Flashback bygger pepparkakshus!
2016-06-17, 10:06
Medlem
PantherEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Du har tydligen redan låst fast dig. Det har framkommit tydligt i tråden att händelseförloppet sannolikt är mycket mer komplicerat än så.
Du har också helt missuppfattat IR. Hon ville vissa på motsägelserna i fupen där DNA (från kända personer) i ena fallet har betydelse men anses planterade i andra fall eller vara betydelselösa.
Det visar, bland mycket annat, på bristen i logik i den s k fupen.

Hurtig har tyvärr missat mycket som var viktigt och koncentrerat sig på teknikaliteter, av vilka några inte fortfarande givits svar på, istället för att omfamna att detta är ett känslomässigt brott som är beroende av lojaliteter och rädsla för att inte lösas.

Det har IR, bland många andra, förstått.

IR har gjort bort sig totalt, hon svamlade till höger och vänster utan att kunna rubba något av åklagarens tynga bindande bevis och det kan inte du heller göra utan bara svamlar helt osammanhängande utan något konkret och bindande.

FUP är helt logisk och lätt att förstå, att inte du gör det visar på hur ologiskt du själv tänker.
2016-06-17, 20:23
Medlem
sisotalos avatar
Ett besök i Kinnekulle sätter Lisa Holms försvinnande och död i ett mänskligt sammanhang. Jag träffade under två dagar vittnen i tingsrätten och läst genom FU, mång gånger om. Mötet börjar de från det att det är orimligt att Nerius skulle vara psykopat och sexmördare. I verkligheten hade han arbetat långa sexdagars veckor och urtrött. Irina måste be om lov om hon ska till biblioteket för att surfa på dator. Eftersom hela familjen således rättade sig efter honom, var det inte möjligt att få dem till någon slags underhållning under den ända lediga dagen, söndagen.

Samtalen vänder sig genast till allternativ GM. Det finns gått om kandidter, men jag vill inte ta upp dessa här eftersom reaktionen skulle vara en personnangrepp även på dessa människor, bara möjliga mördare.

På plats i Kinnekulle kan man se att mycket av det tekniska bevisningen håller inte. Viktigast är att polisen har lagt beslag på byssjan och inte givit resultat av undersökningen. Lika illa är det med platsen där Lisa skulle ha hängts. Spridningen av nycklar, Visa, mobildelar mm följer en märklig avstånds följd, vem hittar vad och när. Jag cyklade längst den vägen som Lisa skulle ha transporterats från Kafet. Vägen som leder från byssjan till Nerius hus är inte den som vittnen säger sig ha sätt någon 19.30.
2016-06-17, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sisotalo
Ett besök i Kinnekulle sätter Lisa Holms försvinnande och död i ett mänskligt sammanhang. Jag träffade under två dagar vittnen i tingsrätten och läst genom FU, mång gånger om. Mötet börjar de från det att det är orimligt att Nerius skulle vara psykopat och sexmördare. I verkligheten hade han arbetat långa sexdagars veckor och urtrött. Irina måste be om lov om hon ska till biblioteket för att surfa på dator. Eftersom hela familjen således rättade sig efter honom, var det inte möjligt att få dem till någon slags underhållning under den ända lediga dagen, söndagen.

Samtalen vänder sig genast till allternativ GM. Det finns gått om kandidter, men jag vill inte ta upp dessa här eftersom reaktionen skulle vara en personnangrepp även på dessa människor, bara möjliga mördare.

På plats i Kinnekulle kan man se att mycket av det tekniska bevisningen håller inte. Viktigast är att polisen har lagt beslag på byssjan och inte givit resultat av undersökningen. Lika illa är det med platsen där Lisa skulle ha hängts. Spridningen av nycklar, Visa, mobildelar mm följer en märklig avstånds följd, vem hittar vad och när. Jag cyklade längst den vägen som Lisa skulle ha transporterats från Kafet. Vägen som leder från byssjan till Nerius hus är inte den som vittnen säger sig ha sätt någon 19.30.

Intressant!
Upplevde du att människor var uppgivna eller rädda eller kanske upprörda över att en oskyldig människa dömts?
2016-06-17, 22:06
Medlem
sisotalos avatar
Citat:
Intressant!
Upplevde du att människor var uppgivna eller rädda eller kanske upprörda över att en oskyldig människa dömts?
Som du märker av resultat i min besök, människorna var på alerten. Närmaste granne var orolig för att hon inte hade lyckats hålla koll på Irinas älskade katt. En polis som vaktade på spärrat område hade tyckt att det är stängt även för katter och i misstag sparkat på den. Därefter hade katten försvunnit, kommit tillbaka och varit jätte rädd. Men idag när grannen var tillfälligt borta kom katten tillbaka, lung och mät. Nya hyresgäster gjorde upp om att bo i familjens lgh.

