2016-06-25, 10:50
Medlem
IGotAGoldenTickets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Vilket jävla dåliogt argument, så länge inget klistermärke eller annan skyltning gör gällande att pizzerian aka resturangen är kontantfri SKALL växel erhållas oavsett valör på ditt köp. Hota stället med stämmning annars, så gör jag. Låt dom jävlarna springa om dom inte har vett nog att hålla en rejäl växelkassa.

Du kanske har läst att kontanthantering kostar? Det är svårt att förstå om man inte har jobbat i affär/restaurang/bank eller kan tänka ett steg längre när man ser väktare komma med säkerhetsväskor, tänker på de som sitter i underjordiska värdedepåer och räknar pengar 24/7 m.m. Någon får helt enkelt betala för att hantera kontanter och primärt är det konsumenterna men det är näringsverksamheterna som märker detta först i form av avgifter från banker.

Det finns extremt få företag som har en växelkassa större än 1000 kr i början på dagen.

Det är avsevärt enklare att kunden betalar med en hundring än att pizzerian ska ge 400 kr till varje kund som betalar med en 500-hundring. Avsevärt mycket billigare för alla inblandade också.

Jag har ett par 20 kr och en 200 kr med mig överallt om något ställe inte skulle ta kort. Att handla småskit med 500-lappar är för svarthandlare och knarklangare.
Senast redigerad av IGotAGoldenTicket 2016-06-25 kl. 10:56.
Citera
2016-06-25, 10:52
Medlem
Intressant tråd. Jag har alltid en femhundring i bakfickan som nödvaluta om kortet inte skulle fungera. Jag kommer i framtiden byta den mot fem stycken hundringar.
Tack tråden!

Upplysningsvis: Kortet har alltid fungerat hittills, men man vet aldrig?
Citera
2016-06-25, 10:54
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JamKis
Jag var på en pizzeria och köpte en pizza för nån dag sen.Jag skulle betala med en 500 lapp så sa dem att de inte hade växel...sedan så fanns det en Butik ganska nära pizzerian som jag gick in i och fråga ifall de hade växel för en 500 lapp och så sa de nej tyvärr.Sedan så gick jag till en bensinmack som låg ganska nära och fråga tjejen ifall de kunde växla en 500 lapp och så sa hon nej vi har tyvärr inte växel...Sedan så gick jag ut...och sedan efter ungefär 10 sekunder så gick jag in igen och handla en cola och betala med 500 lappen och så plötsligt hade hon växel? haha hon blev ganska sur och irriterad...jag sa inte ett ord utan bara log och gick därifrån...haha

Så fattar inte varför i helvete vågar ingen växla en jävla 500 lapp? TRE jädrans ställen nära varandra vägrade växla!!!Någon som vet anledningen?

Jag ser att vissa tycker du ska köpa med kort eller gå till ett växlingskontor. När jag var liten/mindre var det aldrig problem att växla pengar. Aldrig. Rånrisken har gjort att företag inte har lika mycket pengar längre. Ett tag under 00-talet hade vi i absoluta tal i Europa flest rån mot värdetransporter. Vi hade också otaliga rån mot småbanker i mindre samhällen. Efter det fick jag en känsla av att man stängde kontor över hela Sverige och bankerna slutade med kontanthantering.

Istället för att ta hand om det verkliga problemet fick vi det alla sämre. En sådan sketen sak som att inte kunna betala 18 kronor för att åka en enkel med bussen eller växla pengar går att härleda.

Alla som säger till dig, ta det på kortet då fattar ingenting. Inte varför det blivit så och inte vad som ligger på lut den dagen man inte kan betala med annat än kort.
Citera
2016-06-25, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IGotAGoldenTicket
Fan inte kul när man har 500-1000 kr växel och en enda kund, i ditt fall ickekund, tar alltihopa så man inte har växel till andra kunder. Ska de fixa mer växel måste någon lämna butiken. Ska de fixa växel från bank får de i regel betala för det.

Betala med kort som vuxna människor. Samtidigt ser du till att de inte kan ta ut pengar svart.
Måste det inte vara minst 3k växel i kassan? En kompis som jobbar i butik ska att k var minimum.
Citera
2016-06-25, 11:03
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Måste det inte vara minst 3k växel i kassan? En kompis som jobbar i butik ska att k var minimum.

Finns inga som helst regler, det finns företag där kassan startar med 300 kr i små valörer vid dagens början.
Citera
2016-06-25, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Finns inga som helst regler, det finns företag där kassan startar med 300 kr i små valörer vid dagens början.
Okej. Min jobbade inom en butikskedja som har flera butiker. Då var det kanske något som företaget hade satt som regel.
Citera
2016-06-25, 11:05
Medlem
TruckUrbans avatar
Folk som använder kontanter måste vara lätt efterblivna. Folk som inte fattar att butiker inte vill växla din lortiga femhundring måste vara ännu mer efterblivna.
Citera
2016-06-25, 11:08
Medlem
Lite beklämmande att alla bara verkar köpa det kontantlösa samhället utan några som helst bryderier. I andra jämförbara länder går processen betydligt långsammare. Förstår inte varför Sverige måste vara så extremt hela tiden. Det kontaktlösa samhället gynnar naturligtvis bankerna hos vilka du nu tvingas vara kund vare sig du vill eller inte.
Citera
2016-06-25, 11:10
Medlem
rolemodels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JamKis
Så det är bara bönder som växlar pengar numera? Och varken en pizzeria,en livsmedelsbutik eller en bensinmack har växel för en ynka 500 lapp?Och de visa ju sig att de(bensinmacken) hade visst växel? så varför ville de inte växla?

Ja det är vara bönder som gör det. Bönder, och kriminella/ svartskallar är de enda som använder kontanter ändå.
Citera
Medlem
bananapanss avatar
Butiker och caféer vill inte växla bort växelkassan såklart. Inte så roligt att stå med en kassa som består av 5000 i femhundralappar enbart (typiskt på Östermalm för övrigt)
Citera
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TruckUrban
Folk som använder kontanter måste vara lätt efterblivna. Folk som inte fattar att butiker inte vill växla din lortiga femhundring måste vara ännu mer efterblivna.

Grattis till trådens mest korkade inlägg, ta på dig dumstruten och ställ dig i hörnet.
Citera
2016-06-25, 11:12
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Okej. Min jobbade inom en butikskedja som har flera butiker. Då var det kanske något som företaget hade satt som regel.

Japp, finns inte ens regler om att företag skall vara tvungna att ta emot kontanter (sorgligt nog), än mindre hur stor denna icke existerande växelkassa skall vara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in