2016-06-18, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pavlosson
Va, marknadsekonomi är det enda som visat sig fungera väl. Det är själva anledningen till att både Kina och Ryssland gått med i WTO. Tror att det är mer dina drömmar som du beskriver.

Har du någon länk till dina påstående eller är det bara din maggkänsla?

Ha, ha! Fungerar väl?! Du vet inte vad du pratar om! Ta en titt på EU För att börja med Grekland och sluta med Frankrike och Storbritannien är några exempel på marknadsekonomier som talar stark emot vad du påstår. Marknadsekonomi har ingenting med WTO att göra, WTO reglerar världshandeln. Jag tror knappast att alla drygt 140 länder som är anslutna till WTO är alla marknadsekonomier.

The WTO establishes a framework for trade policies; it does not define or specify outcomes. That is, it is concerned with setting the rules of the trade policy games.[46]
Five principles are of particular importance in understanding both the pre-1994 GATT and the WTO: Non-discrimination, Reciprocity, Binding and enforceable commitments, Transparency and Safety valves

https://en.wikipedia.org/wiki/World_Trade_Organization
2016-06-18, 23:19
Medlem
Pavlossons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zy45N
Har du någon länk till dina påstående eller är det bara din maggkänsla?

Ha, ha! Fungerar väl?! Du vet inte vad du pratar om! Ta en titt på EU För att börja med Grekland och sluta med Frankrike och Storbritannien är några exempel på marknadsekonomier som talar stark emot vad du påstår. Marknadsekonomi har ingenting med WTO att göra, WTO reglerar världshandeln. Jag tror knappast att alla drygt 140 länder som är anslutna till WTO är alla marknadsekonomier.

The WTO establishes a framework for trade policies; it does not define or specify outcomes. That is, it is concerned with setting the rules of the trade policy games.[46]
Five principles are of particular importance in understanding both the pre-1994 GATT and the WTO: Non-discrimination, Reciprocity, Binding and enforceable commitments, Transparency and Safety valves

https://en.wikipedia.org/wiki/World_Trade_Organization

https://www.wto.org/english/thewto_e..._e/10b00_e.htm

Helt korrekt, Kina är ingen marknadsekonomi. De fick igenom det vid förhandligen med WTO.
https://euobserver.com/economic/133396
2016-06-19, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CounterInsurgency
I Ukraina är det många (fria) människor som tar upp spaden och brukar jorden och snart säljer allt de kan inom Europa och tjänar bättre än någonsin tidigare. Varför skulle de inte göra det? Putins och Kremls lakejer bestämmer inte över dem längre

Din stackars obildade propagandist! Tydligen har du inte läst associeringsavtalet mellan EU och Ukraina och inte har en aning om hur Ukrainas export till EU är reglerad, att dom inte får sälja hur mycket dom vill Innan de får sälja finns det en hel del dokumentation som måste godkännas av EU

Citat:
Several months in, it looks like the deal is benefiting the EU more than it is helping Ukraine.

The trade part of the deal came into effect from January 2016, and the first data on its implementation are not encouraging for Ukraine. According to the Ukrainian government statistical agency, in the first two months of 2016, the volume of goods traded with the EU slightly decreased, with exports falling more than imports. I weighted these data by volume and found that the weighted average year-on-year increase in exports to EU countries reached 2.1 percent in January and February; but the weighted average increase in imports was 10.4 percent.
In other words, the agreement is making a negative net contribution to Ukraine's trade balance -- not particularly welcome news for a country whose international reserves, at $13.2 billion, cover less than three months of imports.

Taken at face value, as a deal on tariffs and quotas, the Ukraine-EU agreement is skewed in favor of European companies. The EU has imposed tight annual quotas on some of Ukraine's most desirable export goods, and by April 1, some of the quotas for 2016 -- for honey, sugar, corn, grape and apple juice and certain cereals -- were already filled. The quota for ethanol was almost gone, too. By May 1, the oats quota had run out, too, and wheat and barley exports were also approaching the limits set for the year.