Så fortsätter livet. Men när jag tog upp möjligheter att lindra Nerius fängelseliv var intresset odelad. Jag har två vägar. Altingen genom fängelse präst i Kumla eller när Nerius flyttas till Litauen kampanj i den lokala pressen till förmån av Nerius.

Det är livet som man möter i Kinnekulle. Rädslan var närvarande ett år sedan, men nu var det bara jag som var rädd. Jag fick bo i en av Blomberg slottens gästhus, men det gick inte att låsa!

70 motorister av den äldre sorten besökte Cafet samtidigt som jag åt min "Vårsoppa", som den chilenska kokerskan hade kryddat fint. Hon kände Lisa väl, försökte vittna i TR, men kunde bara gråta på spanska.

Så lever Kinnekulle.
2016-06-17, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sisotalo

Väldigt intressant läsa dina inlägg. Tack!
Bland annat vittnen kunde inte se Nerijus kl 19. 30 eftersom han började skypa med mamma kl. 19. 35.
Det är förvånande att domstolen köpte detta vittnesmål...
2016-06-18, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Väldigt intressant läsa dina inlägg. Tack!
Bland annat vittnen kunde inte se Nerijus kl 19. 30 eftersom han började skypa med mamma kl. 19. 35.
Det är förvånande att domstolen köpte detta vittnesmål...

Inget utav vittnesmålen har dessutom sett att det stått LT. Av någon anledning såg de bara L:et.
Dvs det är en efterhandskonstruktion.
2016-06-18, 21:56
Medlem
Jag har nämnt att det finns tre M som är viktiga för att lösa den här trassliga Kinnekullehärvan.

Det första M:et är mopeden:
(FB) Alternativa teorier om mordet på Lisa Holm (utbruten tråd)

Omotiverat dröjsmål till teknisk undersökning. Det dröjde veckor innan den undersöktes och då skedde det ytterst bristfälligt.
Det finns ingen dokumentation över smutsen på däcken.

Skadorna på moppen är inte undersökta. De stämmer inte med påstådda förloppet
Färdvägen är inte utredd.

Det andra M:et är mobilen dvs de upphittade mobildelarna.

Mobildelarna är alltså ett stort frågetecken. Det är som om ingen vågar nämna dom längre.
Domstolarna hade INTE kunnat döma NB om mobildelarna vägts in.

Då kommer jag till det tredje och sista M:et, Martorp. Jag har varit inne på det förut men kommer återkomma till det. Först en liten "teaser": i förhören säger BS att på bilen han såg var det en "annan ordning på siffror och bokstäver". Det stämmer inte - litauiska bilskyltar ser precis ut som svenska. Varför säger han så och varför får han inga frågor om det?
Senast redigerad av nopomil 2016-06-18 kl. 22:00.
2016-06-19, 03:28
Medlem
Citat:
Först en liten "teaser": i förhören säger BS att på bilen han såg var det en "annan ordning på siffror och bokstäver". Det stämmer inte - litauiska bilskyltar ser precis ut som svenska. Varför säger han så och varför får han inga frågor om det?

Mycket märkligt! Ser fram emot mer än en "teaser"!
2016-06-19, 19:32
Medlem
Citat:
M1
Mopeden

Det var ett vittne som såg en tjej med långt ljust hår med en rosa jacka samma tid som Lisa åkte. Varför finns inte detta vittnesmål? Varför inte reda ut det? Varför är det så farligt?
Troligt är att han, liksom andra vittnen, hotats. Vi har alltså kriminella element som förhindrar rättvisan och en korrupt polis som tillåter det ske. En polis som t o m använder sig av dessa kriminella elements hot i förhören som en del av den psykiska tortyren.

vilken hjälm som initialt ett viktigt vittne påstod att Lisa hade.

Du missar helt att detta handlar om en nära anhörig (SH) som "korrigerade" uppgiften strax innan torsdagsnatten då militären hängde på Martorp (inkl SH och jaktledaren).
Har du inte ens greppat det?

Skadorna på moppen är inte undersökta. De stämmer inte med påstådda förloppet och dessutom ska en opartisk polis utreda förutsättningslöst och ska inte agera så att man ens kan misstänka korruption.

Färdvägen är inte utredd. Det påstås ha bestämts samma dag (mötet med Arne) och senare ringde en anhörig en poliskompis och lämnade en annan uppgift. Att det ens får gå till så här i ett land som påstås vara rättssäkert är skrämmande.

Kartan i fickan i den "skrynkliga" blåapåbild-rosapårishög (nu är jag inne lite på M3) var slät och finns inte ens uppförstorad i fupen! Vad står det på kartan? Skulle Lisa skriva en karta och inte ha sin mobil till hjälp? Vems handstil är det på kartan? Inget är klarlagt - varken när färdvägen bestämdes eller vem som skrev "kartan" och när.

