2016-06-11, 00:21
Medlem
Ovcharkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captain.Johansson
Varför skulle Olsen spela istället för den alltid stabila Isaksson? Skiter fullständigt om han så vora petad i en division 2 klubb i Norrland han presterar alltid bra i landslaget.
Z vill inte spela ensam på topp och gör det inte heller bra som ensam forward, prova ett ganska nytt spelsystem för landslaget känns inte jätte bra just nu och du vill ha in Zengin(!) för att vadå?
Hiljemark kan få chansen efter em men inte nu.

Isak presterar inte alltid bra i landslaget, även om han gör det OK. Jag tror bara att Olsen är bättre, och det baserat på hans prestationer på klubblagsscenen. Tror definitivt att han är redo - redo att manövrera bort Isak för gott från målet.

Får vi dessutom straff mot oss finns ju chansen att Olsen plockar den, som en liten bonus ovanpå allt annat jag anser han vara bättre än Isak på.

(Kan tillägga att jag är Djurgårdare och således kan tänkas "hålla på" Isak av det skälet, men icke)

Jag skrev ju varför jag ville ha Zengin på kanten (Vänsterkanten; bryta in, dribbla, skjuta/passa). Han funkar bra med sin idol/gud Zlatan.

Hiljemark presterar på hög nivå i Serie A. Varför skulle han inte vara redo för EM? Hiljemark är jävligt duktig, och jag tycker verkligen att vi ska ta till vara på hans talang.

Citat:
Ursprungligen postat av ulvvf
Jag tror det är helt fel tillfälle att börja köra med helt nya system, isynnerhet då vi spelade helt okej emot wales.

Startelvan i sig, så förstår jag inte hur du kan peta våran kanske bästa passningsspelare någonsin som dessutom jobbar hårdare än någon annan i laget.

Är Hiljemark för bra för att petas? Vad har han för egenskaper som gör han för bra för att petas?

Vad kör vi för system egentligen? Är inte så förtjust i siffror egentligen, utan ser mer till arbetsområden och arbetsytor. Vill minnas Hamrén kör varianter av 4-5-1? (4-2-3-1 etc). Där ingår 4-3-3. Samma typ av konstellation. Kan också vara så att han kör 4-4-2, men i.o.m. Zlatan och Zengins flytande positionsspel ser det inte så rakt ut som det låter.

Som sagt! Jag är inte jättefäst (alls) vid siffror ("4-4-2", "4-3-3" o.s.v), så avfärda inte mina ord pga det. Det är enkelt och oschysst. Arbetsområden och arbetsytor snarare, som sagt.

Vem åsyftar du med "vår kanske bästa passningsspelare"?

Nästan 50 matcher för PSV. Nästan 40 matcher för Palermo. Att en så ung, svensk (Inte kända för sin fotbollskvalitet) kille får så mycket förtroende i betydande klubbar i så låg ålder talar egentligen för sig själv.

God teknik, bra passningsspelare, rör sig klokt. Kan göra mål dessutom. En viktig kugghjul i en offensiv. På svenskt manér även motsatsen till en slöfock. Vem vill du (Ni?) se istället för Oscar?
Citera
2016-06-11, 00:23
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Hoppas på följande elva

Isaksson
Lustig - Granqvist - Johansson - Olsson
Zengin - Ekdal - Hiljemark - Forsberg
Zlatan - Guidetti

Det lär dock protesteras mot Olsson, Hiljemark och Guidetti, men jag ser helst en mer rutinerad Olsson i försvaret medan Källström är för långsam mot bättre lag och Berg känns impotent i landslaget. Vad tycker ni, ska dessa verkligen med förutom de åtta givna?

Ekdal är såklart ett frågetecken också då han varit skadad!

Det kommer framförallt protesteras mot den mediokra nollan Zengin som på sin höjd kanske får ett inhopp om tjugo minuter. Tröttnar du aldrig? Det börjar bli pinsamt att läsa dina inlägg i den här frågan.
Citera
2016-06-11, 00:32
Medlem
Ovcharkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Det kommer framförallt protesteras mot den mediokra nollan Zengin som på sin höjd kanske får ett inhopp om tjugo minuter. Tröttnar du aldrig? Det börjar bli pinsamt att läsa dina inlägg i den här frågan.

