2016-05-03, 17:51
Medlem
Black.Lipss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Star Wars var bara ett exempel. Visst är det först och främst fantasy och vetenskapen är extremt mjuk men tekniken är en mycket viktigt del i SW-universumet. Du förstår väl åtminstone vad jag menar med "fluff"?

Jag tror jag förstår precis, jag gav bara min åsikt på det hela också.
Star Wars är snälla filmer, storslagna och snälla. Inget fel med det.
Citera
2016-05-03, 21:54
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Lips
Jag tror jag förstår precis, jag gav bara min åsikt på det hela också.
Star Wars är snälla filmer, storslagna och snälla. Inget fel med det.
Precis och dom har sin publik. Man går liksom inte och ser Star Wars om man vill ha en djup och hård SF-film.
Citera
2016-05-03, 22:15
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Precis och dom har sin publik. Man går liksom inte och ser Star Wars om man vill ha en djup och hård SF-film.
Star Wars är väl Star Wars. Det coola med en film som Interstellar är att rent teoretiskt, så kan det som händer i filmen hända på riktigt, även om det är osannolikt. Den dagen vi börjar kolonisera universum, kan vi stöta på liknande scenarion på andra planeter (särskilt vattenplaneten). Neil deGrasse Tyson gav vetenskapen i filmen mellan 8 och 9 i betyg, så visst finns det några smärre teoretiska fel här och var så att det främjar filmens handling, men överlag är det bra skit rent vetenskapligt.
Senast redigerad av EliasAlucard 2016-05-03 kl. 22:17.
Citera
2016-05-03, 22:26
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Star Wars är väl Star Wars. Det coola med en film som Interstellar är att rent teoretiskt, så kan det som händer i filmen hända på riktigt, även om det är osannolikt. Den dagen vi börjar kolonisera universum, kan vi stöta på liknande scenarion på andra planeter (särskilt vattenplaneten). Neil deGrasse Tyson gav vetenskapen i filmen mellan 8 och 9 i betyg, så visst finns det några smärre teoretiska fel här och var så att det främjar filmens handling, men överlag är det bra skit rent vetenskapligt.
Precis och det är ju det som menas med "hård SF". Det är sjuk imponerande och fascinerande. I en film som Interstellar är det ju närvaron av vetenskap som gör den bra och i filmer som Star Wars så är det frånvaron som gör det så bra.
Citera
2016-06-12, 17:40
Medlem
Jag såg om filmen igår, och har fler frågor:

1. Varför drunknade Doyle i tidvågen? Om Endurance kunde flyta ovanpå vågen så borde en luftfylld rymddräkt kunna göra detsamma.

2. Varför behöll Cooper medvetandet när de snurrade ikapp Endurance, medan Brand svimmade?

3. Hur kunde Brand höra vad Cooper sade när han sögs in i Gargantua? Det borde väl räcka med ett par hundra meters avstånd för att det enda Brand ska höra är valsång?
Citera
2016-06-12, 20:30
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage

1. Varför drunknade Doyle i tidvågen? Om Endurance kunde flyta ovanpå vågen så borde en luftfylld rymddräkt kunna göra detsamma.

2. Varför behöll Cooper medvetandet när de snurrade ikapp Endurance, medan Brand svimmade?

3. Hur kunde Brand höra vad Cooper sade när han sögs in i Gargantua? Det borde väl räcka med ett par hundra meters avstånd för att det enda Brand ska höra är valsång?
1) Det var nog inte så mycket som att Doyle drunkade, som att han fick några tusen ton vatten på sig, och i bästa fall bröt nacken och blev medvetslös.

2) Män tål mer än kvinnor? Plus att han sedan tidigare var erfaren NASA-pilot också till yrket.

3) Nu är jag ingen expert på svarta hål, men det är en film, lite känsla måste det finnas. Men det är ju inte så att han fortfarande kommunicerade med henne när han befann sig inne i hålet, utan hans röst försvann gradvis när han höll på att sugas in. Ser inga problem med just den scenen, även om den kanske är lite off i strikt vetenskapliga termer.
Citera
2016-06-12, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
1) Det var nog inte så mycket som att Doyle drunkade, som att han fick några tusen ton vatten på sig, och i bästa fall bröt nacken och blev medvetslös.

Det är det jag menar. Hur kommer det sig att Doyle fick vågen över sig, medan Endurance höll vågen under sig?
Citera
2016-06-12, 22:50
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Det är det jag menar. Hur kommer det sig att Doyle fick vågen över sig, medan Endurance höll vågen under sig?
Men han flöt ju? I slutet av den scenen visas han ligga flytande. Vad som hände med honom under tiden vågorna pågick visas väl inte, kanske flöt han, eller så fick blev han temporärt dränkt, vem vet.

Hur som helst var han tvungen att offras för handlingens skull, alternativt hade han kunnat offras längre fram på Mann's planet, men det funkade väl lika bra på vattenplaneten om du frågar mig.
Citera
2016-06-13, 19:04
Medlem
Kausalitets avatar
Citat:

Vad är det för jävla frågor egentligen?

1. Han fick en kilometer-hög tsunami över sig och dog.

2. Han var en erfaren testpilot + man.

3. Radio.
Citera
2016-06-13, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausalitet

2. Han var en erfaren testpilot + man.

.

Det här är ju så djävla off-topic, så klockorna stannar, men att vara man är ingen fördel vid höga g.
Generellt är det bättre att vara kvinna. Detta beror på avstånd hjärta-hjärna.
Det är också därför långa människor inte är stridspiloter.
Citera
2016-06-20, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausalitet

1. Han fick en kilometer-hög tsunami över sig och dog.

Hur förklarar du då att Endurance flöt ovanpå vågen?
Citera
2016-06-20, 22:41
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Hur förklarar du då att Endurance flöt ovanpå vågen?
Murphy's law - anything that can happen, will happen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in