2016-06-21, 10:47
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Jo mitt hus, eftersom jag köpte det långt under markandspris har gjort enorma förbättringar med kontanta pengar + snart betalt av lånet.
Om din fastighet gått från 1 till 5 i pris så kommer den sjunka från 5 till 4 eller 3,5 eller 3 om bubblan spricker. Sen om du köpte den för 1 eller 2 är helt oväsentlighet annat än för dig och din privatekonomi.
2016-06-21, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Fast nu bor du på skånska vischan så några extrema hyror kommer du inte kunna ta ut, eftersom din marknadsköpkraft är betydligt mer begränsad än storstädernas.
I en storstad har du redan idag väldigt dyra tomt och markpriser, de kommer stiga när intresset ökar, befintlig fastigheter kommer stiga snabbt i värde vilket gör att det kommer krävas mer kapital för för att förvärva en fastighet. Nybyggnation kommer bli väsentligt dyrare även den så nej, du kommer inte få den explosion av hyresrätter som vissa tror, däremot rejält stigande fastighetspriser på hyresfastigheter under några år och stigande priser på planlagd mark.
Ja "skånska vischan" ligger ju närmare Europa och världen är väl därför allt fler företag flyttar sin huvudkontor dit.
Vi har även de bästa universiteten osv..
Att sedan Skåne är enormt stort till ytan gör ju att priset per kvadrat blir billigare på tomter, att sedan Skåne har enorma kustlängder (hela Skåne har ju kust).
Med 1,3 miljoner invånare och det växer med 10 000 pers om året och med bäst infrastruktur i Sverige så ser vår framtid ljus ut, inte lika mörk och dyster som för er uppe i norr
2016-06-21, 10:58
Medlem
Citat:
Om din fastighet gått från 1 till 5 i pris så kommer den sjunka från 5 till 4 eller 3,5 eller 3 om bubblan spricker. Sen om du köpte den för 1 eller 2 är helt oväsentlighet annat än för dig och din privatekonomi.
Den får gärna hå ner till noll i värde den dagen jag har noll i skuld, så slipper jag bli rövknullade den dagen vänstern inför hård fastighetsskatt igen.

Värdet har liksom ingen betydelse på saker som inte är till salu.
2016-06-21, 11:37
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Varför ökar det inte ytterligare då?
Det tar ganska lång tid (flera år) från ränteförändringen tills marknaden prisat in sig helt efter den nya verkligheten.
2016-06-21, 11:41
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Den får gärna hå ner till noll i värde den dagen jag har noll i skuld, så slipper jag bli rövknullade den dagen vänstern inför hård fastighetsskatt igen.

Har du andra skulder så ger ett ökat värde bättre soliditet. Därmed lägre räntekostnader. Det öppnar även för fler alternativ och större frihet. Även om du inte utnyttjar friheten så uppskattar de flesta att de har möjligheten.
2016-06-21, 11:57
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Tänker du likadant när du köper aktier, att marknadspriset är det rimliga?
Under förutsättning att både köpare och säljare har samma information så ja. Vad vi kommer överens om blir per automatik det som är rimligt. Att någon annan tycker något annat är bara en åsikt.
2016-06-21, 11:59
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schwimmente
Fast i första posten sa du att underpriser = rimliga priser och i andra posten säger du att rimliga priser = marknadspriser.

Hade marknaden fått styra utan att bubblan skulle blåsts upp på konstgjord väg så ja, då har marknaden rätt. Men nu är det inte marknaden som styr i det här fallet.

Nej jag påpekade att du ansåg ett underpris var det rimliga priset. Jag anser marknadspriset är det rimliga priset.

Är det något specifikt i marknaden som du anser är konstgjort? Hela ekonomin är en konstruktion så vad är då mer konstgjort än något annat?
Senast redigerad av Bortamatchen 2016-06-21 kl. 12:02.
2016-06-21, 12:06
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Så marknaden har inte fel?? Så de som köpte HM aktier för ett år sedan för 360 som idag kostar 240 gjorde en bra affär då alltså?
Självklart inte. De misslyckades med att förutse att priset skulle falla i framtiden.

Marknaden har rätt spekulerar om framtida priser baserar mycket av verksamheten på gissningar som ofta kan vara fel.
2016-06-21, 12:14
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ja "skånska vischan" ligger ju närmare Europa och världen är väl därför allt fler företag flyttar sin huvudkontor dit.
Vi har även de bästa universiteten osv..
Att sedan Skåne är enormt stort till ytan gör ju att priset per kvadrat blir billigare på tomter, att sedan Skåne har enorma kustlängder (hela Skåne har ju kust).
Med 1,3 miljoner invånare och det växer med 10 000 pers om året och med bäst infrastruktur i Sverige så ser vår framtid ljus ut, inte lika mörk och dyster som för er uppe i norr
Det är fortfarande svensk landsbygd och inte ens era skånska " storstäder" matchar 08.
Det blir säkert en del nya lyxkvarter i Malmö, Lund och HBG, sen enstaka fastigheter i småstäderna.
Samma visa över hela landet, men din hyresfastighet kommer stiga i värde.
2016-06-21, 12:16
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:

Fast nu vet både du och jag att en jävelusisk massa fastighetsägare har lånat till konsumtion på sina hus och borätter.
Så visst kommer det ha betydelse för många även om de flesta inte behöver bry sig.
2016-06-21, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Har du andra skulder så ger ett ökat värde bättre soliditet. Därmed lägre räntekostnader. Det öppnar även för fler alternativ och större frihet. Även om du inte utnyttjar friheten så uppskattar de flesta att de har möjligheten.
Har inga andra privatskulder, däremot har mitt företag rimlig skuld.
2016-06-21, 14:38
Medlem
Citat:
Det är fortfarande svensk landsbygd och inte ens era skånska " storstäder" matchar 08.
Det blir säkert en del nya lyxkvarter i Malmö, Lund och HBG, sen enstaka fastigheter i småstäderna.
Samma visa över hela landet, men din hyresfastighet kommer stiga i värde.
Om du menar att "matchar 08" är att ha extremt höga priser på bostäder så har du rätt.
Min hyresfastighet är inte till salu så värdet på den bryr jag mig inte om, snarare mer intresserad av hur mycket den genererar i pengar till mig var månad, så lågt värde lägre fastighetsavgift, så då högre avkastning till mig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in