Citat:
Ursprungligen postat av
Bluebeast72
Vilket jävla dåliogt argument, så länge inget klistermärke eller annan skyltning gör gällande att pizzerian aka resturangen är kontantfri SKALL växel erhållas oavsett valör på ditt köp. Hota stället med stämmning annars, så gör jag. Låt dom jävlarna springa om dom inte har vett nog att hålla en rejäl växelkassa.
Du kanske har läst att kontanthantering kostar? Det är svårt att förstå om man inte har jobbat i affär/restaurang/bank eller kan tänka ett steg längre när man ser väktare komma med säkerhetsväskor, tänker på de som sitter i underjordiska värdedepåer och räknar pengar 24/7 m.m. Någon får helt enkelt betala för att hantera kontanter och primärt är det konsumenterna men det är näringsverksamheterna som märker detta först i form av avgifter från banker.
Det finns extremt få företag som har en växelkassa större än 1000 kr i början på dagen.
Det är avsevärt enklare att kunden betalar med en hundring än att pizzerian ska ge 400 kr till varje kund som betalar med en 500-hundring. Avsevärt mycket billigare för alla inblandade också.
Jag har ett par 20 kr och en 200 kr med mig överallt om något ställe inte skulle ta kort. Att handla småskit med 500-lappar är för svarthandlare och knarklangare.