Citat:
Ursprungligen postat av
Pavlosson
Min erfarenhet är att det är större skillnad mella Frankrike/Spanien/Italien och Sverige (som väl enligt din definition är en del av kontinenten), än mellan Ukraina och Ryssland, och Sverige. Jag tror inte heller på att det kommer bli någon integration, men därmot ett samarbete. Kanske därför som jag inte ser att en Putin behövs då många stödjer honom då de är rädda för att Ryssland och övriga Europa ska förlora sina nationella identiteter. Om man tittar på forskning i hur man blir upptagen i en ny kultur (assimilerad) så är det väldigt få som det gäller och normallt tar det många sekler. Så jag ser ingen fara alls.
Man kan vara rädd men har man tittat lite på de faktiska resultaten så ser jag faktiskt ingen integration alls... Försök att få en ryss, svensk eller italienare att bli mer en del av någon av de andra identiteterna. Har du någonsin sett detta eller vet något fall av detta? Finns det en enda artikel om någon som flyttat efter 15års ålder. Tror inte det ens är möjligt då hjärnan formas mellan 0 till puberteten, och om du tittar på hur hjärnan är dimensionerad så kan man i viss mån se var personen kommer ifrån. Jag kommer bara att tänka på Sverige och Kina/Japan där det är mycket enkelt pga språket (för att komma ihåg tecken finns det delar av hjärnan som blir större) men om man kan visa det tydligt på vissa så borde det vara liknande på alla fast inte lika tydligt.
Självklart på samma sätt som att det inte var Stalin som skapade Fader Frost, men politikerna i Sovjet exploaterade alkoholismen för att dölja förfallet. Vet ej om det var ett smart drag i längden...
Vet ej något som fungerar bättre. Men visst, just nu använder sig Kina av marknadsekonomin tillsammans med nyteknik för att ta så mycket som möjligt. Detta är nog Det stora problemet idag. Personligen hoppas jag på att Putin följer Sberbanks VD som igår uttalade sig om att det vore bra om Kreml avslutade det Ukrainaska äventyret. (
https://tvrain.ru/news/gref_prizval_...toriej-411549/) Även Tysklandsutrikesminister verkar försöka arbeta hårt just nu på att få ihop det igen.
Så länge dina amerikaner inte har satt en kamera med ljud på Putin så förstår jag inte hur de kan veta detta. En sak att han inte tog deras muta, och en annan sak att han inte tog några, eller som jag tror hade ett system för hur han "tappade" systemet. Men som sagt mer om det i den andra tråden.
Här tror jag att det är väldigt mycket propaganda från Rysslands sida vad gäller hur det faktisktser ut, speciellt på nätet. Vad jag sett (på nätet) så är det just nu -5.5% underskott och målet för året är att skära så det blir -3%.
Och Putin är inte riktigt mannen att vända ekonomin då han är (väldigt mycket) KGB och har ett visst fokus... Han har fantastiska personer runt sig som tidigare har visat att de inte är dumma. Men Putin är som jag ser det det stora problemet. Medvedev vore lösningen men Putin kommer aldrig låta honom få mer inflytande än vad han har då han kommer att bli för populär och det vill inte den hårda kärnan i St.Petersburgs KGB klubben. Jag tror vi ser en 2-3år innan de får positivt resultat och det förutsatt att de inte blir mer "KGB" galna i Kreml. I så fall så kommer vi få se betydligt mer problem. Jag tror tyvärr att Putin kommer försöka militarisera hela landet och med det har vi ett land som liknar Nordkorea mer och mer (även om det inte kommer komma dit på många decenier, som tur är).
Min poäng är att Ukraina, Ryssland och Sverige inte har starka kulturella band med kontinenten, hur kunde du missförstå det? Ekonomiska band, ja, nya medieinfluenser, ja, men vi tänker fortfarande annorlunda. Ukraina har just nu kulturkrock.
