2016-06-18, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braxynglet
Har två elever med ryska föräldrar som började prata om "borater" och sa att dom hade sneda ögon, spottade hela tiden, inte brydde sig om något och kidnappade folk. Jag vet inte om ordet stavas så, det är ivf hur de uttalade det. Vilket ord kan det röra sig om och vad betyder det isåfall? Rör det sig om en viss folkgrupp, människor från ett visst land, en viss stil?

Tacksam för svar, försökte fråga dom mer, men det verkar va ett fult ord då de absolut inte ville att jag skulle fråga deras föräldrar om vad det betyder.

När jag googlar borater får jag fram bilder på sådana här människor.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/61/Sartuul_01.jpg
För modligen ett folkslag i det asiatiska ryssland med andra ord
Citera
2016-06-19, 08:46
Medlem
Braxynglets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Igorek

Ah fan, försökte googla det men hittade inget, men var dum nog att inte kolla på bilder. Tackar!

Edit: Eller jo, hade fan testat bildgoogla det. Men jag får bara fram bilder på Borat och nån som taggar Borat. :/
Senast redigerad av Braxynglet 2016-06-19 kl. 08:50.
Citera
2016-06-19, 12:24
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Igorek

Citat:
Ah fan, försökte googla det men hittade inget, men var dum nog att inte kolla på bilder. Tackar!

Edit: Eller jo, hade fan testat bildgoogla det. Men jag får bara fram bilder på Borat och nån som taggar Borat. :/

Jag sökte lite snabbt på ordet skrivet med kyrilliska bokstäver. Det verkar vara ett folkslag. Möjligen boende vid en flod/älv med samma namn. Har inte tid att söka mer just nu då jag ska äta. Lite tips iaf.
Citera
2016-06-19, 13:49
Medlem
sparassiss avatar
Citat:
Har två elever med ryska föräldrar som började prata om "borater" och sa att dom hade sneda ögon, spottade hela tiden, inte brydde sig om något och kidnappade folk. Jag vet inte om ordet stavas så, det är ivf hur de uttalade det. Vilket ord kan det röra sig om och vad betyder det isåfall? Rör det sig om en viss folkgrupp, människor från ett visst land, en viss stil?

Tacksam för svar, försökte fråga dom mer, men det verkar va ett fult ord då de absolut inte ville att jag skulle fråga deras föräldrar om vad det betyder.
Det stavas burjater. Ett folkslag i södra Sibirien.
Citera
2016-06-19, 21:51
Medlem
Braxynglets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparassis

Okej, tack!
Citera
2016-06-20, 11:37
Medlem
Demetrioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparassis

Det är inte bara ett "folkslag". De har också sin egen republik "Burjatia" omkring Bajkal sjön.
Om man tittar in i historien så kan man se att burjater är nästan samma folkgrupp som mongoler.
Med en hög sannolikhet ingick de i Mongol-Tatar armé som ockuperade ryska riken i 1300-talet. Fastän är ordet "borjat" alltså normalt och folket är mestadels bra nu förtiden, kan man ändå förstå varför ryssar gillar dem inte så mycket.
Citera
2016-06-20, 21:55
Medlem
atitaranta-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Demetrios
Det är inte bara ett "folkslag". De har också sin egen republik "Burjatia" omkring Bajkal sjön.
Om man tittar in i historien så kan man se att burjater är nästan samma folkgrupp som mongoler.
Med en hög sannolikhet ingick de i Mongol-Tatar armé som ockuperade ryska riken i 1300-talet. Fastän är ordet "borjat" alltså normalt och folket är mestadels bra nu förtiden, kan man ändå förstå varför ryssar gillar dem inte så mycket.
Här finns mer info för den som litar på Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Buryatia
Citera
2016-11-15, 08:55
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
Jo, det läste jag. Men det handlade ju om övergångar/visuella effekter och då är det betydligt smartare att förlita sig på visuell likhet än fonetisk likhet.

Visst är det så och visar mest på hur korkade människor är.
Citera
2016-11-15, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av birgett
Förstår inte vad du menar,, ,men hela ryska Asien ex Tadshcikistan, Belarus, Bulgarien, Serbien, Mongoliet och egentligen alla slavjaner ska ha kyrilliska bokstäver (glad att polacker checker gör bort sig med sina latinska bokstäver, det ser och låter förjävligt) Så det pekar inte alls bara mot Ryssland,,,
Ta upp det med Hollywood, inte mig.
Citera
2016-11-17, 20:25
Medlem
Ovcharkas avatar
Ryska "Karasho" ("Harasho") - klargör, tack!

Språket är ryska och ordet är "karasho". Åtminstone uttalas det så.

Men jag hittar inte ordet i någon ordbok (nätet), så vet inte den "officiella" beskrivningen av ordet i fråga.

Kanske är det för jag inte känner till den korrekta stavningen. Vet bara att det uttalas "kara-shó".

Ordet anämnds i uppmuntrande sammanhang, och vad jag förstår är innebörden ung. "Bra, fortsätt så", etc.

Hör av er!
Citera
2016-11-17, 20:29
Medlem
Poechalis avatar
Det uttalas lite mer Charashå. Inte så hårt "K" i början.
Betyder "bra, fint" typ.
Stavas хорошо.
Senast redigerad av Poechali 2016-11-17 kl. 20:31.
Citera
2016-11-17, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ovcharka
Språket är ryska och ordet är "karasho". Åtminstone uttalas det så.

Men jag hittar inte ordet i någon ordbok (nätet), så vet inte den "officiella" beskrivningen av ordet i fråga.

Kanske är det för jag inte känner till den korrekta stavningen. Vet bara att det uttalas "kara-shó".

Ordet anämnds i uppmuntrande sammanhang, och vad jag förstår är innebörden ung. "Bra, fortsätt så", etc.

Hör av er!
Håller med Poechali. Eftersom folk numera glömt bort translitteration så kan det vara värt att nämna att Ch(х) ska uttalas som ch i choklad. Shå(ш) ska uttalas som tj i tjena eller tjalla. Nu förstår man det oavsett med Poechalis förklaring men det kan vara bra att veta om du ska luska ut andra ord också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in