Svarar även om det initialt inte är riktat till mig, men jag tycker inte heller om Zengin. Men vem ska ta hans ytterplats? Jättelångsamma, överförsiktiga och allmänt ljummen filmjölk Seb? I så fall Durmaz, men... Är han verkligen bättre?

Ett alternativ är att köra Martin Olsson på ena kanten och Forsberg på andra. Då blir det åka av, och båda kan servera Zlatan. Motståndarna kommer lägga stor vikt på att stoppa Olsson och Forsberg, samtidigt som de givetvis har ögonen på Zlatan.

Det öppnar upp centralt för passnings- och skottduktiga mittfältare.

(Om 4-4-2)
Forsberg - Källström/Ekdal - Hiljemark/Ekdal - Olsson
Zlatan - Mr. X

Lägg därtill att Mr. X (Guidetti?) får fritt spelrum att hitta ytor - båda brett, högt och framförallt lågt i plan. Som Guidetti själv skulle säga på äkta orten-tugg: Vi skulle skapa kaos för motståndarna, vilka de än är.
Citera
2016-06-11, 00:35
Medlem
Captain.Johanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovcharka
Isak presterar inte alltid bra i landslaget, även om han gör det OK. Jag tror bara att Olsen är bättre, och det baserat på hans prestationer på klubblagsscenen. Tror definitivt att han är redo - redo att manövrera bort Isak för gott från målet.

Får vi dessutom straff mot oss finns ju chansen att Olsen plockar den, som en liten bonus ovanpå allt annat jag anser han vara bättre än Isak på.

(Kan tillägga att jag är Djurgårdare och således kan tänkas "hålla på" Isak av det skälet, men icke)

Jag skrev ju varför jag ville ha Zengin på kanten (Vänsterkanten; bryta in, dribbla, skjuta/passa). Han funkar bra med sin idol/gud Zlatan.

Hiljemark presterar på hög nivå i Serie A. Varför skulle han inte vara redo för EM? Hiljemark är jävligt duktig, och jag tycker verkligen att vi ska ta till vara på hans talang.

Vad kör vi för system egentligen? Är inte så förtjust i siffror egentligen, utan ser mer till arbetsområden och arbetsytor. Vill minnas Hamrén kör varianter av 4-5-1? (4-2-3-1 etc). Där ingår 4-3-3. Samma typ av konstellation. Kan också vara så att han kör 4-4-2, men i.o.m. Zlatan och Zengins flytande positionsspel ser det inte så rakt ut som det låter.

Som sagt! Jag är inte jättefäst (alls) vid siffror ("4-4-2", "4-3-3" o.s.v), så avfärda inte mina ord pga det. Det är enkelt och oschysst. Arbetsområden och arbetsytor snarare, som sagt.

Vem åsyftar du med "vår kanske bästa passningsspelare"?

Nästan 50 matcher för PSV. Nästan 40 matcher för Palermo. Att en så ung, svensk (Inte kända för sin fotbollskvalitet) kille får så mycket förtroende i betydande klubbar i så låg ålder talar egentligen för sig själv.

God teknik, bra passningsspelare, rör sig klokt. Kan göra mål dessutom. En viktig kugghjul i en offensiv. På svenskt manér även motsatsen till en slöfock. Vem vill du (Ni?) se istället för Oscar?
4-5-1 har väl sett skit ut när vi provat det?
Jodå Isaksson är en av de sista vi ska lasta för att landslaget har gått dåligt, du vill byta nu precis innan första matchen, tar du hänsyn till rutin och samspel i huvudtaget?

Då tar jag hellre Durmaz än Zengin, så jävla speldum.

Ekdal, Källström och Lewicki konkurrerar på mittfältet, Ekdal(om han är 100%)-Källström mot Irland och sedan Ekdal-Lewicki de andra matcherna.
Hiljemark tog inte chansen mot Slovenien och dumt att byta in honom nu även om jag också tror på honom i framtiden.

Hade vi haft 2 Forsbergs så hade jag kunnat övervägt 4-3-3/4-2-3-1 men inte som det ser ut nu.
Och jag litar inte på Hamrén att styra upp en sådan taktik, ingen glömmer väl 4-3-3 med 3 centrala forwards som samtidigt skulle vara yttrar och lite överallt och Hamrén frågade spelarna i halvtid om de ville fortsätta spela så eller byta spelsystem.
Citera
2016-06-11, 02:07
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Isak presterar inte alltid bra i landslaget, även om han gör det OK. Jag tror bara att Olsen är bättre, och det baserat på hans prestationer på klubblagsscenen.
Lol!

