2016-06-21, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sisotalo
Martorp är mordplatsen och där måste utredningen påbörjas. Det som åklagaren säger har hänt i Ladan är påhitt för att vända uppmärksamheten på litauer som arbetade där. Det andra villospåret är sexualmord. Detta ger åklagaren ett motiv som annars inte finns. När Nerius faller bort faller bort även motivet. Varför mördades Lisa?

Här finns inte annat än att det var militären som fick ansvaret att ta reda på var Lisa finns och att arbeta material för att vilseleda, som mördaren la ut bit för bit.

Mitt möte i Kinnekulle visade att det som hade fastnat mest var att militärhelikopter kom direkt på måndag. Militären hade kommit redan på natten, men då var de familjen vänner. Utredningen var en militär fråga inte en polisfråga. Martorp var platsen där allt hände, efter att Lisa hade kapats i en bil vid sin moped.

Jag väntar med spänning dina iakttagelser om Martorp. Jag kan lägga till att jag fick se en mindre bostad 100 meter från Byssjan där någon hade varit verksam och lämnat en mjölkflaska med slutdatum 12/06. Dit hitade inte militären och polisen bröt sig in efter att Lisa hade hittats

Kan det ha funnits ett hot mot militären ?
SH har ju enligt visa medier, tex GP, tillhört ett specialförband.
LH har fotats i SHs Afghanistanuniform och lagt ut bilderna på nätet.

Enligt denna artikel i Expressen har det förekommit att våra specialförband utsatts för hot.

http://www.expressen.se/nyheter/sven...tsatt-for-hot/

"Ni undersöker också förekomsten av vad ni kallar överförda hot, alltså om det finns en hotbild mot Sverige som överförs från Mali?

– Exakt vad som ingår är ingenting som jag vill beröra. Men uppgiften är att se över helheten och vad som är fallet på platsen men också vad som kan vara skäl för eftertänksamhet här hemma i Sverige, säger Erik Lagersten.

Analysen beräknas vara klar om två till tre veckor.

– Den får visa om det finns anledning att vara fortsatt restriktiv med namn och bild i social medier eller om det inte finns någon anledning att avråda från det, säger Erik Lagersten."
Senast redigerad av Vastmanlanning 2016-06-21 kl. 10:34. Anledning: ändring
2016-06-21, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Kan det ha funnits ett hot mot militären ?
SH har ju enligt visa medier, tex GP, tillhört ett specialförband.
LH har fotats i SHs Afghanistanuniform och lagt ut bilderna på nätet.

Enligt denna artikel i Expressen har det förekommit att våra specialförband utsatts för hot.

http://www.expressen.se/nyheter/sven...tsatt-for-hot/

"Ni undersöker också förekomsten av vad ni kallar överförda hot, alltså om det finns en hotbild mot Sverige som överförs från Mali?

– Exakt vad som ingår är ingenting som jag vill beröra. Men uppgiften är att se över helheten och vad som är fallet på platsen men också vad som kan vara skäl för eftertänksamhet här hemma i Sverige, säger Erik Lagersten.

Analysen beräknas vara klar om två till tre veckor.

– Den får visa om det finns anledning att vara fortsatt restriktiv med namn och bild i social medier eller om det inte finns någon anledning att avråda från det, säger Erik Lagersten."

Vi vet väldigt lite vad svensk militär har gjort i Afghanistan och troligt är att om det hände något skulle det mörkas.

Det gick en serie i SVT ( tror jag) som visade just svensk militär i Afghanistan som väl var tänkt att skapa förståelse men som snarare styrkte att nivån på soldaterna är hämnd och lek.

Det kan ha en indirekt inblandning i det här fallet. Det räcker nog att "tro" för att militär ska agera i en mörkläggning. De har mörkat sedan 50-talet så de har nog vanan inne.
2016-06-21, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sisotalo
Martorp är mordplatsen och där måste utredningen påbörjas. Det som åklagaren säger har hänt i Ladan är påhitt för att vända uppmärksamheten på litauer som arbetade där. Det andra villospåret är sexualmord. Detta ger åklagaren ett motiv som annars inte finns. När Nerius faller bort faller bort även motivet. Varför mördades Lisa?

Här finns inte annat än att det var militären som fick ansvaret att ta reda på var Lisa finns och att arbeta material för att vilseleda, som mördaren la ut bit för bit.

Mitt möte i Kinnekulle visade att det som hade fastnat mest var att militärhelikopter kom direkt på måndag. Militären hade kommit redan på natten, men då var de familjen vänner. Utredningen var en militär fråga inte en polisfråga. Martorp var platsen där allt hände, efter att Lisa hade kapats i en bil vid sin moped.

Jag väntar med spänning dina iakttagelser om Martorp. Jag kan lägga till att jag fick se en mindre bostad 100 meter från Byssjan där någon hade varit verksam och lämnat en mjölkflaska med slutdatum 12/06. Dit hitade inte militären och polisen bröt sig in efter att Lisa hade hittats

I väntan på att jag hinner påbörja det tredje M:et - har du sett dessa inlägg:

"Bråttom" till Martorp, Mikaela kallas in
(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad

Social smutskastning, "annan ordning på bokstäver" och det mystiska kadavret
(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad

Pojkrumsromans och BS "intuition"

Torsdagskvällen, grupperingen och "vi flängde runt i krokarna"
Senast redigerad av nopomil 2016-06-21 kl. 19:21.
2016-06-21, 22:35
Medlem
Judicares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Då kommer jag till det tredje och sista M:et, Martorp. Jag har varit inne på det förut men kommer återkomma till det. Först en liten "teaser": i förhören säger BS att på bilen han såg var det en "annan ordning på siffror och bokstäver". Det stämmer inte - litauiska bilskyltar ser precis ut som svenska. Varför säger han så och varför får han inga frågor om det?