Statistics for the second half of the year are likely to show an expansion of Ukraine's trade deficit with Europe, because the agricultural quotas will be gone and there will be nothing to balance out the decline in these exports.
European bureaucrats have told Ukrainians not to expect instant benefits from the association deal. The more pessimistic, such as Nicholas Burge, head of the trade section of the European Commission's delegation to Ukraine, speak of improvements in five to 10 years. Either way, time is necessary for European companies to discover Ukraine -- at this point, mainly as a source of cheap, but relatively well-trained labor -- and build operations there.

Ukraine, however, is far from ready to receive them. ... the biggest obstacles are massive corruption and a business climate that makes it hard to make a profit while following all the rules.

Ukraine can only benefit from its deal with the EU if it draws up, and enforces, transparent and reasonable rules for European investors. Otherwise the deal will merely be a drag on the trade balance, preventing business with Russia and favoring European exporters over Ukrainian ones.

http://www.bloomberg.com/view/articl...s-just-a-start
(min fetning)
2016-06-19, 00:10
Medlem
Citat:
https://www.wto.org/english/thewto_e..._e/10b00_e.htm

Helt korrekt, Kina är ingen marknadsekonomi. De fick igenom det vid förhandligen med WTO.
https://euobserver.com/economic/133396

Du har inte bifogat någon länk som styrker att: "marknadsekonomi är det enda som visat sig fungera väl."
2016-06-19, 00:46
Medlem
Volvo242DLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CounterInsurgency
Putin har skaffat sig sitt eget Afghanistan i östra Ukraina. Det är bara frågan hur länge han tänker hålla på innan ryssarna måste dras sig ur.
Vaddå Afghanistan i östra Ukraina?
Östra Ukraina är ryskinflurerat och har inte ett jota med EU och Nato att göra. Och hur ska det bli framtiden?
Jag är helt säker på att Ryssland kommer finnas men hur blir det med EU, finns det verkligen kvar då?
2016-06-19, 10:38
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvo242DL
Vaddå Afghanistan i östra Ukraina?
Östra Ukraina är ryskinflurerat och har inte ett jota med EU och Nato att göra. Och hur ska det bli framtiden?
Jag är helt säker på att Ryssland kommer finnas men hur blir det med EU, finns det verkligen kvar då?

Ja, sydöstra Ukraina är ryskinfluerat i det måtto att dit nådde inte den renässans som övriga Ukraina kunde ta del av under Riket Litauen-Polen. Sedan tillkommer Stalins satsning på gruvindustrin i området.

Men detta gör vare sig rysk militär närvaro, subversiva verksamhet, och direkt styrning ifrån Moskva av detta område mer legitimt.

Ryssland bryter, och bryter grovt, emot internationell lag och ingångna säkerhetsgarantier och avtal.

Ingen, absolut ingen, kan längre lita på vanelögnaren Putlers ord.

Jag är helt säker på att den Ryska Federationen inte kommer att existera i framtiden. Sedan om söderfallet tar 10 eller 80 år kan man bara spekulera i. Hur lång tid det sedan kommer att ta för Ryssland, i sig självt, att falla sönder i småbitar, är ännu svårare att spekulera i.

En sak är jag dock hundraprocentigt säker på:

Samtliga grannländer kommer att dra en lättnadens suck när detta väl sker.
2016-06-19, 12:11
Medlem
Pavlossons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zy45N
Du har inte bifogat någon länk som styrker att: "marknadsekonomi är det enda som visat sig fungera väl."

Ok... Got your point Dock fungerar det bättre än en galen clown.

On topic: Det är ganska klart att det inte finns en total vapen vila i Donbass: http://uatoday.tv/politics/more-casu...ng-675446.html

Det finns ganska många ryska turister i Donbass: http://www.unian.info/war/1379536-ac...tos-video.html

Vad tror ni att införa en "turistskatt" för att kunna betala för den beväpnade polisstyrkan som kommer behövas där?
http://www.unian.info/politics/13800...out-1-bln.html