Är sopan Olsen den fjärde eller femte i rad ni vill ersätta Isaksson med?
Citera
2016-06-11, 02:18
Medlem
Ovcharkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Lol!

Är sopan Olsen den fjärde eller femte i rad ni vill ersätta Isaksson med?

För min del så är Olsen den första som jag tycker bör ersätta Isaksson i mål. Isak är en bra målvakt, definitivt. Men de skadebekymmer han haft (Ryggen och så..) och all tid han suttit på bänken (Om ens det), samtidigt som Olsen gör bra ifrån sig...

Jag tycker det är dags för Olsen nu. Basta!
Citera
2016-06-11, 10:05
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1

Jag håller med dig. Skönt att det inte bara jag som är trött på rumpnizzarna. Förhoppningsvis blir det ändring när Janne tar över.
Citera
2016-06-11, 13:37
Medlem
Pastor Greens avatar
Citat:
För min del så är Olsen den första som jag tycker bör ersätta Isaksson i mål. Isak är en bra målvakt, definitivt. Men de skadebekymmer han haft (Ryggen och så..) och all tid han suttit på bänken (Om ens det), samtidigt som Olsen gör bra ifrån sig...

Jag tycker det är dags för Olsen nu. Basta!

Har ingen större koll på färöisk fotboll, eller är det dansk, men Olsen skulle inte ta Isakssons plats på fyra år. (Men nu kommer det väl att bli ett naturligt generationsbyte efter EM har jag förstått. Luckan efter Isaksson kommer bli stor).
Citera
2016-06-11, 13:58
Medlem
Sodomizer-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvvf
Så vi behöver vara världens totalt överlägset bästa fotbollsnation genom tiderna utan zlatan för jag ska ha ett case?? ehh ok. Om vi hade varit det så tror jag inte ens zlatan hade kunnat förstöra något.

Din argumentation är ju att vi är bättre utan Zlatan, eller hur? Om det vore sant så skulle det ju synas i vår historia. Men nu ser ju inte verkligheten ut på det sättet eftersom vi har en lång historia av misslyckade kvalspel och turneringar. Tvärtom har landslaget varit ganska framgångsrikt under Zlatans tid med 2 VM och nu 3:e EM-turneringen.

Citat:
Den som är oförmögen att ha en vettig diskussion är nog den som har lättast att ta till personangrepp. Att du ständigt tar till personangrepp utan reflektera över att det kanske är olämpligt om man ska ha en konstruktiv diskussion säger mer om dej än om mej.

Om man vill ha en "konstruktiv diskussion" måste man ju bemöta inläggen. Här är några som jag fortfarande inte fått svar på:

Citat:
Ursprungligen postat av Sodomizer-
Det är ju ändå betydligt längre an de flesta nuvarande spelare. Eller hur? Det är betydligt bättre Leipzig och Bundesliga 2 t.ex. där vår kanske största stjärna spelar. Rätt talande att kanske den sämsta startspelaren 94 (Ingesson) lyckats bättre än en av våra bästa 2016.

Thern spelade i bättre liga och lag än Källström någonsin gjort. Källström har aldrig lyckats riktigt i landslaget.

Citat:
Du bemöter ju aldrig fakta ändå. Det är sant att många inte spelade i stora klubbar just 94 men vissa hamnade ju större klubbar t.ex.:

Thern (Roma, Napoli)
Schwarz (Arsenal, Fiorentina)
P.Andersson (Bayern, Barcelona)
H.Larsson (Man U, Barcelona)
Brolin (Parma var toppklubb på den tiden och hade säkert lyckats bättre om han inte blev skadad).
Björklund (Valencia)

Vilka av dagens spelare kommer någonsin sätta sin fot i Bayern, Manchester, Arsenal eller Barcelona?

