Citat:
Ursprungligen postat av
BajsBoo
Du råkade nog posta i fel tråd?
Detta är en tråd om bostadsbubbla och inget annat.
Det är absolut rätt tråd.
Jag konstaterar bara att vi har viss typ av invandring (asyl) på viss nivå, och att kommunerna genom anvisningslagen är skyldiga att tillhandahålla bostäder. Detta påverkar tillgången på hyresrätter. Kommunerna har generellt inte lägenheter över, och därmed kommer det uppstå en undanträngningseffekt som i sin tur skapar ökat tryck på bostadsmarknaden.
Min poäng är helt enkelt att fler personer som hellre skulle valt hyresrätt måste att ge sig in i bostadsmarknaden. Det är en pådrivande faktor. Ensamt hade detta nog inte haft så stor effekt som det har i kombination med nuvarande tillgång på billiga krediter.
Enligt min bedömning är det just tillgången på extremt billiga krediter som är den enskilt största pådrivande faktorn i uppblåsandet av bubblan, men situationen på hyresmarknaden är pådrivande i att fler rersurssvaga hushåll kommer att ge sig in i marknaden. En annan pådrivande faktor är givetvis drömmen om att bli rik på prisuppgångarna, vilket är ett säkert bubbelfenomen.
Jag är inte det minsta intresserad av att diskutera om vi ska ha invandring, i så fall på vilken nivå, eller vad för problem det medför. DEt finns ett annat forum för det, som du påtalade. Vad jag gjorde var att korrigera ditt felaktiga påsående om nuvarande storlek på invandringen, samt påtala hur denna faktiskt påverkar hyresmarknaden och därmed indirekt bostadsbubblan. Det är detta rätt forum och tråd för.