2016-06-25, 08:29
Bannlyst
Jag var på en pizzeria och köpte en pizza för nån dag sen.Jag skulle betala med en 500 lapp så sa dem att de inte hade växel...sedan så fanns det en Butik ganska nära pizzerian som jag gick in i och fråga ifall de hade växel för en 500 lapp och så sa de nej tyvärr.Sedan så gick jag till en bensinmack som låg ganska nära och fråga tjejen ifall de kunde växla en 500 lapp och så sa hon nej vi har tyvärr inte växel...Sedan så gick jag ut...och sedan efter ungefär 10 sekunder så gick jag in igen och handla en cola och betala med 500 lappen och så plötsligt hade hon växel? haha hon blev ganska sur och irriterad...jag sa inte ett ord utan bara log och gick därifrån...haha

Så fattar inte varför i helvete vågar ingen växla en jävla 500 lapp? TRE jädrans ställen nära varandra vägrade växla!!!Någon som vet anledningen?
Citera
2016-06-25, 08:35
gå in och växla har blivit en sak som bönder gör. I mer urbana trakter köper man colan på en gång.. eftersom man inte vill stå som ett fån.

sen kan 99% av pizzeriorna idag ta kort.
Citera
2016-06-25, 08:41
Medlem
Poechalis avatar
Kan ju vara för att sverige inför nya sedlar och butikerna får många förfrågningar om växling av gamla sedlar.
Citera
2016-06-25, 08:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Neltet
gå in och växla har blivit en sak som bönder gör. I mer urbana trakter köper man colan på en gång.. eftersom man inte vill stå som ett fån.

sen kan 99% av pizzeriorna idag ta kort.

Så det är bara bönder som växlar pengar numera? Och varken en pizzeria,en livsmedelsbutik eller en bensinmack har växel för en ynka 500 lapp?Och de visa ju sig att de(bensinmacken) hade visst växel? så varför ville de inte växla?
Citera
2016-06-25, 08:44
Medlem
Energivattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poechali
Kan ju vara för att sverige inför nya sedlar och butikerna får många förfrågningar om växling av gamla sedlar.

500-lapparna byts inte ut förrän nästa år.
Citera
2016-06-25, 08:49
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JamKis
Så det är bara bönder som växlar pengar numera? Och varken en pizzeria,en livsmedelsbutik eller en bensinmack har växel för en ynka 500 lapp?Och de visa ju sig att de(bensinmacken) hade visst växel? så varför ville de inte växla?

Det kostar att skaffa växel, butikerna vill givetvis inte växla bort sin växelkassa mot en totalt meningslös 500-ing som de sedan ändå måste betala för att sätta in eller växla hos banken..

Citat:
Ursprungligen postat av Energivatten
500-lapparna byts inte ut förrän nästa år.

Sant men växlar de in en 500-ing är det stor risk att de får släppa nya sedlar, allt kostar pengar att skaffa, bankerna utför inte växling gratis åt företag.
Citera
2016-06-25, 09:09
Medlem
whaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poechali

Tro fan det när bankerna inte vill hjälpa till och växla till dom nya sedlarna.
Tyvärr får då butikerna sköta den biten.
Citera
2016-06-25, 09:28
Medlem
Bbobis avatar
För att affärer behöver mindre valörer för att ge växen till betalande kunder.

Ska dom leka växelkontor kommer dom sakna växel till kunderna som faktiskt köper något. Man har inte hela veckokassan kvar i apparaten.

Väl klart som fan att stollar som vill ha gratis tjänster får söka sig vidare. Att du dessutom blev irriterad över att butiken i fråga, ett vinstdrivande företag, inte samtidigt var ett gratis växelkontor säger väl en del om dig som person.
Citera
2016-06-25, 09:32
Medlem
IGotAGoldenTickets avatar
Fan inte kul när man har 500-1000 kr växel och en enda kund, i ditt fall ickekund, tar alltihopa så man inte har växel till andra kunder. Ska de fixa mer växel måste någon lämna butiken. Ska de fixa växel från bank får de i regel betala för det.

Betala med kort som vuxna människor. Samtidigt ser du till att de inte kan ta ut pengar svart.
Senast redigerad av IGotAGoldenTicket 2016-06-25 kl. 09:34.
Citera
2016-06-25, 09:37
Medlem
Poechalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whak
Tro fan det när bankerna inte vill hjälpa till och växla till dom nya sedlarna.
Tyvärr får då butikerna sköta den biten.
JA det är lite dumt att bankerna inte vill hjälpa till. Och det finns många svarta sedlar i madrasserna så det är många som jobbar hårt med att byta sedlar. Har full förståelse för att butikerna tröttnar.
Citera
2016-06-25, 09:41
Medlem
Sqeptisks avatar
Inte kunna ge växel på kontant betalning? Sorry, då hittar jag en annan leverantör som kan!
Inte springer jag benen av mig för att täcka upp för nämd pizzerias tillkortakommanden

Å verkligen synd på den vid det här laget kalla pizzan de inte fick sälja.....INTE!
Citera
2016-06-25, 09:54
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqeptisk
Inte kunna ge växel på kontant betalning? Sorry, då hittar jag en annan leverantör som kan!
Inte springer jag benen av mig för att täcka upp för nämd pizzerias tillkortakommanden

Å verkligen synd på den vid det här laget kalla pizzan de inte fick sälja.....INTE!

Lycka till med det, du kommer få 2-3 galna turkar efter dig och de kommer se till att du betalar, var så säker.

Vill man använda kontanter så får man vara lite smart och se till att ha även lägre valörer - 200 lappar och 100 lappar får man enkelt ut ur bankomater - förstår verkligen inte problemet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in