Språk, religion och annan kultur skapade nästan vattentäta skott mellan folken, förutom i överklassen. I Sverige var det dödsstraff för den som talade med katoliker en tid. Vi fick bygga upp våra universitet från grunden och det resulterade i nya tänkesätt, eftersom vi inte visste vad som ansågs vara "omöjligt" på kontinenten. T.ex. Carl von Linné och våra kemister (25 procent av alla grundämnen sägs ha upptäckts av svenskar och svenskättlingar). Den processen var tydlig under Sovjet också och mycket tydlig i dagens Ryssland.
Jag har som vuxen, inte femtonåring, bott i några andra västeuropeiska länder. I ett av dem absorberade jag kulturen snabbt. Jag formades om och det är en av anledningarna till att jag tänker och postar som jag gör, men en del av det nordiska arvet finns kvar, förstås. Det gamla Sverige. Huvudformen? Där hänger jag inte med. Jag trodde att runda huvuden ger bättre skydd mot kyla och inte har med språk att göra.
Angående vodkan, sade en rysk officer ungefär följande: "vodkan är folkets fiende och därför måste den konsumeras".
Det kinesiska undret är en funktion av ekonomisk statsplanering med starka utländska intressen och utarmar andra länders tillverkning. Det tyska undret började i sydtyska byar och fick god hjälp av centralplanering. Våra svenska kungar statsplanerade med importsubstitution och spjutspetsprojekt. Den enda statsplanering jag ser i Ukraina bestäms utomlands och syftar till att plundra landet, inte bygga upp det. En fungerande marknadsekonomi har många små aktörer, inte finansiella jättar med stor makt.
Gref på Sberbank har hållit på så där länge. Han surar över att det är svårare att få krediter. Sberbank är inte på Krim, så vitt jag vet. Han tänker på affärerna, inte på landet.
Tyske Steinmeier har ändrat ton helt och hållet. Han är trött på Ukraina-krisen och dess följder. Han kritiserar NATO för den ökade konfliktrisken och verkar få med sig Bulgariens premiärminister. NATO fick en riktig offentlig spark i baken och det värker.
Jag står fast vid vad jag skrev om VP. Vi har olika åsikter, så är det bara. Han är hederlig och motsättningen mellan VP och Medvedev är bara en chimär. De drar lite åt olika håll, ja, men de arbetar bra tillsammans. Medvedevs insats är underrapporterad. Han har slitit som en bäver med delvis motstridiga mål. De har arbetat tillsammans i många år och sådant ser jag inte i Ukraina.
Visst går Moskva i försvarsställning. Nya vapen produceras och reservister kallas in. För det kan vi tacka Maidan och utvecklingen därefter. Sist jag såg en så farlig utveckling var 1999 när NATO attackerade Jugoslavien och tyske Schröder oroade sig för Europas säkerhet. Menar du att bara Ryssland militariserar? Ser du inte vad som händer vid gränsen?
Enligt en prognos minskar Rysslands BNP med tre procent i år. Enligt en annan ökar den något. Förvirringen beror på att variablerna ändras. Vissa siffror vände uppåt i september 2015 och andra vänder upp i år. Oljepriset är bättre och exporten går bra (olja och gas står för bara en tredjedel av intäkterna). Ivanov säger att reservfonden är orörd, Medvedev att den minskar eller kommer att minska. Inflationen har minskat och det är den som har skadat det ryska folket mest. Rubelkursen är en joker. Köpkraften måste återställas och jag tror att det kommer att göras i sinom tid, om världen består. Sanktionerna är på sätt och vis en välsignelse, där håller jag med Ivanov.
Jag har tidigare skrivit att vi får se en avgörande vändning i ekonomin 2018 och 2020. Det handlar om importsubstitutionen (tar tid att skapa nya produkter) och den nya exporten. Nya inhemska produkter, sänkta räntor och nya krediter. Ökande guld- och valutareserv. Investerarintresse.
Tänk om jag en dag kan skriva en så optimistisk rapport om den ukrainska ekonomin! Den har jag harpat om många gånger, som du kanske vet. Vad är hoppet för Ukraina? En hederlig ledare, en icke-oligark, som inte tar order av väst. Som tänker på folket, arbetar långsiktigt och bygger landet. Som arbetar diplomatiskt med alla, som Finlands presidenter.