Uppbyggnaden kommer också att kosta, men där har Tyskland sagt sig kunna stå för en del och EU har en viss kunskap från Sydslavien hur man bygger uppländer igen.
2016-06-19, 15:58
Medlem
Ukraina verkar ha många bollar i luften bl.a ett givande ekonomiskt samarbete/utbyte med Canada och USA. Diverse sammankomster med specifika forum där ländernas handelskamrar är involverade visar på att någon stiltje knappast råder i den ukrainska politiken eller i landets näringsliv. Att dessutom EU utökar och förlänger isoleringen av den ockuperade Krimhalvön är ju en välkommen politisk gest till Ukraina från väst. Den ekonomiska basen i Ukrainas statsfinanser har ju hela tiden förbättrats från katastrofal bar för några år sedan till dagens, visserligen dåliga men allt bättre, finanser. Man bygger mödosamt upp landet samtidigt som man kanske med illa dold skadeglädje ser hur Putin raserar sitt Ryssland i en allt snabbare takt.
2016-06-19, 19:32
Medlem
Citat:
Min erfarenhet är att det är större skillnad mella Frankrike/Spanien/Italien och Sverige (som väl enligt din definition är en del av kontinenten), än mellan Ukraina och Ryssland, och Sverige. Jag tror inte heller på att det kommer bli någon integration, men därmot ett samarbete. Kanske därför som jag inte ser att en Putin behövs då många stödjer honom då de är rädda för att Ryssland och övriga Europa ska förlora sina nationella identiteter. Om man tittar på forskning i hur man blir upptagen i en ny kultur (assimilerad) så är det väldigt få som det gäller och normallt tar det många sekler. Så jag ser ingen fara alls.
Man kan vara rädd men har man tittat lite på de faktiska resultaten så ser jag faktiskt ingen integration alls... Försök att få en ryss, svensk eller italienare att bli mer en del av någon av de andra identiteterna. Har du någonsin sett detta eller vet något fall av detta? Finns det en enda artikel om någon som flyttat efter 15års ålder. Tror inte det ens är möjligt då hjärnan formas mellan 0 till puberteten, och om du tittar på hur hjärnan är dimensionerad så kan man i viss mån se var personen kommer ifrån. Jag kommer bara att tänka på Sverige och Kina/Japan där det är mycket enkelt pga språket (för att komma ihåg tecken finns det delar av hjärnan som blir större) men om man kan visa det tydligt på vissa så borde det vara liknande på alla fast inte lika tydligt.

Självklart på samma sätt som att det inte var Stalin som skapade Fader Frost, men politikerna i Sovjet exploaterade alkoholismen för att dölja förfallet. Vet ej om det var ett smart drag i längden...

Vet ej något som fungerar bättre. Men visst, just nu använder sig Kina av marknadsekonomin tillsammans med nyteknik för att ta så mycket som möjligt. Detta är nog Det stora problemet idag. Personligen hoppas jag på att Putin följer Sberbanks VD som igår uttalade sig om att det vore bra om Kreml avslutade det Ukrainaska äventyret. (https://tvrain.ru/news/gref_prizval_...toriej-411549/) Även Tysklandsutrikesminister verkar försöka arbeta hårt just nu på att få ihop det igen.

Så länge dina amerikaner inte har satt en kamera med ljud på Putin så förstår jag inte hur de kan veta detta. En sak att han inte tog deras muta, och en annan sak att han inte tog några, eller som jag tror hade ett system för hur han "tappade" systemet. Men som sagt mer om det i den andra tråden.

Här tror jag att det är väldigt mycket propaganda från Rysslands sida vad gäller hur det faktisktser ut, speciellt på nätet. Vad jag sett (på nätet) så är det just nu -5.5% underskott och målet för året är att skära så det blir -3%.
Och Putin är inte riktigt mannen att vända ekonomin då han är (väldigt mycket) KGB och har ett visst fokus... Han har fantastiska personer runt sig som tidigare har visat att de inte är dumma. Men Putin är som jag ser det det stora problemet. Medvedev vore lösningen men Putin kommer aldrig låta honom få mer inflytande än vad han har då han kommer att bli för populär och det vill inte den hårda kärnan i St.Petersburgs KGB klubben. Jag tror vi ser en 2-3år innan de får positivt resultat och det förutsatt att de inte blir mer "KGB" galna i Kreml. I så fall så kommer vi få se betydligt mer problem. Jag tror tyvärr att Putin kommer försöka militarisera hela landet och med det har vi ett land som liknar Nordkorea mer och mer (även om det inte kommer komma dit på många decenier, som tur är).

