2016-06-10, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorigo
Förstår du verkligen inte skillnaden mellan representation och att sitta på kontoret?

nja jag förstår inte hur klädseln påverkar arbetet på ett kontor?

alltså vad problemet är i grund och botten

menar du att madde inte hade fått komma in på kommunen i göteborg med kläderna hon hade på nobelfesten?
Citera
2016-06-10, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
nja jag förstår inte hur klädseln påverkar arbetet på ett kontor?

alltså vad problemet är i grund och botten

menar du att madde inte hade fått komma in på kommunen i göteborg med kläderna hon hade på nobelfesten?
Det kan man diskutera, men det är inte det som förs upp som argument här. Argumentet är istället att klädkod finns på MASSOR av arbetsplatser. Och det är fakta.
Citera
2016-06-10, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wayahead
Muslimernas avancemang i Sverige, 3 steg framåt och halvt tillbaka, ibland! Utan ansträngning kommer Sverige islameras då svensken är i total avsaknad av självbevarelsedrift!

Svenskar saknar självförtroende och lider av för stor förvirring om just vem man är och vad man tror på och vart man kommer ifrån.

Muslimerna som kommer hit är ofta extremt självsäkra och vet redan "svaret" på allt från födsel till död. Något som chockerar och i viss mån skapar beundran hos svensken som inte tror på något och "vet" inget.

Att sitta och påstå att Sverige kommer förbli sekulärt, modernt och progressivt är helt bortom verklighet. Sunni Islam och Sharia lagar har definitivt en framtid i det nya Sverige. Tyvärr. Religion och utländska värderingar får allt mer och mer plats i vårt samhälle.
Citera
2016-06-10, 21:21
Medlem
MagisterBisters avatar
Man kan först fundera på VARFÖR det här meddelandet har gått ut. Är det ett problem på socialkontoret, att kvinnor klär sig i kortkort och urringat med tunna axelband?

Men en orsak glimtar till i texten i artikeln: "Ofta är det medarbetare som reagerar på hur kollegor klär sig, men det händer att även brukare reagerar."

Det är nog där skon klämmer.
Citera
2016-06-10, 21:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Man kan först fundera på VARFÖR det här meddelandet har gått ut. Är det ett problem på socialkontoret, att kvinnor klär sig i kortkort och urringat med tunna axelband?

Men en orsak glimtar till i texten i artikeln: "Ofta är det medarbetare som reagerar på hur kollegor klär sig, men det händer att även brukare reagerar."

Det är nog där skon klämmer.
det har väl mest o göra med dom manliga kollegorna som sitter o runkar på sina kontor om dom får se för mycket, o då blir det inte mycket jobb gjort på dagarna.
Citera
2016-06-10, 21:29
Medlem
Harald99s avatar
Stadsdelsförvaltningen Västra Hisingen, hehe.
Inte så svårt att förstå vad den uppmaningen grundar sig på.
Nära nog 100% av dem som besöker det socialkontoret kommer ju från länder och kulturer där kvinnor klär sig i heltäckande tält och männen shoppar loss på vita lakan att snöra in sig i.
Citera
2016-06-10, 21:29
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanna97
det har väl mest o göra med dom manliga kollegorna som sitter o runkar på sina kontor om dom får se för mycket, o då blir det inte mycket jobb gjort på dagarna.
Har du varit inne på ett kontor nån gång? Bland vuxna människor?
Citera
2016-06-10, 21:35
Medlem
Trashtextats avatar
Klädkoder låter helt ok, vette tusan längre vad folk tror, att de deklarera sina privatpersoner inom varenda samhällsinstans, tjänst etc. Allt är idag bara ett otroligt stort Jag! Det är inte för någons Jag, utan för jobbet den är tänkt att utföra, som människor möter den andre i deras yrkesutövande. Socionomer, lärare, psykologer och skolsköterskor samt liknande yrkesgrupper förväntas ha en viss stil och då inte springa i kortkort.

