2014-11-10, 13:08
Medlem
AutumnInNewYorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Ja och det visar sig faktiskt vara så att...
På sida 24 här finns ett diagram som visar strukturen för ett s.k Kerr-Black Hole.

Nej, det visar sig ingenting. Eftersom allt enbart är teorier och jag gissar att Herr Kip Thorne är bättre på att komma fram till olika fysteorier än i princip alla svenskar på jorden.
Citera
2014-11-10, 13:16
Medlem
Spoilers ffs.
Citera
2014-11-10, 13:25
Medlem
letspanics avatar

Crescendot av feelgood i slutet av filmen var också för amerikanskt för min smak.

Däremot har jag inget emot soundtracket som många klagat på.[/spoiler]
Citera
2014-11-10, 13:37
Medlem
crocotars avatar
hahah ni som stör er på "Nolan-hysterin" gör det ju endast för att ni inte vill vara som alla andra. Tycker ni är 10 gånger mer patetiska än de "okulturella fåren" eller vad det var ni kallade dom haha. Det var en bra film, en utav de bättre. Eftersom det är så många som tycker det så kan det vara så att just din filmsmak inte är som alla andras... och inte alla andra som det är fel på.
Citera
2014-11-10, 13:39
Medlem
BrutusBeefcakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Själv tänker jag mest på hur lätt folk kastar iväg högsta betyg, men det ena utesluter väl inte det andra, själv är en femma någonting heligt som man inte bara ger filmer hursomhelst, men sen handlar väl det om smak och tycke. Men ju mer film som man har sett, desto mindre femmor ger man filmer, man får ju då per automatik mer kött på benen för att kritiskt granska filmerna som man ser på.

Sen, varför casta William Devane i en pytteliten roll då han bara är med i en scen... ?

Fast det går ju också åt andra hållet med enligt mig, tycker det blir lite ointressant med vissa användare som har 6 st 5/5 av 3000 filmer. Då vet man ju att personen inte ens använder sista steget vilket gör att det försvinner kraft från den också. Lagom med sina egna preferenser och inte vad andra tycker och tänker gör att jag respekterar en betygsättare.
Citera
2014-11-10, 13:52
Medlem
Citat:
När han fick sin gård, på farkosten i slutet, så var ängarna, eller åkrarna rundformade.

Just denna scen när de visade det cylinderformade landskapet, så fick jag en Deja-vu. Finns det någon mer scen i någon film om någon vet som är väldigt liknande? Eller är det en dröm jag haft, just den scenen kändes så ofantligt nära mig, som att jag har sett det förr

Tänker du kanske på Elysium?
Citera
2014-11-10, 14:07
Medlem
Har sett filmen.

Mina två cent:

Bra film. Alltid gillat "rymd, universum, det okända" så denna film passade min smak.
Skådisarna var bra. Effekterna var grymma. Ljudet var amazing.

För mig som lekman när det gäller fysik tycker jag att det stundtals var svårt att hänga med.
Filmen var kanske några minuter för lång.

Ska se den igen, bara för att försöka förstå ännu mer.

Filmen gav mig en känsla av: rädsla, hopplöshet, sorg och känslan om att vi människor inte betyder någonting i universum.
Citera
2014-11-10, 14:23
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutumnInNewYork
Nej, det visar sig ingenting. Eftersom allt enbart är teorier och jag gissar att Herr Kip Thorne är bättre på att komma fram till olika fysteorier än i princip alla svenskar på jorden.
Vad menar du?

Edit. Nu när jag läste mitt svar så såg jag att det kunde tolkas annorlunda än vad jag menade.
Självklart menade jag inte att jag kan mer om svarta hål än honom. Men, jag kan tillräckligt mycket för att förklara sakerna här, då jag faktiskt läst allmän och speciell relativitet i astrofysiken. En viss del är även med i min fysikundervisning.
Jag har två av hans böcker hemma och hans nya är på väg. Kan tipsa om fler böcker som behandlar ämnet på ett relativt enkelt och lättförståeligt sätt.

Så inge illa ment, jag vill bara sprida kunskapen vidare här, då fler faktiskt gillade det som berörs i filmen.
Senast redigerad av PuffTheDragon 2014-11-10 kl. 14:38.
Citera
2014-11-10, 14:33
Medlem
Torios avatar
DN har en relativt lång artikel: "Vetenskapliga vurpor – tjugo logiska luckor i 'Interstellar'". Efter att ha läst den undrar jag själv om författaren ens har sett filmen. Hade hoppats på analyser av svarta hål och klimatförändringar på jorden, men möts av dravel som i de flesta fallen till och med förklaras.

http://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/vetenskapliga-vurpor-tjugo-logiska-luckor-i-interstellar/

SPOILERS NEDANFÖR

Citera
2014-11-10, 14:42
Medlem
Jontalinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torio
DN har en relativt lång artikel: "Vetenskapliga vurpor – tjugo logiska luckor i 'Interstellar'". Efter att ha läst den undrar jag själv om författaren ens har sett filmen. Hade hoppats på analyser av svarta hål och klimatförändringar på jorden, men möts av dravel som i de flesta fallen till och med förklaras.

http://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/vetenskapliga-vurpor-tjugo-logiska-luckor-i-interstellar/

SPOILERS NEDANFÖR

En av författarna är ju Hanna Fahl, en kulturskribent utan någon som helst utbildning kopplad till fysik vad jag vet. En del punkter är rätt märkliga medan de kan ha en poäng med andra. Stora problemet är ju att de marknadsför listan som någon typ av vetenskapligt facit.

Citat:

Den kan jag hålla med om även om det bara är bruden som säger detta. Men det är ändå ett märkligt förhållningssätt från en på området högt utbildad kvinna.
Citera
2014-11-10, 14:45
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torio

SPOILERS NEDANFÖR

Ja den artikeln var mycket märkligt skriven. Kanske beror det på att författaren inte är kvalificerad nog att leta fel i den faktiska vetenskapen. Den är mycket mer genomtänkt än andra sci-fi.
Citera
2014-11-10, 14:48
Medlem
Torios avatar
Precis, självklart har de några vettiga punkter. Men det är sättet de marknadsför det på som gör mig smått irriterad. De kan väl sätta Karin Boys (eller vad hon nu heter) på det om det prompt ska göras...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in