Det finns inga svar i fupen. Det finns bara frågetecken och hål.

Det står i FUP att det omöjligt kunde vara Lisa som körde den moppen... Ge dig.
Lisa sms:ade från kaféet vid en tid och vittnet sa en annan tid (mellan 18 och 18.15) och vägen där denna moppen körde var inte vägen Lisa skulle ta hem!
Färdvägen var bestämd, Lisas pappa hade sagt att hon skulle ta den vägen, hon hade gjort det andra dagar hon jobbat. Däremot så sa Arne samma dag att hon kunde köra den vägen om det gick snabbare eller var lättare.
För mig det finns vittnesmål om att hon körde där på morgonen samma dag också.

Skadorna på moppen avfärdades då det fanns försäkringspapper på skadorna.
Kolla FUP igen, leta efter det jag skrivit.
2016-06-20, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Det står i FUP att det omöjligt kunde vara Lisa som körde den moppen... Ge dig.
Lisa sms:ade från kaféet vid en tid och vittnet sa en annan tid (mellan 18 och 18.15) och vägen där denna moppen körde var inte vägen Lisa skulle ta hem!
Färdvägen var bestämd, Lisas pappa hade sagt att hon skulle ta den vägen, hon hade gjort det andra dagar hon jobbat. Däremot så sa Arne samma dag att hon kunde köra den vägen om det gick snabbare eller var lättare.
För mig det finns vittnesmål om att hon körde där på morgonen samma dag också.

Skadorna på moppen avfärdades då det fanns försäkringspapper på skadorna.
Kolla FUP igen, leta efter det jag skrivit.

Det står inte alls i fupen om "pseudonymen" Anders. Han är inte ens hörd. Vid det här laget har han troligen mottagit hot - som alla andra som har vittnesmål som inte stämmer med den bild som så aggressivt försvaras.

Det är inte klarlagt vilken väg Lisa skulle köra. Det är just det som är poängen. Varför "rättar" HH uppgiften till att Arne givit sitt medgivande samma dag om en annan väg?

Du menar att SH som pappa bestämde vägen trots att Lisa åkt dit fem gånger med sin mamma i bil?
Varför bestämmer pappa Holm detta? Bestämmer han allt i sin familj?

Vad stod på kartan? Redogör gärna för det dvs exakt vad det stod. Var det "Arnes väg" några timmar innan han givit sitt "medgivande". Är det överhuvudtaget Lisa som skrivit kartan? Varför var inte kartan skrynklig? Varför hade inte Lisa, som alla 17-åringar, kartan i mobilen? Skulle hon stanna på vägen och "titta" på sin tårtkartong?

Inget av detta är utrett.
2016-06-20, 20:16
Medlem
Det tredje M:et, Martorp, är det mest komplicerade i den här härvan på Kinnekulle.

Händelserna vid Martorp inleds egentligen med att gården var som de litauiska brödernas andra hem. De var där säkert två gånger om dagen. Det var väl känt att det förhöll sig på det sättet.

Jag vill också inledningsvis återge vad IR skrev i sin överklagan till HR nämligen att det dröjde till den 12 juni tills polisen tog beslut om en särskild utredningsorganisation. Innan dess var sökandet i princip militärstyrt dvs under de inledande 5-6 dagarna. Se inlägg om alternativ tidslinje

AB nämner också i förhör att han och hans bror var förföljda av två män som inte var poliser. Vilka de var är inte utrett.

Det här bör man ha i bakhuvudet innan händelserna i Martorp skedde, de som är osannolika och verkar närmast regisserade så jag har valt att beteckna dem som Kammarspelet i Martorp.

Fortsättning följer.
2016-06-20, 22:47
Medlem
sisotalos avatar
Martorp är mordplatsen och där måste utredningen påbörjas. Det som åklagaren säger har hänt i Ladan är påhitt för att vända uppmärksamheten på litauer som arbetade där. Det andra villospåret är sexualmord. Detta ger åklagaren ett motiv som annars inte finns. När Nerius faller bort faller bort även motivet. Varför mördades Lisa?

Här finns inte annat än att det var militären som fick ansvaret att ta reda på var Lisa finns och att arbeta material för att vilseleda, som mördaren la ut bit för bit.

Mitt möte i Kinnekulle visade att det som hade fastnat mest var att militärhelikopter kom direkt på måndag. Militären hade kommit redan på natten, men då var de familjen vänner. Utredningen var en militär fråga inte en polisfråga. Martorp var platsen där allt hände, efter att Lisa hade kapats i en bil vid sin moped.

Jag väntar med spänning dina iakttagelser om Martorp. Jag kan lägga till att jag fick se en mindre bostad 100 meter från Byssjan där någon hade varit verksam och lämnat en mjölkflaska med slutdatum 12/06. Dit hitade inte militären och polisen bröt sig in efter att Lisa hade hittats

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in