Nyckelspelare i dagens landslag:

Isaksson (Kasımpaşa)
Granqvist (Krasnodar)
Källström (Grasshopper)
Forsberg (Leipzig Bundesliga2)

Citat:
Som vanligt undviker du att svara. Här är argumentet: Zlatan var inte med på 80-talet heller, resultat = 0 VM, 0 EM. Zlatan var inte med kvalet till EM 1996, resultat = Sverige gick inte till EM. Zlatan var inte med kvalet till VM 1998, resultat = Sverige gick inte till VM. Zlatan var inte med i EM 2000. Resultat = Sverige kom sist i gruppen med 1 poäng.

Citat:
Om du tror att det bevisar din tes så tycker jag ärligt talat synd om dig. Det är Cherry Picking du ägnar dig åt. Cherry picking, suppressing evidence, or the fallacy of incomplete evidence is the act of pointing to individual cases or data that seem to confirm a particular position, while ignoring a significant portion of related cases or data that may contradict that position. It is a kind of fallacy of selective attention, the most common example of which is the confirmation bias.[1][2] Cherry picking may be committed intentionally or unintentionally. This fallacy is a major problem in public debate.
https://en.wikipedia.org/wiki/Cherry_picking

Zlatan var inte med i VM 90 heller, inte heller i kvalen på 80- talet. Därmed faller din teori pladask.

Och så är vi där igen. Laget är statiskt. Brolin var en stjärna 94, året därpå fotbollsinvalid. Sådan är fotbollen. Det här förstår en lågstadieelev, varför förstår inte du?

Det var svårare att ta sig till EM ja, inte till VM. I VM 82 deltog 12 Europeiska lag, i VM 2014 deltog 13. Det är en obetydlig skillnad.

Citat:
cherry picking? Ja med ditt måttstock förstår jag varför det kan uppfattas så, för du kräver att vi ska vinna allt utan zlatan för man ska kunna ifrågasätta om vi blir bättre med zlatan.

Cherry Picking är att godtyckligt välja ut turnering att jämföra med, som du gör. U21-EM som du väljer som exempel. Varför inte EM 2000? Eller EM 96, som vi inte ens kvalificerade oss till?

Med den logik du använder kan vi lika gärna dra slutsatsen att Sverige är bättre utan Emil Forsberg, Ekdal, Isaksson. De var inte heller med i U21-EM, eller hur?

Citat:
Men du har inte förstått eller vill förstå argumentet. Om zlatan förtjänar all den dyrkan han får så bör vi ju åtminstone spela över våran normala nivå med honom i laget. Den normala nivån är givetvis inte em-guld eller vm brons, men det visar att vi är kapabla till det och det är ganska så talande att em-guldet sker utan zlatan, det demonstrera med all tydlighet att vi kan nå framgångar utan zlatan, zlatan har däremot inte bevisat att vi kan nå framgångar med han.

Oavsett om Zlatan är med eller inte är det laget vi har nu inte tillräckligt bra för att kunna nå några framgångar värt namnet.

Citat:
De som förtjänas att hyllas är de som tar oss till framgångar så som 94 och U23 killarna, inte en zlatan som inte har varit med och tagit oss till några nämnvärda framgångar. Det är ett lagsport inte individuell sport.

Om det är en lagsport kan man ju undra varför du lägger hela skulden till uteblivna framgångar på en person?
Senast redigerad av Sodomizer- 2016-06-11 kl. 14:02.
Citera
2016-06-11, 14:04
Medlem
De som förespråkar en elva utan Zlatan måste ha blivit ordentligt klämskadade vid födseln. Att Zengin är med i truppen istället för t ex Sam Larsson är dock helt sjukt, och en tydlig indikation på att Hamrén inte har alla hästar hemma i stallet.
Citera
2016-06-11, 14:24
Medlem
Sodomizer-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
De som förespråkar en elva utan Zlatan måste ha blivit ordentligt klämskadade vid födseln. Att Zengin är med i truppen istället för t ex Sam Larsson är dock helt sjukt, och en tydlig indikation på att Hamrén inte har alla hästar hemma i stallet.

Det är uppenbarligen folk som har något personligt emot Zlatan och man försöker hitta rationella argument till varför han inte borde spela.
Citera
2016-06-11, 15:50
Medlem
Cambijaos avatar
Hur kan ens vilja se Olsen som landslagsmålvakt? Varje gång jag ser honom spela blir jag genuint orolig. Har nästan hellre Carlgren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in