om du handlar är det svårare att säga nej. Du kan mycket väl ha snott alla hundringar hon hade i kassan. Någon annan stackare kanske kommer att få 100 enkronor i växel för att du springer runt med en femhundring på midsommardagsmorgonen.
Citera
2016-06-25, 10:08
Medlem
Fast vadå "Använd kort bara"? det har väl inget med TS fråga att göra? om man har en hel femhundring i plånkan, ska man inte kunna betala med den? Är 500-lappar "värdelösa" om man inte är butiken/pizzerian? (jaja, jag vet att betala med kort är bekvämast för alla, jag gör det 96% av tiden, men ibland så händer det och man står där med en 500-hundring eller ännu värre...)
Citera
2016-06-25, 10:09
Medlem
Det är bara dumt att fråga. Betala med femhundringen. Aldrig några problem. Visst kan dom gnälla/sucka. Se bara till att beställa/köpa först. Betala sen med din femundring.
Citera
2016-06-25, 10:21
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IGotAGoldenTicket
Fan inte kul när man har 500-1000 kr växel och en enda kund, i ditt fall ickekund, tar alltihopa så man inte har växel till andra kunder. Ska de fixa mer växel måste någon lämna butiken. Ska de fixa växel från bank får de i regel betala för det.

Betala med kort som vuxna människor. Samtidigt ser du till att de inte kan ta ut pengar svart.
Vilket jävla dåliogt argument, så länge inget klistermärke eller annan skyltning gör gällande att pizzerian aka resturangen är kontantfri SKALL växel erhållas oavsett valör på ditt köp. Hota stället med stämmning annars, så gör jag. Låt dom jävlarna springa om dom inte har vett nog att hålla en rejäl växelkassa.
Citera
2016-06-25, 10:27
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Vilket jävla dåliogt argument, så länge inget klistermärke eller annan skyltning gör gällande att pizzerian aka resturangen är kontantfri SKALL växel erhållas oavsett valör på ditt köp. Hota stället med stämmning annars, så gör jag. Låt dom jävlarna springa om dom inte har vett nog att hålla en rejäl växelkassa.

Fast nu gällde det växling, inte att handla. jag kan fullt förstå att företag inte är sugna på att agera gratis växlingskontor.

Egentligen borde man kanske införa en regel med fast avdrag. Växla 500 kr till mindre valör och erhåll 480 kronor för att täcka företagets kostnader, på så vis skulle man kunna ställa krav samtidigt som företaget får kompensation för kostnaden.

För stor växelkassa vore ett säkerhetsproblem av rang idag då buset vet att bankerna inte hanterar pengar så rånar de istället de få kvarvarande som faktiskt gör det...
Citera
2016-06-25, 10:28
Medlem
Folk har väl inte växelkassa bara för att du ska kunna växla pengar utan motprestation, folk känner sig obekväma när du kommer och viftar med femhundring därför ljuger de.

Nu ska tilläggas att ts löste problemet på ett snyggt sätt genom att bli kund.
Senast redigerad av AmaiLiu2 2016-06-25 kl. 10:33.
Citera
2016-06-25, 10:29
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Fast nu gällde det växling, inte att handla. jag kan fullt förstå att företag inte är sugna på att agera gratis växlingskontor.

Egentligen borde man kanske införa en regel med fast avdrag. Växla 500 kr till mindre valör och erhåll 480 kronor för att täcka företagets kostnader, på så vis skulle man kunna ställa krav samtidigt som företaget får kompensation för kostnaden.
O den biten missade den gamle..

Men man kan ju erbjuda tex en femma för växlingen eller en tia.
Citera
2016-06-25, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JamKis
Jag var på en pizzeria och köpte en pizza för nån dag sen.Jag skulle betala med en 500 lapp så sa dem att de inte hade växel...sedan så fanns det en Butik ganska nära pizzerian som jag gick in i och fråga ifall de hade växel för en 500 lapp och så sa de nej tyvärr.Sedan så gick jag till en bensinmack som låg ganska nära och fråga tjejen ifall de kunde växla en 500 lapp och så sa hon nej vi har tyvärr inte växel...Sedan så gick jag ut...och sedan efter ungefär 10 sekunder så gick jag in igen och handla en cola och betala med 500 lappen och så plötsligt hade hon växel? haha hon blev ganska sur och irriterad...jag sa inte ett ord utan bara log och gick därifrån...haha

Så fattar inte varför i helvete vågar ingen växla en jävla 500 lapp? TRE jädrans ställen nära varandra vägrade växla!!!Någon som vet anledningen?
Så butiker skall vara växelstationer helt gratis åt folk?
Citera
2016-06-25, 10:48
Bannlyst
Har aldrig varit med om att en pizzeria inte kan växla en femhundring. Förstår TS irritation. Hur kan ni tycka att det är OK? Hade det hänt mig hade bagaren fått behålla sin pizza.

Men TS hur motiverar du din lilla promenad efter växel? Så hunsad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in