Min poäng är att Ukraina, Ryssland och Sverige inte har starka kulturella band med kontinenten, hur kunde du missförstå det? Ekonomiska band, ja, nya medieinfluenser, ja, men vi tänker fortfarande annorlunda. Ukraina har just nu kulturkrock.

Språk, religion och annan kultur skapade nästan vattentäta skott mellan folken, förutom i överklassen. I Sverige var det dödsstraff för den som talade med katoliker en tid. Vi fick bygga upp våra universitet från grunden och det resulterade i nya tänkesätt, eftersom vi inte visste vad som ansågs vara "omöjligt" på kontinenten. T.ex. Carl von Linné och våra kemister (25 procent av alla grundämnen sägs ha upptäckts av svenskar och svenskättlingar). Den processen var tydlig under Sovjet också och mycket tydlig i dagens Ryssland.

Jag har som vuxen, inte femtonåring, bott i några andra västeuropeiska länder. I ett av dem absorberade jag kulturen snabbt. Jag formades om och det är en av anledningarna till att jag tänker och postar som jag gör, men en del av det nordiska arvet finns kvar, förstås. Det gamla Sverige. Huvudformen? Där hänger jag inte med. Jag trodde att runda huvuden ger bättre skydd mot kyla och inte har med språk att göra.

Angående vodkan, sade en rysk officer ungefär följande: "vodkan är folkets fiende och därför måste den konsumeras".

Det kinesiska undret är en funktion av ekonomisk statsplanering med starka utländska intressen och utarmar andra länders tillverkning. Det tyska undret började i sydtyska byar och fick god hjälp av centralplanering. Våra svenska kungar statsplanerade med importsubstitution och spjutspetsprojekt. Den enda statsplanering jag ser i Ukraina bestäms utomlands och syftar till att plundra landet, inte bygga upp det. En fungerande marknadsekonomi har många små aktörer, inte finansiella jättar med stor makt.

Gref på Sberbank har hållit på så där länge. Han surar över att det är svårare att få krediter. Sberbank är inte på Krim, så vitt jag vet. Han tänker på affärerna, inte på landet.

Tyske Steinmeier har ändrat ton helt och hållet. Han är trött på Ukraina-krisen och dess följder. Han kritiserar NATO för den ökade konfliktrisken och verkar få med sig Bulgariens premiärminister. NATO fick en riktig offentlig spark i baken och det värker.

Jag står fast vid vad jag skrev om VP. Vi har olika åsikter, så är det bara. Han är hederlig och motsättningen mellan VP och Medvedev är bara en chimär. De drar lite åt olika håll, ja, men de arbetar bra tillsammans. Medvedevs insats är underrapporterad. Han har slitit som en bäver med delvis motstridiga mål. De har arbetat tillsammans i många år och sådant ser jag inte i Ukraina.

Visst går Moskva i försvarsställning. Nya vapen produceras och reservister kallas in. För det kan vi tacka Maidan och utvecklingen därefter. Sist jag såg en så farlig utveckling var 1999 när NATO attackerade Jugoslavien och tyske Schröder oroade sig för Europas säkerhet. Menar du att bara Ryssland militariserar? Ser du inte vad som händer vid gränsen?

Enligt en prognos minskar Rysslands BNP med tre procent i år. Enligt en annan ökar den något. Förvirringen beror på att variablerna ändras. Vissa siffror vände uppåt i september 2015 och andra vänder upp i år. Oljepriset är bättre och exporten går bra (olja och gas står för bara en tredjedel av intäkterna). Ivanov säger att reservfonden är orörd, Medvedev att den minskar eller kommer att minska. Inflationen har minskat och det är den som har skadat det ryska folket mest. Rubelkursen är en joker. Köpkraften måste återställas och jag tror att det kommer att göras i sinom tid, om världen består. Sanktionerna är på sätt och vis en välsignelse, där håller jag med Ivanov.

Jag har tidigare skrivit att vi får se en avgörande vändning i ekonomin 2018 och 2020. Det handlar om importsubstitutionen (tar tid att skapa nya produkter) och den nya exporten. Nya inhemska produkter, sänkta räntor och nya krediter. Ökande guld- och valutareserv. Investerarintresse.