Däremot tycker jag att det är märkligt att förbjuda vissa axelband. Ett axelband är sällan osmakligt och varför skulle breda band modell ribblinne, då vara mer stilfullt?
Citera
2016-06-10, 21:44
Medlem
waggazees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
"utifrån sommar värme mm. kan det vara svårt att veta hur vi skall klä oss på kontoret."

Ja, det kan faktiskt vara jättesvårt. Varje sommar samma sak, jag står framför spegeln och funderar; "kan jag verkligen ha de här korta shortsen?"

Det är jättesvårt.

Det är bra att arbetsgivaren kliver in och ger råd. Jag önskar att min arbetsgivare kunde göra detsamma, men för mig är det väl bara att se fram mot ännu en sommar med jättesvåra klädval.
Håller med, jättesvårt. Jag har som tur är ett arbete med bestämda kläder dvs långbyxor, tshirt , väst och mössa. Det har dock inte brudarna på kontoret som man möter ibland i korridoren. raoor. Bruden i receptionen har stora sillisar så hon behöver ingen urringning för att man ska se nått. Man kanske borde skicka ut ett pm om att kroppsmodifiering är otillåten. . Hon är riktigt snygg med, men hur ska man kunna modda det. Dumma ledningar.
Citera
2016-06-10, 21:53
Medlem
S-hund temporärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Klart som fan det finns klädkoder men man har aldrig behövt gå ut och uppfostra personalen i icke uniformerade tjänster tidigare.

Dessa koder klarar varje normalt funtat människa av att läsa in utan moraliska pekpinnar fattar du väl!

Visst, men i tjugohundratalets Sverige i allmänhet och på skattefinansierade, socionomdominerade och politikerstyrda kommunala arbetsplatser i synnerhet är det ont om normalt funtade människor.

Folk är idioter, folk behöver numera få allt skriftligt. Sedan blir de kränkta.

Sedan är jag skeptisk till att påpekandet skulle vara en eftergift till den muselmanska ockupationen. Muselmaner blidkas inte av att man helt enkelt klär sig vårdat som det anstår en svensk kommunrepresentant, d.v.s. fullständiga självklarheter som täckta axlar och minimal urringning. Om allt den muselmanska ockupationen medförde ändå var att svensken och svenskan återigen klädde sig vårdat i offentligheten... Nej, berodde utskicket (enbart) på muselmananpassning skulle det förbjuda att visa hud, punkt. En somalier blir kränkt/våldtäktssugen oavsett bredden på axelbanden.
Citera
2016-06-10, 21:58
Medlem
waggazees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Påminns om sommarvikariat på korttidsboende i Saltsjöbaden i slutet av 80-talet. Chockad berättade jag för några kollegor att mannen jag hjälpt att sätta i nytt kassettband till ljudboken han lyssnade på körde in hela handen och halva armen i klänningens urringning för att klämma på mitt ena bröst. För mig föll det sig naturligt att sitta på gubbens sängkant för att enklast nå kassettbandspelaren på hans nattduksbord.

"Honom går vi aldrig in till ensamma. Och man kan inte klä sig som du här!" Jag hade en sommarklänning jag ärvt av en äldre släkting; med 1 cm breda axelband.

Mannen var helsvensk, om någon undrar.

Inga påbud betr. klädsel hade utgått; jag hade nästan föredragit det...

(Samma gubbe ringde vid ett tillfälle till biblioteket där jag jobbade "Nu är jag nyduschad, du kan väl komma hit!")
Wow du som ung tjej/kille blev tafsad på av en dement gammal svensk senil gubbe för 35 år sen. Shit stoppa pressarna något sånt skulle väl aldrig kunna inträffa. Vad har det med det här pm:et att göra dock är ju frågan?
Citera
2016-06-10, 22:00
Avslutad
Jag har diskuterat med mina vänner, och de är några stycken som går igång på lite tyngre kläder, slöjor, burka, osv. Gärna kombinerat med ett par Nike Air, eller ett fräsigt mönster på slöjan.
Vad hjälper det då att förbjuda lättklätt, blir ju bara värre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in