Då jag spenderar en inte obetydande del av min tid i förhandlingssalar, och då företrädesvis med brottsmål, så har jag en del erfarenhet av just vittnesmål. Generellt sett kan man säga att vittnesmål är ganska felaktiga när dom återges en tid senare. För att inte tala om när det väl är dags för detsamma i förhandlingssalen. Det här vet rätten, och även åklagare och advokat. I just det här fallet kan det ju vara så att BS såg en skylt som inte såg svensk ut. Därmed antar han att siffror och bokstäver var omkastat. Tyvärr fungerar den mänskliga hjärnan på det här sättet. Den vill gärna fylla i hål och gör därmed antaganden som känns som minnen.
2016-06-21, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Judicare
Då jag spenderar en inte obetydande del av min tid i förhandlingssalar, och då företrädesvis med brottsmål, så har jag en del erfarenhet av just vittnesmål. Generellt sett kan man säga att vittnesmål är ganska felaktiga när dom återges en tid senare. För att inte tala om när det väl är dags för detsamma i förhandlingssalen. Det här vet rätten, och även åklagare och advokat. I just det här fallet kan det ju vara så att BS såg en skylt som inte såg svensk ut. Därmed antar han att siffror och bokstäver var omkastat. Tyvärr fungerar den mänskliga hjärnan på det här sättet. Den vill gärna fylla i hål och gör därmed antaganden som känns som minnen.

TACK. Verkar helt logiskt.
2016-06-22, 00:07
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
../..

Torsdagskvällen, grupperingen och "vi flängde runt i krokarna"

../..

Enligt lokala källor är BS dessutom aktiv orienterare, inklusive nattorienterare.
2016-06-22, 00:50
Medlem
Citat:
Då jag spenderar en inte obetydande del av min tid i förhandlingssalar, och då företrädesvis med brottsmål

Om du har tillgång till Förundersökningsprotokollet skulle det vara intressant att höra din reflektion angående regeln i RB 23:12 i förhållande till följande: FUP s. 1098ff, s. 1103, s. 1280ff, s. 1520.

Jag tänker då inte i första hand på den dimension av RB 23:12 som handlar om mänskliga rättigheter, utan snarare på den dimension som handlar om att förhindra att felaktiga uppgifter tillförs utredningen.
Senast redigerad av Pilsnerfilm 2016-06-22 kl. 01:32.
2016-06-22, 08:33
Medlem
Judicares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilsnerfilm
Om du har tillgång till Förundersökningsprotokollet skulle det vara intressant att höra din reflektion angående regeln i RB 23:12 i förhållande till följande: FUP s. 1098ff, s. 1103, s. 1280ff, s. 1520.

Jag tänker då inte i första hand på den dimension av RB 23:12 som handlar om mänskliga rättigheter, utan snarare på den dimension som handlar om att förhindra att felaktiga uppgifter tillförs utredningen.

Jag har inte FUP framför mig just nu, men jag gissar på att du menar det som framkommit i tråden som handlar om hot under förhören med misstänkt. Av det jag kommer ihåg så har det väl bara inflikats att misstänkt riskerar ett långt fängelsestraff. Jag bedömer inte det som hot om det är det du är ute och fiskar efter. Men som sagt. Jag har inte FUP framför mig, och har heller inte läst den sedan den blev offentlig.
2016-06-22, 11:53
Medlem
Citat:

Litauiska bilskyltar ser ut exakt som svenska.

Däremot kan man fråga sig om BS är "förledd" av hur litauiska militärfordon, tyngre fordon och möjligen av hur äldre litauiska fordon kan se ut. Det visar att han var inställd på att svartmåla NB och inte på vad verkligheten visade.
2016-06-22, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Enligt lokala källor är BS dessutom aktiv orienterare, inklusive nattorienterare.

Jaså? Torsdagsnatten "glömde" han tydligen allt vad väderstreck och riktning betydde.
2016-06-22, 14:39
Medlem
Citat:

Däremot kan man fråga sig om BS är "förledd" av hur litauiska militärfordon, tyngre fordon och möjligen av hur äldre litauiska fordon kan se ut. Det visar att han var inställd på att svartmåla NB och inte på vad verkligheten visade.

Ja, det stammer enligt Wikipedia:

Registreringsskyltarna har vit botten och svarta tecken. Registreringsnumren består av tre bokstäver, ett mellanrum och tre siffror. I mellanrummet sitter två runda kontrollmärken. Nyare registreringsskyltar har ett EU-märke på vänster sida. Dessa registreringsskyltar är till utseendet mycket lika de svenska och har bokstäver och siffror i samma ordning och kan därför förväxlas. Enligt svenska Vägverkets trängselskatteavdelning kommer trängselskattekamerorna inte se skillnad på litauiska och svenska skyltar. Ägaren av en svensk bil får protestera och så görs en manuell kontroll. Skatten måste genast betalas ändå, och pengarna fås tillbaka sedan.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Regist...sskylt#Litauen
2016-06-22, 15:10
Medlem
Judicares avatar
Citat:

Inte riktigt. Det står LT på skyltarna i fråga. Det borde räcka för att se skyltarna som inte svenska. Det i sitt fall kan ha sått ett frö i BS hjärna, att eftersom det inte var svenska skyltar, så borde bokstäver och siffror vara omkastade. Vittnesmål ska man alltid ta med en viss försiktighet när det kommer till sådana här detaljer. Han hade sannolikt rätt i att han sett en utländsk bil, men han kommer ihåg fel när det gäller teckenuppsättningen på skylten.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in