Tänk om jag en dag kan skriva en så optimistisk rapport om den ukrainska ekonomin! Den har jag harpat om många gånger, som du kanske vet. Vad är hoppet för Ukraina? En hederlig ledare, en icke-oligark, som inte tar order av väst. Som tänker på folket, arbetar långsiktigt och bygger landet. Som arbetar diplomatiskt med alla, som Finlands presidenter.
2016-06-19, 19:34
Medlem
Stones dokumentär om Ukraina kan få betydelse i USA. Inte många amerikaner vet vad som hände och händer i Ukraina. Stone har forskat ganska länge. Efter de franska och italienska får vi en amerikansk dokumentär av ett känt namn.

Trailer for Oliver Stone's documentary "Ukraine on Fire"

https://www.youtube.com/watch?v=gVdvp188rk4
2016-06-19, 21:00
Medlem
birgerkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Stones dokumentär om Ukraina kan få betydelse i USA. Inte många amerikaner vet vad som hände och händer i Ukraina. Stone har forskat ganska länge. Efter de franska och italienska får vi en amerikansk dokumentär av ett känt namn.

Trailer for Oliver Stone's documentary "Ukraine on Fire"

https://www.youtube.com/watch?v=gVdvp188rk4

Kokainmissbrukaren och fd hollywoodproducenten Oliver Stone gör "oberoende" film om Ukraina. Lika "oberoende" som den franske filmaren... Redan i trailern får både Yanukovych och Putin möjlighet att framföra all sin dynga utan filter. Ska bli intressant att följa hur "alternativrörelsen" i väst som tror på RT och Ruptly egentligen finansieras.
Senast redigerad av birgerkungen 2016-06-19 kl. 21:46.
2016-06-20, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av birgerkungen
Kokainmissbrukaren och fd hollywoodproducenten Oliver Stone gör "oberoende" film om Ukraina. Lika "oberoende" som den franske filmaren... Redan i trailern får både Yanukovych och Putin möjlighet att framföra all sin dynga utan filter. Ska bli intressant att följa hur "alternativrörelsen" i väst som tror på RT och Ruptly egentligen finansieras.

Jag har något lite följt Stones arbete med dokumentären om Ukraina och tror att den är gedigen. Det håller inte att attackera budbäraren när man inte tycker om budskapet. Jag såg dig en gång hoppa på den svenske internationellt kände forskaren Rudling. Sedan såg du dokumentären och förstod honom bättre. Antagligen för att han kritiserade Ryssland, inte bara Ukraina, trots att han är skarp i sin kritik mot vad som händer och har hänt i Ukraina.

Ukraina söker kontakt med västerlandet och mötet är något av en chock för många. Moreira? Han talar ju inte som Yarosh. Stone? Han talar ju inte som Biletsky, Bereza, Denisenko och allt vad de andra extremisterna heter. Merkel och Hollande? Fattar de inte att vi vill ha pang-pang i Donbass? Fattar de inte att de under ukrainsk ledning kan marschera mot Moskva? Och varför får vi inte mer pengar?

Ukraina har kulturkrock, Birgerkungen. För en tid sedan sade en av nationalisterna att bara gamla europeiska politiker stödjer Ukraina som de ska. De unga politikerna tänker annorlunda och sviker landet, sade han. Han visar att han inte förstår västeuropa. Poroshenko kallade vissa höga västeuropeiska politiker för fegisar och förstod inte att han gjorde självmål. SBU och Gerashenko satte upp västerländska journalister på den ukrainska dödslistan. I det fallet kan man tala om nära självmord, inte självmål. De flesta av dem stödde ju Ukraina.

Västeuropeiska värden är under attack i vår tid, men ännu är de inte helt döda. Kristna värden och den romerska lagen. Respekt för äganderätten, fungerande domstolar och mycket mer.

Om ukrainarna vill närma sig västeuropa, så måste de börja med grunden, dvs rättskulturen och principerna. Det kan ta tid, men det kan göras, om folket verkligen vill. Västeuropa handlar inte bara om snabba pengar och bidrag från Bryssel.

Jag ser fram emot att få se Stones' dokumentär "Ukraine on fire". Om den är bra, så bör den och Moreiras dokumentär visas för alla ukrainska skolbarn, som ryska skolbarn får läsa Solshenitsyns böcker om Gulag. Man måste en gång göra upp med det som gjordes fel i det förgångna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in